Bib för längre person med normal kroppsproportion

Jürgen_

Medlem
Jag är ute efter Bib-shorts för längre personer. Det går utmärkt hitta de som sitter bra över höften och låren men tyvärr inte så bra på överkroppen/hängslen. Det är ytterst sällan längd-mått står med så där går det oftast inte heller att läsa sig till rätt storlek.

De hjälper inte heller att gå upp i några storlekar. De flesta är något låga över midjan och magen men fungerar ändå. Har testat tröjor från samma märken och de sitter hyfsat så jag tycker att det är udda att bibsen skiljer sig så mycket åt.

Jag har märkt att när jag provmätt kan det skilja sig upp tlil 20 cm på överkroppen mellan vissa märken trots att själva byxan är näst intill identisk. Endast storleken på själva byxdelen verkar ändra sig när man går upp i storlek men inte rygg/hängslen. Stretchen kan givetvis skilja sig något mellan olika märken men det kompenserar endast en liten del.

Springa omkring i butiker och mäta är tyvärr inget alternativ då det sällan finns större storlekar i lager.

En del billigare märken har bättre passform på överkroppen med en längre ryggdel men generellt dåliga pads.
Jag är ca 193 cm i längd.

En del nyare bibs har närmast hängslen istf vad man nu kan kalla det. Velocio ör ett märke med resårhängslen. Bra blöja med. Kolla.

Jag har även köpt YKYW via Ali med ugf samma hängselsystem. Väldigt bra IMhO men blöjan är tunnare än Velocios.

Jag är ute efter Bib-shorts för längre personer.
Jag är ca 193 cm i längd.
Jag är av din längd men jag har proportionerligt korta ben/lång överkropp
Jag köpte i början av sommaren bibs från Craft i XXL som passade utmärkt och har fortsatt att göra så. Som @Waylost skriver skall bibs kännas konstiga när man står upp för att sitta riktigt bra när man sitter på cykeln.

Just de bibs jag köpte verkar inte finnas kvar men min gissning är att även de andra modellerna i XXL och C1/C2-pad borde funka bra även för dig
Men Craft är ett vanligt märke även i den vanliga sporthandeln och går därför ofta att hitta till bra priser.

Jag är av din längd men jag har proportionerligt korta ben/lång överkropp
Jag köpte i början av sommaren bibs från Craft i XXL som passade utmärkt och har fortsatt att göra så. Som @Waylost skriver skall bibs kännas konstiga när man står upp för att sitta riktigt bra när man sitter på cykeln.

Just de bibs jag köpte verkar inte finnas kvar men min gissning är att även de andra modellerna i XXL och C1/C2-pad borde funka bra även för dig
Men Craft är ett vanligt märke även i den vanliga sporthandeln och går därför ofta att hitta till bra priser.
Jag har haft ett par från Craft som var bra 🙂 de har jag glömt av, svårt att hitta de större storlekarna. Håller med om hur bib ska sitta men har man illröda märken med fördjupningar efter hängslen är de definitivt för korta

Jag har haft ett par från Craft som var bra 🙂 de har jag glömt av, svårt att hitta de större storlekarna.
Om du klickar på länken i #6 kommer du till Crafts hemsida med bibs med C1 och C2 pad i strl XXL. Men tyvärr kostar de en hel del mer än de gjorde i början av sommaren
Men som jag också skrev i #6: Craft är ett vanligt märke även i den vanliga sporthandeln och går därför ofta att hitta till bra priser.

Läs mer om Crafts pads här

Hoppas du hittar bibs som passar dig till ett pris som du är nöjd med oavasett vilket märke det blir.

Håller med om hur bib ska sitta men har man illröda märken med fördjupningar efter hängslen är de definitivt för korta
+1

Vad är det för bibs du testat och i vilka storlekar?
Upplever inte samma bekymmer och jag har några cm till på längden

Tillbaka
Topp