Hur var din cykelträning idag?

Från Vänge finns det cykelbana till Uppsala om än i ganska dåligt skick. Jag skulle iofs välja småvägarna och cykla bakvägen in till Uppsala.

Rv55 är ganska lugnt att cykla på. Bred väggren bortsett från Säva. Men okej även där. 72:an är mycket värre.

Bakvägen? Hur menar du?

Bortsett från Säva och norrut eller söderut? Eller just kring Säva?
Antingen tar man cykelvägen mot 55:an och tar vänster vid/efter Läby in på C626 och sen höger i ”Börjekorset”. Då kommer man fram vid Vattenfall i Librobäck.

Alternativt så cyklar man mot Ljumkil från Vänge. Vid en hästgård finns en skylt mot Börje så in höger där. Den vägen leder också till ”Börjekorset” men nu cyklar man rakt över och kommer fram enligt tidigare. En solklar omväg såklart men en trevlig cykeltur på småväg istället för dåligt underhållen cykelväg.

Från Vänge finns det cykelbana till Uppsala om än i ganska dåligt skick. Jag skulle iofs välja småvägarna och cykla bakvägen in till Uppsala.

Rv55 är ganska lugnt att cykla på. Bred väggren bortsett från Säva. Men okej även där. 72:an är mycket värre.
Jag tycker också 55:an är ok att cykla på trots trafiken. Har hänt att jag tagit den hem fr Örsundsbro när jag kört Ekoln runt. Även fr Balingsta och Skärfälten, beroende på hur rundorna ser ut. Som du säger känner man sig mer otrygg på 72:an där vägrenen är obefintlig. Tror jag nån gång körde Vänge-Järlåsa (eller om det var Åland-Järlåsa) och det var inget kul.

Jag tycker också 55:an är ok att cykla på trots trafiken. Har hänt att jag tagit den hem fr Örsundsbro när jag kört Ekoln runt. Även fr Balingsta och Skärfälten, beroende på hur rundorna ser ut. Som du säger känner man sig mer otrygg på 72:an där vägrenen är obefintlig. Tror jag nån gång körde Vänge-Järlåsa (eller om det var Åland-Järlåsa) och det var inget kul.
Nä och det är synd som fan. Om det fanns ett tryggt sätt att cykla från Järlåsa mot Uppsala på/nära 72:an skulle det gå att göra riktigt fina långrundor. Försöker reka alternativ men slutar alltid med nån grusväg nånstans längs vägen.

Från Åland kan du svänga in mot bygdegården och över järnvägen. Därifrån är det ca 17km till Vänge men du kan och ta dig fram till 55:an också. Då slipper du lite av 72:an iaf.

Jag har cyklat från Heby till Järlåsa och om jag minns rätt så var väl hälften av den sträckan okej med vägrenen. Sista biten in mot Järlåsa saknades det som jag minns det. Järlåsa - Öresundsbro är ju en fin sträcka liksom Öresundsbro - Heby. Men i slutändan hamnar man ju på 72:an som suger för oss cyklister.

Skönt med snabb singeltrack i solnedgången som omväxling till trafiken på Rv. 55 i går. Inte så farligt varmt på kvällen. Ca. 4 mil, 95 minuter, 70% grus, lugn A2 (73% av HRmax).

20250720_211806 - Copy.webp

Ett kvällsdopp med en skaplig tjej vid Vretbobadet i kväll hade jag inte tackat nej till, men man får vara nöjd med det lilla här i livet. Jag har ju i alla fall cyklingen. 🤪
20250720_205327 - Copy.webp

250720 cykl 40_4k.webp

Senast ändrad:
Från Åland kan du svänga in mot bygdegården och över järnvägen. Därifrån är det ca 17km till Vänge men du kan och ta dig fram till 55:an också. Då slipper du lite av 72:an iaf.

Jag har cyklat från Heby till Järlåsa och om jag minns rätt så var väl hälften av den sträckan okej med vägrenen. Sista biten in mot Järlåsa saknades det som jag minns det. Järlåsa - Öresundsbro är ju en fin sträcka liksom Öresundsbro - Heby. Men i slutändan hamnar man ju på 72:an som suger för oss cyklister.
Från Åland till Vänge, är det över Skogstibble du menar då?
Det här var när jag var ute och ”jagade” kyrkor, började nog med Läby, sedan Vänge och Åland. Fick där för mig att ta även Järlåsa innan jag vände tillbaka till Åland och ner över Skogstibble till Ramsta och 55:an hemåt Uppsala.

Jävla autocorrect som ändrar Örsundsbro till Öresundsbro, ser att du råkar ut för det oxå 😂

Från Åland till Vänge, är det över Skogstibble du menar då?
Det här var när jag var ute och ”jagade” kyrkor, började nog med Läby, sedan Vänge och Åland. Fick där för mig att ta även Järlåsa innan jag vände tillbaka till Åland och ner över Skogstibble till Ramsta och 55:an hemåt Uppsala.

Jävla autocorrect som ändrar Örsundsbro till Öresundsbro, ser att du råkar ut för det oxå 😂
Ja precis. Man kommer till det som kallas ”Hagbykorset”. Tar du vänster där kommer till den delade korsningen vid Vänge.

Skönt med snabb singeltrack i solnedgången som omväxling till trafiken på Rv. 55 i går. Inte så farligt varmt på kvällen. Ca. 4 mil, 95 minuter, 70% grus, lugn A2 (73% av HRmax).

Visa bilaga 781463

Ett kvällsdopp med en skaplig tjej vid Vretbobadet i kväll hade jag inte tackat nej till, men man får vara nöjd med det lilla här i livet. Jag har ju i alla fall cyklingen. 🤪
Visa bilaga 781464
Du måste skaffa en coolare hoj så du kommer upp lite i ”harakirin”
Skoja bara, snygg cykel och du tog väl ett dopp ändå? :)

jäsiken vad du ångar på! Snyggt jobbat! Hann du såklart lätt med färja 2 också, I guess!
Ja, fast bara för att den var lite försenad. Annars är färjorna på vardagar ganska elakt synkade för cyklister (jag hade bara 8 minuter på mig egentligen och försökte inte ens, det kräver 36 i snitt…).

Ja, fast bara för att den var lite försenad. Annars är färjorna på vardagar ganska elakt synkade för cyklister (jag hade bara 8 minuter på mig egentligen och försökte inte ens, det kräver 36 i snitt…).
Är det inte dubblerad trafik på sommaren, jag har hunnit mellan 2 färjor men inga 36kph snarare 28-30?

Är det inte dubblerad trafik på sommaren, jag har hunnit mellan 2 färjor men inga 36kph snarare 28-30?
Mja, iaf från Värmdö-Rindö och Rindö-Vaxholm så går de varje kvart vid samma tid, dvs om den första färjan tar 5 min så har man 10 min att korsa Rindö (dvs 29 i snitt eftersom det är typ 4,8 km). MEN om den första färjan bara blir ngn minut sen så blir det snabbt stressigt.

Men å andra sidan, eftersom de går varje kvart så spelar det ju inte så stor roll om man skulle missa den. 😊

Va, det kan väl inte vara 33% lutning, 100 höjdmeter på 300 meters väg? Eller tolkar jag det fel? :-)
Enligt Strava är det 33% just där, och mer än 30% både lite före och efter, men segmentet har "bara" 22 hm på 300 m totalt, så väggen är 10-15 meter hög. Men det var brant s@tan, på varje tramptag där det var som brantast lättade framhjulet från marken lite.
IMG_20250722_133515.webp

Blev en 10 mils (nästan) runda idag också, via Vissvass/Åvavägen med fika på Med Mig Café i Tungelsta (som hade rekommenderats i någon annan tråd här). Blåsigt och kvavt idag. Men härligt ändå!

Visa bilaga 781737
Hur är det att cykla västerut från Vissvass, går det med lvg-cykel?
Har för mig nån sagt att man får hike-a-bike'a lite om man försöker?

Enligt Strava är det 33% just där, och mer än 30% både lite före och efter, men segmentet har "bara" 22 hm på 300 m totalt, så väggen är 10-15 meter hög. Men det var brant s@tan, på varje tramptag där det var som brantast lättade framhjulet från marken lite.
Visa bilaga 781744

Hur är det att cykla västerut från Vissvass, går det med lvg-cykel?
Har för mig nån sagt att man får hike-a-bike'a lite om man försöker?
Det går alldeles utmärkt! Det är först en (snäll) stig över en äng på ett par hundra meter som man får rulla lite försiktigt över, som sedan övergår i en grusväg på ca 1,3 km förbi campingen. Så det är ett par minuters transportsträcka men ingen fara alls med LVG-cykel. Därefter börjar den asfalterade Åva-vägen. :-)

Ev fel tråd då vi inte var så bra på att mäta och tävla men…

Lillkillen ville ha med sin nybörjar-kompis på en minirunda (Södertörn). Ja vad säger man, snudd på rörd… ;)
Kompisen fick såklart mjölksyra men kämpade tappert! Det gick bra!
IMG_3771.webp

Fika på Vegagrillen sen
IMG_3780.webp

5 mil grus, 25 km/h i snitt. Permiärtur med min första cykeldator. blev en Garmin 520 plus begagnad efter mycket velande.

Ska köpa plusband nu också
Hade en sån förut och tyckte den var grym tills den gick sönder. Min nuvarande Wahoo är också grym men batteriet är inte så bra längre så den dör under VR för mig.

Letar efter ny gul cykeldator…

Antingen skojar du eller så har du inte cyklat länge (timmar på sadeln). 94 km och 3h 38 min skulle kunna inkludera ett fikastopp. Bra cyklat!
Tyvärr är jag inte så snabb. Igår hade jag förvisso inte nån ambition att vara snabb i nån egentlig mening. Men i alla fall, efter 6.5 mil utan energi är jag rätt trött ändå och dessutom gillar jag fikor. Det är ändå inte som jag är aktuell för att bli proffs iaf.

Ser inte poängen med att köra nonstop i värmen när man ändå passerar ett fint fik.

Jag har aldrig fattat vitsen med fikastopp. Det är ju som gjort för att det ska bli jobbigt att börja igen. Jag kör normalt alltid non-stop.
+1.
Fast om mountainbikeskolan/källtorpskafeet är öppet så avslutar jag gärna med en fika där.
Nästan kortaste vägen hem efteråt om jag kommer med mtb, runt älta-flaten om lvg.
Men benen efter fika är inte som innan.
Tänker att jag ska till Jönköping ikväll o köra "Tour de Jönköping" imorrn, då kanske jag tar mer än att bara äta en kraftkaka o fylla på vatten på Tabergs topp.

Senast ändrad:
Ska köpa plusband nu också
Som jag har skrivit här tidigare behöver du inte köpa ett dyrt pulsband från Garmin.
Alla som är ANT+(och BT) skall fungera. Jag har själv utan problem använt ett billigt från Netonnet (pga att jag glömde mitt Garmin på landet) och det har fungerat utan problem både med min Garmin GPSklocka och mina Edge i över två år.
Det jag har är föregångaren till det säljer nu för 249 SEK
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/smartwatch/pulsband/puresense-pshr300/1033436.18547/

<REDIGERAT>
Tyvärr verkar det vara alltför många som har handlat billigt men bra pulsband hos Netonnet.
Det är nu slutsålt

Senast ändrad:
+1.
Fast om mountainbikeskolan/källtorpskafeet är öppet så avslutar jag gärna med en fika där.
Nästan kortaste vägen hem om jag kommer med mtb, runt älta-flaten om lvg.
Men benen efter fika är inte som innan.
Tänker att jag ska till Jönköping ikväll o köra "Tour de Jönköping" imorrn, då kanske jag tar mer än bara en kraftkaka o fyller på vatten på Tabergs topp.
Det hade ju varit nåt om man har ett schysst café nära hemmet. Men jag har bara en dålig pizzeria så det är bara att glömma.

Men jag har funderat på om jag skulle försöka prova att äta nått bättre. För jag tycker att känslan efteråt är mycket sämre än efter matstoppen på VR. Men vi får se, det är inte så viktigt för mig. Det ska vara lite feel good och propagandacykling över det hela helst när jag håller på.

Tillbaka
Topp