[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Det finns som sagt möjlighet att ansluta en usb-c - 3.5 mm adapter, dock förutsatt att mobilen har en intern dac. Usb-c har stöd både för analogt och digitalt ljud, dvs de kan anslutas till en extern dac.
Somliga USB-C-uttag på telefoner skickar analogt ljud över några av pinnarna i kontakten. Till ett sådant uttag räcker en passiv adapter, dvs. en USB-kontakt i ena änden och en 3,5 mm teleplugg i andra änden och däremellan en sladd som binder samman kontakterna på rätt sätt.

I annat fall krävs en aktiv adapter, dvs. en adapter som också innehåller en DA-omvandlare. Grundtipset är nog att om telefonen saknar 3,5 mm-uttag så har USB-kontakten analogt ljud och vice versa.

Jag har ingen aning om hur det är med telefoners inbyggda DA-omvandlare jämfört med externa DA-omvandlare ur ett hifi-perspektiv, så att säga. Branschen verkar ha slutat att marknadsföra DA-omvandlare som en kritisk punkt i ljudkedjan någon gång i slutet av 1990-talet.

Somliga USB-C-uttag på telefoner skickar analogt ljud över några av pinnarna i kontakten. Till ett sådant uttag räcker en passiv adapter, dvs. en USB-kontakt i ena änden och en 3,5 mm teleplugg i andra änden och däremellan en sladd som binder samman kontakterna på rätt sätt.

I annat fall krävs en aktiv adapter, dvs. en adapter som också innehåller en DA-omvandlare. Grundtipset är nog att om telefonen saknar 3,5 mm-uttag så har USB-kontakten analogt ljud och vice versa.

Jag har ingen aning om hur det är med telefoners inbyggda DA-omvandlare jämfört med externa DA-omvandlare ur ett hifi-perspektiv, så att säga. Branschen verkar ha slutat att marknadsföra DA-omvandlare som en kritisk punkt i ljudkedjan någon gång i slutet av 1990-talet.
Alla¹ är väl sen ett tag tillbaka överens om att DAC är ett löst problem så att säga.

¹) ja alltså alla som inte jobbar med kabellyftare och speciella 220-kablar osv. ;)

LG V20/V30 försökte de sälja in med en finare DAC än som var standard på telefoner. Verkade bra om man ville driva sina tröga hifihörlurar men verkar inte ha slagit tillräckligt bra i stugorna med tanke på att LG lagt ner telefontillverkningen.

Oj vad många fina Dacar man hittade med fina mätvärden till en billig peng
Jag hade visst Dirac i min telefon och Cirrus logic cs43131 Dac med fina mätvärden .😁

Det finns som sagt möjlighet att ansluta en usb-c - 3.5 mm adapter, dock förutsatt att mobilen har en intern dac. Usb-c har stöd både för analogt och digitalt ljud, dvs de kan anslutas till en extern dac.
Intern DAC måste den ju ha, annars kan du inte använda den interna högtalaren. Jäkligt bra info oavsett; jag hade ingen aning om att det går att få analogt ljud ur USB-C. Öppnar vissa möjligheter med tanke på uråldrig blåtand i bilen till exempel, som låter apa jämfört med CD. Kanske går att mecka in analogt från luren istället. :unsure:

Edit: Särskilt med tanke på att luren laddas trådlöst där ändå. Alltså ledig USB-kontakt.

Om man skulle vilja ha en prisvärd pryl för att spela spotify lossless via sin "dumma" men fortfarande bra stereo-förstärkare, vad ska man ha då? Typ något liknande Chromecast audio.
Det finns som andra redan har skrivit modernare alternativ till den sedan flera år nedlagda Chromecast Audio, alternativ som också har förutsättningar för att ge bättre ljud.
För baserat på de tester med Chromecast Audio jag har läst tror jag att med en sådan kan det vara extra svårt att höra skillnad på Spotify Premium och Lossless.
Missförstå mig rätt Chromecast Audio är en bra apparat, den var riktigt bra när den lanserades, men i dagens läge finns det bättre alternativ.

Wiim Mini och Arylic LP10 är modernare alternativ till CCA,
+1
men jag tror inte någon av dom tre egentligen bryr sig om vilken kvalitet du ställer in i Spotify-appen.
??
Det får vi hoppas att de gör för annars borde det vara ngt fel som är trasigt
För som jag förstår det borde den digitala bitströmmen förändras med olika kvalitet från Spotify.

Kan testa såfort mitt konto får lossless (men kommer jag höra om det används, troligen inte)
+1
Att höra skillnad kommer att vara svårt, vill man göra ett försök så behöver man tex bland mkt annat nivåmatcha till bättre än 0,1 dB
Förhoppningsvis har Spotify enbart en master av varje låt, oavsett kvalitet, men försöker man jmf med andra tjänster så kan man ju inte veta om det är exakt samma master hos de olika tjänsterna.
Pris, ljudformat (tex Atmos hos Tidal, inte hos Spotify), liksom funktionerna i de olika apparna kommer i praktiken bli det viktiga när man jmf tycker jag.

LG V20/V30 försökte de sälja in med en finare DAC än som var standard på telefoner. Verkade bra om man ville driva sina tröga hifihörlurar men verkar inte ha slagit tillräckligt bra i stugorna med tanke på att LG lagt ner telefontillverkningen.
Driva tröga hifi lurar var det väll ändå förstärkardelen som fixade och inte DA omvandlaren.

Det finns som andra redan har skrivit modernare alternativ till den sedan flera år nedlagda Chromecast Audio, alternativ som också har förutsättningar för att ge bättre ljud.
För baserat på de tester med Chromecast Audio jag har läst tror jag att med en sådan kan det vara extra svårt att höra skillnad på Spotify Premium och Lossless.
Missförstå mig rätt Chromecast Audio är en bra apparat, den var riktigt bra när den lanserades, men i dagens läge finns det bättre alternativ.

+1

??
För som jag förstår det borde den digitala bitströmmen förändras med olika kvalitet från Spotify.

+1
Att höra skillnad kommer att vara svårt, vill man göra ett försök så behöver man tex bland mkt annat nivåmatcha till bättre än 0,1 dB
Förhoppningsvis har Spotify enbart en master av varje låt, oavsett kvalitet, men försöker man jmf med andra tjänster så kan man ju inte veta om det är exakt samma master hos de olika tjänsterna.
Pris, ljudformat (tex Atmos hos Tidal, inte hos Spotify), liksom funktionerna i de olika apparna kommer i praktiken bli det viktiga när man jmf tycker jag.
Om man tar den optiska signalen från CCA så borde den vara lika bra som andra streaming alternativ?

Om man tar den optiska signalen från CCA så borde den vara lika bra som andra streaming alternativ?
Så länge du får lika bra kvalitet in i enheten. Inte alla strömningstjänster stödjer t.ex. FLAC på Chromecast Audio. T.ex. Spotify gör det inte (än iaf), men du får lossless på t.ex. WiiM och andra över Spotify Connect-protokollet.

Tyvärr verka det inte så i alla fall. Inte enl det här testet åtminstone
index.php

https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

Jmf med liknande test för WiiM Mini
index.php

Från det här testet.

Men vad gäller Chromecast Audio finns det vägar att få den optiska signalen att fungera bättre, läs under "Conclusions" ovan. tex
"the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended"

??
Stream-enheter spelar direkt från spotfy's servrar och inte "via" telefonen, så i princip behöver dom inte påverkas av telefonens inställningar.

Nu verkar det ju dock ha dykt upp inställningar för sådant i appen, som folk visat tidigare i tråden, jag får dock inte upp det för någon av mina enheter.

Visst är det så, vilket är tur
Men samtidigt fungerar ju telefonen, eller snarare appen i den, som fjärrkontroll
och styr bla bitströmmen från servrarna.
Jag vet faktiskt inte hur just Spotify jobbar. Men castar du tex Youtube till en chromecast så bryr sig den strömen inte ett dugg om vad du ställt i telefonen, den kör alltid sin egen "auto".

Och castar jag till YT-appen i TV'n bryr den sig inte heller om telefonen, men däremot har den egna inställningar vi TV's meny.

Så det är helt upp till dom som byggt dina cast-enheter hur det fungerar.

Jag vet faktiskt inte hur just Spotify jobbar. Men castar du tex Youtube till en chromecast så bryr sig den strömen inte ett dugg om vad du ställt i telefonen, den kör alltid sin egen "auto".

Och castar jag till YT-appen i TV'n bryr den sig inte heller om telefonen, men däremot har den egna inställningar vi TV's meny.
Vad appen i din TV gör eller inte gör har jag förstås ingen aning om.
Men det är ju inte helt sant att YT-appen inte påverkar bitströmmen, man kan ju välja textning + mer

Så det är helt upp till dom som byggt dina cast-enheter hur det fungerar.
+1

Tyvärr verka det inte så i alla fall. Inte enl det här testet åtminstone
index.php

https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

Jmf med liknande test för WiiM Mini
index.php

Från det här testet.

Men vad gäller Chromecast Audio finns det vägar att få den optiska signalen att fungera bättre, läs under "Conclusions" ovan. tex
"the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended"
Usch då. Såg smutsigt ut.
Har under många år kört med Chromecast audio med separat DAC och med Chromecastens inbyggda DAC. Har varit nöjd med båda alternativen.
Tror jag läst någonstans att en vettigt konstruerad DAC Filtrerar bort jitter.

Vad appen i din TV gör eller inte gör har jag förstås ingen aning om.
Men det är ju inte helt sant att YT-appen inte påverkar bitströmmen, man kan ju välja textning + mer

+1
Appen berättar för klienten vad den ska göra, sedan sköter den sin egen bitström.
Det är upp till hur systemet är byggt vilka parametrar appen kan styra på klienten.

Prova tex att elda upp telefonen medans du castar (extremt exempel), playbacken kommer fortsätta ändå.

Appen berättar för klienten vad den ska göra, sedan sköter den sin egen bitström.
Det är upp till hur systemet är byggt vilka parametrar appen kan styra på klienten.
+1
Visst är det så
och det var precis det jag menade när jag skrev
Visst är det så, vilket är tur
Men samtidigt fungerar ju telefonen, eller snarare appen i den, som fjärrkontroll
och styr bla bitströmmen från servrarna.

Wiim Mini och Arylic LP10 är modernare alternativ till CCA, men jag tror inte någon av dom tre egentligen bryr sig om vilken kvalitet du ställer in i Spotify-appen.

Kan testa såfort mitt konto får lossless (men kommer jag höra om det används, troligen inte)

Så länge du får lika bra kvalitet in i enheten. Inte alla strömningstjänster stödjer t.ex. FLAC på Chromecast Audio. T.ex. Spotify gör det inte (än iaf), men du får lossless på t.ex. WiiM och andra över Spotify Connect-protokollet.
Nu har jag ju också fått lossless i spotify, men har ingen enhet som kan spela upp detta.

Är det en sådan här ni menar borde kunna spela lossless? Någon som kan bekräfta att det fungerar? Sedan är ju frågan om man hör skillnad med min mellanklassanläggning som har några år på nacken.

Nu har jag ju också fått lossless i spotify, men har ingen enhet som kan spela upp detta.

Är det en sådan här ni menar borde kunna spela lossless? Någon som kan bekräfta att det fungerar? Sedan är ju frågan om man hör skillnad med min mellanklassanläggning som har några år på nacken.

Jag trodde/hade hört att adaptrarna bara lät analogt ljud från USB passera, alltså bara en fysisk adapter.

Dock säger Wikipedia att USB-C protokollet tillåter både digitalt och analogt ljud, så beroende på vad man pluggar in klarar den bägge...

Långt ner under hardware support

Digital med koppar kabel tror inte det utan en digital kabel är fiber = toshlink
men tror man på wikipededia så får man väl tro om det skulle vara så! så måste det sitta en ADC converter i varje plugg för att sedan konvertera till DAC över bevis mig i så fall .

Bilagor

• 2025-10-02_061342.webp
    2025-10-02_061342.webp
    40.6 KB · Besök: 38
  • 2025-10-02_061342.webp
    2025-10-02_061342.webp
    40.6 KB · Besök: 38
Digital med koppar kabel tror inte det utan en digital kabel är fiber = toshlink
men tror man på wikipededia så får man väl tro om det skulle vara så! så måste det sitta en ADC converter i varje plugg för att sedan konvertera till DAC över bevis mig i så fall .

Jag har lite svårt att hänga med på vad du menar...

Men digital kabel är fiber? Om man skickar en analog signal genom fibern, är den fortfarande digital?

Precis nu fick jag Lossless!

Och då kom även möjligheten att ändra kvalitet på cast-enheter.

Ingen lossless på Wiim Mini (än?), men det stod nåt i en pressrelease att externa enheter ska börja få stöd nån månad senare.

1759388599267.webp

Jag har lite svårt att hänga med på vad du menar...

Men digital kabel är fiber? Om man skickar en analog signal genom fibern, är den fortfarande digital?
Det går ej att skicka analog signal genom en toshlink kabel.
Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
Så jag hoppas det bringar en liten klarhet i kabel djungeln
Och allt är mätbart med en ohm mätare .
En toshlink mäter ol ingen när barhet.
Analogt mäter utan problem med resistans på usb.

Precis nu fick jag Lossless!

Och då kom även möjligheten att ändra kvalitet på cast-enheter.

Ingen lossless på Wiim Mini (än?), men det stod nåt i en pressrelease att externa enheter ska börja få stöd nån månad senare.

Visa bilaga 796883
Min förstärkare krävde bara en omstart så fungerade det. Killgissar på uppdatering av Spotify Connect vid boot.

Jag har ingen själv men det fungerar redsn idag enligt folk på nätet.
Min WiiM Ultra klarar Spotify Lossless

Eller genom en Toslink
Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
Stämmer inte, kolla tex hur ljudet överförs i en HDMI-kabel
"Ljudet i HDMI kan vara alltifrån enkel mono till flerkanaligt precisionsljud som till exempel DTS HD Master Audio (men alltid i digitalt format)."

Moderkortet på min dator har kopparbanor samt att jag har en nätverkskabel med koppar. Verkar som min dator är analog.
1759390968071.webp

Och detta då. En optisk sensor som mäter amplitud. Är världen analog eller digital egentligen?

(Men ja. det är fullt möjligt att skicka analogt ljud över optisk kabel. Det finns vad jag vet inga standardiserade interface för det. Och blir säkert inte bra heller)

Moderkortet på min dator har kopparbanor samt att jag har en nätverkskabel med koppar. Verkar som min dator är analog.
Digitala datorer på väg!

Ultrafast Processing​

Now that looks set to change thanks to the work of Gordon Li and Midya Parto at the California Institute of Technology in Pasadena, and colleagues, who have designed and tested an all-optical computer capable of clock speeds exceeding 100 GHz. “The all-optical computer realizes linear operations, nonlinear functions, and memory entirely in the optical domain with > 100 GHz clock rates,” they say. Their work paves the way for a new era of ultrafast computing with applications in fields ranging from signal processing to pattern recognition and beyond.

Analogt= koppar kabel
Digital= fiber

Toshlink? Jag gissar att du menar Toslink?

Det går utmärkt att skicka analog signal genom fiber det kallas RF over fiber.

Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
Nu har du nog snurrat ihop det lite.
Menar du att man inte kan skicka digitala signaler via koppar?

Min WiiM Ultra klarar Spotify Lossless

Eller genom en Toslink

Stämmer inte, kolla tex hur ljudet överförs i en HDMI-kabel
"Ljudet i HDMI kan vara alltifrån enkel mono till flerkanaligt precisionsljud som till exempel DTS HD Master Audio (men alltid i digitalt format)."
Varför blanda in hdmi överhuvudtaget det finns även fiber i hdmi format och dom kablarna mäter ingen resistans
Jag kör hdmi fiber direkt från projektor in i recover utan att blanda in en omvandlare.

"Have you tried restarting it"
Känner mig lite kränkt över att det fungerade, eller mest över att det behövdes 😛

Men yes, funkar!
Efter en bunt omstarter kan jag bekräfta lossless på:
  • Wiim Mini
  • Arylic LP10
  • Audio Pro A28
  • Audio Pro C10 mk2
Enbart via Spotify Connect, ej via Google Cast
Kul att du fick det att fungera
Att regelbundet starta om sina apparater är en bra sak
Jag får omstarter varje dag eftersom jag stänger av hela min "A/V-anläggning" mer eller mindre varje natt
detta sedan jag upptäckte att min förrförra surroundreceiver hade en standbyförbrukning på ~45W!

Varför blanda in hdmi överhuvudtaget det finns även fiber i hdmi format och dom kablarna mäter ingen resistans
Därför att du har helt fel när du skriver
Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
HDMI-kontakten är ju elektrisk inte optisk och överför digitala signaler

Dessutom borde du själv veta hur tokigt ditt påstående är
eftersom du tidigare har skrivit att du har en
"Pioner dv668"
En sådan här alltså
2013-06-09-01.39.26-1024x768.jpg

Uppenbarligen kommer du inte ihåg vilka typer av utgångar den har
2013-06-09-01.39.47-1024x768.jpg

I det här fallet är de digitala utgångarna mest intressanta, förstås
2013-06-09-01.39.57-1024x768.jpg

Inser du nu hur totalt fel du hade när du skrev
Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
När din egen apparat har
Digitalt= koppar kontakt
Digital= fiber
Digital HDMI= koppar kontakt

Låt se DVD 668 med 8 analoga utgång men i Hdmi 1,toslink 1 coax så som diu påstår eller menar så är det den digitala utgången som du avser .
Vad är en coax gjord av koppar ledare och en skärm och leder elektriska signaler.
Toslink är en fiber optisk kabel och överför ljus Och inte någon sinusvåg
Usb överför sinuskurva= Elektrisk signal, omvandling sker före och efter till digitalsignal
Bilderna visar en usb c aktiv och en usb c
Sen rekommenderar jag block diagram 1 i krets schemat över dvd 668 så får du kanske en aning om hur det fungerar .
Då du gärna växlar spår i från det som är aktuellt.

Bilagor

• 2025-10-02_165518.webp
    2025-10-02_165518.webp
    28.5 KB · Besök: 30
  • 2025-10-02_165109.webp
    2025-10-02_165109.webp
    23.6 KB · Besök: 26
Låt se DVD 668 med 8 analoga utgång men i Hdmi 1,toslink 1 coax så som diu påstår eller menar så är det den digitala utgången som du avser .
Vad är en coax gjord av koppar ledare och en skärm och leder elektriska signaler.
Toslink är en fiber optisk kabel och överför ljus Och inte någon sinusvåg
Usb överför sinuskurva= Elektrisk signal, omvandling sker före och efter till digitalsignal
Bilderna visar en usb c aktiv och en usb c
Sen rekommenderar jag block diagram 1 i krets schemat över dvd 668 så får du kanske en aning om hur det fungerar .
Då du gärna växlar spår i från det som är aktuellt.
Så du menar att märkningen på din spelare är felaktig? Dvs att koaxialen som är märkt "Digital audio out" egentligen är en analog utgång.
Är detta Nad och sdx?

Senast ändrad:
Efter en bunt omstarter kan jag bekräfta lossless på:
  • Wiim Mini
  • Arylic LP10
  • Audio Pro A28
  • Audio Pro C10 mk2
Enbart via Spotify Connect, ej via Google Cast
Så, någon skillnad i ljud, inbillad eller verklig?

Svarar ju inte riktigt på min fråga om det är värt att uppdatera från Chromecast audio...

Tillbaka
Topp