Delbara kassetter, erfarenheter?

Aron

Inventarie
Under dagens inspektion är det tydligt att ena halvan av kassetten slitits mycket mer än den andra. Började därför fundera på det rimliga i att byta hela kassetten bara för att halva är slut. Märkligt nog är det aldrig de tyngsta utbytbara smådreven som slits först hos mig…

Blev därför nyfiken på om det finns någon som tillverkar delbara kassetter, med lösa klingor?

Är det någon som provat och kan dela sina erfarenheter?

Senast ändrad:
Den aktuella cykeln har Microspline.

Finns det fler än Miche som tillverkar sånt här?

Och de viktiga följdfrågorna är förstås, funkar det lika bra som standardkassett? Och blir det billigare (för likvärdig kassett)?

Den aktuella cykeln har Microspline.

Finns det fler än Miche som tillverkar sånt här?

Och de viktiga följdfrågorna är förstås, funkar det lika bra som standardkassett? Och blir det billigare (för likvärdig kassett)?
Shimano tillverkar väl sånt med?

IMG_5311.webp
IMG_5312.webp

Vad dålig jag är på att läsa.

Men om det aldrig är dom små dreven som slits för dig så kanske det får vara ett tecken på att du ska skaffa en mindre framklinga?

Men om det aldrig är dom små dreven som slits för dig så kanske det får vara ett tecken på att du ska skaffa en mindre framklinga?
Då räcker den inte till på landsväg. Grejen är att jag cyklar mycket mindre väg än stig, men jag behöver ju ha hela spannet.

Så blir slitaget värre. Bättre att har ett större drev fram, då fördelas kraften över flera tänder bak och kraften på kedjan blir lägre.

Men @jolov's länk ovan visar 16t drev till Shimano microspline. R2 har också 14, 17 och 19. Vilka behöver du?

Så blir slitaget värre. Bättre att har ett större drev fram, då fördelas kraften över flera tänder bak och kraften på kedjan blir lägre.

Men @jolov's länk ovan visar 16t drev till Shimano microspline. R2 har också 14, 17 och 19. Vilka behöver du?
Du behöver också träna på att läsa 😂

Det är dom största dreven som slits ut. Därför jag föreslog ett mindre framdrev.

Du behöver också träna på att läsa 😂

Det är dom största dreven som slits ut. Därför jag föreslog ett mindre framdrev.

Ja, därför föreslår jag ett större drev fram, då sliter drev bak mindre.

EDIT: och det är oklart från första inlägget vilka drev är sliten, bara inte de minsta.

"Märkligt nog är det aldrig de tyngsta utbytbara smådreven som slits först hos mig…"

Ah, jag förstår nu var problemet satt: jag trodde att det bara fanns 10t och kanske 12t att köpa löst. Men antar att Aron har bättre koll.

Till XTR finns, men det är så dyrt att det inte loner sig. Man kan "nedgradera" till 11-delat, där finns allt att köpa separat vid Shimano. Och som bonus slipper man pizzadrevet.

Jag köpte just en Miche kassett av den anledningen, att kunna byta enskilda klingor som slits. Med en kadens- och fartsensor kan man sedan förhoppningsvis räkna ut vilka drev man ligger på mest. Men det blev en ny cykel med 1x, så den planen rann ut i sanden. Fortfarande knappt ekonomiskt lönsamt.

Jag köpte just en Miche kassett av den anledningen, att kunna byta enskilda klingor som slits. Med en kadens- och fartsensor kan man sedan förhoppningsvis räkna ut vilka drev man ligger på mest. Men det blev en ny cykel med 1x, så den planen rann ut i sanden. Fortfarande knappt ekonomiskt lönsamt.
Är en ny cykel mer"ekonomisk lönsam" än en kassett? 🧐

Med Di2 får man exakt statistik på använda växlar i appen ;)
Shimano säljer även i princip alla delar av kassetterna separat. I alla fall för HG, Microspline har jag sämre koll på.

Tillbaka
Topp