Racegravel. Efarenheter och tips om väldigt lätta gravelramar eferlyses.

TopiN

Aktiv medlem
Hallå!
Jag efterlyser erfarenheter och tips om ultralätta/väldigt lätta gravelramar avsedda för racing, som ska svälja minst 700 x 45mm däck. Därför inga hybridlösningar med massa fästpunkter mer än för flaskhållare är relevanta.
Tipsas det om dyrare ramar, så önskar jag få en recension från samma person som har cyklat med just den cykeln, jag är öppen för förslag om kinaramar men där måste då vikten matcha med förfrågan max 1000g ram + 400g gaffel.
Cyklar med en Scott Speedster idag som känns väldigt bra men lite tung och största i laget i storleken.
Jag har andra delarna ( dock ej styre eller sadelstolpe pga. väntan på info om ramensgeometri och ramens krav på sadelstolpen) redan köpta till racebygget som jag kan prova med Scotten (10,2kg i dagsläget) också och då få se hur mycket jag kan banta ned den med dessa.
Bygget ska vara klar först till juni 2026, då går mitt första gravelrace, så pluskan är vidöppen.

Det finns ett test av 11 lätta gravelcyklar i tidningen RennRad 10/2025
RennRad_10_2025.webp

"Gravelräder ab 7,1 Kilogramm im großen Vergleichstest. Mit Rädern von Canyon, Benotti, Stevens, Scott, Storck, Rose & Co."
https://www.radsport-rennrad.de/allgemein/rennrad-10-2025-alle-inhalte-der-aktuellen-ausgabe/

Senast ändrad:
Jag tänkte också bygga en racegravel till nästa år som också ska funka hyggligt till landsväg. Lutar väldigt mycket åt en GR:ONE från Quickpro

Om du skall köra tävlingar, så skall ramen vara UCI-godkänd. Misstänker att de flesta kinaramar går bort då.
Bra observation, dock väger de flesta kinaramar för mycket för att platsa i mitt projekt. De UCI-godkända kinaramar samt gafflar som jag har sett har varit för tunga också, men någon kanske har hittat ett guldkorn ändå.

Cannondale SuperX, väger 900 gram. Vet inte om den är med i test ovan. Jag kör en Supersix Evo SE som har nästan identiskt geometri men väger lite mer än en kg, jag är mycket nöjd.

Bra observation, dock väger de flesta kinaramar för mycket för att platsa i mitt projekt. De UCI-godkända kinaramar samt gafflar som jag har sett har varit för tunga också, men någon kanske har hittat ett guldkorn ändå.
Sen finns det ju tävlingar och tävlingar. Det många gubbar menar med att de ska tävla är ju att de ska ställa upp i ett motionslopp eller motionsklass i en tävling. Då går det bra med kinakol och valfri bredd på styret.

Sen finns det ju tävlingar och tävlingar. Det många gubbar menar med att de ska tävla är ju att de ska ställa upp i ett motionslopp eller motionsklass i en tävling. Då går det bra med kinakol och valfri bredd på styret.
Ja så är det ju. Jag är medveten om detta. Jag hoppas bara å få fram lite info/erfarenheter om olika ramar än de som jag har själv hittat. Helst då om någon har lyckats köra någon ram i bitar och varför gick den i botar eller hur dem fungerar för utförbombning där ramens hållfasthet utsätts på prov. Jag är så kass och tung på å trampa uppförsbackar så jag får kapa ned vikt på allt jag kan. Scotten är väldigt stabil å bomba med men skulle behöva byggas om lite för det ändå så jag tänkte att det är kanske lika bra å sätta ihop en annan cykel med delar som passar bättre i mitt ändamål så kan jag kränga iväg Scotten.

Är det inte lite vanskligt att sikta på lägsta möjliga vikt på en gravel och särskilt för tävling? Hög fart i kombination med ojämna grus- och skogsvägar frestar hårt på cykeln.och särskilt om man själv är tyngre.

Är det inte lite vanskligt att sikta på lägsta möjliga vikt på en gravel och särskilt för tävling? Hög fart i kombination med ojämna grus- och skogsvägar frestar hårt på cykeln.och särskilt om man själv är tyngre.
Men om cykeln är avsedd för racing så ska den hålla i alla fall köra ett race. Eller hur tänker du?
Jag kommer med i de fleste systemvikter på cyklar.
Mina pedaler har max. cyklistvikt 90kg och jag klarar även det.

Men om cykeln är avsedd för racing så ska den hålla i alla fall köra ett race. Eller hur tänker du?
Jag kommer med i de fleste systemvikter på cyklar.
Mina pedaler har max. cyklistvikt 90kg och jag klarar även det.
Bara en allmän reflektion jag funderade på när jag läste tråden, de konstrueras väl för att klara påfrestningarna men för stålramar som jag kan lite bättre är de riktigt lätta ramarna betydligt känsligare. Jag håller själv igen på ojämna grusvägar för jag tycker det tar för hårt på cykeln om jag cyklar på min fincykel och den är inte ens särskilt lätt byggd.

Jag är så kass och tung på å trampa uppförsbackar så jag får kapa ned vikt på allt jag kan.
Då väljer du fel väg. TRÄNA,TRÄNA, TRÄNA och bort med kG. Ingen lätt ram hjälper dig.
Blir du avhängd varje gång, då snart finns din cykel här, under: KÖP&SÄLJ för halva priset.

Bara en allmän reflektion jag funderade på när jag läste tråden, de konstrueras väl för att klara påfrestningarna men för stålramar som jag kan lite bättre är de riktigt lätta ramarna betydligt känsligare. Jag håller själv igen på ojämna grusvägar för jag tycker det tar för hårt på cykeln om jag cyklar på min fincykel och den är inte ens särskilt lätt byggd.
Ok, jag förstår. Då har vi olika behov av cyklar och jag har kunskap, möjlighet och vilja vid behov å reparera cykeln. Den är ju verktyget/redskapet som behöver underhåll inom racing. Sen om man har fina grejer bara för ren njutning så hamnar de i annat garage och i detta fall annan tråd också. Lite som man fiskar inte för stora fiskar med finspöet.☝️🙂

Ok, jag förstår. Då har vi olika behov av cyklar och jag har kunskap, möjlighet och vilja vid behov å reparera cykeln. Den är ju verktyget/redskapet som behöver underhåll inom racing. Sen om man har fina grejer bara för ren njutning så hamnar de i annat garage och i detta fall annan tråd också. Lite som man fiskar inte för stora fiskar med finspöet.☝️🙂
Jag tror jag är med på vad du menar men jag tänker att de här sista hektona, totalt kanske något enstaka kilo betyder väldigt lite tävlingsmässigt men kan göra att man passerar gränsen och grejorna börjar gå sönder och det vinner man inga lopp på heller. Upplever att man gått åt det hållet även inom tävling på högsta nivå.

Hjulen har jag redan. Däck är ingen bestånde viktpunkt för de väljs efter underlag. Jag försökte få mitt första inlägg å berätta att jag vill bygga en lätt cykel och då i min racingvärld spelar alla gram roll.
Satsa på lätta hjul (fälgen framför allt) och lätta, följsamma däck (med rätt tryck) istället. En ram på några 100 gram hit eller dit spelar mindre roll.

Då väljer du fel väg. TRÄNA,TRÄNA, TRÄNA och bort med kG. Ingen lätt ram hjälper dig.
Blir du avhängd varje gång, då snart finns din cykel här, under: KÖP&SÄLJ för halva priset.
Ja, du har rätt om träningen, men om jag nu bygger en hoj som jag vill bygga lätt så borde det var helt ok?
Jag ligger på 18% i fett och jag vill äta mitt godis samt bygga en lätt cykel en tung har jag redan som jag skrev tidigare.

Senast ändrad:
Jag tror jag är med på vad du menar men jag tänker att de här sista hektona, totalt kanske något enstaka kilo betyder väldigt lite tävlingsmässigt men kan göra att man passerar gränsen och grejorna börjar gå sönder och det vinner man inga lopp på heller. Upplever att man gått åt det hållet även inom tävling på högsta nivå.
Ja, du kanske har rätt i den saken men vilken ram kan du tipsa om då? Eller har erfarenhet?
Som sagt, jag vill inte bygga lättaste hojen i världen utan ett lättare racingredskap än det jag har nu.

Ja, du kanske har rätt i den saken men vilken ram kan du tipsa om då? Eller har erfarenhet?
Som sagt, jag vill inte bygga lättaste hojen i världen utan ett lättare racingredskap än det jag har nu.
Där kan jag inte hjälpa tyvärr, var bara en allmän utvikning från min sida, sorry för delvis off topic :)

Nu när vi har börjat spåra ur från grundfrågan, så jag vill säga att jag har inga tankar spara eller tjäna pengar på detta projekt utan jag har börjat njuta av frukter som jag har odlat under min livstid. Jag tävlar på lvg med en hoj på 7,5kg och aluminium ram. Jag älskar aluminium men att komma ned til racevikter med aluminium kommer å kosta väldigt mycket, därav kol är billigare och jag kan reparera kol själv. Har en polare som kan fixa aluminium åt mig, men han huserar 6h bilfärd bort från mig.

Senast ändrad:
Jag bara menar, att lätt cykel hjälper dig aldrig att bli bättre.
Kanske inte det och det vet jag ju också, men om jag nu ska bygga en helt ny hoj, så kan jag väl få bygga den lätt, jag behöver egentligen ingen ny cykel alls. Men nya cyklar är kul. Jag har liknande problem med skidor varje vår.

Senast ändrad:
Kanske inte det och det vet jag ju också, men om jag nu ska bygga en helt ny hoj, så kan jag väl få bygga den lätt, jag behöver egentligen ingen ny cykel alls. Men nya cyklar är kul. Jag har liknande problem med skidor varje vår.
Såklart, varför ska materialet begränsa om man ska jämföra sig med andra?
Tänk på att dom flesta här "äventyrscyklar" , man får knappt ha synpunkter.
Kör på 💪

Om du skall köra tävlingar, så skall ramen vara UCI-godkänd. Misstänker att de flesta kinaramar går bort då.
Det finns inga krav på UCI-godkännade för gravel. För landsväg är det krav på godkännande men ingen kommissarie i Sverige kommer bry sig om man inte vinner SM i elit.

Det finns inga krav på UCI-godkännade för gravel. För landsväg är det krav på godkännande men ingen kommissarie i Sverige kommer bry sig om man inte vinner SM i elit.
Birken i Norge hänvisar till UCI-reglemente och kräver licens
( årets huvudrace inom gravel för mig) men jag tror inte att de har kunskap av UCI-godkännande av komponenter utan bara utformning av dem visuellt.

”Bikes

Riders may use any type of bike (road bike, mountain bike, city bike, hybrid bike, cross bike, etc.) with the exception of tandem, E-Bikes or recumbent bikes. time trial road bikes are also forbidden. During the UCI Gravel World Championships, all bikes should have dropped handlebars. It’s not possible to participate in the UCI Gravel World Championships with a mountain bike.”

Lätt: Specialized Crux
Snabb: Ridley Astr/Astr RS eller Cannondale SuperX tycker jag

Cruxen är ju lättast men inte snabbast. Ridleyn tar alla däck och är den bästa rena grushojen jag kört hittills.
Vet du skillnaderna mellan Astr och Astr rs? Deras hemsida verkar ha koncentrerat sig på marknadsföring mer än tekniska beskrivningar ( det gör de flesta hemsidor dessvärre).

Visa bilaga 797544
Från
Ja, men vad är "a slight difference in weight"? Nu, när man pratar om vikt så är der lite intressant. Jag hade som jag sa tidigare hellre läst massa tekniska tabeller om cyklar än å se bilder med dess bildtext där man cyklar mot solnedgången med cheyerna.
Kul med en rund sadelstolpe på Astr, så jag kan vikta upp hojen med en dropper post.☝️😅

Bilagor

• Screenshot 2025-10-05 at 23.08.27.webp
    Screenshot 2025-10-05 at 23.08.27.webp
    70.7 KB · Besök: 105
  • Screenshot 2025-10-05 at 23.08.40.webp
    Screenshot 2025-10-05 at 23.08.40.webp
    57.5 KB · Besök: 97
Jag tycker det känns märkligt att exkludera alla andra delar i bygget från diskussionen.

Kör man på absoluta toppmodellen av en ram för att få ner 100gram så finns det ofta betydligt lägre frukt att plocka.
Kanske man ska se cykeln som det system det är och titta vad man kan förbättra?

För det är väl ändå en _snabb_ cykel som är det egentliga slutmålet. Inte en lätt ram?

Kanske är eftertankens kranka blekhet? :LOL:
Jo, men pengar var väl en non-issue, så man kan kasta pengar på fler ställen

Mellan astr och astr rs diffade väl ramen ca 250gram (1080/830)
IMG_5801.webp
Men RS ramkittet går på 30k mer än en komplett ASTR. Det är ett par väldigt fina hjul.

Typ väldigt fina kolfiberfälgar med BERD och lätta nav, om inte det redan är vad som sitter på?

ASTR är lätt, men deras gaffel? 445 G! BASSO PALTA väger 960 G, men med gaffel (270 G) är lättare än ASTR (med sin gaffel). SIZE M, ASTR - 1335, PALTA - 1230

Senast ändrad:

ASTR är lätt, men deras gaffel? 445 G! BASSO PALTA väger 960 G, men med gaffel (270 G) är lättare än ASTR (med sin gaffel). SIZE M, ASTR - 1335, PALTA - 1230
445g är väl inget konstigt för en okapad gaffel som ska hålla? Min Astr RS gaffel vägde 444g okapad, 400g kapad.

Jo, men pengar var väl en non-issue, så man kan kasta pengar på fler ställen

Mellan astr och astr rs diffade väl ramen ca 250gram (1080/830)
Visa bilaga 797556
Men RS ramkittet går på 30k mer än en komplett ASTR. Det är ett par väldigt fina hjul.

Typ väldigt fina kolfiberfälgar med BERD och lätta nav, om inte det redan är vad som sitter på?
Ja, jag kommer inte å köpa dessa 250g för 30k. ☝️😅
Jag har hjul på strax under 1400g, gruppset på ca.2200g, sadel ca. 125g, styret, styrstammen och sadelstolpen väljer först när ramen är vald. Jag börjar med dessa och om gramjakten skulle ta mer fart då så byter jag till lättare hjul och sadel. 😅🤣😂 Men som sagt målet är inte att bygga lättaste hojen i världen utan en lätt cykel som ska cyklas race med. Är ingen idé å köpa kolram om man inte kommer ner flera hekto i vikt jämfört med den jag har.

Har kollat Basso Palta och den är väldigt intressant. Synd att den i K&S tar bara 40mm däck, annars kunde jag ha övat med den.

Tillbaka
Topp