Favero assioma, dubbel eller ensidig

Likebikes

Aktiv medlem
Jag tänkte beställa Favero Assioma, spd till min mtb.

Men undrar om det är ensidig eller dubbelsidig som gäller, nån som testat båda?

Jag är amatör så exakta resultat är inte så noga men man vill ju inte att det blir alltför missvisande.

Jag är glad att jag valde dubbelsidig. När jag kör lugnt (zon 2) så blir effektfördelningen ofta 54/46 medans det brukar landa på 50/50 när jag kör hårdare. Hade blivit ganska stort fel om jag bara hade enkelsidig. Men det är så jag fungerar och det är på lvg.

Jag köpte enkelsidig och inväntar paket. Jag har en fundering kring batteritiden, det står 60h men är det vid cykling eller är pedalen alltid "aktiv"?
Letade runt lite och lästa DCRainmakers recension men det nämns inte ngt om "sömnläge" eller liknande men ska pedalen laddas varje 2.5 dygn, det låter konstigt?

Jag köpte enkelsidig och inväntar paket. Jag har en fundering kring batteritiden, det står 60h men är det vid cykling eller är pedalen alltid "aktiv"?
Letade runt lite och lästa DCRainmakers recension men det nämns inte ngt om "sömnläge" eller liknande men ska pedalen laddas varje 2.5 dygn, det låter konstigt?
Ja 60h räknat bara när du trampar. Du kan ställa in i appen hur länge pedalen ska vara ”vaken” när du inte trampat på en stund. Kostnaden i batteritid att vara ”vaken” men ej aktivt mäta kraft är försumbar. Den vaknar igen direkt när du rör på vevarna.

Se ”automatic standby”-settingen nedan i appen:
IMG_9129.webp

Anledningen till köpet är att jag vill se hur Zwift fungerar som plattform istf Strava. Jag kopplade Garmin (klockan) men det blir förmodligen roligare att ha med någon form av effekt också.

Stort tack för input🤩

Jag skulle köpa enkelsidig först för att spara pengar och sen när jag glömt hur mycket jag lagt ut uppgraderar jag till dubbelsidig 😁.

Enkelsidig kommer troligen mäta ganska mycket fel (några procent), för få av oss lägger ned lika mycket kraft på vänster/höger sida. Jag brukar ha ungefär 47%/53% vänster/höger-fördelning, ibland ännu större skillnad beroende på dagsform och intensitet. När jag trampar tycker jag det känns som jag har mer följsamt och välkoordinerat tramptag på vänster sida, men mer kraft går uppenbarligen ned i höger ändå.

Man kan hävda att det blir en hyfsat konstant felmätning av totalkraften så relativa jämförelser blir fullt tillräckligt bra ändå, och det stämmer nog för de flesta. Men vill man ha en total kraftmätning som är inom 1-2%, eller bara veta hur asymmetrisk man är och kanske jobba med att minska det så behöver man dubbelsidig.

Jag skulle köpa enkelsidig först för att spara pengar och sen när jag glömt hur mycket jag lagt ut uppgraderar jag till dubbelsidig 😁.

Enkelsidig kommer troligen mäta ganska mycket fel (några procent), för få av oss lägger ned lika mycket kraft på vänster/höger sida. Jag brukar ha ungefär 47%/53% vänster/höger-fördelning, ibland ännu större skillnad beroende på dagsform och intensitet. När jag trampar tycker jag det känns som jag har mer följsamt och välkoordinerat tramptag på vänster sida, men mer kraft går uppenbarligen ned i höger ändå.

Man kan hävda att det blir en hyfsat konstant felmätning av totalkraften så relativa jämförelser blir fullt tillräckligt bra ändå, och det stämmer nog för de flesta. Men vill man ha en total kraftmätning som är inom 1-2%, eller bara veta hur asymmetrisk man är och kanske jobba med att minska det så behöver man dubbelsidig.
Är detta varför de flesta kraftpedaler med ensidig mätning mäter just på vänster? Alltså att de flesta är lite svagare i vänster i genomsnitt? Jag undrar (precis som inlägg #2 beskriver och förutspår klockrent) hela tiden om jag undermedvetet trycker på mer med vänster nu när jag är übermedveten om att det är den som mäter eller om algoritmen på något smart sätt mäter att jag inte trycker ned höger vev lika snabbt och därmed sänker den teoretiska kraften från höger pedal? Eller är det verkligen bara en dum spegling/dubblering utan några finesser?

Obs öppen/retorisk fråga. Förväntar mig inte att någon här inne har noga koll på Faveros algoritmer och kod/programvara.

Jag kan bara hålla med om att man kommer bli sugen på två-sidigt så småningom även om en sida duger fint. Om man nu har köpt ”Pro”-serien från Favero så kan man också byta både pedalbody från SPD till SPD-SL som man känner för, och även köpa till en enkel kraftmätande högeraxel. Man behöver inte köpa en hel höger kraftpedal numera. Eller ett helt nytt set om man vill byta mellan SPD/SPD-SL.

Är detta varför de flesta kraftpedaler med ensidig mätning mäter just på vänster? Alltså att de flesta är lite svagare i vänster i genomsnitt? Jag undrar (precis som inlägg #2 beskriver och förutspår klockrent) hela tiden om jag undermedvetet trycker på mer med vänster nu när jag är übermedveten om att det är den som mäter eller om algoritmen på något smart sätt mäter att jag inte trycker ned höger vev lika snabbt och därmed sänker den teoretiska kraften från höger pedal? Eller är det verkligen bara en dum spegling/dubblering utan några finesser?

Obs öppen/retorisk fråga. Förväntar mig inte att någon här inne har noga koll på Faveros algoritmer och kod/programvara.
Så vitt jag förstått så är det bara en "dum" dubblering av kraften, om nu inte Favero gör nåt annat men i så fall har de inte pratat om det. Har man uppgraderingsbara pedaler till dubbelsidig känns det ju affärsmässigt lite onödigt att lägga ned tid på att försöka få enkelsidiga varianten att mäta lika bra som dubbelsidiga 🙂, och jag tror nog det skulle vara svårt, jag tror att risken är stor att man tillför mer mätfel än minskar om man försöker göra nåt smart utan att kunna mäta.

Att man mäter just på vänster sida med kraftmätare av den typ som sitter i vevarmen är för att de är lättare installera där / ersätta hela vevarmen då det inte sitter ett drev där. För pedaler som Favero Assioma borde det rimligtvis inte spela någon roll, men gissar att man av tradition kör på vänster sida för att de andra enkelsidiga kraftmätarna gör det.

Köpte dubbelsidig som jag har på räsern. Sen köpte jag ensidigt till en annan hoj. Saknar inte dubbel på den. Men det är ju för att jag vet utifrån datan från dubbeln att jag har väldigt jämn fördelning 50-50, 51-49. Lätt att få lite hjärnspöken annars...(Å andra sidan undrar jag varför jag ens har wattmätare. Skyller på zwift. Det kändes som det saknades ett datafält när jag cyklade ute. Men det är en annan fråga)

Min Trainer, Direto XTR ed och min 4iiii 8100 mäter väldigt lika wattvärden utifrån min upplevda ansträngning och passens struktur. Trainern kan ju bara mäta på axeln och det blir ju per automatik dubbelsidigt. Den andra är vänster 'som vanligt'.

Självklart ska man ha dubbelsidigt om man ska få bäst precision, men man får nog fundera på varför man vill mäta. Letar du det exakta värdet, utvecklingen över tid, eller bara en parameter till att fundera över? Vill du jämföra favoritrundan i solsken och vindstilla med samma runda i halv storm och regn? Kan du göra något roligare än att mäta skillnaden och högerbenets eventuella övertag för pengarna eller spelar de ingen roll?

Sammanfattningsvis, jag saknar inte dubbelsidigt utomhus, men jag hade saknat enkelsidigt.

Det viktiga kan jag tycka är att vara medveten om att:
- watt är ingen absolut sanning, det finns alltid avvikelser mellan olika enheter
- för att kunna jämföra utveckling över tid / relevanta jämförelse bör man alltid mäta med samma mätare och inte jämföra mätare emellan
- Att få till dubbelsidig mätning med vevpartibaserat system är allmänt knöligt för tillverkarna. Shimano vevpartierna med Stages dubbelsidig mätning t.ex. hade länge stora problem med att visa rätt.
- Däremot verkar spindelbaserade funka bättre.

Finns en liten översikt här på olika varianter.

Jag har kört lite allt möjligt genom åren och haft olika på olika cyklar.
Lärdom från det? För cykling ute är det "tillräckligt" exakt oavsett system för att jag i kombination med upplevd ansträngning ska kunna avgöra om jag går för hårt / tillräckligt / för lågt i relation till vad jag ska uppnå.
Intervaller kör man oavsett i "effektzoner" och träningseffekten hänger inte på ett enstaka pass utan ackumulerad volym över tid.

Med det sagt ska jag träna mer strukturerat föredrar jag att köra "hårda" intervaller på trainer då det är lättare att hälla jämn effekt, man slipper fundera på trafik, vägbeskaffenhet + ANNAT. Och då gäller att alltid mäta med samma enhet för att kunna utvärdera progression.

Sen är det där med symmetri lurigt. På trainer om jag "kopplar bort hjärnan" hamnar jag ofta på 53/47 V|H, tänker jag aktivt på att aktivera högern mer brukar jag landa på 51/49 respektive det blir gärna lätt 52/48 på hårdare intervaller. Jag blir mycket snabbare trött i högern och har inte alls samma stabilitet på högra sidan.

Cyklar jag däremot ute så landar jag ofta på 50/50.
Även om det inte är några superstora skillnader så påverkar det ju en del om man har en 53/47 balans och sen dubblar vänstern.
Gör man det konsekvent t.ex. på trainern och loggar den data och mäter sin utveckling på det sättet så ser man ju så klart en progression, men sen får man akta sig för att "direkt översätta" detta till motsvarande ute-effekt.

Har haft mx-1 (enkelsidiga) på mtb'n sedan i somras, nu sitter de på nya grus cykeln, nöjd med dem.
Hade dubbelsidiga på racern i 5 år. Men känns inte nödvändigt.

Någon som hunnit testa nya Assioma Pro RS?
Hämtade enkelsidig på Cykelcity förra veckan, har kört några pass och tycker det verka stämma med tidigare wattmätare (Inpeak).

Har även fått hem pedalkroppar till graveln, väldigt enkelt att byta mellan SPD och SPD-SL.

Får se om man köper en höger wattmätare när "kassan" fyllts på

Hämtade enkelsidig på Cykelcity förra veckan, har kört några pass och tycker det verka stämma med tidigare wattmätare (Inpeak).

Har även fått hem pedalkroppar till graveln, väldigt enkelt att byta mellan SPD och SPD-SL.

Vad är det för pedalkroppar?

Funderar nämligen på att köpa nya SPD-SL kroppar till mina Pro MX. Har dock inte kört SPD-SL innan. Hur upplever du själva pedalen? Något glapp eller annat att klaga på? Använder du vanliga Shimano-klossar eller Faveros egna?

Btw försökte leta efter en bra guide att swappa bodys har du hittat någon som visar vart man ska skruva på SPD-SL pedalerna eller kan man gå på en Shimano-manual/beskrivning?

Funderar nämligen på att köpa nya SPD-SL kroppar till mina Pro MX. Har dock inte kört SPD-SL innan. Hur upplever du själva pedalen? Något glapp eller annat att klaga på? Använder du vanliga Shimano-klossar eller Faveros egna?

Btw försökte leta efter en bra guide att swappa bodys har du hittat någon som visar vart man ska skruva på SPD-SL pedalerna eller kan man gå på en Shimano-manual/beskrivning?
Inget glapp alls, tycker det funkar supersmidigt nu när det är SPD-SL klossar som gäller då jag kör med det redan.

Det är två skruvar du lossar på med 6mm nyckel, det står till och med vilket håll du ska lätta och spänna

Jag gjorde samma. Första passet igår gick bra, körde med mina gamla slitna shimano-klossar, märkte ingen skillnad mot Shimano-pedaler (men jag är nog inte så känslig).
Verkar vara dåligt med info hur man byter, men sprängskissen på hur pedalerna sitter ihop räcker långt, och kolla DC Rainmakers video där han enkelt visar hur han plockar isär dem. Du kan nog inte gå på ngn Shimano-beskrivning då det inte är en Shimano-pedalkropp längre, bara spd-sl-kompatibel.

Inget glapp alls, tycker det funkar supersmidigt nu när det är SPD-SL klossar som gäller då jag kör med det redan.

Det är två skruvar du lossar på med 6mm nyckel, det står till och med vilket håll du ska lätta och spänna
Ah, den guiden var ju grym, den hittade jag inte igår. Får nog göra om, tror jag underfettade lite.

Jag gjorde samma. Första passet igår gick bra, körde med mina gamla slitna shimano-klossar, märkte ingen skillnad mot Shimano-pedaler (men jag är nog inte så känslig).
Verkar vara dåligt med info hur man byter, men sprängskissen på hur pedalerna sitter ihop räcker långt, och kolla DC Rainmakers video där han enkelt visar hur han plockar isär dem. Du kan nog inte gå på ngn Shimano-beskrivning då det inte är en Shimano-pedalkropp längre, bara spd-sl-kompatibel.
Kollade på hans review på Pro RS och han nämner hela tiden hur lätt det är att byta men såg inte när han visade. Såg också MX-videon länkad ovan så dom har jag nu koll på, får prova mig fram när jag får hem Pro RS-kropparna helt enkelt tror jag.

Beställde du från Favero direkt eller finns det nån butik här i Sverige som har reservdelar/kroppar inne?

Kollade på hans review på Pro RS och han nämner hela tiden hur lätt det är att byta men såg inte när han visade. Såg också MX-videon länkad ovan så dom har jag nu koll på, får prova mig fram när jag får hem Pro RS-kropparna helt enkelt tror jag.

Beställde du från Favero direkt eller finns det nån butik här i Sverige som har reservdelar/kroppar inne?
Det är bara själva bodyn som skiljer MX och RS, alla packningar, brickor och lock är samma, så det är enkelt att följa MX-guiden.
Beställde direkt från Favero. Tog väl en vecka ungefär.

Det är bara själva bodyn som skiljer MX och RS, alla packningar, brickor och lock är samma, så det är enkelt att följa MX-guiden.
Beställde direkt från Favero. Tog väl en vecka ungefär.
Ah okej! Trodde det skilde på de olika systemen hur man skulle skruva men då är det ju löst! Som sagt aldrig ens hållit i en SPD-SL pedal förut haha

Bara för info: varje gång någon skriver ”kraftmätare” eller ”kraftpedaler” så dör en liten kattunge. 😔

Bara för info: varje gång någon skriver ”kraftmätare” eller ”kraftpedaler” så dör en liten kattunge. 😔
Vadå, mäter inte dina pedaler Newton?

Men ja, jo.. ordet ”hästkraft” är ju vedertaget och ingen säger ”hästeffekt” direkt. Så jag fattar varför folk säger kraftmätare och kraftpedaler.

De mäter också tid, så "klockor" är ju också typ rätt. Isf.
Iofs, hur funkar det egentligen? Är det mottagaren som håller reda på tiden, och pedalen/vevarmen mäter faktiskt bara kraft (väldigt ofta uppdaterat) och mottagaren räknar ut effekten med sin egna klocka. Eller sitter det en klocka i pedalen/vevarmen och det som sänds är äkta effekt?

Vadå, mäter inte dina pedaler Newton?

Men ja, jo.. ordet ”hästkraft” är ju vedertaget och ingen säger ”hästeffekt” direkt. Så jag fattar varför folk säger kraftmätare och kraftpedaler.
De mäter flera saker, men det som de framförallt visar (och som är orsaken till att man har dem) är effekten, därav den vedertagna termen effektmätare. Eller ”wattmätare”, men det har jag för mig att HåkanC brukade få spel på, så det vågar jag inte använda. 😊

Att sedan Garmin benämner sina datafält ”Kraft 3s” o dyl är en annan sak, men min Garmin säger också t ex ”Framför Bergslagsvägen” när jag ska cykla rakt fram, så deras översättningar kan man ta med en nypa salt. 😅

Iofs, hur funkar det egentligen? Är det mottagaren som håller reda på tiden, och pedalen/vevarmen mäter faktiskt bara kraft (väldigt ofta uppdaterat) och mottagaren räknar ut effekten med sin egna klocka. Eller sitter det en klocka i pedalen/vevarmen och det som sänds är äkta effekt?

Enheten mäter effekt.

IMG_2715.webp

Beställde enkelsidiga. Av en slump passerade jag Örebro samma dag som Norra Cykel fick hem dem.
IMG_2716.webp

Så jag tog mina första Power PR i Strava på Lidls parkering medans bilen laddade.

Ska dra en långtur imorgon så får vi se om man ångrar att man inte köpte dubbel direkt.

Visa bilaga 794452
Beställde enkelsidiga. Av en slump passerade jag Örebro samma dag som Norra Cykel fick hem dem.
Visa bilaga 794453
Så jag tog mina första Power PR i Strava på Lidls parkering medans bilen laddade.

Ska dra en långtur imorgon så får vi se om man ångrar att man inte köpte dubbel direkt.
Jag jämförde min enkla mot Elite-trainern på Zwift, effektkurvorna såg jämförbara ut så jag är en nöjd hobbycyklist.

Men dum fråga då kanske. Vad har man för nytta av att veta exakt respektive ben? Om man mäter på samma sätt över tid så borde man kunna använda siffrorna man får ut till att styra sin träning och lopp på samma sätt? Eller har jag missat massa? 😅

Tillbaka
Topp