Det viktiga kan jag tycka är att vara medveten om att:
- watt är ingen absolut sanning, det finns alltid avvikelser mellan olika enheter
- för att kunna jämföra utveckling över tid / relevanta jämförelse bör man alltid mäta med samma mätare och inte jämföra mätare emellan
- Att få till dubbelsidig mätning med vevpartibaserat system är allmänt knöligt för tillverkarna. Shimano vevpartierna med Stages dubbelsidig mätning t.ex. hade länge stora problem med att visa rätt.
- Däremot verkar spindelbaserade funka bättre.
Finns en liten översikt här på olika varianter.
Updated: 29th August 2022 This page covers my 15+ years of experience of installing, testing, racing, and breaking power meters across road, time trial, and now gravel bikes. Every power meter I…
gplama.com
Jag har kört lite allt möjligt genom åren och haft olika på olika cyklar.
Lärdom från det? För cykling ute är det "tillräckligt" exakt oavsett system för att jag i kombination med upplevd ansträngning ska kunna avgöra om jag går för hårt / tillräckligt / för lågt i relation till vad jag ska uppnå.
Intervaller kör man oavsett i "effektzoner" och träningseffekten hänger inte på ett enstaka pass utan ackumulerad volym över tid.
Med det sagt ska jag träna mer strukturerat föredrar jag att köra "hårda" intervaller på trainer då det är lättare att hälla jämn effekt, man slipper fundera på trafik, vägbeskaffenhet + ANNAT. Och då gäller att alltid mäta med samma enhet för att kunna utvärdera progression.
Sen är det där med symmetri lurigt. På trainer om jag "kopplar bort hjärnan" hamnar jag ofta på 53/47 V|H, tänker jag aktivt på att aktivera högern mer brukar jag landa på 51/49 respektive det blir gärna lätt 52/48 på hårdare intervaller. Jag blir mycket snabbare trött i högern och har inte alls samma stabilitet på högra sidan.
Cyklar jag däremot ute så landar jag ofta på 50/50.
Även om det inte är några superstora skillnader så påverkar det ju en del om man har en 53/47 balans och sen dubblar vänstern.
Gör man det konsekvent t.ex. på trainern och loggar den data och mäter sin utveckling på det sättet så ser man ju så klart en progression, men sen får man akta sig för att "direkt översätta" detta till motsvarande ute-effekt.