Nya gravelramar och 50 mm däckfrigång - kan någon förklara?

Givetvis. Jag bara ifrågasätter varför det görs så många cyklar med anpassningar till sådant som de flesta inte pysslar med. Vilken vanlig gruscykelköparmänniska har nån som helst nytta av högprofilfälgar?

Edit: En ännu större fråga bör vara varför folk köper dem. Det innebär ju minst två stora nackdelar: Sämre komfort och jättemycket högre pris.
Görs det verkligen så många ifall du aldrig ens sett en förens nu?

Görs det verkligen så många ifall du aldrig ens sett en förens nu?
Ja, hela tråden visar ju det. Alltså att gruscyklar i allmänhet oftast har för lite plats för ordentliga däck, för att få ner q-faktorn, som rimligen har betydligt mindre betydelse för de flesta köpare.

Högprofilfälgar är bara ännu ett mycket underligt exempel. SÄRSKILT om man ska kombinera med stora däck. WTF?

Ja, hela tråden visar ju det. Alltså att gruscyklar i allmänhet oftast har för lite plats för ordentliga däck, för att få ner q-faktorn, som rimligen har betydligt mindre betydelse för de flesta köpare.

Högprofilfälgar är bara ännu ett mycket underligt exempel. SÄRSKILT om man ska kombinera med stora däck. WTF?
Men varför skulle gruscyklar vara undantaget? Hela industrin är ju så. Folk vill köpa det som de tuffa grabbarna och tjejerna kör. På landsväg är det maxade race cyklar med 100% aerooptimering med integrerade cockpits osv. Cyklar för absolut prestanda i 100' klassen. INGEN normal cyklist behöver en sån cykel ändå finns dom och säljer. Så jag ser inte varför andra cykelkategorier skulle undantas från detta?

Men varför skulle gruscyklar vara undantaget? Hela industrin är ju så. Folk vill köpa det som de tuffa grabbarna och tjejerna kör. På landsväg är det maxade race cyklar med 100% aerooptimering med integrerade cockpits osv. Cyklar för absolut prestanda i 100' klassen. INGEN normal cyklist behöver en sån cykel ändå finns dom och säljer. Så jag ser inte varför andra cykelkategorier skulle undantas från detta?
Jag har inte sagt nåt om undantag. Det blir bara extra konstigt och tydligt när det sker inom en cykelgren som oftare verkar användas i rekreationssyfte än andra.

Kör man stora däcken behövs ju höga fälgar för att luften ska nå fälgen innan ekrarna. Eller väldigt breda då så däcket inte blir så bulligt.

Eller för att få utrymme för större drev, vilket antagligen är ett betydligt större problem för dom flesta

Fast jättemycket högre pris? Ett par kvalitativa hjul med <40 höjd är knappast avsevärt billigare än med högre profil. Och just med ett tyngre ekipage som det lätt kan bli på långa sträckor med lite packning osv. är styvheten snarare välkommen. Komforten kommer från däcken liksom.

Sen har vi marknadsföringsbiten - många tycker det ser bättre ut med högre profil. Snyggare, känns lyxigare och skänker mer inbillad glädje. Inget fel med det.

Om jag ska marknadsföra något lär jag ju klä upp det först innan jag visar upp föremålet. Hur skulle det se ut om bilar visades upp på stålfälgar utan navkapslar på 16-17" fälgar med höga däck? Komfortmässigt nog rätt optimalt för de flesta och ingen oro över kantstötta fälgar men jag tror inte många skulle köpa den bilen 🤣

Hade jag köpt en ny gruscykel idag så hade det antagligen varit något närmre vad dom kallar all-road, högre stack, lite mindre aggresiv, fortfarande plats för 45-50mm däck. Kanske en superX?

Inser att jag behöver länka en hel del asfalt på mina rundor, och dom grusvägarna jag hamnar på är rätt bra. Skulle hellre prioritera att kunna slänga på ett par tunnare däck och hänga på en lvgrunda om jag får feeling.

Och då cyklar jag på den här idag.
650B, 2.2" däck, mtbfälgar, rakt styre.
Massa komfort, men inte jättesnabbt
IMG_9919.webp

Eller för att få utrymme för större drev, vilket antagligen är ett betydligt större problem för dom flesta
Men det löser man ju med större q-faktor. Funkar det på XC-cyklar så funkar det rimligen på gruscyklar.

Fast jättemycket högre pris? Ett par kvalitativa hjul med <40 höjd är knappast avsevärt billigare än med högre profil. Och just med ett tyngre ekipage som det lätt kan bli på långa sträckor med lite packning osv. är styvheten snarare välkommen. Komforten kommer från däcken liksom.

Sen har vi marknadsföringsbiten - många tycker det ser bättre ut med högre profil. Snyggare, känns lyxigare och skänker mer inbillad glädje. Inget fel med det.
Jag menade att högprofil brukar innebära #premium och därmed dyrt i största allmänhet. Finns ju inget som säger att man måste ha karbång ens. Inga belastningar att tala om när man cyklar grus och lite lagom flex i en vek alu-fälg är najs. Däcken gör såklart mest, men jag får inte riktigt ihop viljorna till grusväg och behov av bästa möjliga aerodynamik.

Om jag ska marknadsföra något lär jag ju klä upp det först innan jag visar upp föremålet. Hur skulle det se ut om bilar visades upp på stålfälgar utan navkapslar på 16-17" fälgar med höga däck? Komfortmässigt nog rätt optimalt för de flesta och ingen oro över kantstötta fälgar men jag tror inte många skulle köpa den bilen 🤣
Personligen tycker jag det är sjukt löjligt med exempelvis alla SUV:ar som kör runt med lågprofildäck. Maken till pajasfordon får man ju leta efter. Hade mycket hellre sett högre profil. Både snyggare och vettigare (och billigare).

------

Jag ger upp. Köp era konstiga TT-gruscyklar bäst ni vill. Jag håller mig till makadamvänliga 2,25:or.

DSCF5258_2048.webp

Men det löser man ju med större q-faktor. Funkar det på XC-cyklar så funkar det rimligen på gruscyklar.

Grus är ju otroligt mycket mer statiskt än xc. Betydligt närmare landsväg i rörelsemönstret, och då kanske folk väljer att prioritera en smalare qfaktor och sitta riktigt bra på cykeln än att få in jättestora däck.

Folk tycker ju att cykelvasan som är typ 9 mil(?) är en jättebedrift på en xchojj medan 9 mil på en grushojj är en random vardagsrunda till och med jag kan bränna av.

Grus är ju otroligt mycket mer statiskt än xc. Betydligt närmare landsväg i rörelsemönstret, och då kanske folk väljer att prioritera en smalare qfaktor och sitta riktigt bra på cykeln än att få in jättestora däck.

Folk tycker ju att cykelvasan som är typ 9 mil(?) är en jättebedrift på en xchojj medan 9 mil på en grushojj är en random vardagsrunda till och med jag kan bränna av.
Varför skulle man vilja ha smalare mellan fötterna för att man sitter statiskt? Jag tror att de allra flesta inte ens reflekterat över vad olika cyklar har för q-faktor. Åtminstone betydligt färre än andelen som har nån slags koll på vad rimlig däckstorlek för ett givet underlag är.

Edit: För övrigt är det ju väldigt märkligt att q-faktor inte är nåt man anpassar efter storleken på cyklisten. Gör det bara ännu mer suspekt att man "ska" ha ett visst mått till en viss disciplin.

Varför skulle man vilja ha smalare mellan fötterna för att man sitter statiskt? Jag tror att de allra flesta inte ens reflekterat över vad olika cyklar har för q-faktor. Åtminstone betydligt färre än andelen som har nån slags koll på vad rimlig däckstorlek för ett givet underlag är.

Edit: För övrigt är det ju väldigt märkligt att q-faktor inte är nåt man anpassar efter storleken på cyklisten. Gör det bara ännu mer suspekt att man "ska" ha ett visst mått till en viss disciplin.
Den ”sitta och snurra” positionen blir nog betydligt viktigare ifall man sitter statiskt motför om man på en mtb varierar sig väldigt mycket mellan stå/sitta/röra sig på cykeln pga terrängen.

Qfaktor känns ju snarare som något som ökar mer och mer allt eftersom man behöver göra designkompromisser. Cykla fatbike är ju eländigt t.ex.

Men nu är det här alldeles för off topic, Vi kan nog sammanfatta det hela med att människor prioriterar olika saker.

Men nu är det här alldeles för off topic, Vi kan nog sammanfatta det hela med att människor prioriterar olika saker.
Japp, men du kan ge dig på att många bara prioriterar det som cykeltillverkarna prånglar ut eller vad "eliten" använder, utan att klura så mycket själva på vad som vore vettigaste för ens egen cykling.

Over and out, nu ska jag ut och klyva ved. (y)

Det är kanske 150mm som är optimalt för myscykling på mtb. Vad ska man göra då? Det passar ju inte på myscykeln.....

Japp, men du kan ge dig på att många bara prioriterar det som cykeltillverkarna prånglar ut eller vad "eliten" använder, utan att klura så mycket själva på vad som vore vettigaste för ens egen cykling.

Over and out, nu ska jag ut och klyva ved. (y)

Där sa du nåt. Håller helt med att väldigt många cyklar runt på nåt som skulle kunna vara betydligt mer anpassat efter deras förutsättningar. Och det är ju det som är kul med att sätta ihop hojen själv, man får sätta på saker man själv gillar och experimentera.
Men andra vill inte lägga tid och energi på sånt utan vill bara hoppa på, trampa och allt ska bara funka. Inget fel med det heller.

Alla som inte bryr sig om ifall det går 0,1 km/t fortare i 40-50 blås, ja. Borde vara de flesta med det logiska tänkandet i behåll.
Nej. De flesta med logiskt tänkande förstår att effektivare användning av sin energi är bättre oavsett om man personligen bryr sig om hastigheten.

Klart det inte är bättre oavsett om det är dyrare och ger sämre komfort.
Inga andra egenskaper diskuterades än fälgens djup. Så, givet två hjul som i övrigt har samma egenskaper så är det hjul som är mer aerodynamisk bättre för alla*.
Eller kanske den marginellt större fartvinden ger sämre komfort.

* Eller finns det någon situation där man vill maximera sitt mostånd?

Inga andra egenskaper diskuterades än fälgens djup. Så, givet två hjul som i övrigt har samma egenskaper så är det hjul som är mer aerodynamisk bättre för alla*.
Eller kanske den marginellt större fartvinden ger sämre komfort.

* Eller finns det någon situation där man vill maximera sitt mostånd?
Fast de kommer ju inte ha i övrigt samma egenskaper, så det är ett helt meningslöst hittepåresonemang.

Intressant artikel!

Jag tror 1x och 50+ utrymme är framtiden, men också som Trek-snubben säger "brands and riders are relying on “a lot of anecdotes and YouTube scientists out there that are driving the trend”." så att jättestora däck alltid är bättre är kanske att hårddra det än så länge.

Jag söker inte aktivt upp makadam, jag tycker inte det är kul att cykla på jävliga och trögrullade underlag annat än för korta sektioner omväxling. Jag är liiite orolig att däckbreddstrenden kanske gör att banläggarna på lopp börjar lägga banor på allt sämre underlag så det blir lite självuppfyllande.

Fast när jag har bara en gruscykel för olika ride styles där bikepacking över okänd terräng ingår så är det ju fint att ha möjlighet att köra riktigt stort även om inte vulkanstens-race lockar mig särskilt.

Jag söker inte aktivt upp makadam, jag tycker inte det är kul att cykla på jävliga och trögrullade underlag annat än för korta sektioner omväxling.
Det kanske känns jävligt och trögrullat för att du har för små däck? :sneaky:😁

Jag letar inte heller aktivt upp makadam, men att välja bort det begränsar kraftigt nätet av cykelbara grusvägar här i trakterna (Sörmland).

Jag letar inte heller aktivt upp makadam, men att välja bort det begränsar kraftigt nätet av cykelbara grusvägar här i trakterna (Sörmland).
Men är det inte bäst med en 29+ eller en fatbike då? Eller råkar det vara lagom med precis din setup?

Men är det inte bäst med en 29+ eller en fatbike då? Eller råkar det vara lagom med precis din setup?

Jag tycker att cykla på väg alltid är bäst med ett bockstyre. Men då är val av styret personligt.

Jag har överlevt bra med mina 42 mm däck som mäter 45 mm på mina fälgar. Men då möter jag nästan aldrig makadam, då är bredare klart trevligare (och snabbare).

2,25" är en vettig kompromiss. Jag hade 43 mm förut och det var avsevärt obekvämare. Ibland har jag funderat på att gå upp på 2,6", men då börjar det bli onödigt tungt. Ramen har plats för 2,8" tror jag.

Fatbike är rätt meningslöst på annat än rotmattor och allmänt överjävligt småbröt som skakar sönder en.

Allt mer gruppträning/fartpass sker på gravel. Skönt att slippa trafik mm. Då gäller det att komma med rätt vapen till festen.

Allt mer gruppträning/fartpass sker på gravel. Skönt att slippa trafik mm. Då gäller det att komma med rätt vapen till festen.
Rätt vapen brukar vara vad alla andra i gruppen har. Kommer man med 40 mm där alla andra har 58 mm så kanske man ska försöka vara den som väljer rutt...

Fast om du kör säg ett 2.1 Thunder Burt eller t.ex. 48 mm Thundero kommer inte påverka ett skvatt om du hänger med de snabba grabbarna, det är benen som avgör. Nu ger jag det exemplet eftersom jag har egen erfarenhet av bägge däcken. Och båda dessa är snabbare än ett 45 mm Pirelli Cinturato M (också av egen erfarenhet).

Jag kommer med 43mm GK SK. Oklart om det är dem, benen eller lungorna som lämnar mig i ensamhet i skogen. De upplevs snabba, ibland :)

Tänk en elbil stor som en Ford Focus kombi 08, 15" stålfälgar, inga elhissar, manuell låda, ingen ABS, inga andra elektroniska prylar, osv. Tyvärr vet jag hur få vi är som skulle älska den.

2,25" är en vettig kompromiss. Jag hade 43 mm förut och det var avsevärt obekvämare. Ibland har jag funderat på att gå upp på 2,6", men då börjar det bli onödigt tungt. Ramen har plats för 2,8" tror jag.

Fatbike är rätt meningslöst på annat än rotmattor och allmänt överjävligt småbröt som skakar sönder en.
2.4 tycker jag väl åtminstone du skulle kunna offra för komfortens skull, gör väl inget om det går 0.001kmh långsammare?

Min karate monkey kör 2.4/2.6" och det som håller mig från att vilja ha den som grushoj är max 32t drev. Annars är den mkt bekväm och långsam

Makadamen transformeras nog inte till fint underlag, men bättre blir det ju. Enda cykel jag har lättillgänglig nu med XC-däck, 2.1" Thunder Burt, är en elcykel. Nästa gruscykel om det nånsin blir nån ska definitivt rymma större däck än cyclocrossen jag har så jag har god möjlighet att prova.

Kan nog nöja mig med 650B för riktigt breda däck. Man får se vad man hittar.

Inte beredd att offra q-faktor och vill inte ha för slapp geometri, dvs inte en MTB med bockstyre, och inte för dyrt, och helst frameset löst, och nåt cykelmärke med skön vibe. Rätt smal kravspec. Kikat lite på Loca Bikes aluminiumframeset, men det har inte brett däckutrymme än så länge.

Makadamen transformeras nog inte till fint underlag, men bättre blir det ju. Enda cykel jag har lättillgänglig nu med XC-däck, 2.1" Thunder Burt, är en elcykel. Nästa gruscykel om det nånsin blir nån ska definitivt rymma större däck än cyclocrossen jag har så jag har god möjlighet att prova.

Kan nog nöja mig med 650B för riktigt breda däck. Man får se vad man hittar.

Inte beredd att offra q-faktor och vill inte ha för slapp geometri, dvs inte en MTB med bockstyre, och inte för dyrt, och helst frameset löst, och nåt cykelmärke med skön vibe. Rätt smal kravspec. Kikat lite på Loca Bikes aluminiumframeset, men det har inte brett däckutrymme än så länge.

Sombra verkar rätt fina och rätt bra pris för "nischmärke" - men max 29x2"

2.4 tycker jag väl åtminstone du skulle kunna offra för komfortens skull, gör väl inget om det går 0.001kmh långsammare?
Absolut, om det finns tillräckligt lätta och tunna. För min måttliga framfart gör däckval enormt mycket större skillnad än eventuellt luftmotstånd. Dessutom är ju inte större däck dyrare.

Min karate monkey kör 2.4/2.6" och det som håller mig från att vilja ha den som grushoj är max 32t drev. Annars är den mkt bekväm och långsam
Jag kör 34x(11-42) på min och hade föredragit tvådelat fram. Oftast räcker det, men har man medvind så trampar jag väl ur nån gång ibland. Det här med att trampa i nedförsbackar däremot, förstår jag mig inte på. Det satt 38T fram original och det var för tungt på lättaste växeln för att slippa svettas ihjäl i backarna vid vardagscykling och/eller med lite packning.

Cyklar även mkt grus med min HT som har 30x(11-42) och det går det med. Hets är inte min grej och vill jag träna så är det bara att braka ut i skogen och få maxpuls i första bästa backe ändå. 🤪

Jag har väldigt dålig koll på gruscyklarnas utveckling, blir gravel-curious typ nån gång om året men kommer snabbt på bättre tankar.

Vad hände med trenden med "alla har dropperpost" som började smyga sig på för ett par år sedan? Är det helt dött nu?

Jag har väldigt dålig koll på gruscyklarnas utveckling, blir gravel-curious typ nån gång om året men kommer snabbt på bättre tankar.

Vad hände med trenden med "alla har dropperpost" som började smyga sig på för ett par år sedan? Är det helt dött nu?
Skulle säga det beror på sorts gravel. Finns en del nya som kommer med droppers. Men raciga cyklar kommer utan och äventyrs cyklar kommer oftast också utan för att bättre fungera med sadelväskor.

Jag tror vi kan stänga tråden - Officina Battaglin har just presenterat håll käften cykeln - Cortina.

Som alltid syndigt snygg, upp till 55 mm clearance.....bara det där med priset....

• 700c x 50mm tire clearance

• 700c x 50mm tire clearance
De hade skrivit 55 mm i artikeln jag länkade först, stod på flera siter. Men har sedan reviderats till 50 mm :(

Läser man lite på olika andra forum ryktas det om åtminstone två stora spelare bland open mould tillverkare som har nya modeller med rejält däckutrymme på G för 2026.

Är nog läge att ha lite is i magen.

De hade skrivit 55 mm i artikeln jag länkade först, stod på flera siter. Men har sedan reviderats till 50 mm :(

Läser man lite på olika andra forum ryktas det om åtminstone två stora spelare bland open mould tillverkare som har nya modeller med rejält däckutrymme på G för 2026.

Är nog läge att ha lite is i magen.

Vad behöver du så stora däck till? Jesus-gravel (cykla på vattnet)?
Men du har inte ens skägg (och sandaler har du tappat i Albanien) 😂

Tillbaka
Topp