Hör upp, cykel i media-tråden

Dock till en saftig peng.

Tjena!

Ja, dom som klagar på vad ett SL Kort kostar har inte en susning om vad det kostar med lokaltrafik här.
Nu tycker jag iofs att även ett SL kort är dyrt, men absolut inte lika skamlöst som KLT, speciellt inte om man ser vad får för pengarna.

Jag tycker dom skulle hänga en cykelbana på utsidan av bron. Har ju gjorts med framgång på andra ställen.

Imorgon tar jag iallafall bilen över bron, och som den cyklist jag är så kommer jag ta cykelbanan åt båda hållen.
(Det är rätt spännande att köra på vänstra sidan av bron när man kör tillbaka och se hur bilisterna på väg mot Öland reagerar)

Tjena!

Ja, dom som klagar på vad ett SL Kort kostar har inte en susning om vad det kostar med lokaltrafik här.
Nu tycker jag iofs att även ett SL kort är dyrt, men absolut inte lika skamlöst som KLT, speciellt inte om man ser vad får för pengarna.

Jag tycker dom skulle hänga en cykelbana på utsidan av bron. Har ju gjorts med framgång på andra ställen.

Imorgon tar jag iallafall bilen över bron, och som den cyklist jag är så kommer jag ta cykelbanan åt båda hållen.
(Det är rätt spännande att köra på vänstra sidan av bron när man kör tillbaka och se hur bilisterna på väg mot Öland reagerar)
För att inte tala om vad det kostar att faktiskt, lagligt och en gång om året, få cykla över bron.

Eller en cykelbana under bron, med lite skydd mot regn och obarmhärtig sol.

Å andra sidan är utsikten, känslan och upplevelsen att faktiskt cykla över bron väldans go.

Personligen tycker jag inte det är speciellt dyrt att för ca 30 kronor per dag kunna färdas fritt med SL:s kommunikationer, vilka trots allt täcker en rätt god del av Stockholms län, givet att man bor hyggligt till vilket jag skulle säga att en rätt stor andel av invånarna i länet gör.

Ute på landsbygden är det en helt annan sak med betydligt glesare kommunikationsnät, ofta sämre turtäthet och inte sällan högre priser.

Har själv buss inom max 200 meter från porten och pendeltåg inom mindre än en km med fyra tåg per timme in till City en stor del av dygnet.

Hade jag istället bott på landet hade jag haft en halvmil till närmaste buss som går fyra turer på morgonen till närmaste större tätort och fyra turer tillbaka på em (finns alternativ, men då krävs byte). Pris per dag ungefär samma som för SL och går att resa inom ett större område än med SL, men långt ifrån SLs kommunikationsnät.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag inte det är speciellt dyrt att för ca 30 kronor per dag kunna färdas fritt SL:s kommunikationer, vilka trots allt täcker en rätt god del av Stockholms län, givet att man bor hyggligt till vilket jag skulle säga att en rätt stor andel av invånarna i länet gör.

Ute på landsbygden är det en helt annan sak med betydligt glesare kommunikationsnät, ofta sämre turtäthet och inte sällan högre priser.

Har själv buss inom max 200 meter från porten och pendeltåg inom mindre än en km med fyra tåg per timme in till City en stor del av dygnet.

Hade jag istället bott på landet hade jag haft en halvmil till närmaste buss som går fyra turer på morgonen till närmaste större tätort och fyra turer tillbaka på em (finns alternativ, men då krävs byte). Pris per dag ungefär samma som för SL och går att resa inom ett större område än med SL, men långt ifrån SLs kommunikationsnät.
Du har givetvis rätt.

Personligen anser jag att kollektivtrafik i landet skall vara avgiftsbefriad och istället finansieras via skattsedeln.

Du har givetvis rätt.

Personligen anser jag att kollektivtrafik i landet skall vara avgiftsbefriad och istället finansieras via skattsedeln.
Jag är inte säker på att gratis är rätt väg att gå, men svårt att diskutera utan att det spårar in på politik så jag avstår.

Du har givetvis rätt.

Då vill jag ha samma turtäthet till Tällberg som ni vill ha i Stockholm.. annars bör den absolut inte vara avgiftsfri.. så som den ser ut hos oss har kollektivtrafiken ingen nytta för min del då det skulle ta flera timmar för oss att hantera en av barnens sporter eller liknande och då är det trots att vi bor på landet inte helt illa mot andra ställen

Då vill jag ha samma turtäthet till Tällberg som ni vill ha i Stockholm.. annars bör den absolut inte vara avgiftsfri.. så som den ser ut hos oss har kollektivtrafiken ingen nytta för min del då det skulle ta flera timmar för oss att hantera en av barnens sporter eller liknande och då är det trots att vi bor på landet inte helt illa mot andra ställen
IM bor på Öland...

För den som åker mycket kollektivt i Stockholm går det på ca 30 kronor om dagen att resa obegränsat. Men för den (som mig) som åker fram och tillbaka till stan 6 stationer med tunnelbanan från närförort så känns det inte jättebilligt med 86 kronor om dagen de 10 dagar i månaden det sker. Men jo, det kunde varit värre, dvs osubventionerat och kostat närmre 200 kronor.

Jag är inte säker på att gratis är rätt väg att gå, men svårt att diskutera utan att det spårar in på politik så jag avstår.
Inte gratis. Avgiftsbefriad och skattefinansierad. Jag vill bara understryka det; det utgör en betydande skillnad, tänker jag. (Det slår till exempel hål på åsikter som "då skall turtätheten vara likadan över hela landet".)

Jag köper politik-kortet i övrigt.

För den som åker mycket kollektivt i Stockholm går det på ca 30 kronor om dagen att resa obegränsat. Men för den (som mig) som åker fram och tillbaka till stan 6 stationer med tunnelbanan från närförort så känns det inte jättebilligt med 86 kronor om dagen de 10 dagar i månaden det sker. Men jo, det kunde varit värre, dvs osubventionerat och kostat närmre 200 kronor.

Ja, jag minns när min son var yngre att det då kostade mig 64 och senare 74 kronor för att åka buss 4 hållplatser till nån barnaktivitet och tillbaka. 75 minuter räckte precis inte. Det blev orimligt dyr efter SL tog bort zonerna. Nu hade vi tur att sonen kunde och ville cykla relativt långt tidigt, så vi har nästan aldrig behövt att tar buss eller metro sedan han var 5 år.

Ta bort zonerna är det bästa som hänt. Aningen dyrare för de som åker sträckor som är gång/cykelavstånd men gör kollektivtrafiken betydligt mer konkurrenskraftig mot bilen på lite längre sträckor. Både SL och UL har det nu (kanske fler, vet inte), bara att hoppas att fler inför det.

Inte gratis. Avgiftsbefriad och skattefinansierad. Jag vill bara understryka det; det utgör en betydande skillnad, tänker jag. (Det slår till exempel hål på åsikter som "då skall turtätheten vara likadan över hela landet".)

Jag köper politik-kortet i övrigt.
Ja, det jag menade var förstås att de som åker inte betalar någon dedikerad avgift för åkandet.

Då det är rätt uppenbart att det inte kommer att dyka upp någon aktör som utan vare sig skattepengar eller biljettintäkter transporterar folk bör dock risken för missförstånd med användandet av termen gratis vara minimal även om den tekniskt sett inte är korrekt.

Ja, det jag menade var förstås att de som åker inte betalar någon dedikerad avgift för åkandet.

Då det är rätt uppenbart att det inte kommer att dyka upp någon aktör som utan vare sig skattepengar eller biljettintäkter transporterar folk bör dock risken för missförstånd med användandet av termen gratis vara minimal även om den tekniskt sett inte är korrekt.
Det finns väl iofs gott om "gratis" tjänster som genererar pengar till ägarna, eller utförarna. Numera. Så jag tänker distinktionen kan vara på sin plats.

En annan ”bygdeväg”. Cyklar den ibland, fattar öht inte varför den skulle bli ”bygdeväg” då den var lågtrafikerad och jag upplevde aldrig några problem.

En annan ”bygdeväg”. Cyklar den ibland, fattar öht inte varför den skulle bli ”bygdeväg” då den var lågtrafikerad och jag upplevde aldrig några problem.
Ja, hur ska man kunna "ha koll på biltrafik, cyklar och gående samtidigt". Den eviga frågan. (Obs! Sarkasm.)

Ja, hur ska man kunna "ha koll på biltrafik, cyklar och gående samtidigt". Den eviga frågan. (Obs! Sarkasm.)
Förstår inte riktigt det sista argumentet från videon i artikeln.
Bifogar skärmdump med textning.
IMG_0575.webp

Det oförklarliga sättet får gärna förklaras.

Argumentet att ”det är nytt och vi inte hört talas om det tidigare” är också riktigt bra.

Visa bilaga 787774

Argumentet att ”det är nytt och vi inte hört talas om det tidigare” är också riktigt bra.
Det skulle vara intressant att se hur självkörande bilar hanterar bygdevägar och trafikanterna där. Alltför många människor verkar tyvärr ha en tendens att koppla in den inbyggda autopiloten och slaviskt följa markeringarna oavsett trafiksituation. Om det är svårt för vissa människor att koppla bort den inbyggda autopiloten och improvisera när situationen så kräver, så lär det förmodligen vara svårt även för ett autonomt system.

Senast ändrad:
Jag tror han menar (felaktigt) att precis i slutet av videon, där du tagit bilden ifrån så fortsätter vägrenen att vara bred på höger sida.
Han verkar tro att cyklister ska hålla sig i denna väggren oavsett vilket håll de cyklar och därmed måste byta sida när de kommer till bygdevägen.
Jag kan dock tycka att det är lite märkligt att man har bydgeväg i några hundra meter och sedan tillbaka till vanlig mötesväg.
Här kan man titta själv på streetview:

Jag tror han menar (felaktigt) att precis i slutet av videon, där du tagit bilden ifrån så fortsätter vägrenen att vara bred på höger sida.
Han verkar tro att cyklister ska hålla sig i denna väggren oavsett vilket håll de cyklar och därmed måste byta sida när de kommer till bygdevägen.
Jag kan dock tycka att det är lite märkligt att man har bydgeväg i några hundra meter och sedan tillbaka till vanlig mötesväg.
Okej, då är det lite lättare att förstå meningen från videoklippet.

Ja, det är helt obegripligt varför den där sträckan gjordes. Men det står ju i artikeln att det var initierat av regionen för att främja cykelpendling, dvs politiskt. Då kan jag tycka de borde ha tryckt på för en vettig cykelväg fr Vallby in mot Uppsala först, då 2+1-vägen där effektivt stoppar all cykling.

Ja, det är helt obegripligt varför den där sträckan gjordes. Men det står ju i artikeln att det var initierat av regionen för att främja cykelpendling, dvs politiskt. Då kan jag tycka de borde ha tryckt på för en vettig cykelväg fr Vallby in mot Uppsala först, då 2+1-vägen där effektivt stoppar all cykling.
Alla vägar passar inte som ”byväg” men argumenten i artikeln mot byväg känns inte helt skarpa.
Håller med att riktigt bra cykelväg (bredvid) bör byggas samtidigt som nya eller befintliga vägar blir 2+1-väg.

Håller med att riktigt bra cykelväg (bredvid) bör byggas samtidigt som nya eller befintliga vägar blir 2+1-väg.

Jag tycker ofta cykelvägar bredvid vägbanor håller så låg kvalitet att jag drar mig för att cykla där. Dessa cykelvägar är ofta som tvättbrädor och med asfaltsskador, fulla med div. skräp, grus, tall- och grankottar etc, jämfört med vägbanan som oftast är slät och ren. Jag gissar att det delvis beror på att de lägger betydligt mer jobb på ett bra grundarbete för vägbanorna än för cykelbanorna, v.g. t.ex. skydd mot tjälskador. Men visst, 2+1-väg vill jag inte heller gärna cykla på.

Senast ändrad:
Jag tycker ofta cykelvägar brevid vägbanor håller så låg kvalitet att jag drar mig för att cykla där. Dessa cykelvägar är ofta som tvättbrädor och med asfaltsskador, fulla med div. skräp, grus, tall- och grankottar etc, jämfört med vägbanan som oftast är slät och ren. Jag gissar att det delvis beror på att de lägger betydligt mer jobb på ett bra grundarbete för vägbanorna än för cykelbanorna, v.g. t.ex. skydd mot tjälskador. Men visst, 2+1-väg vill jag inte heller gärna cykla på.

Nä, det verkar som att de ofta tror att det räcker att hälla ut lite asfalt direkt på underlaget när det kommer till cykelbanor. Sen räcker det att sopa någon gång per år. Om det sen kom en köldknäpp efter sopning som gjorde att det grusades igen spelar ingen roll. Kvoten är uppfylld.

Skillnaden i kostnad mellan 500 m vägmarkeringar genom Vallby och 10 km cykelväg till Uppsala är minst en faktor 100. Det är också ett vanligt argument mot bymiljövägar: istället för att genomföra en åtgärd som i stort sett kan genomföras med driftpengar så borde man förespråka en åtgärd som ensam skulle kosta 10-30 års samlade investeringsmedel för hela länet (och som därför aldrig kommer att genomföras).

Sedan kan man förstås fundera över varför 500 meter vägmarkeringar genom en by är något som kan anses vara en del av en regional cykelplan. Om man åtminstone hade gjort hela sträckan, så att det gick att cykla till grannbyarna?

Det gick utmärkt att cykla till grannbyarna redan innan. Och går utmärkt även nu. Hindret för cykling därute är 2+1-vägen, inte den glest trafikerade gamla vägen. Det här var bara pengar i sjön, som så mycket annan symbolpolitik.

Vet inte om denna varit med ännu.
Kan det bli ytterligare förbättringar i Alvik?

Den nya cykelöverfarten vid bensinmacken, där bilisterna har grönt samtidigt som cyklisterna och inte fattar att de måste kolla snett bakåt åt höger när de ska svänga, är ju iaf fullständigt livsfarlig.

Kurvan vid måleributiken har jag faktiskt aldrig upplevt som farlig även om den är halvt om halvt dold. Men jag cyklar bara där ibland på kvällar och helger, kanske är trångt där i morgonrusningen samtidigt som någon kommer med hög fart från Tranebergsbron?

Den har blivit lite mindre farlig med den rakare dragningen, dels för att man får bättre sikt och dels för att man som cyklist inte behöver luta lika mycket när kurvan är mindre snäv.
Men det finns fortfarande rövhattar som tycker att man kan köra om där.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp