Cykelvasan 2025

Cykelvasan 2025
Jag tycker att Cykelvasan gör väldigt bra ifrån sig och jag anser att det är få arrangemang som är så bra utförda. Vi kan alla gnälla på sprängsten och löst grus men vi måste också komma ihåg de övriga 93 kilometer som inte är dåliga. Det är ju trots allt ett mountainbikelopp vi snackar om. Jättetack till alla där uppe som underhåller och fixar med spåren hela året så att vi kan komma och tävla.

Cykelvasan 2025
Jag tycker att Cykelvasan gör väldigt bra ifrån sig och jag anser att det är få arrangemang som är så bra utförda. Vi kan alla gnälla på sprängsten och löst grus men vi måste också komma ihåg de övriga 93 kilometer som inte är dåliga. Det är ju trots allt ett mountainbikelopp vi snackar om. Jättetack till alla där uppe som underhåller och fixar med spåren hela året så att vi kan komma och tävla.
Helt rätt. Ställer mig väldigt frågande till allt gnäll jag läst om den genom åren. Proffsigare arrangemang finns knappt och på det hela är banan fantastisk. Lägg till stämningen och betyget kan bara bli 10/10.

Cykelvasan 2025
3:33 Öppet Spår 2024 H50. Tippade 3:25 via Ahlsell så nu är det bara att lösa det på lördag ……
Då var man imål sen någon dag... 3:29 så missade Ahlsell målet. Med tanke på hur benen kändes och för mycket solo så kanske man kan vara lite nöjd. Måste lära mig att ligga på hjul. Har så jäkla dåligt tålamod och går upp och kör själv vilket straffar sig. Målet 2026 är redan satt.....

Cykelvasan 2025
Verkar som jag måste köra 2026 också...

IMG_2872.webp

Cykelvasan 2025
Är nybörjare med cykling, och valde därför öppet spår. Fick en sen start tid 12.25. Fick sen veta att reptiden för Evertsberg var 16.30. Nu klarade jag det med lite marginal men flera bakom mej fick inte fortsätta. Trodde poängen med öppet spår var att man hade lite längre tid på sig. hade jag fått något fel med cykeln hade jag inte klarat det.
Eller är det så att vi som cyklar på 6-7 timmar helt enkelt inte har något på cykelvasan öppet spår att göra? För årets upplägg var att det gällde samma reptider som på lördagen, fast öppet spår startade senare, så dom cyklister som är "sämst" får minst tid på sej. Förstår att dom måste hålla vissa tider, men skulle inte öppet spår kunna vara lite generösare med reptider?

Cykelvasan 2025
Är nybörjare med cykling, och valde därför öppet spår. Fick en sen start tid 12.25. Fick sen veta att reptiden för Evertsberg var 16.30. Nu klarade jag det med lite marginal men flera bakom mej fick inte fortsätta. Trodde poängen med öppet spår var att man hade lite längre tid på sig. hade jag fått något fel med cykeln hade jag inte klarat det.
Eller är det så att vi som cyklar på 6-7 timmar helt enkelt inte har något på cykelvasan öppet spår att göra? För årets upplägg var att det gällde samma reptider som på lördagen, fast öppet spår startade senare, så dom cyklister som är "sämst" får minst tid på sej. Förstår att dom måste hålla vissa tider, men skulle inte öppet spår kunna vara lite generösare med reptider?
Har man inte tagit sig halvvägs på fyra timmar kommer man inte i mål förrän hela arrangemanget har gått hem. Man måste ju lägga en undre gräns för hur långsam man får vara när man har hundratals frivilliga som hjälper till ute i spåret. Lite ansvar har man ju själv när man anmäler sig för att träna sig i någorlunda form. Vilken tid på kvällen tycker du själv alla ska stanna kvar till för att vänta in den sista cyklisten?

Cykelvasan 2025
Hur gick det för dig? Kom du imål?

Cykelvasan 2025
Har man inte tagit sig halvvägs på fyra timmar kommer man inte i mål förrän hela arrangemanget har gått hem. Man måste ju lägga en undre gräns för hur långsam man får vara när man har hundratals frivilliga som hjälper till ute i spåret. Lite ansvar har man ju själv när man anmäler sig för att träna sig i någorlunda form. Vilken tid på kvällen tycker du själv alla ska stanna kvar till för att vänta in den sista cyklisten?
Låt dom med längst åktid start först på öppet spår, så behövs inga längre reptider. 30 min längre reptider än "riktiga" CV kanske.

Cykelvasan 2025
Då får kanske CV dela ut halstabletter åt alla som kommer efter och skriker ”håll höger!” i nio mil.
Kommer aldrig mera vara med i cykelvasan, efter jag skrivit denna tråd. Tråkigt att det inte accepteraras att vara nybörjare. Håller mej hemma 😄 i framtiden, så slipper dom ha kontrollerna öppna hela natten, och övriga cyklister slipper skrika sej hesa med håll höger. Tack för era åsikter, då vet jag att min synvinkel var helt fel.

Cykelvasan 2025
Kommer aldrig mera vara med i cykelvasan, efter jag skrivit denna tråd. Tråkigt att det inte accepteraras att vara nybörjare. Håller mej hemma 😄 i framtiden, så slipper dom ha kontrollerna öppna hela natten, och övriga cyklister slipper skrika sej hesa med håll höger. Tack för era åsikter, då vet jag att min synvinkel var helt fel.
För att du inte tyckte det va kul eller för kommentarerna härifrån?

Cykelvasan 2025
Att dela ut halstabletter är ettt skämtsamt sätt att säga att det blir många omkörningar. Att köra om i hög fart är läskigt och farligt för alla inblandade. Säkerhet prioriteras och pga det kan inte se som tar längre tid på sig börja först.

Den andra punkten var att funktionärer rimligen behöver kunna vara hemma till nattning av barn.

Bra gjort att ta de punkterna personligt.

Cykelvasan 2025
Det var tvära kast bara för att en person på ett forum helt frikopplat från Vasaloppets organisation inte höll med dig. Det var ju 2300 startande där säkert jättemånga håller med dig. Jag tex tycker också det är olyckligt att långsammaste får kortast tid. Hur man löser det vet jag inte.

Bäst är kanske att skriva det i utvärderingen som mejlas ut (jag fick en, gissar att många får men kanske inte alla). Annars är nog att mejla till deras kundtjänst en bra grej. Om inte annat så kanske de kan förklara varför det är som det är. För här läser de nog inte.

Cykelvasan 2025
Det är du själv som inte accepterar att du är nybörjare. Du blir kränkt när du kommer dit för dåligt tränad. Då är det Cykelvasans fel att det är för kort tid. Om du vill hitta en anledning utanför dig själv till att du misslyckades så hittar du den nog inte här.

Cykelvasan 2025
Under den episka näst sista etappen på Girot fick jag feeling (drinkar kan ha varit med i bilden) och anmälde mig till vasan. Senastjag körde var 2017 på en heldämpad. Hittade en hardtail och började en sen och halvlam uppladdning. Mestadels på landsvägshojen pga orsak. Snart 61 och lätt överviktig hade jag förväntningar på ca 4.30. Hopp till tävlingsdagen: Perfekt väder, nykter och glad gav jag mig iväg från startgrupp 12. Första backen är ”lätt” modifierad sedan senast jag hojade och blev en riktig chock (tackar mina turer i franska och italienska alperna för pannbenet de gav mig). Jag tappade givetvis min 50 kg (nåja) lättare kompis men var vid gott mod på toppen. Körde med vätskerygga och gels i byxbenen, en flaska på ramen och allt funkade perfekt. Skippade alla kontroller och kom ifatt min kompis i Hökberg och vi kompiskörde sen i diverse tåg till Mora. Ja det fanns tråkig sprängsten, men det var egentligen bara det sista partiet med den tvära högersvängen följt av en backe på slutet som irriterade mig. Annars är allt toppenbra arrangerat. Gick i mål på 03:49 - enda kroppsanmärkningarna var trött rumpa (pga hardtail) och slut i armarna (ovan vid rakt styre). Nästan så att jag är sugen på att köra vasan tills jag fyller 70. På hardtail. Fast lite lättare och mer vältränad. Eller så faller jag tillbaka till vinpimplande, ostar och långsamma gravelturer igen som vanligt….

Cykelvasan 2025
Att dela ut halstabletter är ettt skämtsamt sätt att säga att det blir många omkörningar. Att köra om i hög fart är läskigt och farligt för alla inblandade. Säkerhet prioriteras och pga det kan inte se som tar längre tid på sig börja först.

Den andra punkten var att funktionärer rimligen behöver kunna vara hemma till nattning av barn.

Bra gjort att ta de

Det var tvära kast bara för att en person på ett forum helt frikopplat från Vasaloppets organisation inte höll med dig. Det var ju 2300 startande där säkert jättemånga håller med dig. Jag tex tycker också det är olyckligt att långsammaste får kortast tid. Hur man löser det vet jag inte.

Bäst är kanske att skriva det i utvärderingen som mejlas ut (jag fick en, gissar att många får men kanske inte alla). Annars är nog att mejla till deras kundtjänst en bra grej. Om inte annat så kanske de kan förklara varför det är som det är. För här läser de nog inte.

Jag fick lite mer synvinklar bara kring det hela, som jag ville ha. Kände mej kluven efter om att cykla igen, därför ställde jag frågan. Jag är tacksam för alla svar 😃

Cykelvasan 2025
Jag fick lite mer synvinklar bara kring det hela, som jag ville ha. Kände mej kluven efter om att cykla igen, därför ställde jag frågan. Jag är tacksam för alla

Jag fick lite mer synvinklar bara kring det hela, som jag ville ha. Kände mej kluven efter om att cykla igen, därför ställde jag frågan. Jag är tacksam för alla svar 😃
Kör igen, det blir bara roligare för varje år

Cykelvasan 2025
Körde CV för första gången, Öppet spår med start i gravelledet. Har kört Vasaloppet 3 gånger på skidor så vet att arrangemanget och organisationen är av hög klass. Jag är en av de som trodde att banan är lätt och snabb för att vara ett mtb-lopp och att en gravel är snabbast. Ja, den är snabb men inte ”lätt”. Underlaget är stökigt och den famösa sprängstenen de lagt ut gjorde det inte bättre och drog ner betyget lite. Men överlag var det en kul bana! Såg en kille med gravel som hade 32 mm lvg däck i starten. Undrar hur det gick. Ett spännande val… Jag kommer köra igen med gravel och sikta på sub 3.30 nästa gång. Förhoppningsvis fler som startar i gravelled 2026. Nu var det drygt 100 så blev glest efter ett par mil och en del solokörning.

Cykelvasan 2025
Klart du ska cykla igen. Nu vet du vad det innebär och kan anmäla dig redan nu medan det är lite billigare (nåja) och därefter ha ett mål att cykla mot.
Har ifs ett helt år på mej att träna 😀 får se hur det ser ut med starttider nästa år. skulle verkligen önska att det var en maxtid ist för reptid i öppet spår, då vart det helt rättvist oavsett när man startar för öppet spår skall väl vara utan tävlingsmoment.

Cykelvasan 2025
Har ifs ett helt år på mej att träna 😀 får se hur det ser ut med starttider nästa år. skulle verkligen önska att det var en maxtid ist för reptid i öppet spår, då vart det helt rättvist oavsett när man startar för öppet spår skall väl vara utan tävlingsmoment.
Kul jobb att stå och titta på nummerlappar vid kontrollerna och välja ut vilka som får fortsätta eller ej om det är en maxtid.

Cykelvasan 2025
Några alternativ för dig:
1. Träna mer. Alla klarar inte 95 km grus- och skogsvägar på en rimlig tid, särskilt inte med lite träning innan.
2. Kör CV motion på lördagen istället för fredagen så har du kanske mer tid innan rep dras.
3. Kör en kortare sträcka, cv 45 tex.

Cykelvasan 2025
Några alternativ för dig:
1. Träna mer. Alla klarar inte 95 km grus- och skogsvägar på en rimlig tid, särskilt inte med lite träning innan.
2. Kör CV motion på lördagen istället för fredagen så har du kanske mer tid innan rep dras.
3. Kör en kortare sträcka, cv 45 tex.
4. Anmäl dig till Ironman och be dem ändra reglerna tills de passar just din nivå i alla tre grenar.

Cykelvasan 2025
Kul jobb att stå och titta på nummerlappar vid kontrollerna och välja ut vilka som får fortsätta eller ej om det är en maxtid.
Det finns mycket man önskar, som inte är rimligt att genomföra 😁. Är ny på allt vad cykling är, därför hade jag uppenbart i eran värld helt korkade frågor och funderingar. Tänkte att ett forum skulle kunna hjälpa till med funderingar och tankar. Lämnar denna diskussion och forum.

Cykelvasan 2025
Det finns mycket man önskar, som inte är rimligt att genomföra 😁. Är ny på allt vad cykling är, därför hade jag uppenbart i eran värld helt korkade frågor och funderingar. Tänkte att ett forum skulle kunna hjälpa till med funderingar och tankar. Lämnar denna diskussion och forum.
Tycker jag inte du ska, vissa gillar att retas, det är bara att strunta i. Vi är många som tycker dina funderingar är fullt rimliga och gärna svarar så gott vi kan.

Jag tipsar igen om att köra Gravel i Gravelgruppen. Dels för att det är mer hårdrock än dämpat, men också för att du får starta först och har maximal tid på dig :)

Cykelvasan 2025
Jag blev lite förvånad över att Öppet Spår startade så sent i år. När jag cyklade förra året låg jag i startgrupp 7 och hade start 09:30.

Cykelvasan 2025
De bytte plats på Öppet spår och 30/45. Förra året startade Öppet spår först och 30/45 senare på dagen men i år startade 30/45 först.

Jag startade 08:15 på Öppet spår förra året...
Det var väl å andra sidan smart, för det jag kommer ihåg från förra året var att det blev väldigt trångt vid Oxberg, då vi kom dit lagom till starten för en hel del 30-cyklister.
I år cyklade jag som tidigare nämnts CV30 med sonen, och då var det skönt att inte ha en massa Öppet spårare som dundrade fram.
Men han var sjukt nöjd.
1754999618071.webp

Cykelvasan 2025
Hej!
Ni som cyklat nedåt 3:30, hur många mil har ni kört sedan säsongen drog igång?
Jag kom in på 3:55 i år med ca. 130mil i benen och tror inte jag kan cykla mycket snabbare utan mer träning. Har i dagsläget inte tillgång till trainer utan det blir ett cykeluppehåll mellan ca. oktober-april.

Cykelvasan 2025
4. Anmäl dig till Ironman och be dem ändra reglerna tills de passar just din nivå i alla tre grenar.
Har precis anmält mej till ironman. Det första jag ville dom skulle ändra var namnet, missvisande när man är kvinna. Sen tänkte jag skita i simning, tar sup ist, gillar inte att bli blöt. Har du några fler bra förslag?

Cykelvasan 2025
Hej!
Jag kom in på 3:55 i år med ca. 130mil i benen och tror inte jag kan cykla mycket snabbare utan mer träning. Har i dagsläget inte tillgång till trainer utan det blir ett cykeluppehåll mellan ca. oktober-april.
Jag cykla på 4:49 med 100mil i benen så jag tycker din tid är fantastiskt bra, hatten av👍

Cykelvasan 2025
Det var väl å andra sidan smart, för det jag kommer ihåg från förra året var att det blev väldigt trångt vid Oxberg, då vi kom dit lagom till starten för en hel del 30-cyklister.
Ja, hur man än gör blir det något problem. Det bästa för oss som cyklar vore att de gjorde som de gjorde för några år sedan och körde 30/45 på söndagen. Jag kan dock har förståelse för att organisationen vill klara av allt på två dagar och slippa ha hela apparaten igång en extra dag.
I år cyklade jag som tidigare nämnts CV30 med sonen, och då var det skönt att inte ha en massa Öppet spårare som dundrade fram.
Men han var sjukt nöjd.
Jag körde CV30 med min dotter och hon var också jättenöjd. Vi blev omkörda av ett par gäng snabba 45:are på slutet men det var inga större problem.

Cykelvasan 2025
Ja, hur man än gör blir det något problem. Det bästa för oss som cyklar vore att de gjorde som de gjorde för några år sedan och körde 30/45 på söndagen. Jag kan dock har förståelse för att organisationen vill klara av allt på två dagar och slippa ha hela apparaten igång en extra dag.

Jag körde CV30 med min dotter och hon var också jättenöjd. Vi blev omkörda av ett par gäng snabba 45:are på slutet men det var inga större problem.
Det var inte dig och dottern som vi växlade att köra om och bli omkörda av?

Cykelvasan 2025
Hej!
490 mil fördelat på gravel ute och zwift inne, förutom en vecka i italienska Alperna på landsvägshoj . 210 timmar totalt. 58 åring gubbe med utflugna barn. 3.30 blev det med gravelhoj.

Cykelvasan 2025
Tycker jag inte du ska, vissa gillar att retas, det är bara att strunta i. Vi är många som tycker dina funderingar är fullt rimliga och gärna svarar så gott vi kan.

Jag tipsar igen om att köra Gravel i Gravelgruppen. Dels för att det är mer hårdrock än dämpat, men också för att du får starta först och har maximal tid på dig :)

Känns som om gravel, är svårt om man inte är duktig på cykling innan.

Cykelvasan 2025
Men han var sjukt nöjd.
Visa bilaga 786789
Ser magiskt ut 👍

Tillbaka
Topp