Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Jag kör i deras Tävlings lag. Kan rekomendera dig att vara med på Afterworken på fredagar.
Brukar bli roliga hårda race.
Hur hårda? Är de för hårda är de inte så roliga (för mig).

C har zwift petat in mig i men jag tävlar bara med mig själv så jag har ingen aning om det stämmer eller ej.

C har zwift petat in mig i men jag tävlar bara med mig själv så jag har ingen aning om det stämmer eller ej.
Har du cyklat tillräckligt länge och ofta så vet Zwift om din FTP och om du angivit en korrekt kroppsvikt så kommer Zwift tala om vilken nivå du ska ligga på.

Racen använder inte abcd kategorier.
De använder zwift racing score!
Så har du inte tävlat innan kommer du komma in i den lägsta racing scoren vilket kommer passa dig rätt bra förhoppningsvis.

Nu var det länge sedan jag "roade" mig med Zwift race samt även WTRL (lagtempo) men usch vad plågsamt det kunde vara, fy sjutton. Jag minns det som nära döden upplevelser. WTRL var dock avsevärt roligare (lagsamarbete).

Tror jag hade drygt 280W i ftp i april 2022 och så här kunde statistiken se ut efter ett race, jag var helt jäkla slut. 😅 Dessutom var jag dålig, detta var enbart vad som krävdes för att hänga med i klungan, sedan var det ju spurt på slutet och där var jag helt hopplöst dålig, körd (och redan trött). 🥲 Cat B (de kanske gjort om tävlingskategorierna nu). Vad jag minns så var det rätt många tunga mera bitiga personer i cat b med ftp en rejäl bit över 300 och mot dem hade jag noll chans, skulle möjligen haft avsevärt bättre chans om racet skulle varat >2 timmar men tror inte det är så vanligt med endurance race i Zwift. Man behöver spets för att ha något att hämta i Zwift race (dvs kunna spurta helt hysteriskt trots att man redan är halvdöd). LoL
1758118462704.webp

Senast ändrad:
Score får man ju ändå? Utan att tävla alltså. 🤷🏻‍♂️

Det står racing score 257 på min profil. 700 mil har den också räknat till, så det borde väl räcka som indikator. Ftp finns det med, några få watt lägre än intervals icu, Strava och Garmin, men fullt rimligt.

Kroppsvikt verkar inte synka till Zwift så den är generellt något hög men någorlunda rätt. Ändrar/sänker inte så ofta.

Vad ni säger är att jag matchas med likasinnade och inte de som har väldans mycket bättre siffror. Så jag bör finnas med i klungan, och inte 25 minuter efter alla andra. 👍🏻 Tänkte att jag nog hamnade jättesist om jag ställde upp i något lopp men då kanske det inte är så☺️

Problemet, som jag upplever det, är att det inte finns ngn klunga. Iaf inte på de race jag kör. Absolut, lite olika grupperingar här och där som kör tillsammans. Det beror mycket på att folk sätter av i 8-10W/kg precis när starten går och då gäller det att hänga med bäst det går. Är man inte med i början är det svårt att komma ikapp. Det är iaf min upplevelse av att tävla på Zwift.

10 w/kg håller jag inte så länge😅

Detta som C? Fast du kanske har en hög racing score? Just det där låter ju lite som det jag oroat mig för.

Problemet, som jag upplever det, är att det inte finns ngn klunga. Iaf inte på de race jag kör. Absolut, lite olika grupperingar här och där som kör tillsammans. Det beror mycket på att folk sätter av i 8-10W/kg precis när starten går och då gäller det att hänga med bäst det går. Är man inte med i början är det svårt att komma ikapp. Det är iaf min upplevelse av att tävla på Zwift.
Ja, starterna var "speciella" det minns jag. 🥲 😅 Första gången var en sann "wtf" upplevelse. Angående klunga så försökte jag mest ställa upp i race med ganska många deltagare annars är det ju tråkigt (då förstår jag inte riktigt grejen med race). Att försöka hänga med toppklungan var ofta mitt huvudmål eftersom jag visste att jag var helt f****d i spurten.

Men verkar intressant om det är så som @Marcusorca skriver att det är "mycket jämnare indelning än förr", så jag kanske gör en st ny test i vinter.

Är man inte bitig/jättestark av naturen tror jag en del av nyckeln är att vänja sig vid att ståcykla ganska mycket i Zwift för att kunna utveckla tillräcklig kraft, i synnerhet i tuffa uppförskörningar. Zwift blir ju annorlunda här vs utomhus, ställer man sig väldigt mycket utomhus drar man på sig mera vindmotstånd, så är det inte i Zwift. Jag minns åtminstone att jag upplevde det som svårt att hänga med i temposkiftningar och uppförskörningar om jag enbart satt ner.

Senast ändrad:
10 w/kg håller jag inte så länge😅

Detta som C? Fast du kanske har en hög racing score? Just det där låter ju lite som det jag oroat mig för.
Jag är dessutom i gränslandet mellan Cat D och C så att hålla 8W/kg gör inte jag så länge (läs - superkort tid). De grupperingar som sedan bildas när startspurten klingat av är de som jag håller till mål och då brukar jag ligga strax under FTP mest beroende på att jag bränt en del krut vid starten.

Man får ju en superfin summering efter varje session och jag håller nästan alltid generellt sett högre Watt vid race än vid andra pass. Så jag ser race som min höga tempoträning och är något jag inte kan hålla på med hela tiden.

Jag är dessutom i gränslandet mellan Cat D och C så att hålla 8W/kg gör inte jag så länge (läs - superkort tid). De grupperingar som sedan bildas när startspurten klingat av är de som jag håller till mål och då brukar jag ligga strax under FTP mest beroende på att jag bränt en del krut vid starten.

Man får ju en superfin summering efter varje session och jag håller nästan alltid generellt sett högre Watt vid race än vid andra pass. Så jag ser race som min höga tempoträning och är något jag inte kan hålla på med hela tiden.
Mindre än en halv minut för min del. Jag kanske skulle köra en gång i veckan nu i vinter. Med tanke på att du nog har rätt i att det drar upp effekten lite!

Det är ju ett Zwift-race. Även om du blir avhängd från klungan sitter du ändå kvar i din källare. Det är väl bara att logga ut om man inte klarar skammen? ;-)

Jag har bara kört några stycken under åren. Autoklassificeringen verkar stämma rätt bra på typ 90% av deltagarna, sen kan det vara några som kanske inte vägt sig så noga. Spurta i starten (eller tom spurta sekunderna INNAN starten, så sticker du iväg med en rivstart) så hamnar du långt fram.

Fast så värst kul, att känna att jag sitter själv i källaren, är det ju inte. 'Racet' blir ju inget race om man får en egen klass... Alla i klunga, sen han den skäggiga i källaren 🤣

Nu var det länge sedan jag "roade" mig med Zwift race samt även WTRL (lagtempo) men usch vad plågsamt det kunde vara, fy sjutton. Jag minns det som nära döden upplevelser. WTRL var dock avsevärt roligare (lagsamarbete).

Tror jag hade drygt 280W i ftp i april 2022 och så här kunde statistiken se ut efter ett race, jag var helt jäkla slut. 😅 Dessutom var jag dålig, detta var enbart vad som krävdes för att hänga med i klungan, sedan var det ju spurt på slutet och där var jag helt hopplöst dålig, körd (och redan trött). 🥲 Cat B (de kanske gjort om tävlingskategorierna nu). Vad jag minns så var det rätt många tunga mera bitiga personer i cat b med ftp en rejäl bit över 300 och mot dem hade jag noll chans, skulle möjligen haft avsevärt bättre chans om racet skulle varat >2 timmar men tror inte det är så vanligt med endurance race i Zwift. Man behöver spets för att ha något att hämta i Zwift race (dvs kunna spurta helt hysteriskt trots att man redan är halvdöd). LoL
Visa bilaga 794070
Ja fy fan. Jag har kört ett race, ”bara för att testa”, efteråt var det bara tröttheten som hindrade mig från att lipa 😩

Senast ändrad:
För mig är zwift-race i princip enda sättet att hålla uppe intensiteten under vintern. Vi är inte där ännu men när det är kolsvart, blött och konstant under 5 grader orkar jag inte cykla ute.

Sen är jag en sån som klarar mig bra utan uppvärmning, så Zwift-starterna CX/MTB-style passar mig. Det gäller ju att droppa gnetgubbarna så tidigt som möjligt, för när de väl har värmt upp är de farliga.

Ja fy fan. Jag har kört ett race, ”bara för att testa”, efteråt var det bara tröttheten som hindrade mig från att lipa 😩
Enda gången jag spytt lite i svetthandduken på styret var efter ett race. Därför kör jag max 10% av min träningsmängd på race. Korta crit-race blir ju typ som Vo2-max-träning. Långa race hamnar alltid i tempo-zonen för mig. Frugan tittade in i slutspurten på ett race och undrade om barnet ännu var ute... :cool:😃

Har inte kört på ett tag. Efter diverse uppdatering av Windows och zwift, ominstallation av zwift osv så rörde min avatar fortfarande inte sig. Vet att jag haft någon sån bugg innan så därför fortsatte jag mecka, göra om parning osv. Efter att ha slitit mitt redan obefintliga hår ett tag så kom jag fram till anledningen efter lite googlande. No more freebie

Det verkar som att jag har gjort bort mig. Köpte en Hammer speed racer s. Den har jag använt på zwift ett par månader. Men det har inte funkat med tävlingar.

Nu undersökte jag lite mer noggrant och problemet verkar vara att den inte har en watt mätare.

Vad tycker ni att man ska göra nu?

Köpa wattmätare eller sälja cykeln?

Vill ju tävla.

Bilagor

• 20250921_175158.webp
    20250921_175158.webp
    433 KB · Besök: 69
  • 20250921_181954.webp
    20250921_181954.webp
    536.8 KB · Besök: 70
Det gick visst att tävla i tävlingar som inte krävde wattmätare. Så nu har jag premiärtävlat!

Klungan försvann omgående 😁

Jag kan ju inte trampa snabbare. Var säkert uppe på 120 i kadens. Hur gör man för att cykla snabbare när man inte kan växla ?

Inte kan växla?? Det är inte så att du inte parat dator och cykel då? Eller testat att para cykel mot telefon? Zwift companion.

Varför skulle de skriva Zwift om det inte fungerar? Fungerar motståndet på vanliga turer i zwift? Du ser inte kadensen heller??

I tävling är det väl erg-läge som gäller. Då är det omgivning som bestämmer motståndet. Uppförsbacke blir mer motstånd och nedför mindre motstånd.

Så har jag förstått det.

Sen kollade jag lite och jag kanske måste ändra lite på trainer difficulty för att inte trampa luft som jag gjorde idag.

När jag tränar intervaller så kör jag inte på erg läge. Då kan jag välja växlar. Då ligger jag helst runt 90-100 i kadens. Ökad watt kommer genom att jag väljer en tyngre växel.

Inte kan växla?? Det är inte så att du inte parat dator och cykel då? Eller testat att para cykel mot telefon? Zwift companion.

Varför skulle de skriva Zwift om det inte fungerar? Fungerar motståndet på vanliga turer i zwift? Du ser inte kadensen heller??
Det brukar stå zwift på motioncyklar när de de kan skicka effekt på bluetooth.

I tävling är det väl erg-läge som gäller. Då är det omgivning som bestämmer motståndet. Uppförsbacke blir mer motstånd och nedför mindre motstånd.

Så har jag förstått det.

Sen kollade jag lite och jag kanske måste ändra lite på trainer difficulty för att inte trampa luft som jag gjorde idag.

När jag tränar intervaller så kör jag inte på erg läge. Då kan jag välja växlar. Då ligger jag helst runt 90-100 i kadens. Ökad watt kommer genom att jag väljer en tyngre växel.

Du ska inte köra erg på tävling. Du får växla genom att manuellt öka motståndet

Har problem med att Zwift tappar signalen till trainern titt som tätt. Lustigt nog sker det allt som oftast cirka 40 minuter in på ett pass.

Trainern står fortfarande som ansluten i device overview men på Power delen står det no signal. Det är hyggligt irriterande mitt i en intervall att se effektsiffran dala till noll.

Sen är bara att disconnecta / starta om alla enheter tretton ggr tills det lirar igen.
Supporten tror att det är blåtandssignalen som tappas.

Kör på windows laptop, kanske en dryg meter mellan dator och trainer. Wifi i garaget. Pulsband, effektpedaler,
bluetoothlurar och en liten fläkt så visst finns det saker som kan störa signalen.

Hur gör ni som tävlar, man hade ju blivit galen om signalen klipps mitt i ett race.....
Irriterande nog hittar jag inte den Ant+ USB pluppen jag köpte för några år sen men aldrig använde då jag aldrig hade problem på trainerroad.

Vad rekommenderas, en Bluetooth dongle med starkare signal? eller Ant+ sticka?

Kickr V6 med kabel. Trådlöst är djävulen.

När jag undersökte saken så var de vanligaste tipsen

1) Ha dongle på en sladd så den kommer bort från datorn.
Det är ju märkligt när donglar fungerar i alla andra sammangang.
Det finns så långa sladdar att man har dongle bredvid trainiern. Det är också märkligt ur ett trådlöshets perspektiv. (Se ovan vem trådlöst är)

2) Släck ner wifi

3) Kör via companion (med wifi tillbaka på rimligen)

Jag kunde inte märka någon skillnad när jag labbade

/

Jag hade först testat Zwift companion. Det är inte bullet proof men BT genom telefon borde vara mer robust än dongel till PC. Jag får ett par dropouts per innesäsong, men relativt sällan (och skulle nog kunna lösa det om jag orkade).

Annars ANT+-sticka 1000 gånger om istället för bättre BT-dongel.

Körde bluetooth i begynnelsen någon månad. Det var ju skitdåligt. Sen Ant+ dongel, vilket var problemfritt. Numera sen nåt år kabel, bara för att det fanns.

Har problem med att Zwift tappar signalen till trainern titt som tätt. Lustigt nog sker det allt som oftast cirka 40 minuter in på ett pass.

Trainern står fortfarande som ansluten i device overview men på Power delen står det no signal. Det är hyggligt irriterande mitt i en intervall att se effektsiffran dala till noll.

Sen är bara att disconnecta / starta om alla enheter tretton ggr tills det lirar igen.
Supporten tror att det är blåtandssignalen som tappas.

Kör på windows laptop, kanske en dryg meter mellan dator och trainer. Wifi i garaget. Pulsband, effektpedaler,
bluetoothlurar och en liten fläkt så visst finns det saker som kan störa signalen.

Hur gör ni som tävlar, man hade ju blivit galen om signalen klipps mitt i ett race.....
Irriterande nog hittar jag inte den Ant+ USB pluppen jag köpte för några år sen men aldrig använde då jag aldrig hade problem på trainerroad.

Vad rekommenderas, en Bluetooth dongle med starkare signal? eller Ant+ sticka?
Rätt mycket som kan störa t ex micro ugn, lie felsöknings guider här:

Rätt mycket som kan störa t ex micro ugn, lie felsöknings guider här:

Jomen det är ju det som är problemet - det finns så sjukt många felkällor. Samtidigt som en stabil anslutning är ett måste för annars är produkten typ obrukbar. Det känns helt galet att man inte lägger mer krut på att göra den biten idiotsäker.....

Köpa en v6 och köra sladd är inte aktuellt.
Får testa Companion men tycker det är lite drygt att behöva köra ännu en grej och att det drar en massa ström på luren.

När jag körde Trainerroad enbart var det förvisso via telefonen och det funkade klanderfritt men då fanns ju inte en dator med i bilden också.

Funkar typ Amazon Ant+ sticka för hundringen tro?

En annan felkällor är pc till server. Det är billigare att testa med kabel.

Antar att en logganalys kan svara på om det är relevant.
Det låter iofs inte så om device behöver reconnect

Hej!

En fråga för datornördarna. Känsliga tittare varnas för onödigt tekniknörderi.
Min setup är en enklare men skapligt ny speldator. Jag vet att den inte är optimal, men man tager vad man haver (och ärver från sonen när det inte duger).
Ryzen 5 av ganska ny modell (2 år gammal ch var då het). 32 Gb ram. A750 grafikkort. Allt kopplat till en 3440*1440 skärm och en 1080-skärm.
Datorn är inte det hetaste i stan, men borde ju rimligen vara väääldigt överdimensionerad för Zwifts begränsade grafik?

När jag kör 4k in-game resolution (varför kan jag ens ställa in det...) kommer jag upp i runt 20 fps. Processorn går nästan på tomgång runt 20%, men GPUn går nästan i taket (10-95%). Grafikminnet maxas så klart, bara 6G.
När jag sänket till 1440k får jag... knappt 20 fps. Alltså lite lägre. Om vi antar att det är mätfel kan vi ju säga samma. ingen skillnad.

Detta spel skall flyta bra på betydligt äldre GPU:er, sä även om Intel inte lyckats helt känns det knas. Visst är grafikminnet för litet för så hög upplösning, men vi pratar ju om grafik från 2005 typ.

Kan någon nörd förklara varför det blir så här, och kanske tom om det kan åtgärdas?
20 fps räcker väl egentligen för en svettig cyklist, men flytet saknas helt.

Tillbaka
Topp