Stumpy
Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ungefär hur många cyklister dör om året pga frambroms?Och ja, vanligt folk och frambroms är livsfarligt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ungefär hur många cyklister dör om året pga frambroms?Och ja, vanligt folk och frambroms är livsfarligt.
Det finns väldigt mycket intressant att ta del av; mycket tvärvetenskapligt.Nu blir jag nyfiken, exakt vad säger forskningen?
Jag är framför allt intresserad av hur bilisters ansvar och cyklisters trafiksäkerhet påverkas av språkbruket i media. Som jag tolkade Fjärdebrunn fanns det tydlig forskning på just den punkten.Det finns väldigt mycket intressant att ta del av; mycket tvärvetenskapligt.
En bra start, skulle jag säga, är här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociolingvistik
Ingen bra gämförelse.Fast, att inte hålla med om att ord har betydelse är ju bara dumt. Det faktum att vi kan kommunicera med varandra här bevisar ju motsatsen? Dessutom kan vår kommunikation vara trevlig eller otrevlig utan att för den delen ändra på vad vi egentligen säger till varandra.
Visst kan jag också tycka att det är löjligt när man försöker förändra en sak genom att byta namn på den, iställer för att ändra på saken och låta ordet därigenom ändra betydelse. Exempelvis dagis -> förskola.
Men ibland är det själva ordet som är/har blivit problematiskt, ex. n*g*erboll -> chokladboll.
Inte det du menade? Nähä ok.
Tänk dig följande nyhetsrubriker:
"Man skar sönder könsorgan på bebis"
"Läkare i Sverige utförde könsstympning på bebis"
"Läkare i Sverige utförde omskärelse på bebis"
"Svensk läkare utförde omskärelse på pojke"
Alla rubriker beskriver exakt samma händelse, men de skapar olika känslor och reaktioner hos de som läser dem och de hade garanterat, tyvärr, genererat olika antal "klick".
TackDu får ha vilken åsikt du vill. Forskningen är tydlig på punkten.
Jag använder den bara som researchassistent. Följer själv upp på källor. Finns en intressant sammanläggningsartikel från i år.Ja om ChatGPT säger det så måste det ju vara sant.
Hur tänker du nu?Ungefär hur många cyklister dör om året pga frambroms?
Menar du på fullaste allvar att du inte förstår skillnaden?Ingen bra gämförelse.
Krock mellan bil och cykel, eller krock mellan bilist o cyklist.
Vad är skillnaden?
Då får du läsa förra sidan i tråden igen. Eller ännu hellre ta en sväng ut i solljuset.Jag är framför allt intresserad av hur bilisters ansvar och cyklisters trafiksäkerhet påverkas av språkbruket i media. Som jag tolkade Fjärdebrunn fanns det tydlig forskning på just den punkten.
Ja, vad är skillnaden? Förklara gärnaMenar du på fullaste allvar att du inte förstår skillnaden?
För de allra flesta är det nog alldeles uppenbart att en bil framförs av en förare och klarar av att göra den kopplingen. Så om media skriver bil eller bilist är för dem en icke-fråga. Det finns viktigare saker att lägga energin på.En intressant (tycker jag iaf) iaktagelse är att jag i sociala medier precis hittade en frågeställning från en förälder om vittnen där avkomman blivit påkörd av en bil där föraren smet från platsen. Är det bara vi som identifierar oss som cyklister som tycker det är viktigt att uttrycka att det var bilisten som körde på?
(flera kommentarer använder samma språk att det är bil som kör på så det är inte helt isolerat till trådstartaren)
Läs tidgare länkar i tråden.Ja, vad är skillnaden? Förklara gärna
För de allra flesta är det också uppenbart att vad man tar till sig när man bara scrollar nyheter och vad man kommer fram till när man tänker efter är ofta två helt olika saker.För de allra flesta är det nog alldeles uppenbart att en bil framförs av en förare och klarar av att göra den kopplingen. Så om media skriver bil eller bilist är för dem en icke-fråga. Det finns viktigare saker att lägga energin på.
Förklara gärna vad du menar utan länkarLäs tidgare länkar i tråden.
Tack, precis vad jag efterfrågade.Jag använder den bara som researchassistent. Följer själv upp på källor. Finns en intressant sammanläggningsartikel från i år.
Nej, alla gör inte det.Spelar det någon roll? Alla fattar ju ändå vad som hänt
Du skrev själv att det var livsfarligt, så hur många är det verkligen som mister livet av frambroms?Hur tänker du nu?