RAD hitta rätt storlek på cykel

Damponmyboard

Aktiv medlem
Med letandet efter min nästa cykel ( Nukeproof scout) har jag kollat mycket på olika kartor med geometri, läst så mycket jag kunnat på nätet och även kollat en hel del på YouTube.
Framförallt denna video:

Här pratar dom om ”RAD” kanske inget nytt begrepp för er andra men om jag förstår det rätt mäter man sin längd och gångart den med 2,5 för att få fram optimal Reach för sin cykel.
Någon som testat eller kan bekräfta detta?
Jag är 190 och enligt Nukeproof är jag mellan xl och XXL på scouten.
Med min rad ( enligt hur jag förstått detta skulle min rad vara 190x2,5=475) ska en cykel med reach 475 passa mig perfekt.

Nyfiken på att höra om detta är något ni andra testat eller kan bekräfta😊

Med min rad ( enligt hur jag förstått detta skulle min rad vara 190x2,5=475) ska en cykel med reach 475 passa mig perfekt.
Jag på 179 cm har 477 mm reach. Passar utmärkt. Nästan garanterat för liten för dig.

Finns andra mått som också är viktiga dock

Rad, rider area distance (?) mäts väl från vevpartiet till styret? Sam Hill är väll väldigt noga med detta mått på sina cyklar.
Att endast välja storlek utifrån reach är som sagt naivt. Jag gar aldrig valt helt efter rad heller.

Rad, rider area distance (?) mäts väl från vevpartiet till styret?

Jag har dock aldrig förstått om man mäter till infästningen av styret eller till där händerna sitter. Och i sistnämnda fallet om man då bara mäter i 2D-planet är om man också tar med distansen åt sidan.

Och behöver man köpa boken för att förstår RAD?

EDIT: och som flera är inne på behöver man tar hänsyn till RAAD också.

Jag har dock aldrig förstått om man mäter till infästningen av styret eller till där händerna sitter. Och i sistnämnda fallet om man då bara mäter i 2D-planet är om man också tar med distansen åt sidan.

Och behöver man köpa boken för att förstår RAD?

EDIT: och som flera är inne på behöver man tar hänsyn till RAAD också.
Tidigare måste du köpa boken för att också få vinkeln.
Så utan boken kan du råka ut för att reach blir 0 och stack väldigt hög.

Jag har tidigare sagt att man mäter till handtaget men tror det visade sig vara fel. (Vilket är konstigt)

Jag tror också att det blir kortare rad om armarna är längre vilket översätter dåligt till reach.

Killen har sagt att det är smidigt för att ställa in cyklar så cockpit stämmer med förra cykeln och det håller jag med om så länge styrets bredd är givet

Killen har sagt att det är smidigt för att ställa in cyklar så cockpit stämmer med förra cykeln och det håller jag med om så länge styrets bredd är givet

Då är reach och styrhöjd, från marken eller vevlagret, dock mycket enklare. Det hela är dock såklart en, riktigt konstigt, scam för att sälja bok.

Rad, rider area distance (?) mäts väl från vevpartiet till styret? Sam Hill är väll väldigt noga med detta mått på sina cyklar.
Att endast välja storlek utifrån reach är som sagt naivt. Jag gar aldrig valt helt efter rad heller.

Fast jag tror inte Hill använder RAD för att välja storlek. Vad jag läst använder de RAD för att enkelt få cockpit i samma läge på ny cykel.

Har han då av misstag fått en XL så märker mekanikern det eftersom RAD hamnar bakom styröret men jag tror det är sällan de får fel storlek

(Köper man ett Sam Hill Edition horizon styre så finns markering var sam kapar så den biten behöver de inte oroa sig för)

Med letandet efter min nästa cykel ( Nukeproof scout) har jag kollat mycket på olika kartor med geometri, läst så mycket jag kunnat på nätet och även kollat en hel del på YouTube.
Framförallt denna video:

Här pratar dom om ”RAD” kanske inget nytt begrepp för er andra men om jag förstår det rätt mäter man sin längd och gångart den med 2,5 för att få fram optimal Reach för sin cykel.
Någon som testat eller kan bekräfta detta?

Nyfiken på att höra om detta är något ni andra testat eller kan bekräfta😊
Hmm, jag har testat/undersökt och anammat "RAD"-tänket litegrann.
Främst för att jag uppskattar mindre ramar jämfört med större.
Det verkar som om när jag använder "RAD" pekar det mot en mindre ram/reach än vad tillverkaren själv oftast gör

Jag (178cm) ligger ofta precis mellan storl. M och L
Men jag upplever att storlek M på ramen blir bättre för mig och jag köper sen till en lång styrstam (50mm). Jämfört med min största cykel, storlek L, där jag då satt dit en kortare (30mm) styrstam.

klurigt val för dig...

Mitt personliga tips är att välja den mindre ramen, om du ligger mellan storlekar, sen laborera med längden på styrstammen.

Då får iaf jag en cykel som håller grepp märkbart bra kurvorna och bra att pumpa fart med. Det är ju en hardtail du vill ha (och inte DH-hoj) så jag gissar att du är ute efter något rappt och roligt 🙂
Men oavsett så kommer du att vänja dig med cykeln, så jag tänker vad du än väljer för ramstorlek kommer det funka. (Bara du tar den mindre 😉)

Senast ändrad:
Ja då gäller det bara att veta om man vill ha 458mm reach när man är 190cm lång och vet man det så behövs inte RAD för att välja storlek?

Tämligen säker på att inte alla som är 190 vill ha det så då är vi på noll?

Sen är ST rätt kort med 440mm men det kanske räcker?

Nukeproof säger xl och har man lång överkropp relativt så kanske man vill ha xxl.

Äntligen mitt område!

Är 182cm, lååånga ben men kortare överkropp o armar i förhållande till totallängden/snitt. Körde en äldre Canyon Spectral i storlek large men kände alltid att jag var utsträckt som stålmannen. Kollade upp RAD och insåg att jag faktiskt låg ex antal mm fel i reach. (Idag är den där Canyon med samma mått en medium vilket är helt galet).

Kör numera S3 på mina Specialized, ligger i absoluta övre marginalen men så mycket skönare än att skutta in på S4:an. Med det sagt, din kroppstyp med proportioner är suuuperviktigt när du väljer storlek, det går inte att gå på totallängd eller underbenets längd utan man måste titta om man har onormalt långa armar, lång torso, korta ben osv. Cykelindustrin har i ett antal år gasat på med längre o längre reach, flackare gaffelvinklar osv men verkar som man nu nyktrat till och börjar gå tillbaka.

RAD mäts för övrigt från centrum av vevlager till en rak linje upp till den punkt dina handtag är placerade. Det sistnämnda innebär att du får titta från sidan och uppskatta vart punkten/handtagen hamnar då du inte kan mäta snett ut mot handtaget utan mäter i området ovanför din styrstam.

Fast jag tror inte Hill använder RAD för att välja storlek. Vad jag läst använder de RAD för att enkelt få cockpit i samma läge på ny cykel.

Har han då av misstag fått en XL så märker mekanikern det eftersom RAD hamnar bakom styröret men jag tror det är sällan de får fel storlek

(Köper man ett Sam Hill Edition horizon styre så finns markering var sam kapar så den biten behöver de inte oroa sig för)
Enligt Lee så skriver han i sin artikel om sin benämning RAD så här om Sam Hill, "Sam Hill measures his bike, he gets on any bike, no point telling him any numbers, he just gets a tape measure and measures feet to bars, and if it makes sense, then he’s happy,"

Så Sam verkar mäta på ett liknande sätt som Lee försöker sälja in med sitt begrepp RAD.

RAD, Rider Area Distance är inget nytt om någon trodde det. Det är iaf 6år sedan det myntades som ett sätt att välja cykel storlek av Lee McCormack. Och han i sin tur har kokat ihop det utifrån flera andras filosofi och ideer för att mäta sig fram till rätt ram storlek.

Enligt Lee så skriver han i sin artikel om sin benämning RAD så här om Sam Hill, "Sam Hill measures his bike, he gets on any bike, no point telling him any numbers, he just gets a tape measure and measures feet to bars, and if it makes sense, then he’s happy,"

Så Sam verkar mäta på ett liknande sätt som Lee försöker sälja in med sitt begrepp RAD.
Ja, jag läser inte det som om att han väljer storlek baserat på RAD. Han vet nog vilken storlek på nuleproof han ska ha.

Ja, jag läser inte det som om att han väljer storlek baserat på RAD. Han vet nog vilken storlek på nuleproof han ska ha.
Jag har ingen aning om storlek som jag ska ha, tycker det är väldigt svårt att veta vilken storlek som är rätt. Enligt videon jah skickade pratades det mycket om att inte ha för stor cykel. Jag tycker det är svårt och tar emot alla tips jag kan få. Varför Nukeproof? Måste det inte vara , bara jag som tycker det är en snygg cykel men passar den inte mig så är det fel cykel.
Och om någon kan förklara rad för mig , så gör gärna det för jag fattar inte helt känner jag

RAD innebär att cykeln och din kropp är optimerade måttmässigt, att du får bäst rörlighet kontra styrka inom ett visst måttspann, att du använder rätt muskler. Sen kan du ha ett viss avvikelse +/- i RAD-mått beroende på vad du söker.

Jag har ingen aning om storlek som jag ska ha, tycker det är väldigt svårt att veta vilken storlek som är rätt. Enligt videon jah skickade pratades det mycket om att inte ha för stor cykel. Jag tycker det är svårt och tar emot alla tips jag kan få. Varför Nukeproof? Måste det inte vara , bara jag som tycker det är en snygg cykel men passar den inte mig så är det fel cykel.
Och om någon kan förklara rad för mig , så gör gärna det för jag fattar inte helt känner jag

Folk gillar olika och du måste nog själv komma fram till hur stor cykel du vill ha. Vad cykeltillverkarna tycker är rätt drivs hela tiden mot att du måste ha något annat jämfört med de du tidigare hade så att du behöver köpa en ny cykel. När jag började cykla var alla cyklar för små och nu är alla cyklar för stora om man går på tillverkarnas rekommendationer. Mina cyklar har varit lika stora i över 10 år, men förr gick jag upp i storlek från rekommendationerna och nu går jag ner.

RAD innebär att cykeln och din kropp är optimerade måttmässigt, att du får bäst rörlighet kontra styrka inom ett visst måttspann, att du använder rätt muskler. Sen kan du ha ett viss avvikelse +/- i RAD-mått beroende på vad du söker.
Jag ser gärna på hur denna "optimering" tagits fram samt lite data som stödjer resonemanget.
Finns det?

Han har nån maskin i sin video där den andra får testa vilken styrka o muskler som används beroende på avstånd som ska mimikera cykelrörelser. Om de finns mer vetenskapligt/evidensbaserat vet jag ej.

För mig funkar iaf RAD, det som funkat för mig när jag inte kan gå på hitte-på-siffror från tillverkarna på vad som ska passa mig.

Den förklaring jag sett är att det är optimerat för hopp . I extremen har du dragit upp styre (framhjul) mot dig och händerna är i lodd mot bb. Rad är korrekt avstånd mellan hand och bb.

Därför blir rad kortare med längre armar. I många andra läge (alla andra?) vill man ha längre reach/TTe med längre armar.

1000005736.webp

1000005735.webp

1000005737.webp

Den förklaring jag sett är att det är optimerat för hopp . I extremen har du dragit upp styre (framhjul) mot dig och händerna är i lodd mot bb. Rad är korrekt avstånd mellan hand och bb.

Därför blir rad kortare med längre armar. I många andra läge (alla andra?) vill man ha längre reach/TTe med längre armar.
Är med på allt du skriver även om långa armar men har personen också lång torso kan det bli tvärtom.

Som exempel...
Långa ben - kort torso - korta armar - kortare reach

Normala ben - lång torso - långa armar - längre reach

Angående att man vill ha längre reach...Vill man det!? Att få tryck på framhjulet är ju a och o, att då behöva förflytta hela överkroppen för att använda armarna mer för att uppnå trycket och bli mindre rörlig, men också svårare att få upp framhjulet mm...

Är med på allt du skriver även om långa armar men har personen också lång torso kan det bli tvärtom.

Som exempel...
Långa ben - kort torso - korta armar - kortare reach

Normala ben - lång torso - långa armar - längre reach

Angående att man vill ha längre reach...Vill man det!? Att få tryck på framhjulet är ju a och o, att då behöva förflytta hela överkroppen för att använda armarna mer för att uppnå trycket och bli mindre rörlig, men också svårare att få upp framhjulet mm...
Korta ben - lång överkropp - korta armar - ?

Haha jaa den kombinationen finns ju absolut men de beror ju på hur lång/kort varje del är i förhållande till vad som är snittet för totallängden. Fick själv grotta hur lång en torso, en arm och ben ska vara i förhållande till min längd för o inse att jag kan ha en mindre cykel än vad tillverkaren säger. Jag kommer ju själv högt upp men inte långt fram. Finliret blir sen med hjälp av RAD vilken reach jag ska ha.

Haha jaa den kombinationen finns ju absolut men de beror ju på hur lång/kort varje del är i förhållande till vad som är snittet för totallängden. Fick själv grotta hur lång en torso, en arm och ben ska vara i förhållande till min längd för o inse att jag kan ha en mindre cykel än vad tillverkaren säger. Jag kommer ju själv högt upp men inte långt fram. Finliret blir sen med hjälp av RAD vilken reach jag ska ha.
Hur finlirar du med reach?

Stack height, styrstam, rise på styre

En annan sak som jag inte nämnt är sadelstolpens vinkel i ramen, den påverkar såklart också om man kan ha droppern högt utan att hamna fel i reach och höftens placering i förhållande till vevpartiet.

Jo, precis och det är det jag menar man kan använda RAD till.
Men när jag jag skriver reach så menar jag måtet reach på ramen.

Jo, precis och det är det jag menar man kan använda RAD till.
Men när jag jag skriver reach så menar jag måtet reach på ramen.

Ah du tänkte så, reach är ju en fast punkt fram till styrröret, den går inte att ändra såklart. Men min reach till handtagen går att förändra med stack height, bar rise och längd på styrstam.

Rad är jättekonstigt och deras resonemang har fler luckor än tandraden på en sjuåring.

Som babblar om att man ökar torque. Kring vilken axel? Ifall man har en lite lång cykel minskar man rad med kortare stam (rimligt), förre distanser under styret ( förlänger reach) och lägre styre vilket minskar monentarmen förutsatt att dom menar kring bakaxeln, och gör det svårare att göra manuals/bunnyhops och andra "kraftfulla" rörelser.

Använder man hypotenusan så får man leva med att det finns många vägar att komma dit.
Men att sänka styret på en lång cykel känns knappast som rätt väg i mina ögon?

IMG_3879.webpIMG_3880.webp

Det blir mer snurrigt ju mer man tänker på det. Mer distanser under styrstammen ger kortare reach, samtidigt som hela höjden kommer närmare vevpartiet. Ska man då börja förlänga styrstammen för att kompensera eller ha mindre rise på styret...

Ju mer man vet desto mindre förstår man som en klok herre en gång sa.

IMG_3887.webp

Så det här är alltså vad dom grundar resonemanget på.
En väldigt specifik position många åkare knappast befinner sig i speciellt ofta?

Man får nog ta det med en nypa salt men just den positionen använder jag relativt ofta vid hopp 🙃 Sen blir grund-stancen bra för all körning, dropp, förskjutning fram o bak men de är vad jag tycker. Alla gillar olika!

Jo, precis men sen leder det som sagt till kortare cykel ju längre armar man har.

Tveksamt för att välja storlek på cykel och det tror jag inte heller nån gör, allra minst Sam Hill. Han har nog kört medium sen innan RAD uppfanns.

Jo, precis men sen leder det som sagt till kortare cykel ju längre armar man har.

Tveksamt för att välja storlek på cykel och det tror jag inte heller nån gör, allra minst Sam Hill. Han har nog kört medium sen innan RAD uppfanns.
Jag jämförde den "kalkylatorn" med längden i cm*4.47=RAD i mm, gav mig 818mm (183cm)
med långa armar, mäter 192 mellan fingerspetsarna.)

Sen gjorde jag den "rita på väggen" testet och fick mellan 86.5-87cm på fem olika försök.

Jag jämförde den "kalkylatorn" med längden i cm*4.47=RAD i mm, gav mig 818mm (183cm)
med långa armar, mäter 192 mellan fingerspetsarna.)

Sen gjorde jag den "rita på väggen" testet och fick mellan 86.5-87cm på fem olika försök.
Jag tänkte enbart på rita väggen metoden.

Han har för övrigt en formel för bredd på styret också. Det är väl inget fel på den men han dokumenterar generöst faktisk bredd på ett antal kända personer och det slår på flera cm. Fortfarande inget fel men att jag ska ha 750 mm +- 20mm behöver jag ingen formel för

Ja, jag är bara avundsjuk att han får betalt för att skriva trams på internet.

Fick man det på Happy vore vi många som var rika

Tillbaka
Topp