Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Berk

Aktiv medlem
kontorsråttan sa:
Lättcyklat! Äntligen! Fast jag vill inte se kedjan imorgon efter resan genom de djupa saltslaskpölarna...

Glad att jag kör karbånrem sedan ett år!
Också glad att jag inte behövde pendla (på cykel utan dubb) idag.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Blött till jobbet, blött hem. Blev omcyklad av annan pendlare som höll bra fart precis när jag svängde ut på cykelbanan, la mig på rulle en liten bit och tänkte att det var min tur att dra lite efter en stund. Det slutade aldrig vara min tur och när vände mig om efter 8-9 km var han borta.

ptrk

Aktiv medlem
Lugn dag idag, bra väglag både till och från. Barnvagnspromenad på kvällen indikerar dock att det kan bli riktigt glatt imorgon bitti.

Alltså glatt som i såpa, inte glatt som i "vad fort jag kan cykla här".

Peth

Aktiv medlem
Höll på att vurpa i det hav som uppkommit på bergshamrabron. Det hade inte varit trevligt alls.

Allroad

Aktiv medlem
Det verkar som att det har tinat lite..

Bilagor

• 20190208_062715.jpg
    20190208_062715.jpg
    213.4 KB · Besök: 386
  • 20190208_062731.jpg
    20190208_062731.jpg
    184.2 KB · Besök: 415

zodah

Aktiv medlem
En fin men delvis blöt pendling. En och annan sjö av smältvatten.
Bara de små lokala villagatorna var dåliga.
Det mesta har nu smält bort.

izar

Aktiv medlem
En båt hade varit passande på sina ställen idag. Tidvis riktigt halt, fick släpp på bakhjulet i en backe, tryckte knappt på något.

Första pendlingen sedan mellandagarna pga sjukdom och operation med en massa agraffer i axeln, och eftersom det är vinter i Skåne också så var det runt 5 grader, motvind och regn. Ganska trist egentligen. Den j-la vinden har dessutom garanterat vänt till det är dags att cykla hem...

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Även jag fick avnjuta kraftiga vindar här i skåne. Var inte alls sugen på att cykla idag och velade över vägval. Till slut blev det riktigt trevligt ändå, då en kollega och cykelkompis cyklade förbi precis när jag kom ut på vägen. Han hade redan gjort vägvalet med så det var bara till att haka på. Snickesnack och några km extra till jobbet. Lite lugnare tempo än vanligt, var precis vad som behövdes.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Skulle ta vovven till dagis. Vägen över saltis golfbana var ett äventyr på blankis. I övrigt snömos och bristande snövägar under mina 35 mm.
Dubbfritt bak innebar vissa begränsningar.

Bilagor

• 2019-02-08 07.51.42.jpg
    2019-02-08 07.51.42.jpg
    320.7 KB · Besök: 346
  • 2019-02-08 08.00.50.jpg
    2019-02-08 08.00.50.jpg
    183.4 KB · Besök: 271
  • 2019-02-08 08.11.40.jpg
    2019-02-08 08.11.40.jpg
    205.4 KB · Besök: 310

nikasp

Aktiv medlem
Missar hela vintern känns det som! Drog en riktig praktvurpa på blankis vid nyår = kraftigt ryggont fortfarande. Naprapaten säger att ryggen är OK men musklerna jäklas så hoppas vara tillbaka snart med lite behandling och stretch.

mtbkr

Aktiv medlem
Lyxpendling imorse och klarade mig med nöd och näppe från att bli nerduschad av snor från en cyklist som jag cyklade om. Good times!

nisseson

Aktiv medlem
Många verkar skippa av estetiska skäl på racerliknande cyklar. Synd, och enkelt löst med något i stil som denna: https://www.bike24.de/p1125411.html

125411_00_c.jpg

Sätts lätt någonstans mellan styrstam och styrlager som en spacer, och gömmer sig under stammen om man tycker den stör utsikten. Rekommenderas!

Black planet

Aktiv medlem
så segt och så det blev lathojen. Idag verka Sollentuna grävt fram salsoparna. Hoppas gångtrafikant får tillbaka den lyxen.
Sa jag att hasseln blommar?

carruw

Medlem

emilh

Aktiv medlem
carruw sa:
Marte sa:
Ringklocka är rätt praktiskt på pendlaren. https://www.spurcycle.com/products/better-bicycle-bell exempelvis kan monteras så att den lätt nås från både hoodsen och bocken när man elitpendlar, rekommenderas.

Har du bild på hur man monterar den då? Jag har Spurcycle på min CX men kunde inte lista ut var/hur den skulle sitta för att nås från hoods och drops.

Är det inte lättare att flytta på något som inte är fastskruvat, typ handen?

carruw

Medlem
emilh sa:
carruw sa:
Marte sa:
Ringklocka är rätt praktiskt på pendlaren. https://www.spurcycle.com/products/better-bicycle-bell exempelvis kan monteras så att den lätt nås från både hoodsen och bocken när man elitpendlar, rekommenderas.

Har du bild på hur man monterar den då? Jag har Spurcycle på min CX men kunde inte lista ut var/hur den skulle sitta för att nås från hoods och drops.

Är det inte lättare att flytta på något som inte är fastskruvat, typ handen?

Jo, men ibland vill man inte flytta handen för att det är halt/skakigt/osv.

salle

Aktiv medlem
Ingen snö eller is på hela pendlingssträckan, firade med friktionsdäck och nypumpat. Är det vår nu?

zodah

Aktiv medlem
Tryckte i ca 4 bar både fram och bak. Monterade även en rejält tilltagen egolapp igår.
Dessa två höjdpunkter smolkades ngt av tilltagande förkylning.
Iddes inte ens cykla ikapp elcykel utmed Nynäsvägen.

JockeS

Aktiv medlem
Tittade ut
+2 grader och all snö borta efter helgens regn
Pumpa upp 240 dubbisarna till 6 bar
Väldigt lätt/snabbrullat mot föregående vecka med snökaos :)

Kapade 13 min på dagens sträcka vs förra veckan

Marte

Medlem
carruw sa:
Marte sa:

197FB2BA-53AB-4B7C-92A0-0EDB533C947B.jpeg

Direkt under hoodsen funkar bra, lätt att nå men inte direkt störande.

emilh

Aktiv medlem
JockeS sa:
Tittade ut
+2 grader och all snö borta efter helgens regn
Pumpa upp 240 dubbisarna till 6 bar
Väldigt lätt/snabbrullat mot föregående vecka med snökaos :)

Kapade 13 min på dagens sträcka vs förra veckan

6bar? Hur smala 240 dubbisar har du lyckats hitta? ?

Gushem

Aktiv medlem
Första pendlingen sedan nyår och halsfluss idag, och möttes såklart av en taxi som stod på övergångstället och cykelbanan som skulle svänga höger från busskörfältet efter liljeholmsbron, jävla otyg alltså. om någon fixar en skylt som förbjuder högersväng kan jag ta på mig uppgiften att skruva upp den..

carruw

Medlem
Marte sa:
carruw sa:
Marte sa:

Aha, smart!

frause

Aktiv medlem
Marte sa:
carruw sa:
Marte sa:

Det där såg ju bra ut, så det tänkte jag prova. Har den på styrstammen nu. Sen kom jag på att det förmodligen inte funkar nåt vidare med bar mitts. Eller?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Rimligt med 400kr för en ringklocka... tror mina (en på räsern, en på pendlaren) kostar runt en tia styck och fyller sin funktion. Såklart inte så premium.

izar

Aktiv medlem
Noterat: En elcyklist som försöker köra om en annan elcyklist är som att en långtradare försöker köra om en annan långtradare - plågsamt!

Booten

Aktiv medlem
Skön pendling på snöfria gator. Dubbdäcken gjorde nytta, väldigt halt. 20 min snabbare än förra veckan. Snart kan jag ställa fram klockan och ta sovmorgon :)

DanielS

Aktiv medlem
mkallstrom sa:
Förbannat halt på sina ställen nu på kvällen.

Ja jag tänkte också på det. Tycker det i större utsträckning har frusit på sopsaltade stråk på eftermiddagen/kvällen i år jämfört med tidigare. Inbillar jag mig, har jag nya vanor eller är det fler som tänkt på det? En anledning skulle ju t ex kunna vara mindre salt eller annan typ av salt, om det nu påverkar?

Selast

Ny medlem
Gick åt helvete! Upptäckte att bakhjulet inte tänkte rotera när jag skulle plocka ut cykeln ur förrådet. Lyckades inte utröna om det beror på att dubbdäcket tar i kjedjestaget eller om Alfine navet havererat, men hoppas på det första... Får bli en ordentlig utredning och rengöring i eftermiddag.

Topp