Rekommendera liten sadelväska, tack!

RogSun

Medlem
Behöver skaffa ny sadelväska. Har hittills haft en Pro Perfomace Small. Gillar dess enkelhet, men den känns aningen liten för två racerslangar och verktyg.

Vill ha en så liten som möjligt men ändå tillräckligt rymlig. Vilken rekommenderar du?

Behöver skaffa ny sadelväska. Har hittills haft en Pro Perfomace Small. Gillar dess enkelhet, men den känns aningen liten för två racerslangar och verktyg.

Vill ha en så liten som möjligt men ändå tillräckligt rymlig. Vilken rekommenderar du?
En slang och en lagningslapp.
Eller bara en slang.
Eller bara en lagningslapp, hur ofta punkar du?

Sjysst litet kit!
Ett lagningslappkit med självhäftande lappar borde gå att kunna ha istället för bacon+gaffel.
Själv har jag förvisso en slang med mig på lvgcykeln, men bara en, och ibland en lagningslapp om jag cyklar långt ( vad @NLC kallar "uppvärmning") och med andra. Och en minitool och ett par däck"järn". Allt i en sadelväska som inte hade kunnat ta 2 slangar. Hemmagjord för optimal storlek. Pumpen sitter på cykeln.
Helt OT. Men till TS så känns 2 slangar som overkill, det var bara det.

Nånstans har jag en liten verktygsrulle som är stor som en rejäl cigarr och expanderar allt efter hur mycket man fyller i den. Fästs med en pedalrem under sadeln.
Men inte särskilt praktisk tyvärr, omständlig att använda. Hittar den inte heller just nu så vet inte fabrikat. Men liten är den.

Min nuvarande favorit är Topeak Burrito Pack Slim. Diskret och ganska flexibel med hur mycket eller lite man kan packa i den.

Rekommenderar Topeak i någon form. Har sedan många år deras Aero Wedge på både lvg och mtb. Inga remmar å skit, bara ett smidigt klickfäste under sadeln.
/steen

Men till TS så känns 2 slangar som overkill, det var bara det.
Två slangar är bra att ha, för även om man väldigt sällan får mer än en punka så blir det besvärligt om man får (en) punka efter ~5km på¨en 100 km cykling.
Vad skall man göra då?
Cykla ~95km utan reservslang?
Vända hem och hämta en reservslang och på så sätt kanske missa cykelkompisar och få cykla solo och dessutom bli försenad?
Att ta med (en) slang + laglappar hjälper lite åtminstone med butylslangar eftersom även självhäftande laglappar behöver upp till 24 timmar för att sitta säkert.
Laga punkade slangar gör jag hemma och byter sedan tillbaka med den använda reservslangen, för då vet jag att jag har två fungerande slangar.

Att ha med sig mer än en slang är alltså bra, men för att få plats kan det vara bra att välja TPU-slangar istf feta butylslangar
images

Köper man TPU-slangarna från tex AliE är de dessutom ofta billigare än motvs butylslangar och det ingår även TPU-laglappar.

Får in två tpu, multitool, axs batteri och avtagare och inte mycket mer i en topeak micro med qlick. Pumpen, luren och plånkan går i tröjan.

Gillar verkligen Silca:s varianter med boa-spänne. Man kan dra åt predict lagom hårt så man slipper skrammel även om man använt upp delar av innehållet. Eftersom det är Silca är det ju så klart premiumpris, men Assymetrico som jag har är just nu på rea

Har en sån här sen ett par år och är mycket nöjd. Framför allt då den sitter helt stilla och är enkel att ta av och på.

IMG_0729.webp

Nånstans har jag en liten verktygsrulle som är stor som en rejäl cigarr och expanderar allt efter hur mycket man fyller i den. Fästs med en pedalrem under sadeln.
Men inte särskilt praktisk tyvärr, omständlig att använda. Hittar den inte heller just nu så vet inte fabrikat. Men liten är den.
Hittade den. Här tom, jmf m nåt bekant.
Tyvärr NN
Men den som letar hittar säkert.
20250908_123534.webp

Den är inte så liten, men jag har haft stor glädje av en Topeak, som har överlevt flera racercyklar:
Nycklar, insexnycklar, bra slang, liten pump, däck"järn", energidryck och oftast en chokladbit. Ett vajerlås modell mindre hänger jag under sadeln.

WizardWorks gör en trevlig sadelväska som man rullar ihop. Inga dragkedjor som krånglar eller kan gå sönder.

Topeak Elementa är min favorit, finns i lite olika storlekar och sitter som berget under sadeln.
Köpte modellen på bild nedan från Cykelkraft för 248:- till min gravel, har samma modell fast mindre till racern.

1757336069452.webp

I Apiduras Expedition Tool Pack får jag plats med 2 st Conti Race Light + däcksavtagare & (ett CB F16 multiverktyg ELLER två 23g CO2-patroner + regulator). Samt två st vinylhandskar, men de får åas plats nästan var som helst.

Ser ut ungefär så här monterad
IMG_0268.webp

Behöver skaffa ny sadelväska.
Ingen
Åtminstone om din ram, liksom många moderna ramar, har flaskställsfästen på undrea ramröret. Monstera då ett flaskställ och sätt en verktygsflaska i det.
typ så här
1280_cNehzrfPyLY4.jpg

Tex en sådan här

Att få bort extratyngd från sadeln och få ned tyngdpunkten så mkt som möjligt kan även vara positivt för hur cykeln känns, särskilt när man står upp och trampar.

Den är inte så liten, men jag har haft stor glädje av en Topeak, som har överlevt flera racercyklar:
Nycklar, insexnycklar, bra slang, liten pump, däck"järn", energidryck och oftast en chokladbit. Ett vajerlås modell mindre hänger jag under sadeln.
Har samma sedan 10+ år. Praktiskt att kunna justera storleken med dragkedjan på mitten. Inte så liten som sagt, men det är den minsta som kvalar in som "tillräckligt rymlig" för mig.

Tillbaka
Topp