Sadel med extra höga rails

pojpoj

Medlem
Hej! Jag vet inte vad sadelrails heter på svenska, skenor? I alla fall: jag har en trekhoj där jag inte kan få tag på en högre sadelstolpe. Har inte hittat tredjepart nånstans. Jag behöver 2 cm till i höjd för optimal sittposition enligt en bikefit jag nyligen var på. Har både googlat och kollat alla cykelbutiker i Gbg men det är som att alla sadlar har ett standardmått på ca 4-5cm avstånd mellan skenan och övre delen på sadeln. Jag vill fråga er om ni vet om det finns sadlar med större avstånd mellan skena och sadel och var man hittar dem i sådana fall?

Tack!

Hej! Jag vet inte vad sadelrails heter på svenska, skenor? I alla fall: jag har en trekhoj där jag inte kan få tag på en högre sadelstolpe. Har inte hittat tredjepart nånstans. Jag behöver 2 cm till i höjd för optimal sittposition enligt en bikefit jag nyligen var på. Har både googlat och kollat alla cykelbutiker i Gbg men det är som att alla sadlar har ett standardmått på ca 4-5cm avstånd mellan skenan och övre delen på sadeln. Jag vill fråga er om ni vet om det finns sadlar med större avstånd mellan skena och sadel och var man hittar dem i sådana fall?

Tack!
Tyvärr inget tips men man blir ju nyfiken på hur liten resten av cykeln är..

Jag vet inte men det finns extra låga i alla fall. Antar att du inte har en sån, men vi vilket så finns det olika.

Möjligen finns det längre vevarmar?

jag har en trekhoj där jag inte kan få tag på en högre sadelstolpe. Har inte hittat tredjepart nånstans. Jag behöver 2 cm till i höjd för optimal sittposition enligt en bikefit jag nyligen var på.
Då lär ju hela cykeln/ramen vara alldeles för liten? Har du ett stort torn av spacers och/eller uppåtpekande styrstam också?

Hitta en högre sadel som dessutom passar röven verkar osannolikt om du inte kan sitta på precis vadsomhelst, men denna skitfula konstruktion finns:

Vaga minnen att jag sett någon inte fullt lika gräslig förlängare men hittar inget nu…

För 58" är du lite i största laget, en 60-62" vore not bättre.
" är inte och har aldrig varit någon slags förkortning för storlek, det är en förkortning för mätenheten tum. En ram i storlek 58" skulle därmed ha ett sadelrör närmare en och en halv meter långt. Helt orimligt.

(Varför MTB-ramar ofta anger storlek i tum har jag ingen aning om, men finns säkert någon tradition bakom…)

En trek, alltså med någon variant deras special-lösningar. Mast eller proprietär form beroende på cykelmodell.
Finns ju, eller har funnits tillverkare som gör längre modeller av deras stolpar, men kvalitet och priser låter jag vara osagt.

det finns också airseat: https://www.airseat.eu/
0h0Hrxgtb1vhO9_thumb_360.webp

eller budgetvarianten:

Då lär ju hela cykeln/ramen vara alldeles för liten? Har du ett stort torn av spacers och/eller uppåtpekande styrstam också?

Hitta en högre sadel som dessutom passar röven verkar osannolikt om du inte kan sitta på precis vadsomhelst, men denna skitfula konstruktion finns:

Vaga minnen att jag sett någon inte fullt lika gräslig förlängare men hittar inget nu…
Ja jag vet men nu är det för sent haha... Jag köpte den för att jag har kort överkropp och nån sa att det kan vara bra med lite mindre ram men var väl dumt...

Jaha, ursäkta! En trek domane sl 4 voodoo black från 2021/2022.
Av det jag lyckas googla fram borde det vara en generation 3 ram, som då kommer med denna typ av stolpe:

Om det stämmer så är du nog rökt. Den stolpen finns bara i två längder varav du redan bör ha den långa, om inte tidigare ägare av någon anledning bytt till den korta. Jag har inte sett några tredjeparts som passar denna ram, endast till tidigare generation där toppern var extern (och de var nog inte heller mycket längre än Trek original).

Läxa till nästa gång, köp inte för liten cykel som på något vis är helt beroende av proprietära delar…

Tillbaka
Topp