Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Inget regn när jag lämnade hemmet, men tog med regnjacka just-in-case. Precis halvvägs in, så började det spraya och jag lyckades kränga på jackan i farten. Blev inte jätteblöt iallafall. På hemvägen hoppas jag att regnet dragit förbi. Lugnt och fint hela vägen in till Skeppsbron.

Vet inte om det är vädret eller att folk börjat gå på semester men det var ganska lugnt idag på väg till jobbet. Cykla med lätt sträckte nacke adderade lite krydda till pendlingen speciellt när man ska vrida på huvudet....

Jo, det här är väl den helt överlägset bästa tiden på hela året att pendla, åtminstone när det inte regnar eller blåser för mycket. (y)

Mycket viktig notering för oss laglydiga: Blir man stående för rött vid korsningen Stora Mossen i riktning söderut mot Alvik så gäller det att trycka på för att undvika att det hinner slå om redan vid Alvik igen (vilket blir himla tröttsamt). Exakt hur mycket man behöver anstränga sig har jag inte räknat ut riktigt men tror det räcker med att snitta ca 35 km/h just den sträckan mellan ljusen. (y) (Grundat på statistik från "Ulvsundaplan - Alvik W2E" segmentet)

Senast ändrad:
Fint och tomt. Motvind men det betyder sydliga vindar så klagar inte på det. Har proffessionellt nyjusterade växlar och får mig att tänka att jag inte ens ska försöka själv i framtiden, det är väldigt roligt att cykla nu.

En katt lekte med en skogsmus i vägkanten och lite senare såg jag tre harar bredvid vägen som åt i lugn och ro. Kändes väldigt mycket sommar. Var lagom kul att komma hem från jobb vid medelhavet i tisdags när vädret här var skräp men nu känns det bättre.

Lite folk idag! Tog min gröna dödscykel, som fått moderna bromsar som jag tycker tar mycket bättre, så var inte ens rädd när jag cyklade ned för backen vid Slussen!

1750922296115.webp

Jo, det här är väl den helt överlägset bästa tiden på hela året att pendla, åtminstone när det inte regnar eller blåser för mycket. (y)

Mycket viktig notering för oss laglydiga: Blir man stående för rött vid korsningen Stora Mossen i riktning söderut mot Alvik så gäller det att trycka på för att undvika att det hinner slå om redan vid Alvik igen (vilket blir himla tröttsamt). Exakt hur mycket man behöver anstränga sig har jag inte räknat ut riktigt men tror det räcker med att snitta ca 35 km/h just den sträckan mellan ljusen. (y) (Grundat på statistik från "Ulvsundaplan - Alvik W2E" segmentet)
Kör där nästan dagligen och kommer norr från Ulvsunda. Kör man över på direkt på grönt från Ulvsundaleden och svänger direkt vänster (mot rött) hinner man precis hela vägen till Tranebergsbron om man trycker på rejält. Minsta lilla försening, som att det faktisk kommer bilar så blir man stående vid sista ljuset innan bron.

Med det laglydiga alternativet har jag aldrig lyckats få grön våg till >Tranebergsbron.

Idag var det sommarkläderna på med tunn vit tröja. Lite svalt men underbart.

Kör där nästan dagligen och kommer norr från Ulvsunda. Kör man över på direkt på grönt från Ulvsundaleden och svänger direkt vänster (mot rött) hinner man precis hela vägen till Tranebergsbron om man trycker på rejält. Minsta lilla försening, som att det faktisk kommer bilar så blir man stående vid sista ljuset innan bron.

Med det laglydiga alternativet har jag aldrig lyckats få grön våg till >Tranebergsbron.

Idag var det sommarkläderna på med tunn vit tröja. Lite svalt men underbart.
"svänger direkt vänster (mot rött)"? ajabaja

Vet ej om jag missuppfattar dig nu men... Jag klarar gröna ljus men som sagt, ca 35 km/h (eller lite drygt) bör man snitta efter att det slagit om till grönt vid Stora Mossen korsningen om man blivit stående där. (y) 🙂

Även dagar när jag tar det lugnt och fint kan det bli att jag trampar på just där. Första flera minuters väntande på ljuset vid Stora Mossen och sedan flera minuters väntande igen några enstaka hundra meter längre bort, "Nej tack". Jag skulle hinna köpa en varmkorv på macken under tiden.

Det blir självklart oftast omöjligt att på ett säkert sätt göra så här efter semestrarna dock med hysteriskt mycket cyklister just vid dessa korsningar.

Senast ändrad:
En sak jag funderat på de senaste veckorna, brukar det vara så här pass mycket krossat glas på gatorna och cykelbanorna som det är nu? Det är mitt första år med att cykla genom city året runt.
Har inte upplevt något krossat glas själv. Har dock ej pendlat på senaste men däremot tränat en del. Kört både genom city och ute i både förorterna och närförorterna. Stockholm btw. Kanske är midsommar/helgen som gör det?

Anekdot är att Östermalm definitivt är sämst när det kommer till vad folk slänger på backen. Fullt med hundbajs över hela trottoarerna och flaskor/glas. Men där brukar jag i princip aldrig cykla.

Har inte upplevt något krossat glas själv. Har dock ej pendlat på senaste men däremot tränat en del. Kört både genom city och ute i både förorterna och närförorterna. Stockholm btw. Kanske är midsommar/helgen som gör det?

Anekdot är att Östermalm definitivt är sämst när det kommer till vad folk slänger på backen. Fullt med hundbajs över hela trottoarerna och flaskor/glas. Men där brukar jag i princip aldrig cykla.
Sämre bemedlade människor och tjänstefolk tar väl hand om bajset, det är vad jag lärt mig i allafall, hur skulle det annars se ut på gator och torg?

Jag hade också en tanke om att det kunde vara midsommar. Får tyvärr hålla med om östermalm, passerar där på väg till och från jobbet, det är sådär!

Pendlade från norrort in till city i Stockholm. Regnfri dag vilket var en annorlunda upplevelse.

Betydligt färre cyklister så antingen har semestern börjat eller så har alla VR-cyklister slutat träna.

Så pass fint väder att det nog får bli omvägspendling hem idag.

Antalet cykelpendlare har minskat inför sommaren, det är tydligt (och skönt).
Plötsligt händer det, de hade öppnat upp en delsträcka på min pendlingsväg som varit stängd många månader (drygt ett år?). Riktigt nice att kunna ta en bättre och mindre trafikerad sträcka igen. Dock var det mycket skräp och glaskross på den delen som de öppnade upp, men förhoppningsvis kommer sopbilen dit snart.

För andra gången på ett halvår hade jag grön våg precis hela vägen genom stan till jobbet. Inte ett enda rödljusstopp i morse! Vilket gjorde att det blev sub30 trots viss köbildning och fartdämpning på skeppsbron.

Skön glidarpendling hem i värmen. Och lågbron vid slussen har blivit så bra för oss cyklister. Sommarstrosande fotgängare är såååå duktiga på att undvika cykelbanan. Inte. Tänk att herr K. Isaksson fick rätt igen.

Imorrn kommer regnet tillbaka. 👍

Både fredag och slutet på juni gjorde att det nästan var postapokalyptiskt tomt i trafiken. Det mest spännande jag har att berätta är att det är lite trångt vid omledningen runt vägarbetet norr om Ulriksdals GK.
Ja jävlar vad tomt det var, trots sovmorgon.
Inte helt utan dramatik ändå, den sista idioten är som bekant inte född. Två löpare längs stadsgården, man och kvinna, gångbana korsar cykelbana, höger till vänster. Kvinnlig löpare vänder huvud över axel och ser cyklist, undertecknad, hon stannar och släpper mig. Hennes manlige kamrat gör det inte, tittar ej, springer rakt ut framför mig vilket leder till tvärstopp och svordom från min sida.......

Det var det hela, tydligen.

Inte helt utan dramatik ändå, den sista idioten är som bekant inte född. Två löpare längs stadsgården, man och kvinna, gångbana korsar cykelbana, höger till vänster. Kvinnlig löpare vänder huvud över axel och ser cyklist, undertecknad, hon stannar och släpper mig. Hennes manlige kamrat gör det inte, tittar ej, springer rakt ut framför mig vilket leder till tvärstopp och svordom från min sida.......

Usch, samtidigt blev jag påmind om i förrgår när jag sprang att löpning är en potentiellt farligare sport än cykling så man får verkligen se upp. En dold kurva borta vid Skanstull Marin/Sundstabacken där mycket arbeten sker, blev närkontakt av tredje graden 🤛, kurvan är såpass snäv så jag hann inte riktigt skrika "Håll höger!!!". Detta hände dock inte under pendling utan under min lunchjogg. Den andra löparen var minst lika chockad som mig, det här har nog satt spår i oss båda. Nästa gång blir det en vidare kurva när jag springer där (med risk att bli överkörd av en bil/lastbil istället). (y) (avvaktar med hjälm dock)

Senast ändrad:

Om en fotgängare signalerar, som den ena löparen gjorde, att den vill korsa cykelbana så ska du ju ge företräde som cyklist.

Jag antar att avståndet var så kort att du rimligtvis inte ha hunnit sakta ner säkert men annars är ju fotgängaren kung i trafiken

Usch, samtidigt blev jag påmind om i förrgår när jag sprang att löpning är en potentiellt farligare sport än cykling så man får verkligen se upp. En dold kurva borta vid Skanstull Marin/Sundstabacken där mycket arbeten sker, blev närkontakt av tredje graden 🤛, kurvan är såpass snäv så jag hann inte riktigt skrika "Håll höger!!!". Detta hände dock inte under pendling utan under min lunchjogg. Den andra löparen var minst lika chockad som mig, det här har nog satt spår i oss båda. Nästa gång blir det en vidare kurva när jag springer där. (y) (avvaktar med hjälm dock)
Av ren nyfikenhet, inget klander, är det en ren gångväg? Om det är GC så är det väl "Håll vänster"?

Tycker inte du ska hålla igen. Rådjur må vara gulliga men de finns i överflöd. Betar av alla spännande växter och minskar biologisk mångfald. Sprider dessutom fästing. Tyvärr skjuter de ju av varg vilket inte hjälper..

Tycker inte du ska hålla igen. Rådjur må vara gulliga men de finns i överflöd. Betar av alla spännande växter och minskar biologisk mångfald. Sprider dessutom fästing. Tyvärr skjuter de ju av varg vilket inte hjälper..

Rådjuret bryr jag mig inte om. Men känns som det kanske inte skulle sluta så väl för mig eller cykeln? Hatar de där rådjuren, envisas med att äta varenda blomma i trädgården.

Om en fotgängare signalerar, som den ena löparen gjorde, att den vill korsa cykelbana så ska du ju ge företräde som cyklist.

Jag antar att avståndet var så kort att du rimligtvis inte ha hunnit sakta ner säkert men annars är ju fotgängaren kung i trafiken
Trafikförordningen 7 kap. 4§ säger nåt annat. Såvida det inte var ett övergångsställe just på platsen.

Gissar att det är denna plats, där cyklister för tillfället leds mot kajen och det finns ett övergångsställe för fotgängare.

Visa bilaga 776735
Det var exakt där!
men till saken hör att kvinnan gav mig fri lejd medan mannen sprang vidare....(vi kom alla från Nackahållet....)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp