Rimligt att renovera, Aspect 20 -2009

Gisslén

Medlem
Behöver expertisen av er inne på forumet.

Jag har en förfallen Scott Aspect 20 (-2009?!) 26" som jag undrar ifall det är värt att lägga pengar på. Rent krasst känns det lika dumt som att byta olja på en hyrbil, men lyssnar gärna på era åsikter.

Dåtidens skogsmaskin som passerat sitt bästföredatum, och en ägare (jag) som tyvärr inte lagt manken till.

Skicket kan likställas med valfri SAAB 9-5, dvs rostig, risig, matt och med algblomning. Precis allt är totalt slut på hojen, möjligtvis ramen är okej. Kuggarna i drivlinan är lika vassa som ryggfenan på en Abborre. Dämparen är stum och inte ens 5-56 har hjälpt mig på traven. Ni hör, detta är ett sorgebarn som får Kronans M90 att framstå som en Rolls Royce..

Då det är min första riktiga MB, som jag köpte för hårt arbetande Yankee dollars, så har man väl en viss emotionell känsla för gamla Bettan. Precis som farsans gamla Pusch Dakota, så hade man velat se den i nyskick igen..

Men kostnadskalkylen går jag bet på, och det är där jag behöver er hjälp. När inte ens ChatGPT kan ge en ett vettigt prisförslag så får jag vända mig till Sveriges elit inom cykling, för här har jag förstått att det finns proffs! Jag är händig men har inte meckat med cyklar innan. Nedan bifogar jag lite oskönhetsbilder på dåtidens flaggskepp.

Tack på förhand.

Det som jag antar behövs nytt är:
-Nya bromsar (Nyper dåligt/gnisslar trots jag luftat, både bak och fram) Ett hälsike onlufta dessa bromsar, finns ingenstans att gänga i koppen)
-Ny växelförare fram och bak (båda snea/böjd)
-Ny kasett bak, och nya drev fram?
-Pedalerna knastrar (Lagerras?)
-Bakhjulet både wobblar och är "äggformat".
-Handtaget klibbar
-osv..

1000003096.webp
1000003099.webp
1000003100.webp
1000003104.webp
1000003106.webp
1000003105.webp

Gaffeln är det som är svårt att byta, men annars så är det du som kan avgöra vad som det är värt. Du kan nog hitta delar till ett hyggligt pris här på k&s och i yardsaletråden så det behöver inte bli så många tusenlappar. Kan det vara värt?

Köpa nytt hade jag inte gjort.

Vad hoppas du ha cykeln till? För att köra mer avancerad MTB för att det är kul eller ska gå fort så skulle en modern cykel (med moderna vinklar och längder) vara bättre, men för att grusåka eller köpa-glass-å-glida-på-stan eller pendla så kan det blir en trevlig cykel. Kanske inte alla tre ovanstående samtidigt dock.

Om det inte vore för emotionella skäl, så hade jag personligen själv sålt den för någon hundring, och köpt en modernare cykel. Rent rationellt, utan att räkna på vad slitdelar/delar kostar så är min maggropskänsla att om du köper nya delar så kommer reservdelskostnaderna att överstiga cykelns värde efter renovering. + en hel del arbete.

Köper du delar här eller annan annonssajt så blir det billigare. Men du vet nog bäst själv hur mycket tid och pengar du vill lägga.

Den var väl inte så förfallen. Tror t o m kassetten klarar ett par varv till. Vajrarna behöver dock bytas nu.
Plocka av bakhjul och kedja, och pensla tändvätska på det som är oljigt. - Gärna en trasa under! Tvätta av resten med en hink vatten, hårdtvål och en svamp du törs offra. Låt mogna över natten, och spola av dagen därpå med rent vatten.

Den var väl inte så förfallen. Tror t o m kassetten klarar ett par varv till. Vajrarna behöver dock bytas nu.
Plocka av bakhjul och kedja, och pensla tändvätska på det som är oljigt. - Gärna en trasa under! Tvätta av resten med en hink vatten, hårdtvål och en svamp du törs offra. Låt mogna över natten, och spola av dagen därpå med rent vatten.
nu har du nog tittat lite för djupt i lördagsgroggen :ROFLMAO: den där kassetten e tokslut från mitten och neråt

men nya vajrar kedja kassett framdrev o en beggad framgaffel så e nog resterande återupplivningsbart nya pedaler o handtag skulle nog inte heller sitta fel o har du nått cykelkök i närheten kan du förmodligen få hjälp plus låna verktyg där för byte skulle gissa grovt räknat så 2000-2500:- i delar om du kan låna de verktyg som behövs

Emotionella värden ska man inte förringa. Är du duktig på att meka? Då skulle jag köpa en donatorcykel att ta delar ifrån.

Tack för alla givande svar och engagemang.

Jag såg att det fanns någon slags servicesats på Biltema med alla möjliga cykelverktyg, specialhylsa för kassetten och vevpartiet vad jag förstår.

Jag såg även att Biltema hade kassetter att köpa, passar den till detta? Alltså, är de flesta måtten standard? Passar ett bromsok från tex Scott 960 på denna framgaffel? Är det alltid samma mått på själva innerdiametern på styr/gaffelkronan?

Tänkte om jag bara köpte framdrev, kasett och ny kedja på Biltema och sedan nya ordentliga bromsar här begagnat? Hydrauliska bromsarna är värdelösa som sitter på då man inte kan lyfta dessa (finns inget hål som man gängar i koppen i). Så bromsen blir alltid svampig.. trots nya belägg.

Varför måste vajern till växlarna bytas? Höljet också? Blir vajern uttänjd? Går det inte att justera?

Är 26" annars rent av värdelöst? Jag ser att alla nyare hojar har 29", det verkar vara någon slags standard nu. 29 har en helt annan utväxling också? Man har inte samma drev på en 26, som en 29" eller? Jag menar att när man rullar ett varv med 26" så återstår det väl 20% på ett 29"?

Nu experter får gärna upplysa mig om detta, hur det funkar och vad man bör tänka på.

Om min profil spelar någon roll så är jag 192cm på 95 pannor. Bor i Göteborg om någon vänlig själ har lite kyrkogårdsdelar som passar, som jag skulle kunna byta till mig mot en par burkar Norrlands..

Renoverade upp sonens cykel som går som transportcykel i Uppsala. Klart värt det, inte speciellt stöldbegärlig och fungerar numera utmärkt som transportfordon. 9 delat deore på den cykeln så delarna var billiga. Fritt från minnet så byttes kedja, kassett, trissor, stora drevet, vajrar, nya stänkskärmar. Delarna översteg cykeln värde men helt klart ändå värt det!

Åk till Cykelköket. Där har du både verktyg och delar från skrotade cyklar (y)

Du kommer få köpa en del delar (delarna är från utrensningar i brf:er mm så det mesta är skrot)

Tillbaka
Topp