Vad händer på gesundaberget

Någon som vet något kring gesunda till sommaren? Kommer de ha öppet?

När jag snackade med han som körde liften i orsa grönklitt förra sommaren så sa han att gesunda kommer ha öppet till sommaren, men saker kan ju ändras förstås. Hittar ingen officiell info i alla fall, annat än att de planerar för fullt inför sommaren. Det låter iofs lovande men behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir liftåka. Men man får hålla tummarna i alla fall.

1000019544.webp

Sagolandet Tomteland tog tydligen över Rödluvans stugby i april. De sex stugorna kallas nu Sagolandsbyn.

Jag lyckades locka med barnen på en toppvandring. Liftspår, backe och stig upp. Triple J ned och den såg i mina totalt okunniga ögon lite eroderad ut.

Allmänna bildbevis. Tyvärr inget på stigen.

Bilagor

• Gesunda_2025-04_IMG_1957.webp
    Gesunda_2025-04_IMG_1957.webp
    343.3 KB · Besök: 117
  • Gesunda_2025-04_IMG_1961.webp
    Gesunda_2025-04_IMG_1961.webp
    365.3 KB · Besök: 114
Det finns väl en uttalad ambition om att köra till sommaren.
Samtidigt så är det första sommaren för nya ägare som hittills haft fullt upp med att hinna fixa inför vintersäsongen.
Mycket som behöver ordnas, men det låter i alla fall hoppfullt tycker jag.

Känner personen som köpt Gesunda mycket väl och planerna är stora med långa cykelleder som sträcker sig långt utanför själva Gesunda, med E-bikes för uthyrning och med avancerade nya banor. Allt tar sin tid, men kan inte tänka mig annat än att det kommer igång och blir bra. Hur man skall göra med liften vet jag ej.

Riktigt kul! Får bli att åka dit.
Är det någon som har tips på fler ställen att cykla kring Siljan? Vet Falun har mycket men det är längre bort. Tänker om de finns liknande stigcykling/enduro kring sjön.

Kul! Känns som att det stora jobbet är om de ska nå en sådan standard att barnfamiljer ska kunna komma tillbaka. För att inbitna enduro- och DH-köttare ska kunna ha en kul helg behövs nog inte supermycket mer än vad som verkar vara gjort.

5 min släplift är länge, men ändå snabbare än sittliften...

Kul! Känns som att det stora jobbet är om de ska nå en sådan standard att barnfamiljer ska kunna komma tillbaka. För att inbitna enduro- och DH-köttare ska kunna ha en kul helg behövs nog inte supermycket mer än vad som verkar vara gjort.

5 min släplift är länge, men ändå snabbare än sittliften...

Det var ju lite nostalgi att se de där spåren. Känns som att det ser ut som för 14-15 år sen eller när jag nu var där och cyklade.

Finally!!!
1000021045.webp

Edit: Cyklingen var precis så bra som jag minns den, kanske lite bättre till och med. Många av hoppen var nyshape:ade och fina och flowlederna var i gott skick. Stöklederna var köttiga och bitvis jättebranta. Pulshöjare. Hann bara utforska en bråkdel av lederna och det krävs lätt en hel helg för detta. Favoriten så här långt är väl skogsmys till xcelerator. Stök och bröt som gradvis övergår till flow i hög fart med en massa roliga gap-hopp.
Fanns shop med dricka, snickers osv, och restaurangen var öppen. Hyrcyklarna såg fina ut, marin alpine trail (tror jag det var) med bra nivå på komponenterna. Fanns nå marin ebikes också men kollade inte så noga på dem.

Det negativa ska man väl inte sticka under stol med heller. Det är ju precis nyöppnat och stolliften går inte utan man åker just nu släplift ända upp. Varannan är snöre och varannan ankare. Det funkar helt ok ändå för de kör den rätt fort.
Sen är det lite si och så med friskvårdsintyg och säsongskort har de inte i nuläget. Det får väl framtiden utvisa.

Kan i alla fall rekommendera stället både för flowet och stöket. Det är riktigt bra cykling. Och allt runtikring verkar vara på g med mat, boende och snacks osv. Sen finns ju tomteland precis intill och det är en heldagsaktivitet för övriga familjen om man har mindre barn.

Så sjukt glad att det äntligen är öppet igen!
Kan knappt vänta till nästa besök❤️

Senast ändrad:
Finally!!!
Visa bilaga 779785

Edit: Cyklingen var precis så bra som jag minns den, kanske lite bättre till och med. Många av hoppen var nyshape:ade och fina och flowlederna var i gott skick. Stöklederna var köttiga och bitvis jättebranta. Pulshöjare. Hann bara utforska en bråkdel av lederna och det krävs lätt en hel helg för detta. Favoriten så här långt är väl skogsmys till xcelerator. Stök och bröt som gradvis övergår till flow i hög fart med en massa roliga gap-hopp.
Fanns shop med dricka, snickers osv, och restaurangen var öppen. Hyrcyklarna såg fina ut, marin alpine trail (tror jag det var) med bra nivå på komponenterna. Fanns nå marin ebikes också men kollade inte så noga på dem.

Det negativa ska man väl inte sticka under stol med heller. Det är ju precis nyöppnat och stolliften går inte utan man åker just nu släplift ända upp. Varannan är snöre och varannan ankare. Det funkar helt ok ändå för de kör den rätt fort.
Sen är det lite si och så med friskvårdsintyg och säsongskort har de inte i nuläget. Det får väl framtiden utvisa.

Kan i alla fall rekommendera stället både för flowet och stöket. Det är riktigt bra cykling. Och allt runtikring verkar vara på g med mat, boende och snacks osv. Sen finns ju tomteland precis intill och det är en heldagsaktivitet för övriga familjen om man har mindre barn.

Så sjukt glad att det äntligen är öppet igen!
Kan knappt vänta till nästa besök❤️
Så kul att det är igång igen 😍😍
Vad kostade liftkortet?

Så kul att det är igång igen 😍😍
Vad kostade liftkortet?
Ja man blir alldeles glad när man tänker på det. En av de bättre parkerna i min mening.
290 för en dag, sen fanns det 2- och 3-dagars. Ingen möjlighet till säsongskort ännu.

Pratade lite med ägaren, som hade lite tankar kring att ordna paket med boende och liftkort till rabatterat pris, men det är väl inte skrivet i sten ännu.

En av de bättre parkerna i min mening.
Dessutom enormt mycket bra stigcykling i området. Väl värt att besöka och återkomma till. Det lär bli minst ett besök i sommar i samband med CV 😃

Dessutom enormt mycket bra stigcykling i området. Väl värt att besöka och återkomma till. Det lär bli minst ett besök i sommar i samband med CV 😃

Är Xc-lederna uppmärkta?? Var där för några år sedan och har för mej att de inte var det hela vägen runt berget.

Är Xc-lederna uppmärkta??
Nej, bortsett från Siljansleden så var inget uppmärkt sist jag var där. Men med lantmäteriets karta och Strava heatmap är det inga problem att hitta stig i området.

Jag la ihop det jag har cyklat i en tur. Ger dig Nåtberg, Malibambo och Ekorrberg samt många andra fina sträckor på Siljansleden. En del transport på grus men det är det värt 😃

EDIT: Cyklade hela turen i går och har justerat några delar. Dels bytt från Siljansleden över Högbacken mot grusväg och lagt till ett stigparti efter Nåtberg mot Ryssa. Den delen av Siljansleden som jag ersatt var till stora delar nästan övervuxen av ljung som konstant fastnade i bakväxeln och enormt blöt trots att det i övrigt var torrt på stigarna.

Bilagor

Senast ändrad:
Var vid Gesundaberget i dag och i går. Liften till toppen är i gång och det finns två typer av fästen. Dels det klassiska ankaret som jag nästan inte såg någon åka med och dels en sling som man la runt styrstammen vilket verkade funka utmärkt. Mycket jobb pågår på berget med en helt ny väg till toppen med mera. Ska bli kul att se hur detta utvecklas. De cyklister jag pratade med var väldigt nöjda. Själv cyklade jag inte denna dag vilket jag borde med tanke på hur bra det såg ut.

Det slog mig alldeles nu att sist jag cyklade i gesunda och åkte stollift, dvs det måste varit typ 2020, så tog det typ 20+ minuter att åka upp pga att liften stannade stup i ett och plockade upp långsamma panchisar som av oklar anledning skulle upp på toppen. Kanske lika bra att det bara är ankarlift nu, för det var faktiskt riktigt illa när det begav sig. Nu kommer man ju upp på typ 5 minuter vilket är mångdubbelt bättre.

Det slog mig alldeles nu att sist jag cyklade i gesunda och åkte stollift, dvs det måste varit typ 2020, så tog det typ 20+ minuter att åka upp pga att liften stannade stup i ett och plockade upp långsamma panchisar som av oklar anledning skulle upp på toppen. Kanske lika bra att det bara är ankarlift nu, för det var faktiskt riktigt illa när det begav sig. Nu kommer man ju upp på typ 5 minuter vilket är mångdubbelt bättre.
Även om stolliften kommer igång är det nog många som hellre kommer köra släplift om det går just för att den går fortare än den stackars gamla sittliften. Dessvärre gick ankarliften just sönder och parken var stängd igår. Jag hoppas verkligen att de får den fixad snart för det står GESUNDA med fetstil i min kalender till helgen.

Jag tycker helt ärligt att Gesunda är klart bättre än t.ex. Järvsö när det kommer till enduroträning och stökerier, även om Barbro och Twist Twist kanske är skönare flow jämfört med Magic Carpet och Xcellerator.

Senast ändrad:
Även om stolliften kommer igång är det nog många som hellre kommer köra släplift om det går just för att den går fortare än den stackars gamla sittliften. Dessvärre gick ankarliften just sönder och parken var stängd igår. Jag hoppas verkligen att de får den fixad snart för det står GESUNDA med fetstil i min kalender till helgen.

Jag tycker helt ärligt att Gesunda är klart bättre än t.ex. Järvsö när det kommer till enduroträning och stökerier, även om Barbro och Twist Twist kanske är skönare flow jämfört med Magic Carpet och Xcellerator.
😮😮😮

Jag tänkte också dra dit i helgen. Hoppas de hinner få liv i den 😑

Trampade upp till och upp på berget idag. Bilvägen i långgrundan nästan klar. Sprängsten sista biten innan toppen. Nästa gång tar jag bilder på vad de åstadkommit. Ville inte sabba ”flytet” jag hade och nu vet jag att det går…😉

Bilagor

• IMG_1056.webp
    IMG_1056.webp
    1.1 MB · Besök: 56
Tillbaka
Topp