Använda sin "fincykel" på trainern

lillnysta

Medlem
Hej!
Allt eftersom Zwiftsäsongen börjar närma sig börjar jag ställas inför ett litet dilemma. Uppgraderade nyligen min gravel från en Scott Speedster Gravel 30 till en Pinarello Grevil F7. Dvs en väsentligt dyrare cykel med dyrare komponenter. Nu till min fråga, är det ens lämpligt att använda sin nya fina, dyra (för mig) cykel på en trainer och sittas och svettas och nöta på? (blir väl ca 6 timmar i veckan dec-mars) på Zwift. Givetvis täcker jag med svettskydd osv. Eller ska jag istället köpa mig en billigare hoj på blocket som går dedikerat på trainern?
Med gamla cykeln hade jag inte riktigt de bekymrena då jag inte var lika rädd om den. Men nu känns det som jag sliter på delar som blir dyrare att serva än vad en begagnad "trainerhoj" skulle kosta. Hjälp en novis med alldeles för dyra och fina grejer kontra kunnande och talang 😅

Möjligen beror det lite på hur man Zwiftar.

Tränar man seriöst jäkla hårt, tävlar i Zwift etc, ståcyklar mycket med spurtar och verkligen ger järnet (typ tar i allt vad man kan) skulle åtminstone inte jag känna mig helt komfortabel med en fincykel.

För mera lugn träning (att man inte härjar så mycket) tror jag nog däremot man inte behöver oroa sig.

Möjligen beror det lite på hur man Zwiftar.

Tränar man seriöst jäkla hårt, tävlar i Zwift etc, ståcyklar mycket med spurtar och verkligen ger järnet (typ tar i allt vad man kan) skulle åtminstone inte jag känna mig helt komfortabel med en fincykel.

För mera lugn träning (att man inte härjar så mycket) tror jag nog däremot man inte behöver oroa sig.
80% zon2 sen några enstaka andra pass lite då och då, sen givetvis Zwift games, men inga mängder med andra tävlingar. Tänkte att jag kanske klarar mig under vintern med denna och att man köper en Zwift Ride till nästa vinter...
Hade tänkt att köpa en blocket-cykel för 1500-2000:- och kört virtuella växlar, men tyvärr stödjer inte min Kickr V5 det. Detta hade annars känts som den bästa lösningen.

Jag kexade till ett alustyre på trainern. Böt till kol. I övrigt har det funkat bra. Täcker av ordentligt med två handdukar.

Jag har en gammal syrakvarn och har lärt mig ståtrampa så jag kan köra korta intervaller utan begränsning.

Ett par ord om virtuella växlar - Zwift clicken har en ful ovana att gå in i något slags sleep mode om man inte växlar på ett tag.
Rätt irriterande faktiskt speciellt om man tänkt köra intervaller där växlingen är en del av det hela.

Så personligen föredrar jag riktiga växlar om man ska köra intervaller utan erg

Jag har noll erfarenhet, men hade inte oroat mig över hållbarheten på ram och annat. Som andra antyder vill man knappast rulla runt på en cykel som inte klarar att stå still.

Däremot kan jag närapå garantera att styrlager och annat som är känsligt för rost kommer få det lite värre. Min Monark som jag kör på har alltid stått inomhus, och när jag cyklar har jag heltäckande handduk hängandes över en lina som sitter från sadelstolpe till tempopinnar, på vilka det även ligger en mindre handduk. Jag svettas som en tok trots Z2 och bra fläkt, men har alltså alltid skyddat den väl plus att den alltid stått inne i värme. Trots det ser den ut såhär.

IMG_0292.webp

IMG_0293.webp

Kolfiber rostar ju inte så där är det lugnt, men annat i stål kommer ju bli lidande. Mina tempobågar åkte på fastärgade skruvar som jag var tvungen att borra ur..

Så jag säger kör på men var beredd på att styrlager etc kan åldras i förtid eventuellt.

Min erfarenhet är också att det inte är några som helst problem. Möjligtvis att man en gång i veckan kan se över om svett och andra (kropps)vätskor tär på några komponenter där skydd/handdukar inte hjälper (för egen del tog jag av och smorde pedalerna varje vecka tex då jag uppenbarligen svettas lodrätt).

Om jag skulle lägga pengar på något skulle jag istället rekommendera en monsterfläkt, typ Vacmaster (kostar väl lite mer än en tusing tror jag) som både minskar svett-slitage samt ökar den egna förmågan genom att sänka kroppstemperatur etc.

Hej!
Allt eftersom Zwiftsäsongen börjar närma sig börjar jag ställas inför ett litet dilemma. Uppgraderade nyligen min gravel från en Scott Speedster Gravel 30 till en Pinarello Grevil F7. Dvs en väsentligt dyrare cykel med dyrare komponenter. Nu till min fråga, är det ens lämpligt att använda sin nya fina, dyra (för mig) cykel på en trainer och sittas och svettas och nöta på? (blir väl ca 6 timmar i veckan dec-mars) på Zwift. Givetvis täcker jag med svettskydd osv. Eller ska jag istället köpa mig en billigare hoj på blocket som går dedikerat på trainern?
Med gamla cykeln hade jag inte riktigt de bekymrena då jag inte var lika rädd om den. Men nu känns det som jag sliter på delar som blir dyrare att serva än vad en begagnad "trainerhoj" skulle kosta. Hjälp en novis med alldeles för dyra och fina grejer kontra kunnande och talang 😅
Jag har en enklare cykel på min trainer och med en Pinarello hade det varit en nobrainer, ingen mening med en så fin cykel på en trainer.

Senast ändrad:
Nu till min fråga, är det ens lämpligt att använda sin nya fina, dyra (för mig) cykel på en trainer och sittas och svettas och nöta på?
Kör så det ryker med fincykeln.
+1
Ram och gaffel belastas mindre i en trainer jmf med riktig cykling.
Detta har tidningen Tour provat genom att montera trådtöjningsgivare på ram + gaffel och jmf belastningen vid cykling ute och trainer.
http://www.tour-magazin.de/

Men som andra redan har skrivit kan förstås svett, tårar och andra kroppsvätskor ställa till en hel del....

Jag har en handduk knuten runt sadelstolpen och med hällan runt wahoo-fästet. Den skyddar både vevparti och styrlager. För att skydda styrlinda och reglage ligger en handhanduk på styret. Efter tips kör jag även med rullad handduk eller svamp i svanken. Då dräller jag inte ner via häcken heller.

Senast ändrad:
Helt klart något gammalt/billigare skepp att ha permanent på trainern.

Satte ihop en dedikerad trainercykel förra veckan (gammal CX-ram) och det är smidigt att alltid ha den på trainern. Steget att sätta sig på trainern blir lite enklare regniga dagar.

Körde dock med "fincykeln" på trainern i 2-3 år innan och det funkade förvisso också hur bra som helst (men skönt att slippa montera av,på,av,på).

Jag har en handduk knuten runt sadelstolpen ock med hällan runt wahoo-fästet. Den skyddar både vevparti och styrlager. För att skydda styrlinda och reglage ligger en handhanduk på styret. Efter tips kör jag även med rullad handduk eller svamp i svanken. Då dräller jag inte ner via häcken heller.
Tack! grymt bra tips!

Helt klart något gammalt/billigare skepp att ha permanent på trainern.

Satte ihop en dedikerad trainercykel förra veckan (gammal CX-ram) och det är smidigt att alltid ha den på trainern. Steget att sätta sig på trainern blir lite enklare regniga dagar.

Körde dock med "fincykeln" på trainern i 2-3 år innan och det funkade förvisso också hur bra som helst (men skönt att slippa montera av,på,av,på).
Precis, dit jag helst vill komma, lutar nog åt att köra den på trailern i år och sedan ha en dedikerad kommande säsong.. Som du säger, det är så mycket enklare att ha en ståendes där hela tiden. Även om det går fort att montera av och på så är det fortfarande ett litet hinder att komma över för att bara sätta sig och köra någon timme.

Tillbaka
Topp