Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Benet sa:
us930 sa:
Härligt att få skriva här igen efter nästan ett års uppehåll!
Mörkt vid avfärden 06:30 från el Mocanal (El Hierro, Kanarieöarna) , ca. 16 grader och lätt fuktighet. Måttlig trafik men den tilltar lite under senare delen av resan. Noterar några tidiga gäster som tar sitt morgonkaffe på baren vid infarten till Villa de Valverde. Trevlig gemenskap, men eftersom jag redan sköljt ner en balja hemma så hoppar jag det idag. Stannar och knäpper en dålig bild bara för att fira att man är pendlare igen, anländer utan problem till Busstationen för att köra morgonturen 07:15 , när jag ställer ifrån mig cykeln så ser jag de första strimmorna av ljus där ute över Atlanten. Mycket vackert, och för sent undrar jag varför jag inte tog en bild då istället... En bra pendlarmorgon.

Mvh Ulf S.
Vad roligt att se dig här igen Ulf. Hoppas att få se och läsa mer från dig, kör hårt!

Tackar! Jo, det är skönt att ha ett jobb igen och, inte minst, börja cykelpendla igen för att bli "behörig" att skriva i den här fantastiska tråden.... ; )
Det känns lite som den förenar oss alla som någonstans där ute i världen färdas på cykel till och från sitt jobb, oavsett plats, sträcka, klimat eller övrigt.
@fhloston: jo, det är väl lite varmare här så här års, men Gröndalsbron en tidig morgon med rätt ljus är inte så dumt det heller!
Bidrar med en eftermiddags bild också då. Utsikten från busstationen i El Pinar strax innan hemfärd.
20190227_154209.jpg

Hempendlingen gick bra, 23-24 grader, sol och lätta moln. Blandningen av totalt sett lätt utförsbacke och medvind gjorde att jag omgående trampade ur på högsta växeln, måste nog byta stora klingan från 50 till 52.
Mvh Ulf S.

Prisad vare våren! Lite kyligt i morse med sommarskorna när det var 1°C, men jag tänkte på hemfärden. Mycket riktigt, fanns inget att klags på med hemfärden, 12°C, rätt bra medvind och strålande sol. Vindvästen fick stanna i ryggfickan.

us930 sa:
Benet sa:
us930 sa:
Härligt att få skriva här igen efter nästan ett års uppehåll!
Mörkt vid avfärden 06:30 från el Mocanal (El Hierro, Kanarieöarna) , ca. 16 grader och lätt fuktighet. Måttlig trafik men den tilltar lite under senare delen av resan. Noterar några tidiga gäster som tar sitt morgonkaffe på baren vid infarten till Villa de Valverde. Trevlig gemenskap, men eftersom jag redan sköljt ner en balja hemma så hoppar jag det idag. Stannar och knäpper en dålig bild bara för att fira att man är pendlare igen, anländer utan problem till Busstationen för att köra morgonturen 07:15 , när jag ställer ifrån mig cykeln så ser jag de första strimmorna av ljus där ute över Atlanten. Mycket vackert, och för sent undrar jag varför jag inte tog en bild då istället... En bra pendlarmorgon.

Mvh Ulf S.
Vad roligt att se dig här igen Ulf. Hoppas att få se och läsa mer från dig, kör hårt!

Tackar! Jo, det är skönt att ha ett jobb igen och, inte minst, börja cykelpendla igen för att bli "behörig" att skriva i den här fantastiska tråden.... ; )
Det känns lite som den förenar oss alla som någonstans där ute i världen färdas på cykel till och från sitt jobb, oavsett plats, sträcka, klimat eller övrigt.
@fhloston: jo, det är väl lite varmare här så här års, men Gröndalsbron en tidig morgon med rätt ljus är inte så dumt det heller!
Bidrar med en eftermiddags bild också då. Utsikten från busstationen i El Pinar strax innan hemfärd.

Hempendlingen gick bra, 23-24 grader, sol och lätta moln. Blandningen av totalt sett lätt utförsbacke och medvind gjorde att jag omgående trampade ur på högsta växeln, måste nog byta stora klingan från 50 till 52.
Mvh Ulf S.

Vilken härlig fusion av pendlingstråden och kanarietråden ?

fhloston sa:
Vilken härlig fusion av pendlingstråden och kanarietråden ?

Ha ha, jo det blev det ju faktiskt, men eftersom Kanarietråden huvudsakligen handlar om semester- och träningscykling så fick dagens tur hamna här bland mera tjänstebetonad sådan.

Mvh Ulf S.

Underbart att se på klockan att man återigen är nere på normala 25 min på pendlingen.
+2 grader, klarblå himmel och vindstilla.
Dom nya hjulen med sommardäck är ybersköna och tystnaden är fantastisk.

Säsongspremiär på omvägen runt Djursholm till jobbet. Trevligt trots dubb, grus och motvind.

Yay, lycka!
årspremiär med sommarsport (kålräser) istf vintertraktor (skärmkittad tung alucross), ökde direkt 2 km/h snittfart jmf tisdags med liknande förhållanden.

Lite lurigt med 99% torr asfalt, och plöstligt is och smältvatten vid skuggiga partier. Dubben är kvar änsålänge.

Och jösses vad mycket älg det är i rörelse nu! Man är inte jättekaxig när man har några på vardera sidan om vägen.

Ja, dubben får sitta kvar här med.

Härlig pendling i medvind, och en tid som hör sommaren till. Tänk om det hade varit utan dubb ?

Gips-pendling funkar fint.
Har dock fegat och tagit skogscykel med växlar och dropper post istället för den vanliga singlespeed-crossen.

Enda egentliga problemet har varit att fästa kryckor på cykeln och tänka på att jag måste sätta ner "fel" fot mot vad jag är van vid när jag stannar.
0.jpg

//j
(edit: bild)

Senast ändrad:
Ganska händelselös pendling idag, startade lite tidigare i morse och det var nog bra, det var nämligen motvind och lite kallare, 14-15 grader. Sen blev det motvind hem också på något konstigt sätt, ganska molnigt men inget regn och ändå ca. 21 grader. Bilister här på ön är väldigt vänliga, de håller alltid ut rejält när de kör förbi och är det smalt så väntar de snällt bakom. Känns tryggt.

Hemvägen.
20190228_164814.jpg

20190228_165344.jpg

Mvh Ulf S.

Skön pendling även idag. Verkar vara många nya som har hittat ut i veckan tråkigt att dom inte hittade sina lysen samtidigt.

Härlig hemresa. Jagade en ung herre med muskulösa ben. De som kör om mig i stan brukar vanligtvis krokna när vi kommer ut på fälten, men den här höll undan hela vägen till Sunnersta. Extra plus för att han visade bra hänsyn till andra trafikanter trots "race mode".

Det är ganska dammigt. Blev översköljd av damm och grus av en mötande lastbil som körde ute i kanten. Tuggade grus en stund sen... På ett ställe ser man ett dammoln som ligger över vägen.

us930 sa:
Ganska händelselös pendling idag, startade lite tidigare i morse och det var nog bra, det var nämligen motvind och lite kallare, 14-15 grader. Sen blev det motvind hem också på något konstigt sätt, ganska molnigt men inget regn och ändå ca. 21 grader. Bilister här på ön är väldigt vänliga, de håller alltid ut rejält när de kör förbi och är det smalt så väntar de snällt bakom. Känns tryggt.

Hemvägen.

Mvh Ulf S.

Trevligt Ulf! Eftersom du skriver pendling, jobbar du där nere? Med vadå? Trött på vintern nu...

juanxxx sa:
us930 sa:

Hemvägen.

Mvh Ulf S.

Trevligt Ulf! Eftersom du skriver pendling, jobbar du där nere? Med vadå? Trött på vintern nu...

Jo, det gör jag, jag lämnade allt, hus, jobb, släkt och vänner i Sverige för kärlekens skull (fast några cyklar tog jag med, någonstans får man ju dra en gräns....), jag träffade en vacker Kanariska som absolut inte ville bo i Sverige. Det är ganska stor arbetslöshet i Spanien och inte så lätt att få jobb så man får tänka lite utanför boxen om man säger så. Någon gång i tidernas begynnelse så tog jag körkort för lastbil och buss men sedan dess har jag jobbat med en massa andra grejor, här på ön var det dock brist på chaufförer med behörighet för buss så helt plötsligt så hade jag fått jobb som busschaufför! Lite oväntat, men kul, och bra för språkkunskaperna.

Mvh Ulf S.

Morgonens pendling då...., vindstilla i morse och ca 16-17 grader varmt, vindjackan jag hade tagit på var helt onödig, men eftersom jag var tidig så stannade jag vid baren vid infarten till Villa de Valverde, tog av jackan och tog en snabb kopp kaffe till priset av 80 cent. Här är man helt ensam som cykelpendlare, omgivningen verkar betrakta en som en blandning av konstig kuf och pionjär inom ekologiskt leverne, kanske mest det första....
Försökte föreviga Atlantljuset i morse, men platsar förmodligen in bland årets sämsta bilder i stället, här är den ändå, pendlarhoj i Atlantljus.....

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 20190301_065452.jpg
    20190301_065452.jpg
    144.2 KB · Besök: 189
Härlig morgon. Bron mellan stora essingen och Alvik strand var inte röjd. Troligen för att de satte upp hindren för biltrafik redan i februari. Lite optimistiskt kan man tycka.

fhloston sa:
Härlig morgon. Bron mellan stora essingen och Alvik strand var inte röjd. Troligen för att de satte upp hindren för biltrafik redan i februari. Lite optimistiskt kan man tycka.

Är gjutjärnsstolparna på Alviksbron fortfarande svartmålade så att de ska synas extra dåligt?
Jag tipsade trafikkontoret att de borde passa på att måla dem, och kanske till och med lyxa till det med ordentliga reflexer, i samband med att de tog in dem för vintern.

//j

Senast ändrad:
Här åker man bort i några dagar, lämnade ett vårigt Stockholm och kommer tillbaks till snö och is!
Satte dit dubbhjulen, kändes rätt med tanke på hur det såg ut.

Pendling medelst kommunala färdmedel pga axelluxation i skidbacken. Får se när jag kan sitta på cykeln igen...

jesperC sa:
fhloston sa:

Är gjutjärnsstolparna på Alviksbron fortfarande svartmålade så att de ska synas extra dåligt?
Jag tipsade trafikkontoret att de borde passa på att måla dem, och kanske till och med lyxa till det med ordentliga reflexer, i samband med att de tog in dem för vintern.

//j

Som jag minns det är de mörkgröna och har lite reflexer på sig. Jag passerar bara två gånger om dagen så jag vet inte så noga ?. Jag ska kolla i eftermiddag, om de inte har plockat bort dem då. (jag har felanmält)

På vissa ställen var det skönt med dubbdäck.

Körde om saltsoparen i Hägersten, och Gröndalsbron var fin...

fhloston sa:
jesperC sa:
fhloston sa:
...
Som jag minns det är de mörkgröna och har lite reflexer på sig.
...

Jo, det sattes dit smala reflexremsor efter att det påtalades att mörka stolpar mitt på en väg inte var så smart.

//j

Så här ser de ut idag. Jag vill dock minnas att de var lite mer koniska och "snyggare" innan...

Jo, så var det. Och att det inte var snöröjt var tydligen bara ett missförstånd....

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...llbaka-for-gott/repscd!49U3zSxanqZHgzFakWAmw/

_20190304_211429.JPG

fhloston sa:
jesperC sa:
fhloston sa:
...
...

Jo, det sattes dit smala reflexremsor efter att det påtalades att mörka stolpar mitt på en väg inte var så smart.

//j

Så här ser de ut idag. Jag vill dock minnas att de var lite mer koniska och "snyggare" innan...
Är inte det där såna stolpar som är lite mjukare?
Tycker dom ser ut som såna dom ställer ut på parkeringsplatser som böjer sig när man kör emot dom.
Någon form av mjukplast/gummi

fläckvis väldigt halt idag.

det, toppat med en sten som studsade upp och fastnade i växeln gjorde att jag fick smutsiga fingrar.

lyckades trixa ut den med en ölöppnare på nyckelknippan.

och nästan missade tåget. hoppas resten av dagen blir lugnare och bättre.

Appropå slaskcyklingen igår; att cykla i snöblandat regn är lite som att klippa gräset, det är som jobbigast innan man kommer ut. När man väl kommit igång är det rätt terapeutiskt.

JockeS sa:
fhloston sa:
jesperC sa:
fhloston sa:
...
...

//j

Är inte det där såna stolpar som är lite mjukare?
Tycker dom ser ut som såna dom ställer ut på parkeringsplatser som böjer sig när man kör emot dom.
Någon form av mjukplast/gummi

Jag stannade och kände på en stolpe.

Ja, de är väl mjuka för en bil, och kanske inte direkt dödande för en cyklist. De gamla däremot, de var nog en dödsfara.

Tillbaka
Topp