UDH - är fixeringsskruven lika för alla ramar?

Bele

Aktiv medlem
Skruven har gängat ur sig och försvunnit på en av mina cyklar. Behöver jag en fixeringsskruv som är unik för den ramen eller är det likadana skruvar för alla ramar?
Bifogar en bild från en annan cykel. Det är torx-skruven jag syftar på.

20251017_140819.webp

Du kan ju kolla gängan med en skruv ur ditt sortiment. Gissningsvis M5 eller M6.
De finns ju i hyllan, även med försänkt huvud men antagligen med annan standard, hos din närmaste järnhandlare, Clasan, Hornbach, Bauhaus etc.
Längd går att justera med bågfil.

Du kan ju kolla gängan med en skruv ur ditt sortiment. Gissningsvis M5 eller M6.
De finns ju i hyllan, även med försänkt huvud men antagligen med annan standard, hos din närmaste järnhandlare, Clasan, Hornbach, Bauhaus etc.
Ja, det behöver inte vara mer avancerad än så dock är skruven inte riktigt så stor i gängan. M3 eller max. M4 skullejag säga. Du kan jämföra skruvskallen med axeln M12 med koniskt avslut i första bilden. Denna skruv håller bara fast denna utbytbara gängdelen i ramen för enklare hjulmontering.

Senast ändrad:

Bra tips. Jag fixade en provisorisk lösning för några veckor sen. Det var M3 eller M4.

Ja, det behöver inte vara mer avancerad än så dock är skruven inte riktigt så stor i gängan. M3 eller max. M4 skullejag säga. Du kan jämföra skruvskallen med axeln M12 med koniskt avslut i första bilden. Denna skruv håller bara fast denna utbytbara gängdelen i ramen för enklare hjulmontering.

Ja M3 eller M4, minns inte längre. Den har mao ingen annan funktion? Jag antar att växelörat hålls på plats när man drar åt thru axeln. Märkte att skruven saknades när jag tog loss bakhjulet och bakväxeln då inte längre var fäst vid ramen.

Vad är det för ram?

Spännande implementering. Standard-UDH ska ju dras med 25Nm exl bakaxelns 10-12Nm och tillåta bakåtrotation

Ja M3 eller M4, minns inte längre. Den har mao ingen annan funktion? Jag antar att växelörat hålls på plats när man drar åt thru axeln. Märkte att skruven saknades när jag tog loss bakhjulet och bakväxeln då inte längre var fäst vid ramen.
Ja, annars skulle det bli väldigt pilligt med hjulbytet. Ja, växelörat har fixerats med sin egen form och skruven hållen den på plats under tiden man drar fast axeln. UDH dras fast som jolov förklarar här ovan.

Det där är inget UDH. Den där skruven som du saknar skall nog bara sitta med ett par Nm.
Rulla förbi närmsta järnhandel och fixa en skruv där.

Bara tänkte på hur det var för några månader sedan: Jag var helt övertygad om att insex-skruven aldrig skulle gå att lossa. Och så skaffade jag insex-nyckel från ParkTools, och så var problemet löst.
Alltså, min vanliga insex-sats passade inte.

Bara tänkte på hur det var för några månader sedan: Jag var helt övertygad om att insex-skruven aldrig skulle gå att lossa. Och så skaffade jag insex-nyckel från ParkTools, och så var problemet löst.
Alltså, min vanliga insex-sats passade inte.
¿Que? Vaddå "passar inte"? Är det nån sällsynt udda insexstorlek? Insektsnyckel kanske?

Insexnycklar finns i tum- och mm-storlekar. Torx som första bilden visar har bara ett storlekssystem.

Här snackar vi precision i millimetrarna! Den gamla hade visst ett litet glapp, eller vad man ska säga, knappt märkbart, men ändå. Dessutom var "huvudet" på insex-nyckeln från ParkTools aningen längre, så den tog sig an och låg an mot skruven bättre

Tillbaka
Topp