Hör upp, cykel i media-tråden

Fredrik Falk på FB:

”Bara några ord om detta:

Skillnaden i mediahanteringen av två hemska och uppmärksammade trafikolyckor på senare tid illustrerar verkligen den brutala trafikmaktordningen som många oskyddade trafikanter, och då särskilt cyklister i tät blandtrafik, känner in på bara skinnet.

I det första fallet dödades en ung cyklist på Ringvägen när en lastbil svängdes höger över hennes körfält. I det andra fallet dödades två personer, bilföraren och bussföraren, när en bil kom över i fel körfält och frontalkrockade med en buss på Farstabron.

Efter olyckan på Ringvägen dominerades rapporteringen och kommentarstrådarna av ett utpekande av kvinnan som skyldig – förarens ansvar och trafikmiljöns brister var inte alls lika framträdande. Huvudbudskapet var: "Cyklister måste se sig för och undvika befinna sig i 'döda vinkeln'" – hade kvinnan gjort det så hade olyckan inte skett. Detta ÄR ett utpekande av den dödade kvinnan som skyldig.

I tidningarnas kommentarstrådar var skuldbeläggandet bitvis hämningslöst. Kvinnan fick representera de "hänsynslösa och livsfarliga cyklisterna som kör som idioter". Kommentarer med innebörden att hon fick skylla sig själv var frekventa.

Viktigt att notera är att dessa trådar var i princip omodererade– till skillnad från nästa fall:

Efter frontalkrocken på Farstabron dominerades rapporteringen och kommentarstrådarna samfällt av att vägen där olyckan inträffade är "livsfarlig"; att det är en skandal att den inte har breddats eller försetts med mittbarriär. Ansvariga tjänstemän hos väghållaren ställdes till svars i intervjuer – sträckan är ju "olycksdrabbad", varför har ni inte gjort något?

Att personbilen framförts i vansinnesfart har framkommit i senare vittnesmål, men var uppenbart redan när jag såg första bilden. Och den bilden hade alla – journalister, trådkommentatorer och intervjupersoner – tillgång till. En sportbil med rörelseenergi att trycka in fronten uppåt två meter på en buss har sannolikt framförts i minst 150 kilometer i timmen. Av bilen återstod smulor.

Här var kommentarstrådarna hårt modererade. I trådstarten uppmanades alla att vara hänsynfulla och att varje utpekande skulle raderas – vilket också skedde. Bortsett, förstås, från utpekandet av den "livsfarliga vägen" och de skandalöst saktfärdiga politikerna som inte sett till att vägen breddats.

Denna skillnad i mediahantering har jag lagt märke till i decennier. Bilden visar en vitmålad cykel intill korsningen Ringvägen – Rosenlundsgatan på Södermalm, till minne av den dödade kvinnan.”

Har du länk till inlägget? Jag vill sprida...
Här är den. Blir fula URLer när länkar till FB-poster. Blev även tvungen stycka den lite. Gick inte posta som länk utan försöker bädda in sidan..

https:// www. facebook. com/Fredrik.Falk.Stockholm.Sweden/posts/pfbid02YzzWwbEKk4r8n7FDjJEYPjr7FXdcMXNBFyD5YLHkqRNY3jrAffDV7ErwpiW4STAxl

Fredrik Falk på FB:

”Bara några ord om detta:

Skillnaden i mediahanteringen av två hemska och uppmärksammade trafikolyckor på senare tid illustrerar verkligen den brutala trafikmaktordningen som många oskyddade trafikanter, och då särskilt cyklister i tät blandtrafik, känner in på bara skinnet.

I det första fallet dödades en ung cyklist på Ringvägen när en lastbil svängdes höger över hennes körfält. I det andra fallet dödades två personer, bilföraren och bussföraren, när en bil kom över i fel körfält och frontalkrockade med en buss på Farstabron.

Efter olyckan på Ringvägen dominerades rapporteringen och kommentarstrådarna av ett utpekande av kvinnan som skyldig – förarens ansvar och trafikmiljöns brister var inte alls lika framträdande. Huvudbudskapet var: "Cyklister måste se sig för och undvika befinna sig i 'döda vinkeln'" – hade kvinnan gjort det så hade olyckan inte skett. Detta ÄR ett utpekande av den dödade kvinnan som skyldig.

I tidningarnas kommentarstrådar var skuldbeläggandet bitvis hämningslöst. Kvinnan fick representera de "hänsynslösa och livsfarliga cyklisterna som kör som idioter". Kommentarer med innebörden att hon fick skylla sig själv var frekventa.

Viktigt att notera är att dessa trådar var i princip omodererade– till skillnad från nästa fall:

Efter frontalkrocken på Farstabron dominerades rapporteringen och kommentarstrådarna samfällt av att vägen där olyckan inträffade är "livsfarlig"; att det är en skandal att den inte har breddats eller försetts med mittbarriär. Ansvariga tjänstemän hos väghållaren ställdes till svars i intervjuer – sträckan är ju "olycksdrabbad", varför har ni inte gjort något?

Att personbilen framförts i vansinnesfart har framkommit i senare vittnesmål, men var uppenbart redan när jag såg första bilden. Och den bilden hade alla – journalister, trådkommentatorer och intervjupersoner – tillgång till. En sportbil med rörelseenergi att trycka in fronten uppåt två meter på en buss har sannolikt framförts i minst 150 kilometer i timmen. Av bilen återstod smulor.

Här var kommentarstrådarna hårt modererade. I trådstarten uppmanades alla att vara hänsynfulla och att varje utpekande skulle raderas – vilket också skedde. Bortsett, förstås, från utpekandet av den "livsfarliga vägen" och de skandalöst saktfärdiga politikerna som inte sett till att vägen breddats.

Denna skillnad i mediahantering har jag lagt märke till i decennier. Bilden visar en vitmålad cykel intill korsningen Ringvägen – Rosenlundsgatan på Södermalm, till minne av den dödade kvinnan.”
Djupt stötande; jag skriver under på ovanstående skribentens ord till punkt och pricka.

Jag vill även, i tillägg, anföra det tråkiga i att den senaste olyckan, frontalkrocken, nyttjas som ett argument för att ifrågasätta "alternativa" bränslen. Trots att expertis på området upprepade gånger poängterar att det inte finns fog för det resonemanget.

Edit: rättat till autokorrektion.

Senast ändrad:

image.webp

De skyller bara av sig. Gör ett uselt jobb tyvärr. Ett exempel: Det är äldres cykling som ökar olyckorna, nu när majoriteten av olyckorna orsakas av hinder på cykelbanor…
Ska man vara rättvis mot Trafikverket förvaltar de förhållandevis få cykelvägar. Det allra mesta är ändå kommunalt.

Men de gör också ett gediget jobb för att bromsa utvecklingen av alla trafikslag utom bil i våra städer, där de får chansen att påverka. Hade de börjat kräva saker för andra trafikslag hade det nog snabbt blivit bättre..

Ska man vara rättvis mot Trafikverket förvaltar de förhållandevis få cykelvägar. Det allra mesta är ändå kommunalt.

Men de gör också ett gediget jobb för att bromsa utvecklingen av alla trafikslag utom bil i våra städer, där de får chansen att påverka. Hade de börjat kräva saker för andra trafikslag hade det nog snabbt blivit bättre..
Samtidigt så sker ungefär en tredjedel av alla dödsolyckor på cykel på statliga vägar, och Trafikverket stoppar huvudet i sanden och hävdar att cyklisters säkerhet är antingen en privat, eller kommunal angelägenhet.

Också Trafikverket: ”In every situation a person might fail, the road system should not”.

Till dags dato har arbetet med Nollvisionen kostat en bit över 1000 miljarder kronor, där ombyggnationen av vägsystemet inte sällan gjort livet farligare för cyklister och fotgängare. Dvs, sitter du i en bil, så påtar sig Trafikverket delar av ansvaret för att säkerställa att en olycka inte ska få dödlig utgång. Sitter du på cykel så anser Trafikverket att deras ansvar slutar vid att uppmana om att använda hjälm – billigt och bra!

En tredjedel alltså, nåja …

Ursäkta för raljerandet.

Samtidigt så sker ungefär en tredjedel av alla dödsolyckor på cykel på statliga vägar, och Trafikverket stoppar huvudet i sanden och hävdar att cyklisters säkerhet är antingen en privat, eller kommunal angelägenhet.

Också Trafikverket: ”In every situation a person might fail, the road system should not”
Det sista håller jag med om är en extremt oklädsam dubbelmoral i sammanhanget ihop med att de är så heta på personligt ansvar men bara för oskyddade trafikanter. Men vi har ju fortfarande ett omfattande kulturproblem i Sverige där bara bilar räknas som riktig trafik. Och varken TRV eller TS verkar ens kapabla att se att det är så eller att det är ett problem. Det är skrämmande.

Staten ansvarar för 345 mil cykelväg som förvaltas av Trafikverket. Trafikverket tar också fram planeringsunderlag och standarder för att skapa förutsättningar för en cykelinfrastruktur med jämn och hög kvalitet även på det vägnät där staten inte är väghållare. Staten svarar vidare genom Transportstyrelsen för utformningen av trafikregler för cykel. Regeringen fattar beslut om den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastruktur,[6] vilken inkluderar cykelinfrastruktur.

Sammanfattning​

Riksrevisionen har granskat regeringens, Trafikverkets och Transportstyrelsens arbete med att uppnå riksdagens målsättningar om att förbättra förutsättningarna för cykeltrafiken. Riksrevisionen bedömer att statens insatser inte har varit effektiva. De åtgärder som regeringen och myndigheterna genomfört i form av reglering, infrastruktur och övrig styrning har inte i någon substantiell mening bidragit till ökad och mer trafiksäker cykling. Riksrevisionen konstaterar att de högt ställda målsättningarna hos riksdag och regering därmed inte har motsvarats av åtgärder som tillräckligt påverkar förutsättningarna i verkligheten. https://www.riksrevisionen.se/grans...ttra-forutsattningarna-for-cykeltrafiken.html

Staten ansvarar för 345 mil cykelväg som förvaltas av Trafikverket. Trafikverket tar också fram planeringsunderlag och standarder för att skapa förutsättningar för en cykelinfrastruktur med jämn och hög kvalitet även på det vägnät där staten inte är väghållare. Staten svarar vidare genom Transportstyrelsen för utformningen av trafikregler för cykel. Regeringen fattar beslut om den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastruktur,[6] vilken inkluderar cykelinfrastruktur.
Det innebär också att Trafikverket är landets överlägset största väghållare av cykelinfrastruktur. Men Trafikverket älskar att spela ner sin roll, "den mesta cykelinfrastrukturen är kommunal" och så vidare. Så duckar man sitt ansvar.

Men jag misstänker att vad som visas är just att det saknas statlig cykelinfrastruktur. Dödsolyckor sker inte på cykelbanor utan på vägen där cyklister är oskyddade.

Från länkade artikelns länk till artikel på aftonbladet: "Hon avråder även föräldrar helt från att köpa den nya typen av cykelbarnstolarna som säljs, med endast kudde och ryggstöd. De saknar nämligen fotstöd."
Stark förespråkare för cykelvagn så jag har inte brytt mig om att kolla på barnstolar för pakethållar ö.h.t., men .., jag tar mig för pannan. Hur f*n kan man ens komma på tanken att designa en stol utan skydd mot bakhjulet?

Från länkade artikelns länk till artikel på aftonbladet: "Hon avråder även föräldrar helt från att köpa den nya typen av cykelbarnstolarna som säljs, med endast kudde och ryggstöd. De saknar nämligen fotstöd."
Stark förespråkare för cykelvagn så jag har inte brytt mig om att kolla på barnstolar för pakethållar ö.h.t., men .., jag tar mig för pannan. Hur f*n kan man ens komma på tanken att designa en stol utan skydd mot bakhjulet?
Spontan gissning, utan någon som helst koll egentligen; "7;- på någon kinesisk hemsida"?

Inte omöjligt att tänka sig. Ständigt detta Kina. Kanske flygfrakt hit dessutom, för att maximera effekten.
Första sökträffen jag fick på "cykelbarnstol". Det finns alltså fotstöd, bara det att de inte på något väsentligt sätt skyddar fötterna. Men säljs för 1000 kr. av svensk elcykelbutik.

image

Den kombinerar elegant minimalistisk design med praktiska funktioner för maximal komfort

När det gäller fotskador/benskador är det några få bilder som etsat sig fast på näthinnan för mig:
- slutscenen i Jurtjyrkogården när det odöda barnet kryper fram från under sängen och skär av hälsenan med kniv, som om den vore av ost
- den tyske (?) utförsåkaren som kraschade våldsamt i slutet av störtloppet och slungades avsvimmad ner mot start/mål med ena skidan snurrandes runt-runt
- och nu, bilden på den sargade barnfoten som åkt in i ett bakhjul. Tack Aftonbladet för den bilden.

Senast ändrad:

trots att det ännu inte är skyltat
Ptja...
1757316515298.webp

Tillbaka
Topp