Vuelta España 2025, 23/8 - 14/9

Om han täppt till luckan vid sargen, hade han vunnit etappen eller hade han blivit deklasserad (eller värre)?

Sidledsförflyttningen redan som den nu var kan man väl knappast säga var helt regelenlig och hade han rört sig ytterligare åt vänster hade den blivit än större.

Å fasiken nu blev han deklasserad också. Vilken tid det beslutet tog. Till 105:e plats. Vernon ny 2:a, och Arne Marit då 3:a.
Bryan Coquard blev också deklasserad från sin 6:e plats.

Jo. Lite fascinerande att Alpecins två superspurtare Philpsen och Groves båda haft totalt sett en tuff säsong, med mycket vurpor, skador och sjukdomar vid olämpliga tillfällen, och därav betydligt färre segrar än de senaste säsongerna. Men trots det har de ändå lyckats få ihop hela 3+2 GT-etappsegrar. Skulle de flesta lag anse vara en ganska bra säsong bara det.

Ja verkligen. Även om jag är en stor favorit av Pedersen, så hoppas jag att Philipsen får vinna den gröna tröjan.

Det var så sorgligt att se bakom kulisserna på TdF 2024 när han först blev deklassificerad för att ha hindrat WvA - och sen satt och grät okontrollerat i teambussen då han förstod att Girmay skulle ta hem segern 😭

Och sen började TdF 2025 så bra...

Kul att det är jämnt i toppen av poängställningen dock

Känns som det finns lite olika scenarion kring poängtröjan. Ställningen just nu:

1756576683108.webp

Bland topp 3 har väl Pedersen störst kapacitet att vara med i utbrytningar och kunna plocka hem spurtpriser som kommer efter en del klättrande. Å andra sidan verkar ju Vernon och Philpsen raskare i spurterna i slutet av "plattetapper".

Ser bara två etapper som känns som givna klungspurter om etappsegern (19 och 21). Å andra sidan är spurtpriset längs många etapper lagda s.a. det kan komma att krävas en rätt stor insats för att ta det.

Sen får man se hur etapperna utvecklar sig. Grundtipset är att GC-åkarna inte kommer att ha med poängtävlingssegern att göra, men man vet ju aldrig.

Låter lite udda kan jag tycka. Borde han inte ha den informationen tillgänglig på skärmen?
Borde och borde. De har ju kilometer kvar-skyltar längs vägen så vet inte varför de skulle dedikera ett fält på cykeldatorn till det egentligen. Han borde ju ha koll på sista biten men det hela verkar ju vara lite spontant om man lyssnar på framförallt intervjun med Jorgensen.

Hursomhelst, såhär sa Jonas:

”Maybe I didn’t do my homework good enough because I though it was closer to the finish when I attacked and I was surprised when I saw the 10 km banner and at that moment I had the gap and I had to keep going”

Informationen om sträcka till mål tycker jag känns väldigt relevant om man ska cykla uppför en backe med målgång på toppen. Uppenbarligen hade han inte den informationen då han attackerade.

Som totalnolla vad gäller möjligheterna att styra vad som visas på skärmarna så ska jag väl inte säga något egentligen. Dock hade jag själv (om jag tävlade på riktigt) i avslutningsbacken varit mest intresserad av hur långt det var kvar och kanske vilken effekt jag höll. Och det borde väl skärmen klara av att visa?

Sen undrar jag om det inte var bra för hans del att han attackerade när han gjorde. Hade han väntat ett par kilometer till undrar jag om han tagit like mkt tid på konkurrenterna.

Informationen om sträcka till mål tycker jag känns väldigt relevant om man ska cykla uppför en backe med målgång på toppen. Uppenbarligen hade han inte den informationen då han attackerade.

Som totalnolla vad gäller möjligheterna att styra vad som visas på skärmarna så ska jag väl inte säga något egentligen. Dock hade jag själv (om jag tävlade på riktigt) i avslutningsbacken varit mest intresserad av hur långt det var kvar och kanske vilken effekt jag höll. Och det borde väl skärmen klara av att visa?
Man ser ju ofta att cyklisterna har profilen och framförallt langningar på cockpit, men det kanske inte JV har?

Pogis setup på hans Colnago V4RS. Han verkar för övrigt ha ganska få datafält. Kraft, sträcka och någon variant av Windfield, om man tittar på lite andra bilder. Men det varierar så klart säkert.

1756667555991.webp

Man ser ju ofta att cyklisterna har profilen och framförallt langningar på cockpit, men det kanske inte JV har?

Pogis setup på hans Colnago V4RS. Han verkar för övrigt ha ganska få datafält. Kraft, sträcka och någon variant av Windfield, om man tittar på lite andra bilder. Men det varierar så klart säkert.

Visa bilaga 790951
Känns som en rätt rimlig informationsmängd. Med de där lapparna på styre och stam + sträcka på skärmen bör man ha rätt skaplig koll på var man befinner sig i loppet - hur långt det är till mål och ungefär hur profilen dit ser ut.

Sen kan jag kanske tycka att ett stall med så många miljoner i ryggen borde kunna anställa någon som klistrar på lappar på ersättningscyklarna, så man har lite koll om man inte får med sig datorn vid cykelbyte :LOL:

1756668457207.webp

Jag får intrycket av att Ayuso har (eller möjligen tar sig) fria händer att köra för etapper. Ena dagen verkar han riktigt stark och kör för etappsegrar, nästa dag släpper han tidigt och gör inte mycket nytta för teamet.

Jag får intrycket av att Ayuso har (eller möjligen tar sig) fria händer att köra för etapper. Ena dagen verkar han riktigt stark och kör för etappsegrar, nästa dag släpper han tidigt och gör inte mycket nytta för teamet.
Instämmer. Om jag får gissa tror jag det är ett lagbeslut efter att det stod klart att han inte aspirerar på GC längre. Jag tror han kommer ta det lugnt några dagar, och sedan satsa och gå på utbrytning (och vinna) etapp 13.

Fan, är Angliru-etappen på fredag? Jag är på konferens då. :cry:

Förhoppningsvis är det "fri tid" sent på eftermiddagen. Så jag kan smyga iväg till hotellrummet och kolla på män i tajta trikåer som cyklar uppför ett berg... (alla tycker inte att det är en normal aktivitet av någon konstig anledning, så jag får nog smyga med det)

Fan, är Angliru-etappen på fredag? Jag är på konferens då. :cry:

Förhoppningsvis är det "fri tid" sent på eftermiddagen. Så jag kan smyga iväg till hotellrummet och kolla på män i tajta trikåer som cyklar uppför ett berg... (alla tycker inte att det är en normal aktivitet av någon konstig anledning, så jag får nog smyga med det)
Telefon med VPN, SBS och en diskret hörlur med Simon Gerrans som kommentator är din vän här.. 👀

Vad är oddsen för att det kommer att bli några bilder med fina vyer från Angliru? 20 %? Intrycket är att det är en plats med mkt moln och inte sällan lågt gående sådana.

Instämmer. Om jag får gissa tror jag det är ett lagbeslut efter att det stod klart att han inte aspirerar på GC längre. Jag tror han kommer ta det lugnt några dagar, och sedan satsa och gå på utbrytning (och vinna) etapp 13.
För att travestera R Fomin - ”med lagkamrater som dessa behöver han (Almeida) inga fiender”

Känns som en rätt rimlig informationsmängd. Med de där lapparna på styre och stam + sträcka på skärmen bör man ha rätt skaplig koll på var man befinner sig i loppet - hur långt det är till mål och ungefär hur profilen dit ser ut.
Fast ... styrstammen på JVs cykel har ju ett stort hål isf styrstam så vad ska de tejpa på ? Å andra sidan, han har en liten snäcka i örat och även om inte Grischa är i andra änden, så lär de ha hållit honom fullt uppdaterad om läget.

Medel, vill inte ge det för goda chanser
Tyvärr misstänker jag att du har rätt. Brukar mer vara dimmor och moln än häftiga vyer man får se på etapper upp dit. Förvisso kan det också vara lite coolt, men man får inte riktigt någon känsla för hur stigningen i stort är.

Fast ... styrstammen på JVs cykel har ju ett stort hål isf styrstam så vad ska de tejpa på ? Å andra sidan, han har en liten snäcka i örat och även om inte Grischa är i andra änden, så lär de ha hållit honom fullt uppdaterad om läget.
Överröret närmast styrstammen?

Eller två lappar bredvid varandra på själva styret?

1756730249445.webp

Adamsson muttrade väl någon gång om att det förr i tiden (lite oklart i mitt minne hur mycket förr som avsågs) var vanligt med än mer motorcyklar och fordon än idag och att de kunde vara väldigt odisciplinerade (=oavsiktligt gav mkt pace). Kan ju också påverka farten en del.
Vi har ju också fått höra många ggr att de inte körde för fullt redan från början av etapperna. Men kanske gjorde de det ibland...

Om båda parter är så glada och nöjda med varandra, varför avsluta kontraktet mitt under pågående tävling ?

Der är uppenbart att något gått snett, så varför inte ta bladet från munnen och säga vad som hände … Eller ska det säljas lösnummer ?

Jag skulle säga att det är rätt ovanligt att den typen av kommunikationen ger hela sanningen utan några "förskönande omskrivningar". Jag är rätt övertygad om att båda sidor i detta fall "putsat upp" texten rätt ordentligt jämfört med vad de egentligen tänker och tycker.

Intressant att Ayuso först säger att det är skönt att det kommit ut vad som händer med honom efter säsongen och i nästa andetag säger att det hade varit bättre om det kommit ut efter Vueltan.

Hade även funnits ett litet mer skarpare pressmeddelande innan versionen som kom ut författades.

Enda anledningen jag kan se för att laget går ut med Ayusos lämnande av teamet nu istället för att vänta till efter vueltan är att de inte vill behöva få frågor om det under resten av loppet.

Verkar som Gianetti är väldigt sugen på att ta Columbia-HTC:s rekord med 85 segrar på en säsong. JVs seger idag var lagets 77:e i år.

Skulle kunna bli en kul etapp imorgon. GC-killarna gissar jag håller sig lugna och avvaktar kommande etapper men banprofilen tycker jag inbjuder till offensiv kamp om etappsegern.

1756841476511.webp

Senast ändrad:
Tur att de ba va en italienare (?) som gick i backen idag. Hade ju kunnat sluta hur illa som helst...
Lite väl tyst eller är de nåt jag missar

Tillbaka
Topp