Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Skamgränsen

Aktiv medlem
juanxxx sa:
Little Stereo sa:
Pendlade på cykel både torsdag och fredag efter tre veckor influensa, är inte helt kry än och mådde som en sophög i knapp styrfart.
Blött och skitigt från alla snödrivor som smälter...

Vad är det där för cykel?
+1
Ha-begäret väcktes, den ser ju till och med bra ut med stänkskärm och fotad från fel håll!

salle

Aktiv medlem
dagens misär, Strava la av halvvägs till jobbet visade det sig. Har pendlingen verkligen skett då?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Antingen har jag fel på baklyset eller så har jag köpt kassa batterier. Ett sigma-lyse med två AAA. Jag får byta varje vecka, mot tidigare varje månad.
Ska köpa laddbart tror jag.

federico

Aktiv medlem
18 Februari

18feb.jpg

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Fjärdebrunn sa:
Antingen har jag fel på baklyset eller så har jag köpt kassa batterier. Ett sigma-lyse med två AAA. Jag får byta varje vecka, mot tidigare varje månad.
Ska köpa laddbart tror jag.

Laddbart är bra, har kört med ett från BT hela vintern, kostade 49kr och laddas i usb-uttag. Laddar en gång i veckan.

daanne

Ny medlem
Riktigt skönt väder idag all snö och is borta från vägarna ?

Bilagor

• IMG_20190218_231131_601.jpg
    IMG_20190218_231131_601.jpg
    317.9 KB · Besök: 200

zodah

Aktiv medlem
Vingeltanter sa ngn.
Inte så mkt vingel som många cyklister. Folk har redan hittat ut verkar det som.
Kan bli rekord i antal i vår.

mtbkr

Aktiv medlem
Många cyklister ute idag som sagt och trafikrytmen som funkat superbra med medcyklister känns genast lite off. Får börja tänka åt andra cyklister igen...Suck.

PEK

Medlem
Bromptonpendlade för första gången idag (köpte en S2L i helgen). Vilken cykel! Har alltid tänkt att det låter lite överdrivet när man hör talas om att det är som att cykla en stor cykel i fråga om bla fart, men icke! I jämförelse men vinterhybriden med dubb kändes det som en raket. Men lite ovant med de små hjulen, väldigt direktstyrt. Kul att cykla igen, trots skitvädret.

salle

Aktiv medlem
mtbkr sa:
Många cyklister ute idag som sagt och trafikrytmen som funkat superbra med medcyklister känns genast lite off. Får börja tänka åt andra cyklister igen...Suck.

+1. Helt plötsligt massa incidenter där medpendlare glömt bort hur man cyklar.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Färre cyklister idag tyckte jag, kanske p g a regnet? Kändes som det bästa av båda världarna idag. Sommarslicks + få cyklister = schysst tempo. Kom till jobbet med ett leende trots regnet, det kändes bra!

stefank

Aktiv medlem
Sportlov här, färre cyklister och färre bilister ute på morgonen.
Märks på "elapsed time"/"moving time", diffade bara 30 sek i morse, brukar vara uppemot 5 minuter.

fhloston

Aktiv medlem
Regn, det var ju faktiskt ett tag sedan.
Fast å andra sidan var det egentligen bara några droppar, så det räknas nog inte.

MartinRF

Aktiv medlem
En räv korsade min väg mitt för Sundbybergs begravningsplats på hemvägen. På morgonen, på andra sidan begravningsplats är det fortfarande vattenbegjuten is i skuggan av berget. Där gör dubbarna fortfarande nytta.

/Martin

emilh

Aktiv medlem
Hela pendlingen i styv motvind, halva i vredesmod.
Blev tillsammans med några medpendlare inprejad mot trottoarkanten av en röd SL-dragspelsbuss på Götgatan, bussen var dessutom "ej i trafik".
När jag kom om var jag så arg att jag smällde till backspegeln på bussen och kallade bussföraren för en idiot. Ångrade mig ganska omgående.

mtbkr

Aktiv medlem
Betydligt färre cyklister idag. Mildsäsongscyklisterna kanske fick en chock under premiären igår när det började regna...

kontorsråttan

Aktiv medlem
En fråga som någon proffspendlare här säkert har koll på. Sambon pendlar på min gamla 26a och den har ju inga vettiga skärmfästen nånstans. Det sitter en mudhugger bak och en liten löjlig 10cm framskärm. Drivlinan behöver omvårdnad minst varannan dag... Finns det några vettiga heltäckande skärmar som passar till 26x2.25 och som går att fulmecka fast på en gammal mtb utan skärmfästen?

mtbkr

Aktiv medlem
kontorsråttan sa:
En fråga som någon proffspendlare här säkert har koll på. Sambon pendlar på min gamla 26a och den har ju inga vettiga skärmfästen nånstans. Det sitter en mudhugger bak och en liten löjlig 10cm framskärm. Drivlinan behöver omvårdnad minst varannan dag... Finns det några vettiga heltäckande skärmar som passar till 26x2.25 och som går att fulmecka fast på en gammal mtb utan skärmfästen?

Ni kan kanske McGyver'a något med dessa: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/gummikladd-klammer-2-st-2000016460

salle

Aktiv medlem
kontorsråttan sa:

Rörklämmor funkar ju för att fulmeka fast skärmar. Sen är ju frågan var du kan hitta så breda skärmar. 60 mm finns iaf: https://www.cykelkraft.se/skarmsats-62260mm-med-stag-chrome-plastic-svart

fhloston

Aktiv medlem
mtbkr sa:
kontorsråttan sa:

Ni kan kanske McGyver'a något med dessa: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/gummikladd-klammer-2-st-2000016460

Jag har slöjdat ihop 2 par sådana här till långa skärmar. De är 50mm breda.

https://www.biltema.se/fritid/cykla...ar/stankskarmar-for-standardcyklar-2000018474

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stela ben efter att ha fått gå loss ordentligt på hemvägen igår. Jag skulle inte bara gå på dotterns utvecklingssamtal utan även skjutsa dit. Behövdes tid för dusch och ombyte som inte riktigt fanns...

Idag soft cykling i sida-mot. Det gnistrade i iskristallerna när vårsolen låg på. När det kom ett annat svetto hakade jag på för att få hjälp i vinden.

Guldragge

Aktiv medlem
emilh sa:
Hela pendlingen i styv motvind, halva i vredesmod.
Blev tillsammans med några medpendlare inprejad mot trottoarkanten av en röd SL-dragspelsbuss på Götgatan, bussen var dessutom "ej i trafik".
När jag kom om var jag så arg att jag smällde till backspegeln på bussen och kallade bussföraren för en idiot. Ångrade mig ganska omgående.

Bra att du blev arg. Bra att du smällde i backspegeln. Bra att du kallade föraren för idiot. Dåligt att du ångrade dig.

emilh

Aktiv medlem
Guldragge sa:
Bra att du blev arg. Bra att du smällde i backspegeln. Bra att du kallade föraren för idiot. Dåligt att du ångrade dig.

Tänker att det knappast fick honom att inte göra om det, hade nog haft större effekt om jag stannat och snackat med chauffören.

bossjo

Ny medlem
Skön pendling idag inte det vanliga slutmålet dock så lite omväxling på rutt vilket var skönt.
Götgatan kan nog bli riktigt jobbig/farlig i vår med många cyklister och de bussar som går ut mot nacka/värmdö.

Loftberg

Aktiv medlem
Pendling och pendling. For ut mot Gunnebo. På vägen hem lånade jag en elcyklists pendlar-swoosch och tog rygg ett par kilometer mellan Balltorp och Eklanda.
Screenshot_20190220-221230_Strava-01.jpeg

20190220_150849-01.jpeg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Körde ett tufft spinningpass innan jag cyklade hem vägledd av månen. Telefonen dog så loggningen stympades. Lika bra det.

F3C2D2B1-862E-4BB7-A53C-E009BC2FBDBF.jpeg

mtbkr

Aktiv medlem
Friskt och lugnt idag med några minus. Mötte en löpare som sprang i endast skor, shorts, buff på huvudet och rygga. Kände mig genast varmare.

salle

Aktiv medlem
Är inte regeln att när man springer så ska man klä sig för tjugo grader varmare väder? Alltså är ju shorts perfekt när det är runt 0. Men naken bringa är väl kanske att ta i ?

fhloston

Aktiv medlem
Veckans pendling har varit usel.

Måndag: jobba hemma
Tisdag: cykelpendling ?
Onsdag: tunnelbana
Torsdag: bil
Fredag: ledig ?

Hasse#7

Aktiv medlem
fhloston sa:
Veckans pendling har varit usel.

Måndag: jobba hemma
Tisdag: cykelpendling ?
Onsdag: tunnelbana
Torsdag: bil
Fredag: ledig ?

Jag tolkar lite här.

Måndag: halvtid
Tisdag: lycka
Onsdag: misär
Torsdag: misär och lite hängig
Fredag: sjuk

Steffeman

Aktiv medlem
Hur långt behöver jag trampa enkel resa med cykel för att få kalla det att pendla?
Jag har jäkligt nära till jobbet, kan och vågar tyvärr inte kalla det att cykelpendla.
MEN jag tar mig i alla fall till arbetet varje vardag och då med cykel, vilket borde generera 2 guldstjärnor, en för att jag syns till på jobbet och en för att jag inte köper en till bil utan planerar för en femte cykel.
Visserligen tar jag oftast min frus vingliga Crescent med cykelkorg och pakethållare vilket jag får banne för då hon tycker jag ska slita på mina egna fyra cyklar. Med Crescenten så tar det till jobbet 5 minuter lätt utför och hem 6 minuter då lika lätt fast uppför. Jag hinner varken bli uppvärmd eller varm i kläderna.

Bonzo

Aktiv medlem
Konsensus sa:
Hur långt behöver jag trampa enkel resa med cykel för att få kalla det att pendla?
Jag har jäkligt nära till jobbet, kan och vågar tyvärr inte kalla det att cykelpendla.
MEN jag tar mig i alla fall till arbetet varje vardag och då med cykel, vilket borde generera 2 guldstjärnor, en för att jag syns till på jobbet och en för att jag inte köper en till bil utan planerar för en femte cykel.
Visserligen tar jag oftast min frus vingliga Crescent med cykelkorg och pakethållare vilket jag får banne för då hon tycker jag ska slita på mina egna fyra cyklar. Med Crescenten så tar det till jobbet 5 minuter lätt utför och hem 6 minuter då lika lätt fast uppför. Jag hinner varken bli uppvärmd eller varm i kläderna.

Oavsett om det är happykorrekt att kalla det pendling eller ej, så är jag rätt säker på att de flesta är överens om att det är tillräckligt långt för att berättiga ett nytt cykelköp.
Om du sedan använder den nya cykeln till "pendlingen" eller om du fortsätter med frugans cykel är av underordnad betydelse.

Köp & Sälj

Topp