Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vintersäsongens första vurpa idag trots dubbdäck.. isfläck där dubben inte bet.. ont i revben och blödande knä.. men det var iaf medvind hem efter vurpan ;)

Vintersäsongens första vurpa här med. Dold isfläck/svartis. Framhjulet försvann trots dubbdäck när jag bromsade in för en kurva. Åkte kana två meter. Ett revben av och ömt lår+vad.

Trist med vurpor. Hoppas på snabb återhämtning!

I Uppsala var det en kall och fin morgon med mix av bar asfalt och döds-is.

DSC_1020.JPG

/Johan

Jag skulle premiärcykla idag efter mitt fall och ryggont men blev tvättkorgen istället för att byta kassett och kedja. Dessutom är jag i princip rädd för att börja igen efter två månaders bortavaro :(

Åker buss för första gången på hundra år. Bilen skulle in på service i Malmö, så jag tänkte cykla därifrån till jobbet i Lund. Mer än bara lite känning i halsen satte stopp för det.

Cph: blöt asfalt och gråmulet. Mycket regn i luften men lyckades hitta en lucka och kom fram torrskodd, yess!
:)

Idag var det inte direkt melodifestivalenkänslanpå väg till jobbet....

Bilagor

• CB7CDE6E-CD1D-474B-9FBA-2C184DB528C9.jpeg
    CB7CDE6E-CD1D-474B-9FBA-2C184DB528C9.jpeg
    272.5 KB · Besök: 299
ptrk sa:
Jag tror inte bakaxeln ska se ut så här... ? Kom fram i alla fall...
Hmm, snabblås eller muttrar som håller fast hjulen ska man låta sköta den uppgiften och ingen annan samtidigt tror jag. Att kombinera jobbet med att hålla fast stöd, dra vagnar eller nåt annat är inte bra.

Jag trodde att det var enligt monteringsanvisning för Thule vagnar?

Får se om jag kan få tag på en ny skruv på lunchen så jag kan ta mig hem...

Nu minns jag inte exakt hur det ser ut men så där sitter vår också. Dock så har jag nog QR-spaken/levern på andra sidan om jag inte minns fel.

Premiärpendling på silverbullen. https://happyride.se/forum/read.php/1/3507033/3508076#msg-3508076
Slicksen rullar lätt men stöp i backen i en pöl med is i botten efter ett övergångsställe. Vägrar ändå dubb nu. Sitter väldigt skönt på bullen, det är nog allt som så många sagt, när man hittar rätt med ramstl och geo känns allt bra och det mesta i övrigt blir ganska oviktigt. Trodde t.ex. aldrig jag skulle trivas på en 14 kg cykel men den plockar upp fart bra. Fattar inte det, måste nog väga in den, känns mer som 12. Lite hög utväxling och skumt stort steg mellan 1:an och 2:an men det gör inte så mycket på min pendling. Mkt bättre än SS iaf. Metallskärmar känns rejält och stryktåligt. Och tokskönt med singelklinga fram, love it.

johan44 sa:
Det är säkert enligt anvisning. Det behöver inte betyda att det är en bra idé :)

Hehe, meckigt att få till på annat sätt dock.

nikasp sa:
Nu minns jag inte exakt hur det ser ut men så där sitter vår också. Dock så har jag nog QR-spaken/levern på andra sidan om jag inte minns fel.

Men på andra sidan sitter ju växlarna?

ptrk sa:
johan44 sa:
Det är säkert enligt anvisning. Det behöver inte betyda att det är en bra idé :)

nikasp sa:

Det kan vara så att du behöver en längre axel för att kunna skruva på bulten ordentligt.
Ibland räcker nämligen inte den standardaxel som man har utan man kan behöva leta en längre så du får tillräkligt med gängor.

Berget sa:
ptrk sa:
johan44 sa:

nikasp sa:

Det kan vara så att du behöver en längre axel för att kunna skruva på bulten ordentligt.
Ibland räcker nämligen inte den standardaxel som man har utan man kan behöva leta en längre så du får tillräkligt med gängor.

Jag tror problemet i det här fallet var att jag gillade lite på den på förskolan när jag lämnade sonen + vagnen.

Har ju fungerat fint sen i augusti. Men nu när jag köper ny kanske det är lika bra att köpa längre. Många gängor är ju bättre än få.

ptrk sa:
johan44 sa:

nikasp sa:

Jag måste kolla men jag har för mig att jag bytte sida pga att det blev lite för trångt. Jag vill minnas att man fick med en lite längre QR när vi köpte vagnen (en Cross 2).

Idag var pendlingen sisådär till jag kom till utkanten av Malmö, då blev det plötsligt spännande när en buss tyckte att störst går först sisådär 15 meter före mig. Klarade mig från att bli mosad av stadsbuss med sisådär 7,2 cm. Busschauffören brydde sig inte nämnvärt. Jag fortsatte den sista biten med lite högre puls och blodtryck och mycket sämre humör.

nikasp sa:
ptrk sa:
johan44 sa:

nikasp sa:

Jag måste kolla men jag har för mig att jag bytte sida pga att det blev lite för trångt. Jag vill minnas att man fick med en lite längre QR när vi köpte vagnen (en Cross 2).

Bytte till en QR-axel jag fick med en thule-kopp och det var ju längre så funkar fint att ha klämman på samma sida som växlarna och samtidigt ha gott om gängor att dra den i. Tack för tipset!!

Ah, årets första rullsnitt över 30, trots passage genom både Malmö och Arlöv. Lär inte gå lika fort hem i eftermiddag.........

Chans till jackpot idag, motvind och regn på vägen till jobbet, blir jag lite sen från jobbet idag så får jag motvind och regn igen!

Såg en snubbe som drattade omkull på synes blöt asfalt, det var halt på sina ställen idag.

Skön motvind hem, flera som gick över tranebergsbron. Segade mig över och möttes av snöblandat regn i Västerort. Snön till trots kändes dubben överflödiga. Sabbade också det för mig höga hb på 155 med lite blodgivning idag.
Trevlig helg!

Benet sa:
Lite hög utväxling och skumt stort steg mellan 1:an och 2:an
Ah nu fattar jag varför, sån där megarange-kasett 11-34 där näst största är 26, alltså 11-a-b-c-d-e-26-34. Nja, kanske får bll ett vanligt 9-delat sen. Med SPD-pedaler så blev förresten inte utväxlingen hög utan ganska lagom.

Första marksyningen för den här vintersäsongen. Glashalt på väg till jobbet på ältabergsvägen. Repad ram och stukat ego blev resultatet.

Lite kyligt i motvinden. Förvånansvärt många cykelpendlare trots det, imponerande. Kanske SL-korten tagit slut?

Lite kallt i morse på Hisingen i morse, ca -5.
Fick tyvärr se efterdyningarna till denna olycka nu på eftermiddagen.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/väg-avstängd-efter-olycka-i-torslanda-1.13938595

Kom cyklandes längs Sörredsvägen i höjd med Kålsered och tänkte lite att det var ovanligt mycket köer idag.
Ser efter en stund blåljuspersonal och några krockade bilar, ledde försiktigt min cykel förbi olyckplatsen och fick se det som var kvar av cykeln.
Såg inte alls bra ut....

Svalt men torrt och fint på större delen av sträckan. Tyvärr ingen finfika idag får blir bättring nu när våren kanske närmar sig

Tog en omväg på hemvägen i Erstavik. CX-rundan jäkligt isig, från Golfbanan och upp i skogen mot den större vägen var det isgata och ältavägen mot äventyrsvägen var ganska oåkbar. I alla fall för min cykel som endast hade satt på dubbat framdäck. Men det var en fin och sval kväll men neråt -8,5.

Jobbigt jagade en elmoppe med trampor. Han trampade för att få upp farten sedan gjorde elmotorn resten. Gick om honom på platten men hade problem i backarna där elmoppen var snabbare än mig. Nick fick ett bra träningspass!

Tillbaka
Topp