[OT] Erfarenheter av "seniortelefon"

JojjeM

Aktiv medlem
Inte för mig själv dårå (riktigt än), utan till en släkting med tilltagande kognitiva utmaningar. Hen har idag en vanlig Android (Motorola) men det börjar vara svårt både att svara på inkommande och ringa upp, skärmlås mm.

Provade att byta till en "gammaldags" knappmobil, men det blev helfel och funkade ännu sämre.

Funderar på att testa en sån här med fysiska svara- och lägg på-knappar men skulle gärna höra om både bra och dåliga erfarenheter

/Johan

Detta är ett tips om den mobila telefonen inte måste vara speciellt mobil:
En släkting hade denna och fullkomligt älskade den telefonen. Problem med händerna plus dålig hörsel men noll problem med att både svara i telefonen och höra vad folk sa.

Fick först en sådan:
Den fick inget bra betyg alls då den upplevdes svårhanterlig och inte alls lika bra ljud som tidigare nämnda telefon av samma fabrikat.

En släkting hade denna och fullkomligt älskade den telefonen. Problem med händerna plus dålig hörsel men noll problem med att både svara i telefonen och höra vad folk sa.
Bra tips. Tack. Viktigt med bra ljud

Och icke-mobilitet är snarast ett plus, och man slipper ju meck att ladda. Enda jag funderar på är hur enkelt det är att ringa upp önskad person. Antar att man måste bläddra med pilknappar i en lista i displayen (kontakter eller senaste). Inte säker på att det funkar och att slå nummer på knappsatsen siffra för siffra är tyvärr uteslutet.

/J

Bra tips. Tack. Viktigt med bra ljud

Och icke-mobilitet är snarast ett plus, och man slipper ju meck att ladda. Enda jag funderar på är hur enkelt det är att ringa upp önskad person. Antar att man måste bläddra med pilknappar i en lista i displayen (kontakter eller senaste). Inte säker på att det funkar och att slå nummer på knappsatsen siffra för siffra är tyvärr uteslutet.

/J
Den 4100H har ett inbyggt batteri och sedan följer det med en laddare som pluggas in. För att inte riskera att den skulle kopplas ur, och på så sätt eventuellt bli utan batteri, förklarade jag att laddaren skulle ses som telefonens telefonjack ut på linjen. Verkar ha fungerat bra för det accepterades och telefonen blev aldrig urladdad.
Det går att ladda tre stycken knappar (M1, M2 & M3) med förvalda telefonnummer. Då lyfter man bara på luren och trycker på t.ex. M1 för att ringa till dig.

Vill man ha in fler telefonnummer så programmerar man helt enkelt in dem i en vanlig telefonbok som visas via displayen.
Där står namnet klart och tydligt och sedan numret under.

Min 84 åriga mamma har en Doro 8210 som väl är en "smartphone" för äldre och det hela fungerar väl någorlunda bra. Doro verkar ofta släpa efter med både Android version och hårdvara så det är ingen snabb mobil direkt, tvärtom, livslängden är nog högst begränsad pga detta. Ett genomtänkt koncept av Doro att släppa mobiler som är sega och nästan out of date redan från början så att man tvingas byta ungefär en gång vart tredje år (innan appar etc går out of support).

Hon får rage utbrott ca 1 gång / månad men "hyfsat" under kontroll. Mamma har även en tendens att klicka på allt möjligt skit i Facebook (inklusive suspekta reklam länkar samt clickbaits) vilket är ett problem men kanske inte mobilens fel. 🥲

Möjligen vore det bättre att försöka få över henne till iPhone (någon basmodell) som ju är mera av typen barnmobil, stabila och lättanvända. Android lämpar sig generellt bättre för personer med lite koll på IT/teknik.

Senast ändrad:
Mina föräldrar gick över till iPhone från Android men hatade skiten. De vart riktigt upprörda :ROFLMAO: . Kan hålla med faktiskt. Tycker inte iPhone är speciellt intuitiva, Android är bättre/lättare att använda imo och då har jag själv en iPhone sedan några år.

De gick tillbaka till Android o Samsung. De har även haft Doro men det funkade aldrig plus att just den modellen i varje fall, inte kunde klara bankärenden.

Alla har ju olika behov men efter ett varv med olika alternativ, så blev det Samsung till slut i alla fall som de kände igen och har lärt sig.

Lite nyfiken på det hela inför framtida behov för närstående..

Det finns appar (launchers) som ska anpassa telefonen. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

Screenshot_20250918-154013.webp

När jag inte fixar att använda en androidphone längre, så kommer jag köra Red Bull Hardline med min gamla racer med fälgbromsar !

När jag inte fixar att använda en androidphone längre, så kommer jag köra Red Bull Hardline med min gamla racer med fälgbromsar !
This!!

Har varit igenom det här med föräldrarna och valet av modell beror nog på hur långt den kognitiva svikten gått. Skaffade en sån här: https://www.doro.com/sv-se/shop/mobile-devices/easy-phones/doro-5860-64a3ed08/
eftersom det var lättare att hantera fysiska knappar än en tryckskärm. Blev ofta att dom t.ex. höll tummen på skärmen och försökte skriva samtidigt = inget funkade. Min erfarenhet är att en "enklare" smartphone med skärm inte kommer funka så bra eller länge, bättre gå på en knapptelefon direkt. Hade jag gjort om det hade jag skaffat Doro 4100H som Weldion skrev ovan, den kan inte tappas bort heller.

Sen beroende på hur mycket stöd personen behöver kan det vara smart att ändå behålla smartphonen om man behöver hjälpa dem med BankID.

Lite nyfiken på det hela inför framtida behov för närstående..

Det finns appar (launchers) som ska anpassa telefonen. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

Visa bilaga 794228
Provade BIG Launcher och BIG Phone lite snabbt. Det verkar saknas en motsvarande tangentbords-app. Hittade bara phone, sms och några till basic appar från BIG.

Såg bara början av samtalslistan, resten stod det betalversion på. Finns säkert fler sådant som är betalversion, men grundläggande kanske funkar.

För att komma tillbaka till vanlig launcher så öppna den normala inställningar appen från app listan, sedan är det som vanligt, för mig: skärm->hemskärm->välj hemsida.
(Kan säkert se lite annorlunda ut i olika android, men principen är nog samma.)

Köpte nåt liknande till mossan när hon kom på hemmet. Funkade utmärkt.

Tillbaka
Topp