Glasbrukscykling?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Glasbrukscykling?
Det gick ju ett lopp däromkring en gång, tror det hette glasrikesresan eller glasrikeloppet eller något sådant. Varande bara något/några år. Eventuellt för att det var innan det var coolt att cykla på grus?

Glasbrukscykling?
Det gick ju ett lopp däromkring en gång, tror det hette glasrikesresan eller glasrikeloppet eller något sådant. Varande bara något/några år. Eventuellt för att det var innan det var coolt att cykla på grus?
Ja, för 15 år sen typ. Det är inte många digitala spår kvar tyvärr

Glasbrukscykling?
Tjena!

Edgren var inte först med att förstå att det finns bra grusvägar i dessa trakter. Han var inte så bra på det heller eftersom loppet knappt gick på grus.

Det var en annan jävel som var först (i modern tid) och verkligen levererade grus.

Glasbrukscykling?
Tjena!

Fan nu får jag ju backa. Edgren var ju för mig, men han förlorar fortfarande på att det var rätt begränsat med grus.

Efter en del internetarkeologi hittades https://www.welovecycling.com/wide/ride-tested/la-retardo-vuelta-de-puente-nuevo-2011/ samt

Ska ta och kika vidare på det här :-)

Vilka minnen som dyker upp. Kommer ihåg premiären av filmen i Malmö, jag blev tårögd av hur vacker den var och av hur den fångade essencen av gruscykling.

Men nu har du ju hittat en GPS rutt med riktigt bra grus (och lite stig)
Finns ju en del till, men om du utgår från den där så har du att göra.

Kaffe bjuds på i Nybro. Jobbar jag såg är det ett kvarter ifrån Nybro Glasbruk, är jag hemma så är det drygt ett kvarter från Pukebergs glasbruk.
Ett glasbruk som inte får missas är Micke Johansson. Han gjorde förövrigt pokalen till La Retardo

Glasbrukscykling?
Edgren var inte först med att förstå att det finns bra grusvägar i dessa trakter. Han var inte så bra på det heller eftersom loppet knappt gick på grus.
Fan nu får jag ju backa. Edgren var ju för mig, men han förlorar fortfarande på att det var rätt begränsat med grus.
Lyfter man blicken till en större del av Sverige fanns tidigt även: Den Långa Dagen i Ludvika, de ville väl ha ett alternativ till den tidens stora MTB-lopp: Finnmarksturen
Den Långa Dagen arrangerades från slutet av 90-talet fram till åtminstone några år på 2010-talet, när det började skall det ha varit distanser på upp till 18 mil!
(Bonnierinloggning funkar)
Det finns även trådar om loppet här. Några där är fortf aktiva, tex @42Hz som kanske kan berätta mer, som jag har förstått det använde en majoritet av deltagarna MTB.
https://happyride.se/forum/threads/den-langa-dagen-i-ludvika.194143/

Det var en annan jävel som var först (i modern tid) och verkligen levererade grus.
För många år sedan pratade jag med en då gammal man som berättade att han hade kört tempo-SM på grusväg (5 milen) ngn gång på 50-talet, det var långt före triathlonstyren och diskhjul.
Men cykeltävlingar har ju funnits länge och det kan inte har varit helt ovanligt att tävla på grusväg när det begav sig.

Glasbrukscykling?
Lyfter man blicken till en större del av Sverige fanns tidigt även: Den Långa Dagen i Ludvika, de ville väl ha ett alternativ till den tidens stora MTB-lopp: Finnmarksturen
Den Långa Dagen arrangerades från slutet av 90-talet fram till åtminstone några år på 2010-talet, när det började skall det ha varit distanser på upp till 18 mil!
(Bonnierinloggning funkar)
Det finns även trådar om loppet här. Några där är fortf aktiva, tex @42Hz som kanske kan berätta mer, som jag har förstått det använde en majoritet av deltagarna MTB.
https://happyride.se/forum/threads/den-langa-dagen-i-ludvika.194143/
Som sagt det blev stop efter 2,5mil p.g.a. klingbultshaveri så har inte så mycket att berätta. :)

Glasbrukscykling?

Tjena!

Jo, det fanns något enstaka innan Tour de Retard startade 2005. Men efter retarderna hade varit igång några år så drog det ju igång lite här och där. Men ingen kunde väl förutse gravelboomen som uppstod efter några år till.

Glasbrukscykling?
För många år sedan pratade jag med en då gammal man som berättade att han hade kört tempo-SM på grusväg (5 milen) ngn gång på 50-talet, det var långt före triathlonstyren och diskhjul.
Men cykeltävlingar har ju funnits länge och det kan inte har varit helt ovanligt att tävla på grusväg när det begav sig.
När slutade grusvägar att vara ett normalt inslag vid tävlingar på landsväg?

Glasbrukscykling?
Samtidigt i Skåne
1753187257821.webp

Autostradan 1953

Glasbrukscykling?
Tjena!

Fick bara med mig en retard, RvR 2014. Det blev den sista väl? Men ta mig tusen bland de roligaste cykelminnerna jag har. Att jag inte fick mig med den som gick där man har rötter, grämer mig fortfarande Ibland :)

Glasbrukscykling?
Retarden var nog det bästa upplägg av ett lopp som jag varit med om. Hur det kund vara stenhårt i täten och ändå familjärt och mysigt runt om. Det var tillräckligt långt för att känna att du gjort något, men ändå så du blir klar på en dag.

Glasbrukscykling?
Fick bara med mig en retard, RvR 2014. Det blev den sista väl? Men ta mig tusen bland de roligaste cykelminnerna jag har. Att jag inte fick mig med den som gick där man har rötter, grämer mig fortfarande Ibland :)

Tjena!

Tankarna har funnits flera gånger på att ta upp La Retardo igen, men jag tror inte man kommer komma upp i en nivå som matchar dom minnen som finns från dom gamla retarderna.

Retarden var nog det bästa upplägg av ett lopp som jag varit med om. Hur det kund vara stenhårt i täten och ändå familjärt och mysigt runt om. Det var tillräckligt långt för att känna att du gjort något, men ändå så du blir klar på en dag.

Det var ett sjukt bra upplägg. Blod, svett och dårar. Öl, kärlek och cyklar. Grus, kedjor och vänner.

Underbar film. När det här småbarnslivet lugnat ner sig får man ta med sig singlespeed hem en gång och ta den där rundan!

Nej, det är precis när småbarnslivet är som tyngst som man behöver dom där pauserna. Du tar cykeln en dag och din partner barnen, sen byter ni nästa dag. Jag ångrar att vi inte gjorde så fler gånger under semestrarna när barnen var små.

Glasbrukscykling?
Nej, det är precis när småbarnslivet är som tyngst som man behöver dom där pauserna. Du tar cykeln en dag och din partner barnen, sen byter ni nästa dag. Jag ångrar att vi inte gjorde så fler gånger under semestrarna när barnen var små.
Absolut. Behovet finns helt klart, men dessvärre inte förutsättningarna på grund av olika anledningar. Men börjar få hopp om att det snart blir möjligt.

Tillbaka
Topp