Mycket tunn hylsa

andho

Medlem
Mycket tunn hylsa
Mina pedaler hålls ihop med en sexkantmutter djupt in i ett hål i pedalkroppen. Vanliga hylsor är för tjockväggiga för att gå ner i hålet. Sökning på tunnväggiga hylsa ger mest krafthylsor, jag gissar att dom må vara tunna jämfört med vanliga krafthylsor men ändå för tjocka. Vad ska man använda för verktyg? Var köper jag det?

Mycket tunn hylsa
Hejsan,

Det kan vara jag svarar på fel fråga här, men ifall det är fråga om vevarmsbulten så har jag stött på sådana cyklar där en 1/2" hylsa (14mm) haft för breda väggar så jag inte fått loss den alls, och då hjälper inte en avdragare. Då har jag löst det genom att ta en hylsa med 3/8" infästning och öppna skruven med det. Efteråt kan man använda avdragaren. 😉 Lednyckel kan också vara en lösning.

Ifall skruven som ska ut har 13mm skalle eller mindre kan man använda 1/4" infästning, de borde vara ännu i väggarna (generellt).

Mycket tunn hylsa
Långa hylsor med liten fattning tycker jag ser rätt så tunna ut.

Exempel från Biltema:
1753636841955.webp

Mycket tunn hylsa
Min lösning var att köpa en 1/4" hylsa och sedan använda ett 1/4" fäste till skruvdragare och slipa ner hylsan mot en metallfil så pass att den fick plats i pedalen.

Krävs inte mycket material på hylsan för att den ska klara 5Nm.

Mycket tunn hylsa
När jag behövde en tunnväggig hylsa till min gaffel, då tog jag en av mina hylsor och slipade den för hand tills den passade. Det sparade mig ~60€ men kostade mig tre timmar arbete. Hade jag haft en Dremel vid det tillfället skulle det ha gått snabbare.

Mycket tunn hylsa
När jag behövde en tunnväggig hylsa till min gaffel, då tog jag en av mina hylsor och slipade den för hand tills den passade. Det sparade mig ~60€ men kostade mig tre timmar arbete. Hade jag haft en Dremel vid det tillfället skulle det ha gått snabbare.
En hylsnyckel får du för 30-40 SEK
Kostar såklart även en timmes cykling att hämta

Mycket tunn hylsa
Nu känns det som du kanske fått ordning på det här med bra tips men om det lik förbannat inte går ihop och du inte har möjlighet att slipa ner själv så kan jag göra en hylsa åt dig på betydligt kortare tid än 3t och posta den.

Mycket tunn hylsa
Jag har också gjort samma sak inför ett vevlagerbyte på en gammal cykel, tog en billig Biltema hylsa 14mm som jag slipade ner lite grann för att den skulle passa till pedalmuttern.
cykel 2.webp
cykel 1.webp

Mycket tunn hylsa
Tackar för tipsen, jag tog en billig hylsa, satte den i borrmaskinen och slipade sen med en dremel, Fort, fult och säkert fel. Men fungerande.
Det är helt rätt. Har man aldrig behövt modifiera verktyg så har man inte mekat mycket nog. Förr eller senare behöver man alltid något verktyg som precis ingen säljer (eller som kostar oförskämt mycket) och då tar man fram vinkelslipen och bara kör.
Sen när man är klar lägger man dessa specialverktyg i bra-att-ha-lådan och tar aldrig upp dem igen.

Tillbaka
Topp