[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

hade väl något med mer waf i åtanke
Hur brottom är det?
WiiM har precis presenterat en liten anpassningsbar och enkelt inkopplingsbar subwoofer
WiiM Sub Pro
f4a996_ca787b5fdebd4b3d8fbcac123b809199~mv2.png

Men den skall finnas att köpa först Q3-2025 och inga priser är kända ännu

WiiM Sub Pro

Har dom köpt något gammalt patent från Sunfire tiden.

Hur brottom är det?
WiiM har precis presenterat en liten anpassningsbar och enkelt inkopplingsbar subwoofer
WiiM Sub Pro

Men den skall finnas att köpa först Q3-2025 och inga priser är kända ännu

Jag har inte bråttom öht, frugel hornen har jag tittat och funderat på sen MK1 offentliggjordes...
Och ungefär lika länge så har jag tittat på dessa:

Jösses vad folk slänger grejer...
Hittade den här i soprummet, var ju tvungen att ta vara på den, testat lite snabbt och den verkar funka.

Visa bilaga 769609
Den lille Denon Recievern levererar igen.
Har kört hörlurar direkt i min Pioneer CD tidigare, och tyckt det låtit bra.
Nu kopplade jag in CD'n i Denonen, och lyssnade via Denonens hörlursuttag.
Jisses! Så mycket bättre ljud det blev! (y)

Blev ägare till en hygglig Onkyo receiver, en Technics CD-spelare + ett par ok Jamohögtalare för några månader sen.

Har i några år kört två (en i köket och en i vardagsrummet ) aktiva Audio Pro multiroomhögtalare (C10 och C3) och Spotify, men blir nu sugen på att istället spela på en "riktig" stereo i vardagsrummet.

Blir nog lite CD men förmodligen 99% Spotify. Har ingen 3,5 mm på mobilen och skulle nog inte heller orka med att ha mobilen trådbunden. Hittade däremot Audio Pro link 1 multiroom för en billig peng, och fattar jag saken rätt skulle den kunna lösa uppgiften. Alltså att spela upp musik från Spotify via wifi, från 3,5 mm till RCA i Onkyon, med telefonen som fjärrkontroll, eller?

Fick lite tid över och kopplade in Audio Pro Link 1 pucken med den gamla ärvda Onyo-recievern och högtalarna. Till min förvåning dök enheten upp i Audio Pro appen direkt och lade sig bredvid de befintliga Audio Pro C10 och C3! Altt lirade direkt.

Tråkigt bara att jag inte har optisk ingång på receivern utan måste köra 3,5 mm till RCA både från Audio Pro Link och från TVn .

Skall försöka få till nätverkskabel direkt från routern till Audio Pro Link 1 också. Kör över Wifi nu vilket känns onödigt. Vetetusan hur man fixar det.

Behöver fixa nån slags fast ljud i uterummet.
Tänker att dert blir högtalare infällda i taket, och nån slags streamer/förstärkare i rummet innanför.

Wiim Amp (basmodellen) kostar 3400 på Amazon Prime Days just nu.
Värt?

Har en Audio Pro med nån slags Wiim-komponent på insidan, och den är opålitlig så att man vill snudd på kasta ut den. Är det Wiim's fel eller AP's?

Tänker att dert blir högtalare infällda i taket, och nån slags streamer/förstärkare i rummet innanför.

Värt?
Jag är ju jävig eftersom jag blev såpass nöjd med den WiiM Ultra jag köpte till landet när jag skaffade aktiva högtalare
att jag även bytte ut receivern hemma till en WiiM Ultra + 2 x Topping B100, jag har inte ångrat det, tvärtom (även om jag idag hade köpt en WiiM Amp Ultra).
Ännu bättre har det blivit med en iMM-6c

Så denna långa inledning/brasklapp kan förstås bara leda till ett svar på din fråga:
KÖP
Skulle du ångra dig är ju WiiM just nu lite av ett "innemärke" så det borde inte vara sälja den vida om du skulle ångra dig

Har en Audio Pro med nån slags Wiim-komponent på insidan, och den är opålitlig så att man vill snudd på kasta ut den. Är det Wiim's fel eller AP's?
Ingen aning
WiiM har ju ett aktivt Forum, kanske du kan får bättre svar där än av mig

Jag är ju jävig eftersom jag blev såpass nöjd med den WiiM Ultra jag köpte till landet när jag skaffade aktiva högtalare
att jag även bytte ut receivern hemma till en WiiM Ultra + 2 x Topping B100, jag har inte ångrat det, tvärtom (även om jag idag hade köpt en WiiM Amp Ultra).
Ännu bättre har det blivit med en iMM-6c

Så denna långa inledning/brasklapp kan förstås bara leda till ett svar på din fråga:
KÖP
Skulle du ångra dig är ju WiiM just nu lite av ett "innemärke" så det borde inte vara sälja den vida om du skulle ångra dig

Ingen aning
WiiM har ju ett aktivt Forum, kanske du kan får bättre svar där än av mig
Ang pålitligheten då.
Jag vet att audiofiler över lag har pinsamt dåliga krav när det kommer till användarupplevelse.

Är det en produkt som "låter bra när den väl fungerar", eller är det så att exakt varje gång du vill använda den så bara fungerar det? Utan att rycka ut strömsladdar och vänta 15 sek, osv?

Värt?

Uterummet, med typ bilhögtalare i taket? Tror du verkligen du kommer höra skillnad mot en 200 kr 25 W blåtandsstärkare?

Ang pålitligheten då.
Jag vet att audiofiler över lag har pinsamt dåliga krav när det kommer till användarupplevelse.

Är det en produkt som "låter bra när den väl fungerar", eller är det så att exakt varje gång du vill använda den så bara fungerar det? Utan att rycka ut strömsladdar och vänta 15 sek, osv?
Jag har ju precis som förväntat inte haft några som helst problem med mina två WiiM Ultra,
men det är ju hel olika "burkar" så naturligtvis säger det ingenting om pålitligheten hos WiiM Amp, eller ngn annan WiiM-apparat.
Även pålitligheten kanske det är bättre att fråga om i https://forum.wiimhome.com/
Men WiiM går ju även att köpa i svensk butik, vilket borde vara enklare än postorder även om det blir dyrare, en "lugna det oroliga sinnet"-kostnad kanske?
Här hittar du en del av de butikerna

Uterummet, med typ bilhögtalare i taket? Tror du verkligen du kommer höra skillnad mot en 200 kr 25 W blåtandsstärkare?
Jag tror inte att jag skulle kunna höra skillnad i sådana fall
Men det finns ju bekvämlighetfördelar med WiiM, ffa genom appen med Tidal/Spotify Connect + mkt mer och fjärren som är BT och därför inte borde behöva vara i samma rum.

Nej, jag tänkte inte utsätta mig för bilhögtalare.

Har slösat pengar på blåtandförstärkare i priset 200 - 1000 kr i nån slags naivt "det måste väl låta ok", men det gör det ju inte.

Men WiiM går ju även att köpa i svensk butik, vilket borde vara enklare än postorder även om det blir dyrare, en "lugna det oroliga sinnet"-kostnad kanske?
Här hittar du en del av de butikerna

Tråkigt nog brukar det vara tvärtom.
Man ska komma förbi kufar till butikspersonal som ska hitta på workarounds eller skämta bort problemen.
Man kan säga mycket illa om Amazon, men i fall som dessa är det väldigt problemfritt.

Men efter att ha läst både reviews och på deras forum så får jag intrycket att den är lika "stabil" som min AP-burk.
Beställde en Mini istället, och så skiljer jag på streaming och förstärkare

Tjena!

Nåja, det beror på vad man har för ljud i bilen och vilka eftermarknadshögtalare man köper.
Grannens grabb har precis köpt hem en skrotbil med en "BRL GAS"-sticker över hela bakrutan.

Kan inte gå förbi utan att tänka på alla galna festivalbandare vi byggde när Arvikafestivalen fortfarande fanns.
Det lät "oväntat bra för att spela så högt", men kanske inget jag vill släppa in i hemmet 🙂

Det spelar ingen roll vad det står på systemet som sitter orginal monterat för tillverkarna glömmer viktiga parametrar i installationen.

Tjena!

Har du lyssnat på ljudet i alla bilar? Det är bizzart bra ljud i BMW/Rolls Royce eller Bentleys toppanläggningar. Men det kostar ju därefter.
Visst finns det många bilar där det inte låter speciellt bra, trots att det står Sennheiser, Harman Kardon m.m. på högtalarna.
Rätt få ljudbyggen jag har suttit i som kommer upp på den nivån, och då har dom lagt ner extrema pengar för att få bra ljud. Inte direkt ordinarie kundkorgen på BRL..

Tjena!

Har du lyssnat på ljudet i alla bilar? Det är bizzart bra ljud i BMW/Rolls Royce eller Bentleys toppanläggningar. Men det kostar ju därefter.
Visst finns det många bilar där det inte låter speciellt bra, trots att det står Sennheiser, Harman Kardon m.m. på högtalarna.
Rätt få ljudbyggen jag har suttit i som kommer upp på den nivån, och då har dom lagt ner extrema pengar för att få bra ljud. Inte direkt ordinarie kundkorgen på BRL..
Sen är det ju ibland fånigt lätt att förbättra ljudet.

Detta blev faktiskt ett lyft:
IMG_0641.webp

(Dåligt placerad telefonhögtalare som överröstade dörrarna på rimliga volymer.)

Tjena!

Bently/Rolls Royce använder Dirac för att få till en bra ljudbild .

På tal om att sätta högtalare i tak.

Började spana lite imorse och hittade https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-ns-ic600-infallnadshogtalare-for-tak-par.html

"1" vätskekyld och riktbar diskant"

Och även "NS-IC600 är byggd för att fungera även i fuktiga utrymmen. Det gör den till ett utmärkt val för kök, badrum eller uterum där vanliga högtalare kan få problem på sikt."

Vätskekyld låter inte så bra i ett rum går ner precis under 0-gradigt på vintern. Är det en grej?

Det räcker med en minidsp så har du det i din bil och då behöver det inte vara något premium märke

Tjena!

Tror inte Dirac håller med dig om att deras system finns i en DSP från Temu. Dessutom borde klart fler bilmärken står med på deras kundlista om det vore så.

Problemen är väl snarare att yamahaerna är ordentligt hornladdade element som de själva mest verkar vilja sälja in som bakhögtalare till 7.1 system.

Jag tror inte de låter bra.

Jag satte in inbyggnadshögtalare med liknande, på papperet, spec i mitt uterum för nästan 10 år sedan. Mitt uterum är ganska dåligt konstruerad som högtalarlåda och ljudet är inte speciellt bra, inte dåligt heller förvisso.

Idag hade jag bara köpt ett par tavelhögtalare eller liknande från ikea istället. Min eneby 20 låter mycket bättre än mitt inbyggda system, billigare var den också

Idag hade jag bara köpt ett par tavelhögtalare eller liknande från ikea istället. Min eneby 20 låter mycket bättre än mitt inbyggda system, billigare var den också
Ett par "tavlor" som duger i taket hade egentligen vart det bästa, så slipper man plocka fram sticksågen.

Men finns det ens som lösa högtalare? Helst passiva, så kan man ha förstärkare inne i värmen och bara stänga av på vintern.

Ett par "tavlor" som duger i taket hade egentligen vart det bästa, så slipper man plocka fram sticksågen.

Men finns det ens som lösa högtalare? Helst passiva, så kan man ha förstärkare inne i värmen och bara stänga av på vintern.
Varför måste förstärkaren vara inne? Så länge du inte har stora fuktproblem så mår ju modern elektronik inte dåligt av lite kyla. Bryt strömmen till högtalarna bara du inte vill ha standbyförbrukning på dem

Varför måste förstärkaren vara inne? Så länge du inte har stora fuktproblem så mår ju modern elektronik inte dåligt av lite kyla. Bryt strömmen till högtalarna bara du inte vill ha standbyförbrukning på dem
Absolut inte ett måste, men just i det här fallet tror jag det skulle vara mest praktiskt.

Lättare att smyga ut ett par högtalarkablar än 230 + uttag, kommer ändå vilja ha streamingmottagaren inne osv.
Olåst rum, så i teorin kan vem som helst gå in och plocka på sig lös utrustning, men ja, det ser jag kanske inte som en överdrivet stor risk.

Minidsp säljs inte genomTemu .Men här lyser okunskapen igenom.
Jag har lite kinaskit, specifikt några nothing lurar, kanske någon asus lur med dirac i sig. Inget speciellt bra ljud i dem.

Min jobblaptop har "beosound" eller nåt sånt. Låter inte speciellt bra den heller...

Min poäng är väl att allt digitalt har en dsp i sig. Tror inte det låter bättre för att en svensk dragit i ljudkurvan genetemot någon kines eller indier eller annan utlänning

Tillbaka
Topp