Ramlås, monteringsriktning?

Gew

Medlem
Jag har en äldre skruttcykel för pendling. Häromdagen märkte jag att ramlåsets skruv/mutter-förband börjat vibrera upp så det liksom var löst. När jag ändå hade verktygslådan öppen så fick jag en idé, att vända på låset. Detta då jag spontant kände att det skulle vara mer ergonomiskt för mig att ha nyckelhållet uppåt så att jag slapp göra en nerifrån-och-upp-böj. Sagt och gjort.

ramlaas.webp

Och ja, det känns bättre. Då slog det mig, varför är inte detta standard? Ett ögonblick senare kom jag på att det högst sannolikt har att göra med att nyckelhål i en vinkel uppåt öppnar för att regn och snö över tid hittar in i nyckelhålet och förstör hela låset. Nåja, den fjäderbelastade lilla skyddsmetallen är intakt på mitt lås, och den ger väl skydd i någon mån. Annars skulle jag bara kunna sätta en bit vävtejp uppifrån som ett litet flipplock. Aja. Tänkte bara fråga, tror ni att väta kommer utgöra ett allvarligt problem? Visst borde detta vara huvudanledningen till att man som regel monterar låsen med nyckelhålet neråt? Eller, de klassiska Click-cylindrarna har man ju inget val med, då sockeln för cylindern sitter som den sitter i ramen, och likaså pinnen, men den här skruva-fast-själv-varianten ger ju faktiskt två val.

TL;DR Tror ni att väta kommer bli att ett JÄTTEPROBLEM?

Bilagor

• ramlaas.webp
    ramlaas.webp
    76.1 KB · Besök: 71
Om tjuven offrar bakhjulet är ditt montage att föredra. Sitter låset inne i triangeln blir det lite krångligare.
Men åas, är inte ramen fastlåst i nåt stabilt är det ju bara ett mindre verkstadsarbete att befria cykeln från låset oavsett.

Tack för snabb input @Plaff. Jösses, skämsmössa på, för mig alltså; den [i sig rätt väsentliga aspekten] har jag ärligt talat haft tunnelseende nog att förbise helt och hållet. Som du säger, offrar hen bakhjulet behövs inte mer än en skiftnyckel nu. Aja, det är en halvsekel gammal rosthög, tveksamt stöldbegärlig.

Om tjuven offrar bakhjulet är ditt montage att föredra. Sitter låset inne i triangeln blir det lite krångligare.
Men åas, är inte ramen fastlåst i nåt stabilt är det ju bara ett mindre verkstadsarbete att befria cykeln från låset oavsett.

Det ser ut som att det inte är svårt att får låset genom stagarna nära infästningen av bakaxeln. Men ingen tjuv kommer att göra det: då kan man fortfarande inte cykla på cykeln. Det ser ut som att det är enkelt att klippa låset.

Hur är järnet/stålet i det där låset? När jag var ung kunde man vid populäraste ringlåset i Nederländerna lyfta cykeln, skjuta framåt, sätta ner cykeln och då fick kraften av en eker mot låset låset att bryta. Järnet var för spröd.

Det ser ut som att det inte är svårt att får låset genom stagarna nära infästningen av bakaxeln. Men ingen tjuv kommer att göra det: då kan man fortfarande inte cykla på cykeln. Det ser ut som att det är enkelt att klippa låset.

Hur är järnet/stålet i det där låset? När jag var ung kunde man vid populäraste ringlåset i Nederländerna lyfta cykeln, skjuta framåt, sätta ner cykeln och då fick kraften av en eker mot låset låset att bryta. Järnet var för spröd.
Du tänker på vanliga Basta-lås e.d. med en låsbygel i pressad plåt i U-profil. De gick även att öppnat med en välriktad spark mot bygelns flärp.
TS lås är av härdat stål så försöker du med din metod kommer du att stå med ett tillbucklat hjul istället 😁

Tillbaka
Topp