[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Har också fått lossless på Spotify. Antar att man behöver ta bort nedladdade låtlistor och ladda ner dessa på nytt. Inte för att man lär höra någon skillnad men det känns som mer valuta för pengarna att belasta Spotifys servrar till max.

Oavsett så konverteras det inte till analogt i telefonen (hoppas jag verkligen, för då är något galet), vilket tidigare resonemang handlade om.
Om man har sladd i mellan telefonen och hörlurar/ hörsnäckor var sker då den digitala omvandlingen i dom trådbundna eller i telefon?

Det beror på om det är en analog sladd eller digital (t.ex. USB.C eller Lightning).
Det är koppar kabel även i usb c/Lightning och den du kallar analog
Så igentligen så är det en fiberkabel som är digital sen finns coaxial kabel men den är med koppar kärna och yttre jord.
Och eftersom dom signaler som går in i en telefon är digitala i dag så sker troligen omvandlingen i telefonen hörlurar och pods har fortfarande en analog högtalare inbyggda.

Jag ändrade mig
rule-14-do-not-argue-with-trolls-it-means-they-win-the-only-v0-y1o8lx6pg8g81.webp

Senast ändrad:
För information så räcker det inte att "ta bort" nedladdning av låtar i spotify för att uppdatera filerna till "lossless". Man måste även gå in och ta bort cache/user data för spotifyappen (Android). Sen är det också en egen inställning separat för nedladdade filer i spotifys app som är längst ner, det är lätt att missa.

Vaffan, jag vill ju också få bra ljud.
Verkar som om alla andra fått lossless. 😱
Du kan behöva starta om appen och/eller din förstärkare (med Spotify Connect) för att det skall fungera

Har också fått lossless på Spotify. Antar att man behöver ta bort nedladdade låtlistor och ladda ner dessa på nytt.
Att nedladdade låtar behöver bytas mot nya för att få lossless är självklart, även för mig
Men låtlistor behöver väl inte uppdateras? Är inte de enbart en pekare?

Inte för att man lär höra någon skillnad men det känns som mer valuta för pengarna att belasta Spotifys servrar till max.
+1
Spotify är ju dyrare än konkurrenterna, trots att de även med lossless ligger efter i ljud,
då krävs det mer för att få valuta för pengarna

Att nedladdade låtar behöver bytas mot nya för att få lossless är självklart, även för mig
Men låtlistor behöver väl inte uppdateras? Är inte de enbart en pekare?
Jo absolut. Det som förvånade mig var att det inte hjälper att ta "bort" låtarna i appen. De ligger kvar på telefonen och när man trycker på ladda ner så använder den samma fil om man inte rensar ur själv.
Man trycker ju på ladda ner längst upp i låtlistorna för att ladda ner hela listan på en gång, men visst är låtlistan bara en pekare.

Apple har skrivit om vad som deras system levererar.

BT klarar ej av att leverera lossless eller Hi res lossless. Det behövs en kabelanslutning till hörlur/högtalare/förstärkare etc för lossless.
För Hi res lossless behövs kabel + extern dac.

What hifi har en artikel om BT på diverse Android produkter.

”So for a Bluetooth codec to handle a CD-quality file losslessly (without losing any information), it needs to be capable of a bitrate of 1411kbps. Bear that in mind when you see the codec capabilities below...”

Ingen bt codec i tabellen klarar 1411 kbps…

Jo absolut. Det som förvånade mig var att det inte hjälper att ta "bort" låtarna i appen. De ligger kvar på telefonen och när man trycker på ladda ner så använder den samma fil om man inte rensar ur själv.
Man trycker ju på ladda ner längst upp i låtlistorna för att ladda ner hela listan på en gång, men visst är låtlistan bara en pekare.
Förstår inte helt vad du menar men för mig var det bara att klicka på nedladdningspilen för att ta bort de nedladdade låtarna och sen ladda ner dom igen lossless. iPhone i mitt fall och det blev ca. 10 Gb extra på telefonen.

Om man skulle vilja ha en prisvärd pryl för att spela spotify lossless via sin "dumma" men fortfarande bra stereo-förstärkare, vad ska man ha då? Typ något liknande Chromecast audio.

Menar du att jag ska sätta mig och söka efter telefoner, eller va?

Det som faktiskt var lite intressanta var antalet träffar.
På telefoner från 2022 till nu har ca hälften hörlursuttag, fler än jag trodde.

Men börjar man öka pris-spannet från över ca 200€ så sjunker andelen snabbt.

Så tja, dom flesta som är målgruppen för Spotify Premium har nog inget analogt jack.

Om man skulle vilja ha en prisvärd pryl för att spela spotify lossless via sin "dumma" men fortfarande bra stereo-förstärkare, vad ska man ha då? Typ något liknande Chromecast audio.

Wiim Mini och Arylic LP10 är modernare alternativ till CCA, men jag tror inte någon av dom tre egentligen bryr sig om vilken kvalitet du ställer in i Spotify-appen.

Kan testa såfort mitt konto får lossless (men kommer jag höra om det används, troligen inte)

Wiim Mini och Arylic LP10 är modernare alternativ till CCA, men jag tror inte någon av dom tre egentligen bryr sig om vilken kvalitet du ställer in i Spotify-appen.

Kan testa såfort mitt konto får lossless (men kommer jag höra om det används, troligen inte)
Det tror jag, i appen kan man ställa in ljudkvalitet per device. Dvs jag kan ställa in kvaliteten på det som strömmas till mina olika Chromecast. (Inte lossless då, eftersom det inte stödjs med kombon Spotify/Chromecast, men jag kan iaf. välja mellan "High ~160kbps" eller "Very high ~320kbps".)

Förstår inte helt vad du menar men för mig var det bara att klicka på nedladdningspilen för att ta bort de nedladdade låtarna och sen ladda ner dom igen lossless. iPhone i mitt fall och det blev ca. 10 Gb extra på telefonen.

För mig såg det ut som att alla låtar togs bort. När jag tryckte på att ladda ner gick det omedelbart trots att det borde vara flera gigabyte. Det var först efter jag rensat manuellt som nedladdningen tog upp rimligt mycket utrymme på telefonen. Men hade jag haft mer tålamod kanske spotify rensar sin egna cache till slut.

Det tror jag, i appen kan man ställa in ljudkvalitet per device. Dvs jag kan ställa in kvaliteten på det som strömmas till mina olika Chromecast. (Inte lossless då, eftersom det inte stödjs med kombon Spotify/Chromecast, men jag kan iaf. välja mellan "High ~160kbps" eller "Very high ~320kbps".)
På vilken plattform då?
Min Audio Quality-sida är helt utgråad när jag castar (Android)

I vilken app? För CCA hittar jag inga såna inställningar.

Androidappen. Ligger överst i Media Quality när jag streamar över Chromecast.

Visa bilaga 796641
Den där översta biten saknas helt i min app.
Gissar att det kanske är mottagaren som behöver ha stöd.
Ska testa mot fler av mina enheter immorn.

Kul, för några år sedan såg qualitysidan alltid bara ut som vanligt när man castade

Det som faktiskt var lite intressanta var antalet träffar.
På telefoner från 2022 till nu har ca hälften hörlursuttag, fler än jag trodde.

Men börjar man öka pris-spannet från över ca 200€ så sjunker andelen snabbt.

Så tja, dom flesta som är målgruppen för Spotify Premium har nog inget analogt jack.
Det finns som sagt möjlighet att ansluta en usb-c - 3.5 mm adapter, dock förutsatt att mobilen har en intern dac. Usb-c har stöd både för analogt och digitalt ljud, dvs de kan anslutas till en extern dac.

Det där kullkastar allt jag trodde jag visste om ämnet 😮

Jag trodde/hade hört att adaptrarna bara lät analogt ljud från USB passera, alltså bara en fysisk adapter.

Dock säger Wikipedia att USB-C protokollet tillåter både digitalt och analogt ljud, så beroende på vad man pluggar in klarar den bägge...

Långt ner under hardware support

Jag trodde/hade hört att adaptrarna bara lät analogt ljud från USB passera, alltså bara en fysisk adapter.

Dock säger Wikipedia att USB-C protokollet tillåter både digitalt och analogt ljud, så beroende på vad man pluggar in klarar den bägge...

Långt ner under hardware support

Ja, och det beror ju då såklart på både telefon och mottagare.

Undrar om det finns nån app/setting i android som visar vilken överföring som används. Har en kass Biltema-adapter i bilen (ej HiFi) jag skulle vilja veta lite om 😛

Tillbaka
Topp