Hör upp, cykel i media-tråden
Uppenbarligen. Eller hans lärjunge. Den här människan verkar föredra tanklocket.Är Land Rover-mannen ungrare?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Uppenbarligen. Eller hans lärjunge. Den här människan verkar föredra tanklocket.Är Land Rover-mannen ungrare?
Körde han av vägen?Svårt att hålla sig på vägen?
![]()
Cykelstjärnan Chris Froome i en allvarlig olycka | Sveriges Radio
Cykelstjärnan Chris Froome, 40, har varit med i en allvarlig olycka, meddelar hans team på sociala medier.www.sverigesradio.se
Har du länk till inlägget? Jag vill sprida...Fredrik Falk på FB:
Här är den. Blir fula URLer när länkar till FB-poster. Blev även tvungen stycka den lite. Gick inte posta som länk utan försöker bädda in sidan..Har du länk till inlägget? Jag vill sprida...
FB gör det stort sett omöjligt att leta upp inlägg; letar jag på Falk får jag upp 4-6 år gamla inlägg enbart.Har du länk till inlägget? Jag vill sprida...
Djupt stötande; jag skriver under på ovanstående skribentens ord till punkt och pricka.Fredrik Falk på FB:
”Bara några ord om detta:
Skillnaden i mediahanteringen av två hemska och uppmärksammade trafikolyckor på senare tid illustrerar verkligen den brutala trafikmaktordningen som många oskyddade trafikanter, och då särskilt cyklister i tät blandtrafik, känner in på bara skinnet.
I det första fallet dödades en ung cyklist på Ringvägen när en lastbil svängdes höger över hennes körfält. I det andra fallet dödades två personer, bilföraren och bussföraren, när en bil kom över i fel körfält och frontalkrockade med en buss på Farstabron.
Efter olyckan på Ringvägen dominerades rapporteringen och kommentarstrådarna av ett utpekande av kvinnan som skyldig – förarens ansvar och trafikmiljöns brister var inte alls lika framträdande. Huvudbudskapet var: "Cyklister måste se sig för och undvika befinna sig i 'döda vinkeln'" – hade kvinnan gjort det så hade olyckan inte skett. Detta ÄR ett utpekande av den dödade kvinnan som skyldig.
I tidningarnas kommentarstrådar var skuldbeläggandet bitvis hämningslöst. Kvinnan fick representera de "hänsynslösa och livsfarliga cyklisterna som kör som idioter". Kommentarer med innebörden att hon fick skylla sig själv var frekventa.
Viktigt att notera är att dessa trådar var i princip omodererade– till skillnad från nästa fall:
Efter frontalkrocken på Farstabron dominerades rapporteringen och kommentarstrådarna samfällt av att vägen där olyckan inträffade är "livsfarlig"; att det är en skandal att den inte har breddats eller försetts med mittbarriär. Ansvariga tjänstemän hos väghållaren ställdes till svars i intervjuer – sträckan är ju "olycksdrabbad", varför har ni inte gjort något?
Att personbilen framförts i vansinnesfart har framkommit i senare vittnesmål, men var uppenbart redan när jag såg första bilden. Och den bilden hade alla – journalister, trådkommentatorer och intervjupersoner – tillgång till. En sportbil med rörelseenergi att trycka in fronten uppåt två meter på en buss har sannolikt framförts i minst 150 kilometer i timmen. Av bilen återstod smulor.
Här var kommentarstrådarna hårt modererade. I trådstarten uppmanades alla att vara hänsynfulla och att varje utpekande skulle raderas – vilket också skedde. Bortsett, förstås, från utpekandet av den "livsfarliga vägen" och de skandalöst saktfärdiga politikerna som inte sett till att vägen breddats.
Denna skillnad i mediahantering har jag lagt märke till i decennier. Bilden visar en vitmålad cykel intill korsningen Ringvägen – Rosenlundsgatan på Södermalm, till minne av den dödade kvinnan.”
?Djupt stötande; jag skriver inte på ovanstående skribentens ord till punkt och pricka.
Åtgärdat nu. Tack.
De skyller bara av sig. Gör ett uselt jobb tyvärr. Ett exempel: Det är äldres cykling som ökar olyckorna, nu när majoriteten av olyckorna orsakas av hinder på cykelbanor…![]()
Aktuellt – Avsnitt 106
Alexander Isak till Liverpool: Väntas slå Premier League-rekord • von der Leyens flygplan: Misstänkt GPS-attack • Vardag: Trångt på cykelbanornawww.svtplay.se
Visa bilaga 791154
Ska man vara rättvis mot Trafikverket förvaltar de förhållandevis få cykelvägar. Det allra mesta är ändå kommunalt.De skyller bara av sig. Gör ett uselt jobb tyvärr. Ett exempel: Det är äldres cykling som ökar olyckorna, nu när majoriteten av olyckorna orsakas av hinder på cykelbanor…
Samtidigt så sker ungefär en tredjedel av alla dödsolyckor på cykel på statliga vägar, och Trafikverket stoppar huvudet i sanden och hävdar att cyklisters säkerhet är antingen en privat, eller kommunal angelägenhet.Ska man vara rättvis mot Trafikverket förvaltar de förhållandevis få cykelvägar. Det allra mesta är ändå kommunalt.
Men de gör också ett gediget jobb för att bromsa utvecklingen av alla trafikslag utom bil i våra städer, där de får chansen att påverka. Hade de börjat kräva saker för andra trafikslag hade det nog snabbt blivit bättre..
Det sista håller jag med om är en extremt oklädsam dubbelmoral i sammanhanget ihop med att de är så heta på personligt ansvar men bara för oskyddade trafikanter. Men vi har ju fortfarande ett omfattande kulturproblem i Sverige där bara bilar räknas som riktig trafik. Och varken TRV eller TS verkar ens kapabla att se att det är så eller att det är ett problem. Det är skrämmande.Samtidigt så sker ungefär en tredjedel av alla dödsolyckor på cykel på statliga vägar, och Trafikverket stoppar huvudet i sanden och hävdar att cyklisters säkerhet är antingen en privat, eller kommunal angelägenhet.
Också Trafikverket: ”In every situation a person might fail, the road system should not”
Det innebär också att Trafikverket är landets överlägset största väghållare av cykelinfrastruktur. Men Trafikverket älskar att spela ner sin roll, "den mesta cykelinfrastrukturen är kommunal" och så vidare. Så duckar man sitt ansvar.Staten ansvarar för 345 mil cykelväg som förvaltas av Trafikverket. Trafikverket tar också fram planeringsunderlag och standarder för att skapa förutsättningar för en cykelinfrastruktur med jämn och hög kvalitet även på det vägnät där staten inte är väghållare. Staten svarar vidare genom Transportstyrelsen för utformningen av trafikregler för cykel. Regeringen fattar beslut om den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastruktur,[6] vilken inkluderar cykelinfrastruktur.
Var inte det här något man pratade om på 1980-talet?
![]()
Fler barn drabbas av cykelfötter – Louie fick dubbla benbrott | Sveriges Radio
Fler barn drabbas av ”cykelfötter”, det larmar läkare om på Astrid Lindgrens barnsjukhus . Skadorna uppstår när barn skjutsas på cykelns pakethållare och fastnar i ekrarna.www.sverigesradio.se
Äh, hände mig redan på 70 talet.Var inte det här något man pratade om på 1980-talet?
![]()
Privatperson överklagar Sveavägens cykelbanor
En person har överklagat att Stockholms stad ska bygga cykelbanor på Sveavägen.www.mitti.se
Det är så klart elcyklarnas fel. Fler som orkar skjutsa större barn som sitter direkt på pakethållaren.
![]()
Fler barn drabbas av cykelfötter – Louie fick dubbla benbrott | Sveriges Radio
Fler barn drabbas av ”cykelfötter”, det larmar läkare om på Astrid Lindgrens barnsjukhus . Skadorna uppstår när barn skjutsas på cykelns pakethållare och fastnar i ekrarna.www.sverigesradio.se
En rimlig hypotes.Det är så klart elcyklarnas fel. Fler som orkar skjutsa större barn som sitter direkt på pakethållaren.
Spontan gissning, utan någon som helst koll egentligen; "7;- på någon kinesisk hemsida"?Från länkade artikelns länk till artikel på aftonbladet: "Hon avråder även föräldrar helt från att köpa den nya typen av cykelbarnstolarna som säljs, med endast kudde och ryggstöd. De saknar nämligen fotstöd."
Stark förespråkare för cykelvagn så jag har inte brytt mig om att kolla på barnstolar för pakethållar ö.h.t., men .., jag tar mig för pannan. Hur f*n kan man ens komma på tanken att designa en stol utan skydd mot bakhjulet?
Inte omöjligt att tänka sig. Ständigt detta Kina. Kanske flygfrakt hit dessutom, för att maximera effekten.Spontan gissning, utan någon som helst koll egentligen; "7;- på någon kinesisk hemsida"?
Första sökträffen jag fick på "cykelbarnstol". Det finns alltså fotstöd, bara det att de inte på något väsentligt sätt skyddar fötterna. Men säljs för 1000 kr. av svensk elcykelbutik.Inte omöjligt att tänka sig. Ständigt detta Kina. Kanske flygfrakt hit dessutom, för att maximera effekten.
Den kombinerar elegant minimalistisk design med praktiska funktioner för maximal komfort
![]()
Flowtrailen lockar nyfikna cyklister till Sala: ”Det är alltid någon här”
Unik för Sverige – så beskrivs Strå Flowtrail i Sala. En cykelled för mountainbike där kalksten från det närbelägna kalkbrottet använts för att skapa en slingrig bana. En bana som trots att det ännu inte är skyltat, har lockat nyfikna cyklister. – Varje gång jag varit här uppe under sommaren har...www.svt.se
Ptja...trots att det ännu inte är skyltat
Gruvan, Lilla Istanbul och Måns Ols kägelbanor ligger ju på rad. Gruvan är kall, så ta med en extra tröja och kanske en mössa.Värt en utflykt?