Hör upp, cykel i media-tråden

En intressant (tycker jag iaf) iaktagelse är att jag i sociala medier precis hittade en frågeställning från en förälder om vittnen där avkomman blivit påkörd av en bil där föraren smet från platsen. Är det bara vi som identifierar oss som cyklister som tycker det är viktigt att uttrycka att det var bilisten som körde på?
(flera kommentarer använder samma språk att det är bil som kör på så det är inte helt isolerat till trådstartaren)

Fast, att inte hålla med om att ord har betydelse är ju bara dumt. Det faktum att vi kan kommunicera med varandra här bevisar ju motsatsen? Dessutom kan vår kommunikation vara trevlig eller otrevlig utan att för den delen ändra på vad vi egentligen säger till varandra.

Visst kan jag också tycka att det är löjligt när man försöker förändra en sak genom att byta namn på den, iställer för att ändra på saken och låta ordet därigenom ändra betydelse. Exempelvis dagis -> förskola.
Men ibland är det själva ordet som är/har blivit problematiskt, ex. n*g*erboll -> chokladboll.

Inte det du menade? Nähä ok.
Tänk dig följande nyhetsrubriker:

"Man skar sönder könsorgan på bebis"
"Läkare i Sverige utförde könsstympning på bebis"
"Läkare i Sverige utförde omskärelse på bebis"
"Svensk läkare utförde omskärelse på pojke"

Alla rubriker beskriver exakt samma händelse, men de skapar olika känslor och reaktioner hos de som läser dem och de hade garanterat, tyvärr, genererat olika antal "klick".
Ingen bra gämförelse.
Krock mellan bil och cykel, eller krock mellan bilist o cyklist.
Vad är skillnaden?

En intressant (tycker jag iaf) iaktagelse är att jag i sociala medier precis hittade en frågeställning från en förälder om vittnen där avkomman blivit påkörd av en bil där föraren smet från platsen. Är det bara vi som identifierar oss som cyklister som tycker det är viktigt att uttrycka att det var bilisten som körde på?
(flera kommentarer använder samma språk att det är bil som kör på så det är inte helt isolerat till trådstartaren)
För de allra flesta är det nog alldeles uppenbart att en bil framförs av en förare och klarar av att göra den kopplingen. Så om media skriver bil eller bilist är för dem en icke-fråga. Det finns viktigare saker att lägga energin på.

För de allra flesta är det nog alldeles uppenbart att en bil framförs av en förare och klarar av att göra den kopplingen. Så om media skriver bil eller bilist är för dem en icke-fråga. Det finns viktigare saker att lägga energin på.
För de allra flesta är det också uppenbart att vad man tar till sig när man bara scrollar nyheter och vad man kommer fram till när man tänker efter är ofta två helt olika saker.

För er som inte kan läsa hela artikeln beskriver han cykelmarknaden som stendöd i Nässjö trots sista cykelaffären. ”Folk cyklar inte längre, däremot långa bilköer i stan”. Försäljningen av hjälmar har gått från några hundra per år till fem. Cyklar har han sålt ett tiotal sista året, mest elcyklar. Första året 1997 sålde han 150 cyklar på några dagar när butiken öppnade. Han har inte kunnat ta någon lön sista tiden utan haft vinst från fastighetsförsäljning. Det är ingen idé att ha utförsäljning ”folk kommer inte handla ändå”.

För er som inte kan läsa hela artikeln beskriver han cykelmarknaden som stendöd i Nässjö trots sista cykelaffären. ”Folk cyklar inte längre, däremot långa bilköer i stan”. Försäljningen av hjälmar har gått från några hundra per år till fem. Cyklar har han sålt ett tiotal sista året, mest elcyklar. Första året 1997 sålde han 150 cyklar på några dagar när butiken öppnade. Han har inte kunnat ta någon lön sista tiden utan haft vinst från fastighetsförsäljning. Det är ingen idé att ha utförsäljning ”folk kommer inte handla ändå”.
Han verkar han ha varit rätt hopplös att ha att göra med enligt de jag pratat med här. Det cyklas väl inte mindre i Nässjö än i Eksjö ett par mil bort och där lever och frodas Cykelsmedjan med tre anställda.

Han verkar han ha varit rätt hopplös att ha att göra med enligt de jag pratat med här. Det cyklas väl inte mindre i Nässjö än i Eksjö ett par mil bort och där lever och frodas Cykelsmedjan med tre anställda.
Misstänkte det när han vägrat serva kommunens förmånscyklar pga sur över att ha förlorat upphandlingen…

Du skrev själv att det var livsfarligt, så hur många är det verkligen som mister livet av frambroms?
Jag förstår inte kopplingen du försöker göra, är det här någon konstig debatteknik eller bara en tankevurpa från dig? Du försöker alltså dra ett likhetstecken mellan en fara för liv och antalet dödsolyckor med detta som orsak i statistiken. Låt mig demonstrera: Att cykla utan hjälm är livsfarligt, inte sant? Men samtidigt är det jättemånga som dagligen cyklar utan hjälm utan att skada sig eller dö, och som aldrig skadar sig eller dör. Det gör det inte mindre livsfarligt. Vi låtsas att 0 personer per år dör pga detta, allt annat lika, det hade alltså fortfarande varit livsfarligt även om ingen dött pga det. Avsaknad av data ≠ riskfritt.

Du är annars välkommen att utföra en studie där du rekryterar 100 slumpmässigt utvalda personer som har genomsnittlig cykelkompetens som ska cykla upp i 10, 20, 30 km/h och sedan enbart använda handbroms med bara vänster hand på styret för att bromsa snabbt. Rapportera sedan resultatet här. Men se gärna till att personerna har hjälm och friskriver dig från ansvar först.

I dessa farliga situationer cyklar man väl ganska långsamt och med stor uppmärksamhet eller? Det gör jag iaf där jag vet att det kan hända saker.
Då vill det nog till om man skall göra en otb.

I vissa kända "problemområden" klickar jag tom ur.

Jag förstår inte kopplingen du försöker göra, är det här någon konstig debatteknik eller bara en tankevurpa från dig? Du försöker alltså dra ett likhetstecken mellan en fara för liv och antalet dödsolyckor med detta som orsak i statistiken. Låt mig demonstrera: Att cykla utan hjälm är livsfarligt, inte sant? Men samtidigt är det jättemånga som dagligen cyklar utan hjälm utan att skada sig eller dö, och som aldrig skadar sig eller dör. Det gör det inte mindre livsfarligt. Vi låtsas att 0 personer per år dör pga detta, allt annat lika, det hade alltså fortfarande varit livsfarligt även om ingen dött pga det. Avsaknad av data ≠ riskfritt.

Du är annars välkommen att utföra en studie där du rekryterar 100 slumpmässigt utvalda personer som har genomsnittlig cykelkompetens som ska cykla upp i 10, 20, 30 km/h och sedan enbart använda handbroms med bara vänster hand på styret för att bromsa snabbt. Rapportera sedan resultatet här. Men se gärna till att personerna har hjälm och friskriver dig från ansvar först.
Det är livsfarligt att leva!

Förstår att diskutonen gäller cykel med broms handtag på styret för fram och bak broms de med bak nav med pedal broms är inte riktigt målgruppen om de nu inte tar dåligt.

Att cykla utan hjälm är livsfarligt, inte sant? Men samtidigt är det jättemånga som dagligen cyklar utan hjälm utan att skada sig eller dö, och som aldrig skadar sig eller dör. Det gör det inte mindre livsfarligt. Vi låtsas att 0 personer per år dör pga detta, allt annat lika, det hade alltså fortfarande varit livsfarligt även om ingen dött pga det. Avsaknad av data ≠ riskfritt.

Om ingen dör när det cyklar utan hjälm, är det verkligen livsfarligt då?

Apropå korrelation och så...

Tillbaka
Topp