[OT] Den stora pádel-tråden

Höjdskräck

Aktiv medlem
Det är dags nu! Dags för den stora padel-tråden.

Idag spelade vår Adam Axelsson (å Ramirez) en grym Premier Padel-match mot världstvåorna Chingotto och Galán på den vackra centercourten i Valladolid. Har vi äntligen en svensk på gång som på allvar kan konkurrera med de spanska och argentinska topp-spelarna?

Och hur snabbt läker en gubbvad?

Jag tror vi har många frågor att bena ut i en tråd som borde ha skapats för länge sedan!

Senast ändrad:
1000010884.webp

Nu kommer jumbotennis

Man mäta och tävla i annat än den måttstock som andra i sporten använder. Tydligen. Tex kan man tävla i ett inte mäta.

Jag är dock ändå gärna med i padelhatet om det går bra. Har aldrig provat men tänker att det är töntigt. Att destinationer som branäs bygger utomhuspadel är töntigt och squash, som är en fin sport, har försvunnit. Det känns hemskt för mig som inte spelat det heller på 20-25 år.

Har svårt att förstå hur man kan hata en sport, oavsett vad det handlar om. Pickleball ser ganska töntigt ut och kan förstå om man tycker padel oxå kan verka töntigt om man inte någon gång har sett topp-spelare live.

Men inte hatar jag pickleball eller t ex käpphäst-tävlingar för det. Folk får hålla på med vad dom vill (så länge det inte gäller eMTB naturligtvis).

Tennis är svårt på riktigt, nu har jag inte spelat padel men tänka mig att det är lättare att få igång spelet än tennis. Därför är väl också badminton en populärare sport än tennis.
Jag spelade ganska mkt tennis för länge sedan och det stämmer att padel är mer lättillgängligt. Det är lättare att få till ett kul spel på nybörjarnivå. Vid lite högre nivåer så blir det ofta kul spel även om någon eller några är snäppet bättre än andra.

Är två tennisspelare lite ojämna blir matchen snabbt ganska ensidig och förutsägbar.

Idrott är ett nordgermanskt ord. Vikingatida, kan vi säga. Sport är hämtat från engelskan. Någon betydelseskillnad finns väl inte, mer än vad användaren lägger i begreppen.

Här har nu en padelbana plockats ner och försvunnit. Den var utomhus.

Tycker det är märkligt att någon kan hata en annan persons hobby - en hobby som inte stör på något sätt.
Dessutom att det görs på ett forum för cykling där motion och träning hyllas hyfsat unisont. Är inte all rörelse bra för folkhälsan? Är det inte bra att folk har ett intresse?
Cyklister som cyklar för fort förbi fotgängare eller cyklar i bredd på smal väg - DET förstår jag kan skapa ilska.

Men att några slår på en boll i en bur istället för att sitta i soffan och scrolla på mobilen - hur kan det skapa hat??

Jag struntar faktiskt i vilket utan ser det mer som en intressant företeelse att just padel har blivit ett hatobjekt bland många medan t ex badminton är ok. 🤷‍♂️

Hur som helst kanske det var dumt att skapa en padel-tråd här på ett cykelforum. Trodde det fanns fler likasinnade.

Det finns väl ingen som spelar badminton?

och jag tror det finns få som hatar padel. Det är väl skönt att det lugnat ner sig.

Jag struntar faktiskt i vilket utan ser det mer som en intressant företeelse att just padel har blivit ett hatobjekt bland många medan t ex badminton är ok. 🤷‍♂️

Hur som helst kanske det var dumt att skapa en padel-tråd här på ett cykelforum. Trodde det fanns fler likasinnade.
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that's invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things.

Douglas Adams

Från https://www.bangolfsnack.se/

Golfen som sport​

Golf är en mycket populär sport, men den är också som en vattendelare inom idrotten.

Är golfen en sport eller inte?​

Golfen är en vattendelare just eftersom det finns många åsikter om den. Det finns gott om folk som anser att sporten ibland inte bör anses vara en sport, men då handlar det oftast om åsikter. I grunden är golf både en idrott och sport. Skillnaden på de här begreppen är egentligen inte särskilt komplicerad, utan det är något som folk ibland tenderar att försvåra på egen hand.

En idrott innebär fysisk aktivitet av någon form. I golfens fall handlar det om att man som spelare tar sig mellan de olika hållen, och använder såväl fysik som teknik för att slå bollen i ett hål på så få slag som möjligt. En sport är å andra sidan något som behöver innehålla ett eller flera tävlingsmoment. Men även här kvalificerar golfen in sig utan några större problem. I den här sporten kan man välja att bara spela ensam, eller tävla mot flera andra personer. Det gör att golf är både en idrott och sport. Åsikterna som dock går emot det handlar oftast, åtminstone i den offentliga debatten, om brist på intresse. Men det tar ifrån golfen det faktum att det är en fullvärdig medlem i idrottsfamiljen.

Jag kan inte förklara varför men tror blir svårt att hetsa fram badmintonhat.
Kanske om Zlatan bygger några banor på bajens anläggning?

Det är väl lika mycket en bollsport som sportboll, som mest handlar om gnälliga spelare och våldsamma supporters?

Tillbaka
Topp