Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Ok så...Fler frågor. Har någon byggt ett "framhjul"? Jag har lite dåligt med plats om jag vill komma nära bordet framför, så tänkte fixa nåt. Alltså, denna ramen är trash/krashad - så skulle jag inte bara kunna sätta två metallrör(eller passande material) på gaffel och förlänga ner till marken?

Kanske en bottenplatta med 2 rör eller liknande som sticker upp och ett rör som efterliknar ett nav där du spänner fast QR/TA.
Jag tror det är lättare att bygga nedifrån för att få till rätt höjd d.v.s hjuldiameter + däck + lite till likt den "framhjulsplatta" som jag har från Tacx. Lättare att separera (vid flytt) och I min fantasi också lättare att få till snyggt.

Tour Fever är igång med 4 portaler och en hel del gruppevents. Nya kläder, Tour Fever-kit och Didi (djävulen ni vet)kit. 1000XP mm.
Själv tänker jag cykla Bambino Fondon 18-20 juli bara för att.

Körde en kortis. Kan inte fatta att dom inte kan göra "riktig" route dock, så jävla mycket dev kan det inte vara? Rätt tråkigt att bara köra i den virtuella

Bilagor

• IMG_2202.webp
    IMG_2202.webp
    99.8 KB · Besök: 56
Körde en kortis. Kan inte fatta att dom inte kan göra "riktig" route dock, så jävla mycket dev kan det inte vara? Rätt tråkigt att bara köra i den virtuella
Riktigt häftigt om man kunde cykla "hela" eller säg en 25% beroende på fritid. Men det är virtuellt så ett podium i vardagsrummet får duga och en kindpuss av frugan och nån kul maskot.

Tänkte bli cyklist nu när inte kroppen vill vara med på löpning.

Köpte en inomhuscykel, skaffade zwift och testade ftp. 251 landade det på.

Nu ska det bli kul att se vad man kan landa på om sex veckor.

Jag är helsåld på zwift. Älskar att jaga siffror och spela tv-spel 😁

Stark första-FTP!

Rimligt! Varför cykla ute på sommaren när man cykla inne.

Rimligt! Varför cykla ute på sommaren när man cykla inne.
Ja precis! Varmt och fullt av mygg och smådjur. Bättre inne 😁

Nej men ganska skönt att köra intervaller inne kan jag tänka mig. Ska nog satsa lite mer på vo2max ett tag nu.

Vo2max och lugn distans får det bli tills nästa test.

Har lust att testa ett race på zwift. Men jobbar hela helgen.

Kan man se vad det finns för tävlingar tillgängliga på måndag?

Ganska skönt att gå och ladda några dagar inför ett hårt pass 🙂

Har lust att testa ett race på zwift. Men jobbar hela helgen.

Kan man se vad det finns för tävlingar tillgängliga på måndag?

Ganska skönt att gå och ladda några dagar inför ett hårt pass 🙂

Sedan kan du filtrera lite om du vill också.

Ok hjälp nu en Trainerroadbrukare att förstå sig på Zwift.

Set-up:
Kickr Core
Zwift Cog + Click

Scenariot:

På trainerroad när jag hade vanlig växlad drivlina - när man vill köra intervaller med utan ERG mode så drog man bara igång en "Freeride xx" workout och satt på resistance Mode.
Då kunde man enkelt styra motståndet med växlarna så säg att man skulle köra 4 or så var det bara lägga in en tyngre växel och trampa upp till önskad effekt, sen kunde man enkelt variera kadens osv. genom växlarna.

Jag skulle vilja samma sak i Zwift dvs. att banan / landskapet inte påverkar motståndet utan att motståndet helt bestäms utifrån vald virtuell växel. Så att jag oavsett vad som händer i spelet fortsätter hålla samma effekt på vald växel med bibehållen kadens, men om jag lägger in en tyngre växel och bibehållen kadens så ska effekten så klart öka.

Hoppas nån fattar vad jag menar 🤩

Ställ ner trainer difficulty till 0% så får du önskad effekt. Alt kör erg med fyror ex inbakade i din workout.

Kör du enligt det första tipset får du dessutom draft från framförvarande.

Ställ ner trainer difficulty till 0% så får du önskad effekt. Alt kör erg med fyror ex inbakade i din workout.

Kör du enligt det första tipset får du dessutom draft från framförvarande.

Men jag vill ju inte ha draft från någon - och heller inte ha erg fyror.

Poängen är ju att om jag ska köra säg en fyra med en snitteffekt på 320 watt, så ska jag mitt i kunna köra säg 280 watt med annan kadens för att sen öka effekten över 320 för att landa på runt 320 i snitt. Har jag en bra dag kanske det blir 330 i snitt, eller 300 en dålig dag.

Med ERG så är ju måleffekten låst och trainern justerar motståndet så fort kadensen ändras.

Kör man en workout i Zwift och stänger av ERG så får man det du efterfrågar. Högerklickar du får du upp
1755622416634.webp

Använder man appen så kan man även styra motståndet så att man hamnar på ett bra ställe på kassetten.

Kör man en workout i Zwift och stänger av ERG så får man det du efterfrågar. Högerklickar du får du upp Visa bilaga 788475
Använder man appen så kan man även styra motståndet så att man hamnar på ett bra ställe på kassetten.
Jag kör på det sättet och det funkar prima. Jag försökte köra fyror på ERG men hamnade alltid i en dödsspiral om jag tappade kadensen en liten stund.

Ah så tricket är att bygga en custom workout och sen slå av ERG.

Ska testas.

Det har ju varit så smidigt i TR att man själv bestämmer när intervallen börjar / slutar hur lång vila man vill ta osv.

Ah så tricket är att bygga en custom workout och sen slå av ERG.

Ska testas.

Det har ju varit så smidigt i TR att man själv bestämmer när intervallen börjar / slutar hur lång vila man vill ta osv.
Det går även att göra en custom workout som bara består av freeride. Sen tror jag inte att motståndet i Zwift påverkas av att man ligger och draftar, så trainer difficulty 0% bör fungera också som Stinkfisk skrev.

Importeras inte TR workouts automatiskt till Zwift?
.Jo men här handlar det ju inte om en TR workout på det sättet utan "TR Freeride" som blir en workout medelst "manuella intervaller" så att! säga. Importerar man en Freeride 60 så fick man en timme av liksom 100 watt jämnt.
Men kanske funkar om man ändrar trainer resistance respektive slår av ERG, har inte hunnit testa mer.

Tänkte testa att tävla på zwift idag men det gick inte. Tryckte på join race men kom inte in.

Är op in på zwiftpower. Tränar ju pass på zwift. Så vad är det jag missar för att tävla?

Anslut power meter står det. Jag har en hammer speed race 6 som är ansluten mot zwift.

Taggad för tävling som jag var så fick det bli ett ftp test istället. Gick från 251 till 278 på 6 veckor.

Kul att vara nybörjare i en sport 😊

Det har jag hunnit med. Pendling till jobbet och några 60-90 minuter pass i veckan. Kör på en Trek Xcaliber 9. Mountain Bike. Testar lite segment på strava. Men folk är ju dubbelt så starka som mig 🤪
Snyggt! Är det mtb-segment du kör? Tänker att det handlar mycket om teknik också. Bara att gneta på!

Då har jag dragit igång säsongen 25/26.

Målet ä ratt köra 3-4 pass i veckan. De stora loppen, pace partner, Sedan såg jag att Zwift har infört Workout, Route och Climb of the week vilket jag avser att försöka mig på. Siktar på att få FTP-träning att utgöra basen så ganska många pass där.

Någon annan som kört igång eller som har en specifik plan?

Då har jag dragit igång säsongen 25/26.

Målet ä ratt köra 3-4 pass i veckan. De stora loppen, pace partner, Sedan såg jag att Zwift har infört Workout, Route och Climb of the week vilket jag avser att försöka mig på. Siktar på att få FTP-träning att utgöra basen så ganska många pass där.

Någon annan som kört igång eller som har en specifik plan?
Gött o vara igång igen!
Jag har varit igång hela sommaren! Men nu när ZRL drog igång igår blir det 3-4 race i veckan ZRL & Ladder är fokus. Sen siktar jag på ett intervallpass Söndagar och ett Zon 2 pass lördagmorgon.

Gött o vara igång igen!
Jag har varit igång hela sommaren! Men nu när ZRL drog igång igår blir det 3-4 race i veckan ZRL & Ladder är fokus. Sen siktar jag på ett intervallpass Söndagar och ett Zon 2 pass lördagmorgon.
3-4 tävlingar + intervallpass varje vecka är sannerligen inte dåligt 💪

I vilken Zwift kategori cyklar du i?

Kör ni med några team? Jag kör med Team SZ. Jag identifierar mig som medioker C-åkare, men i nuläget är jag D-kategoriserad efter ha tränat dåligt under sommaren av diverse anledningar...

Kör ni med några team? Jag kör med Team SZ. Jag identifierar mig som medioker C-åkare, men i nuläget är jag D-kategoriserad efter ha tränat dåligt under sommaren av diverse anledningar...
Jag kör med SZR´s kit - De var med från början av Zwift och jag vill köra med deras färger. Kanske ska anmäla mig till deras race - Ska bara se hur racekalendern ser ut i höst.

Intervallpasset försöker jag få till!
Ladder racen är ju ganska korta och intensiva så de sliter inte supermycket.

Kör Cat C
Hatten av för prestationen. Även om de är korta hade iaf mängden slitit på mig efter ett tag. Jag är en bra Cat D och en usel Cat C. Ofta podium i CatD, aldrig podium hittils i CatC och jag undrar om jag ens varit bland Top10 där det funnits lite fler deltagare.

Min träning förra säsongen var mycket pace partner på slutet förutom alla stora events. Jag tyckte jag blev snabbare i verkliga livet då jag fick Stravas guldpokaler på pendlingsträckor jag inte fått pokal på sedan 2017 - Kul!

Jag kör med SZR´s kit - De var med från början av Zwift och jag vill köra med deras färger. Kanske ska anmäla mig till deras race - Ska bara se hur racekalendern ser ut i höst.
Jag kör i deras Tävlings lag. Kan rekomendera dig att vara med på Afterworken på fredagar.
Brukar bli roliga hårda race.

Tillbaka
Topp