(Byggtråd) Café Cruiser

XTRMNTR

Aktiv medlem
(Byggtråd) Café Cruiser
Bild.webp

Min gamla Nishiki Pro SLD gav upp för väldigt många år sedan. Länge stod den i cykelförrådet och var ledsen. För något år sedan fick jag för mig att jag skulle bygga en gravel av den. Strippade hela cykeln, slipade ner ramen och målade om den. Ganska snart insåg jag att det nästan skulle bli billigare att köpa en Allebike MB31 Bramley än att försöka bygga något själv. Därför vart den nylackade ramen stående i ett förråd.
Bild 1.webp

Efter ha lackat om min Bramley sommaren efter insåg att jag dessutom att jag hade begått några förödande fel i underarbetet på Nishiki-ramen. Vilket gjorde att ramen åkte ännu längre in i förrådet. Nu i vinter hat har dock blivit sugen på att bygga en vardagscykel av "Café Cruiser"-stil, ganska bekväm sittställning, pizza-rack, fasta skärmar och mtb-utväxling och bromsar. Idag fick jag äntligen tummen ur och bestämde mig för att börja arbetet med ramen igen. Kan ju konstatera att mina farhågor kring misstagen vid första lackjobbet infriade sig, färgen var väldigt lätt att skrapa av med en gammal morakniv. Nu är de mest svår-åtkomna partierna påblaskade med Biltemas förborttagare och inlindande i gladpack, så det är bara att vänta på mirakel att ske.
IMG_0446.webp

Jag har inte bestämt vad det ska bli för färgsättning än, men både 2k Primer och Klarlack finns hemma och ett hundratal grafitti-sprayburkar. Sen blir det att börja jaga delar. Tanken är som sagt mtb-växlar och bromsar, 1x10 eller 1x11 för att hålla ner kostnaden och underlätta underhållet. Fasta skärmar kommer sitta på eftersom jag har tänkt ha den som vardagscykel till allt möjligt. Pizza-rack är planerat, men kanske även pakethållare bak. Hjul kommer nog bli den stora kostanden, vill gärna ha tubeless eftersom jag är otroligt trött på slang. Det är ju en skivbromsad ram med QR, ursprungligen 28" men jag siktar nog på 27,5 för att få på lite bredare däck. Har inte allt för mycket delar hemma så det blir att jaga på reor och K&S

(Byggtråd) Café Cruiser
Synd på ett annars fräsigt lackjobb!
Vad var det som sket sig? Jag hade kört på något liknande, om det ursprungliga misslyckandet nu inte känns allt för bittert att återse.

(Byggtråd) Café Cruiser
Synd på ett annars fräsigt lackjobb!
Vad var det som sket sig? Jag hade kört på något liknande, om det ursprungliga misslyckandet nu inte känns allt för bittert att återse.
Framför allt för att jag valde fel primer och klarlack, Bramleyn använde jag 2K vilket vart mycket bättre. Sen var jag inte så noga med att slipa heller vilket märktes. Det kommer bli någon helt annat då min bramley är lite för lik, i alla fall inget gult.
IMG_6375.webp

(Byggtråd) Café Cruiser
Skitsnyggt, men jag skulle skippat loggorna, eller kanske skrivit något mer personligt.
Jag har NISHIKI-emblemet i plåt som ska sitta längst fram, men har inte bestämt hut jag ska göra med logga på ramen. Det är ju snyggt med text som bryter av, men som du säger behöver det inte vara en företagslogga. Dock har jag ingen vinylskärare (än) som man kan använda till roliga maskeringar

(Byggtråd) Café Cruiser
Jag har NISHIKI-emblemet i plåt som ska sitta längst fram, men har inte bestämt hut jag ska göra med logga på ramen. Det är ju snyggt med text som bryter av, men som du säger behöver det inte vara en företagslogga. Dock har jag ingen vinylskärare (än) som man kan använda till roliga maskeringar
Jag tycker om att det står nishiki på ramen, både estetisk tilltalande men tycker även de ger en känsla av kvalité på lackarbetet, "ser fabriksgjort ut". Dåligt sätt att beskriva det på, men tycker att det är snyggt oavsett. Sen är ju allebike loggan inte lika snygg 😅

(Byggtråd) Café Cruiser
IMG_0488.webp

Efter en väldigt långdragen influensa som stoppade upp arbetet, så har jag äntligen fått på första lagret 2k primer. Nu ska det få torka tills i morgon och därefter en omgång med våtslip innan det är dags för andra lagret primer. Färgskalan är klar men jag har inte bestämt riktigt hur jag ska göra med loggan och färg på den. Föreningens hobbylokal får agera "lack-box".

(Byggtråd) Café Cruiser
Lycka till med nya lack jobbet! Det första blev ju riktigt snyggt. Synd att det inte höll. Känns som man kan lägga måånga timmar på lack.

(Byggtråd) Café Cruiser
IMG_0726.webp

Det har ju inte direkt gått fort, men nu är ramen klar och lackad enligt konstens alla regler. Jakten på komponenter kan börja. Men det är lite grejer som ställer till huvudbry.

1. Det har suttit Shimano "four square"-vevlager tidigare. Dom är ju rätt billiga och driftsäkra, men då ska jag få tag i några passande vevar för 1x. Eller ska man satsa på "modernt" vevlager med tillhörande vevparti?

2. Original är det 28" qr med skivbromsar, skulle tippa på att ramen tar max 35mm däck i detta utförande därför är jag sugen på 27,5. Där har jag insett att utbudet är rätt skralt om man ska hålla någon form av budget. QR-adaptrar verkar inte vara något som dom stora tillverkarna lägger några större forskningspengar på, t ex Mavic har slutat sälja det.

3. Styrlager är en typ okänd värld för mig, men tänker att man får slänga iväg ett mail till Nishiki så borde dom kunna hjälpa mig med det.

(Byggtråd) Café Cruiser
Det blev ju riktigt läckert 👍

Jag har hittat shimanos mt500 hjul i 27,5 med qr under 1000kr styck annars så brukar det gå att bygga om dt swiss hjul.

Styrlager brukar man kunna klura ut om man bara har innermått i styrröret 44mm?

(Byggtråd) Café Cruiser
Det blev ju riktigt läckert 👍

Jag har hittat shimanos mt500 hjul i 27,5 med qr under 1000kr styck annars så brukar det gå att bygga om dt swiss hjul.

Styrlager brukar man kunna klura ut om man bara har innermått i styrröret 44mm?
Jag fattar det som att det måste vara minst 350-nav för att adaptrarna ska funka. Hade gärna haft 350, men då blir det lite över budget för detta bygge.

(Byggtråd) Café Cruiser
tempImagexzuG2r.webp

Efter ha stått helt still i bygget så har jag bestämt mig för att det är dags att beställa hem delar så man kan bli färdigt någon gång. Just nu funderar jag på denna spec:

Hjul Mavic All road 650b
Växelgrupp: Shimano Deore M5100 1X11
Vevparti: Shimano GRX 600

På bilden står cykeln på originalhjulen 28" med 28mm däck, det är typ 15mm till godo på båda däcksidorna. Hur breda däck kan man tänkas få på om man kör 27,5?

Det är ju post mount-infästningar på ramen för bromsoken. Är det något särskilt man bör tänka på när man köper adaptrar till post mount-bromsok? Har inte bestämt än vilka bromsar jag ska köpa, gillar Sram när jag kört mtb men vet i fasen om jag orkar med dot-olja på detta bygge.

(Byggtråd) Café Cruiser
På sidan räcker det med 3 mm marginal, så du kan köra 24 mm bredare däck.

Det trevliga med en (riktig) standard är att det är en standard: allt passar. Enda undantaget är stora fyra-kolvsok på en adapter som bygger för högt i mitten.

(Byggtråd) Café Cruiser
På sidan räcker det med 3 mm marginal, så du kan köra 24 mm bredare däck.

Det trevliga med en (riktig) standard är att det är en standard: allt passar. Enda undantaget är stora fyra-kolvsok på en adapter som bygger för högt i mitten.
Va bra, hade inte tänkt köra fyr-kolv. Räcker med några billigare XC-bromsar.

Ja, men ska ju även minska hjulstorleken. Men 40mm känns ju inte som några problem.

(Byggtråd) Café Cruiser
Sitter och försöker klura ut vilket vevlager jag ska ha. Det har suttit fyrkants-vevar tidigare men jag vill uppgradera till något lite mer modernt typ shimano GRX. Vevlagret som har suttit i ramen heter:
Shimano bb un53 68
Jag hade ett gammalt Shimano BSA liggandes men insåg att det inte var så enkelt att bara skruva i det. Så vilket lager ska jag ha? Fattar att det är olika mått och gängor men det är en djungel att hitta rätt.

(Byggtråd) Café Cruiser
Vilket lager för Hollowtech 2 (förkortas ofta HTII) som helst bör passa, så länge det har BSA-gängor. Typ: https://www.bike24.com/p2706809.htm...serToken=2cc47540-b5d0-4b19-80e1-ebfecbeeba48

Vad var det som inte passade med ditt befintliga lager? Kanske lite färg från lackeringen som ställer till det med gängornas matchning?

Snygg cykel oavsett!
Fast är det BSA-gängor på bb un53 68 (det gamla "fyrkants-lagret"). Det känns inte rätt när jag testade med BSA-lagret

(Byggtråd) Café Cruiser
Fast är det BSA-gängor på bb un53 68 (det gamla "fyrkants-lagret"). Det känns inte rätt när jag testade med BSA-lagret
Det är såklart dumt att lova säkert, men jag skulle vara VÄLDIGT förvånad om det inte är BSA-gängor på en halvmodern Nishiki.

Kolla noga att du provar med lagerkopp på rätt sida bara. Vevlagrens gänga är ju motsatt pedalernas: Höger sida är "felgängad" och vänster är "rättgängad". Brukar vara pilar på Shimanos lager.

(Byggtråd) Café Cruiser
Kul projekt! Magiskt fint lackjobb.

Jag fick samma ryck för ett tag sen och byggde om min gamla Scott Sub 30 med deore 1x10 och frontrack. Lite modernare däck, bredare styre osv. Blev en sjukt trevlig vardagscykel.

Detta vevlager passade min BB-MT501 Hollowtech II Bottom Bracket 68/73mm

Ny lack står på att göra listan i vinter.

Skulle du säga att det är nödvändigt att slipa ner allt, eller funkar det att pensla på färgborttagning överallt? Eller kan det fungera att bara rugga upp befintlig lack och lägga färg på det?

Bilagor

• IMG_8213.webp
    IMG_8213.webp
    1.2 MB · Besök: 97
(Byggtråd) Café Cruiser

Jag fick samma ryck för ett tag sen och byggde om min gamla Scott Sub 30 med deore 1x10 och frontrack. Lite modernare däck, bredare styre osv. Blev en sjukt trevlig vardagscykel.

Skulle du säga att det är nödvändigt att slipa ner allt, eller funkar det att pensla på färgborttagning överallt? Eller kan det fungera att bara rugga upp befintlig lack och lägga färg på det?
Eftersom man inte säkert vet vilken färg man målar på så är det alltid en risk att inte ta bort färgen helt. Har själv lärt mig den hårda vägen att det är bättre att strippa färgen helt.

(Byggtråd) Café Cruiser

Ja, det är helt klart att föredra att ta bort all färg. Är det stål eler aluminium så funkar färgborttagare utmärkt

(Byggtråd) Café Cruiser
Det är såklart dumt att lova säkert, men jag skulle vara VÄLDIGT förvånad om det inte är BSA-gängor på en halvmodern Nishiki.

Kolla noga att du provar med lagerkopp på rätt sida bara. Vevlagrens gänga är ju motsatt pedalernas: Höger sida är "felgängad" och vänster är "rättgängad". Brukar vara pilar på Shimanos lager.
Det var ett rejält motstånd när jag försökte gänga i lagret. Men ska testa att göra rent ordentligt och lägga på lite fett (när jag får tid).

(Byggtråd) Café Cruiser
IMG_1101.webp
IMG_1104.webp

Idag har det hänt grejer! Delar kom från tysken och jag började montera lite saker så fort jag hade trimmat klart racern inför Vättern. Känns som att det kommer bli bra men kan konstatera följande:
- Jag glömde beställa styrlager och logisk nog så är det inte samma QR-axel fram som bak (Jag har lyckats beställa två bakaxlar.)
- 27,5 blir toppen! Inga problem med 35mm bak, 40mm hade också gått på men det får duga.
- Satan i gatan vad alla delar är tunga när man handlar i de lägre prisklasserrna. Men detta ska inte bli något fartvidunder i alla fall

(Byggtråd) Café Cruiser
drygt 29 mm låter märkligt. styrröret på gaffeln borde vara 28,6 mm och crown race-sätet längst ner typ 30 mm. men på bilderna ovan tycker jag crown race ser ut att sitta kvar på gaffeln, du kanske mätte nånstans på den.

är det gamla styrlagret slut? enklast är ju att återanvända med gamla, så behöver du inte få av crown racen och få dit en ny. köper du nytt lager är det säkrast att ta bort den gamla crown racen och använda den som följer med det nya lagret.

(Byggtråd) Café Cruiser
drygt 29 mm låter märkligt. styrröret på gaffeln borde vara 28,6 mm och crown race-sätet längst ner typ 30 mm. men på bilderna ovan tycker jag crown race ser ut att sitta kvar på gaffeln, du kanske mätte nånstans på den.

är det gamla styrlagret slut? enklast är ju att återanvända med gamla, så behöver du inte få av crown racen och få dit en ny. köper du nytt lager är det säkrast att ta bort den gamla crown racen och använda den som följer med det nya lagret.
Du har helt rätt, dåligt mätt av mig. Cykeln pendlades på året runt i sitt tidigare liv, innan hen vart stående några år. Precis allt var slut på cykeln, inklusive styrlagret. Den ena flög kulorna ut när jag försökte demontera det och den andra går som ett tröskverk. Sparade dock dom för att kunna jämföra den dagen jag bygger ihop cykeln.

Men 44mm ytter och 28,6mm inner ska jag leta efter?

(Byggtråd) Café Cruiser
Du har helt rätt, dåligt mätt av mig. Cykeln pendlades på året runt i sitt tidigare liv, innan hen vart stående några år. Precis allt var slut på cykeln, inklusive styrlagret. Den ena flög kulorna ut när jag försökte demontera det och den andra går som ett tröskverk. Sparade dock dom för att kunna jämföra den dagen jag bygger ihop cykeln.

Men 44mm ytter och 28,6mm inner ska jag leta efter?
absolut, om du mätt upp 44 mm uppe och nere så går det nog inte att förväxla med något annat än ZS44, och acros-lagret ska funka. du ser ut att ha mycket styrrör också, så acros-lagrets höga dammkåpa/integrerade spacer ser ut att få plats också.
HeadsetConfigs.webp

(Byggtråd) Café Cruiser
Ser ju superbra ut👍
Jag hittade billiga bromsar på bike-discount.de tidigare i somras till ett av mina projekt.
Tack!
Jag hade tänkt från början att försöka bygga hela hojen med begagnade delar, men har slutat med att jag ändå köpt nytt på bike-discount. Blir nog även så med bromsarna tillslut. 😂

Tillbaka
Topp