XTRMNTR
Aktiv medlem
(Byggtråd) Café Cruiser
Min gamla Nishiki Pro SLD gav upp för väldigt många år sedan. Länge stod den i cykelförrådet och var ledsen. För något år sedan fick jag för mig att jag skulle bygga en gravel av den. Strippade hela cykeln, slipade ner ramen och målade om den. Ganska snart insåg jag att det nästan skulle bli billigare att köpa en Allebike MB31 Bramley än att försöka bygga något själv. Därför vart den nylackade ramen stående i ett förråd.
Efter ha lackat om min Bramley sommaren efter insåg att jag dessutom att jag hade begått några förödande fel i underarbetet på Nishiki-ramen. Vilket gjorde att ramen åkte ännu längre in i förrådet. Nu i vinter hat har dock blivit sugen på att bygga en vardagscykel av "Café Cruiser"-stil, ganska bekväm sittställning, pizza-rack, fasta skärmar och mtb-utväxling och bromsar. Idag fick jag äntligen tummen ur och bestämde mig för att börja arbetet med ramen igen. Kan ju konstatera att mina farhågor kring misstagen vid första lackjobbet infriade sig, färgen var väldigt lätt att skrapa av med en gammal morakniv. Nu är de mest svår-åtkomna partierna påblaskade med Biltemas förborttagare och inlindande i gladpack, så det är bara att vänta på mirakel att ske.
Jag har inte bestämt vad det ska bli för färgsättning än, men både 2k Primer och Klarlack finns hemma och ett hundratal grafitti-sprayburkar. Sen blir det att börja jaga delar. Tanken är som sagt mtb-växlar och bromsar, 1x10 eller 1x11 för att hålla ner kostnaden och underlätta underhållet. Fasta skärmar kommer sitta på eftersom jag har tänkt ha den som vardagscykel till allt möjligt. Pizza-rack är planerat, men kanske även pakethållare bak. Hjul kommer nog bli den stora kostanden, vill gärna ha tubeless eftersom jag är otroligt trött på slang. Det är ju en skivbromsad ram med QR, ursprungligen 28" men jag siktar nog på 27,5 för att få på lite bredare däck. Har inte allt för mycket delar hemma så det blir att jaga på reor och K&S