Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hasse#7 sa:
fhloston sa:
Veckans pendling har varit usel.

Måndag: jobba hemma
Tisdag: cykelpendling ?
Onsdag: tunnelbana
Torsdag: bil
Fredag: ledig ?

Jag tolkar lite här.

Måndag: halvtid
Tisdag: lycka
Onsdag: misär
Torsdag: misär och lite hängig
Fredag: sjuk

Nästan ?

Måndag: läkarbesök och halvdag jobb
Tisdag: lycka, ja och så jobb då
Onsdag: misär och AW
Torsdag: åker till landet efter jobbet
Fredag: slappar och tar hand om lite ved på landet

fhloston sa:
Hasse#7 sa:
fhloston sa:
Veckans pendling har varit usel.

Måndag: jobba hemma
Tisdag: cykelpendling ?
Onsdag: tunnelbana
Torsdag: bil
Fredag: ledig ?

Jag tolkar lite här.

Måndag: halvtid
Tisdag: lycka
Onsdag: misär
Torsdag: misär och lite hängig
Fredag: sjuk

Nästan ?

Måndag: läkarbesök och halvdag jobb
Tisdag: lycka, ja och så jobb då
Onsdag: misär och AW
Torsdag: åker till landet efter jobbet
Fredag: slappar och tar hand om lite ved på landet

Skönt att jag bara hade delvis rätt och i rätt ända.

federico sa:
Grym morgonbild (som alltid).

Någon som testat att cykelpendla med gipsat ben?
(fotledsbrott så bara gipsat till strax under knät)
Abstinensen börjar bli svår så jag tror att det är dax att testa det nästa vecka förutsatt att vädret fortsätter vara bra.

//j

22 Februari

22feb.jpg

Smått episk bild. Bär titeln 'vinterns sista suck'. Den kommande våren som ett explosivt eldklot som är på väg att förtära den sista kvardröjande uppbrutna isen. I helgen åker vårsulorna på hojen och sen är det snart dags för lena sköna nyrakade ben.

jesperC sa:
federico sa:

Abstinensen börjar bli svår så jag tror att det är dax att testa det nästa vecka förutsatt att vädret fortsätter vara bra.

//j
Vad skulle kunna gå fel?

(Jag skulle antagligen fundera på samma sak själv, men jag tror att det är en i grunden dålig ide.)

Lejon sa:
jesperC sa:
federico sa:

//j
Vad skulle kunna gå fel?

(Jag skulle antagligen fundera på samma sak själv, men jag tror att det är en i grunden dålig ide.)

Ja, kör på!

Bilagor

• C20z7xz.jpg
    C20z7xz.jpg
    163.8 KB · Besök: 196
emilh sa:
Lejon sa:
jesperC sa:
federico sa:

//j
Vad skulle kunna gå fel?

Ja, kör på!

Undrar hur flexig sulan är?

Åh det är så härligt när man är på väg hem över Älvsborgsbron, lastad med en hel veckas kläder, jobbdator och en jävla massa andra grejer (vattenläcka på bygget, så jag fick ta hem en massa saker). Håller lite lagom tempo, det är ganska tungtrampat med 27,5x2.8.

Då kommer plinget. Det där, lite arga, aggressiva, det jag har hört innan.

"Zoom" så kommer den där heldämpade emtbn farande förbi. Kände mig inte ens lite kränkt. Kändes gött att få vara lite lagom i vägen.

emilh sa:
Bra, jag litar blint på happy-expertisen och kör i gång ;)

Peth sa:
...
Undrar hur flexig sulan är?
Plastgips flexar rätt ordentligt så ska man köra clipless får man nog se till att peta in en stadig mothållsplatta på insidan att fästa i.
Tror jag siktar på plattformspedaler istället.

//j

Det är ju nästan så man skulle våga sig på att sätta på sommardäcken nu.
Nysopade GC-banor och plusgrader sedan en vecka tillbaka

Bytte till GP4S igår, jösses så nice pendling imorse även om det var en smula halt på småvägarna i Huddinge.

Har inte cyklat många gånger i år, typ tredje idag

Vinter/dubbdäcken hade inte behövts...

Men konstaterar med stor förvåning, att Gröndalsbron och tillhörande upp/nerfarter var sopade, har någon kört fel?

Overkill med mtb idag förutom Eneby skogsväg, branten i skogen upp mot Sjöberg, alla former av cyklar göre sig icke besvär. Medtag bandvagn. Eller isklättringsutrustning.

Idag blev det crossen till jobbet. Går så mycket fortare än lathojen. Den fina lyxen att pendla med sambon idag. Undrar hur många mil vi cyklar ihop på ett år?
Jo det är pollen hvete nu igen. Hassel o Al.

Dråpförsök på Döbelnsgatan i morse. Större lastbil gillade inte att jag ställde mig i cykelboxen framför honom i korsningen vid Tegnergatan. I uppförsbacken vid Jakobs kyrka så trycker han in sin stora bil mellan mig och de parkerade bilarna vid franska skolan, och klämmer in mig med en halvmeter mellan honom och bilarna. För första gången på nio års pendlande så blir jag så förbannad så jag drar vänsternäven i sidan på honom, men om han märkte det så tryckte han bara mer. Får tvåhjulsnita för att smita ut bakvägen och inte hamna under honom.

Fortfarande lätt skakis, borde såklart stannat och tagit foto av regskylt etc. men var för skrämd/förbannad.

Då var man tillbaka på pendlaren efter att ha varit föräldraledig sen midsommar. Blev förvånad över hur lite cyklister det var, trots att jag var på jobbet strax innan 8.

Gått och småpysslat med cykeln senaste månaderna. Den har fått nybyggda hjul, nya dubbdäck och anpassade skärmar med kompis-/egolapp. Dessutom bytte jag kedjan häromdagen. Allt kändes kanon i några hundra meter tills kedjan började gnissla. Just ja... Den är ju snustorr. Förstörde lite av njutningen som motvinden och dubbdäcken ändå gav. Fick smita in i en närliggande cykelbutik på lunchen och köpa fulolja. Hemvägen var trevligare!

Men dubbdäcken var ju lite overkill. Får hoppas på bakslag så jag får någon nytta av dom i år ;)

HåkanC sa:
Radiac sa:
Men konstaterar med stor förvåning, att Gröndalsbron och tillhörande upp/nerfarter var sopade, har någon kört fel?
Om du menar cykelbanebron Gröndal <=> Stora Essingen, så är det inte särskilt förvånande,
det är en av de sopsaltade cykelvägarna

Kolla här: https://sll.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=2a443c6ab46d4c189d6abec840caea37

/Håkan

Det Är förvånande med tanke på hur den bron har skötts de senaste två vintrarna...

Ungefär som vanligt, dvs ryckig. Passade på att få en gnutta träning genom att ligga på skapligt även om det blev kort tid.

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    19.4 KB · Besök: 147
Nästan sommarpendling idag, räser, cykeltröja med vindväst och årspremiär för sommarskor. Märklig kombo av tjock dimma och en massa motvind.

+6 grader, klarblå himmel och sopade GC-banor i Borås.
Just nu känns livet riktigt bra.
hann inte sätta på sommarhjulen idag, men kapat 10 min på 12 km sträckan känns rätt gött

HåkanC sa:
Radiac sa:
Om du menar cykelbanebron Gröndal <=> Stora Essingen, så är det inte särskilt förvånande,
det är en av de sopsaltade cykelvägarna

Kolla här: https://sll.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=2a443c6ab46d4c189d6abec840caea37

/Håkan

Jo det är den jag menar, och den har inte sopsaltats dom senaste åren (knappt plogats...), men kanske har börjat nu, och det vore väldigt bra och skönt!

Omväg hem över Ekerö och FRA varvet, mötte en jubelidiot som kom cyklandes utan lampor vid 19 tiden. Kan väl bara konstatera att den sista idioten ännu inte är född...

Idag några bitar med glittriga vägar och tysta dubb. Skönt att dubbdäcken fick göra någon nytta den här våren ändå även för oss som precis kommit igång!

IMG_20190227_073551.jpg

-2,4 på termometern utanför fönstret och något frisk luft idag. Skönt ändå, även om tårna tappade sugen efter en stund. Igår tänkte jag att det skulle köras i knickers idag eftersom temperaturen skulle stiga till 12 grader idag, men det jag kom på andra tankar när jag steg upp i morse. Får väl stå ut med att det blir tokvarmt hem istället. Väntar till tempen är över nollan innan vårbyxorna tas på...

izar sa:
Omväg hem över Ekerö och FRA varvet, mötte en jubelidiot som kom cyklandes utan lampor vid 19 tiden. Kan väl bara konstatera att den sista idioten ännu inte är född...

HEN kanske fick punka, blev försenad och så gick solen plötsligt ner. Usch det har hänt mig också, inte kul.

Härligt att få skriva här igen efter nästan ett års uppehåll!
Mörkt vid avfärden 06:30 från el Mocanal (El Hierro, Kanarieöarna) , ca. 16 grader och lätt fuktighet. Måttlig trafik men den tilltar lite under senare delen av resan. Noterar några tidiga gäster som tar sitt morgonkaffe på baren vid infarten till Villa de Valverde. Trevlig gemenskap, men eftersom jag redan sköljt ner en balja hemma så hoppar jag det idag. Stannar och knäpper en dålig bild bara för att fira att man är pendlare igen, anländer utan problem till Busstationen för att köra morgonturen 07:15 , när jag ställer ifrån mig cykeln så ser jag de första strimmorna av ljus där ute över Atlanten. Mycket vackert, och för sent undrar jag varför jag inte tog en bild då istället... En bra pendlarmorgon.

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 20190227_064720.jpg
    20190227_064720.jpg
    188.8 KB · Besök: 149
us930 sa:
Mörkt vid avfärden 06:30 från el Mocanal (El Hierro, Kanarieöarna) , ca. 16 grader och lätt fuktighet. Måttlig trafik men den tilltar lite under senare delen av resan. Noterar några tidiga gäster som tar sitt morgonkaffe på baren vid infarten till Villa de Valverde. Trevlig gemenskap, men eftersom jag redan sköljt ner en balja hemma så hoppar jag det idag. Stannar och knäpper en dålig bild bara för att fira att man är pendlare igen, anländer utan problem till Busstationen för att köra morgonturen 07:15 , när jag ställer ifrån mig cykeln så ser jag de första strimmorna av ljus där ute över Atlanten. Mycket vackert, och för sent undrar jag varför jag inte tog en bild då istället... En bra pendlarmorgon.

Mvh Ulf S.

Hmm, det är annat än att cykla över Gröndalsbron ?

Kunde inte hålla mig, så dom nya hjulen med sommarpuckar åkte på..
Känslan var obeskrivlig, i 6 km.
Hittade tydligen den största glasbiten i stan som bet sig in genom bakdäcket

Annars var det ju finemang o njutväder
12.JPG

Senast ändrad:
Hur är sopningen längs med ältavägen (väg 260 älta-sickla), är det mycket dödsrullgrus?

Senast ändrad:
us930 sa:

Mvh Ulf S.
Vad roligt att se dig här igen Ulf. Hoppas att få se och läsa mer från dig, kör hårt!

Eh. Vad tror vi om is/snö på gatorna i sthlm nästa vecka? Vågar man smälla på sommarsulorna eller kommer man ångra sig bittert på måndag morgon?

Tillbaka
Topp