Vad ska man välja till landsvägen?

Naev1

Medlem
Hej på er,
Jag sålde mountainbiken i somras för att gå över till landsvägarna istället, men har tidigare aldrig ägt den typen av cykel och behöver därför tips på vad man ska titta efter.
Jag kommer till 90% cykla på asfalt och har en budget på ca 50-55k (självklart bra om det ligger lägre än budget) och det är ungefär där mina parametrar slutar och jag är inte direkt kräsen på märken utan det viktigaste är kvalitet och valuta för pengarna. Jag kommer inte köra några race utan det är mer för motion och för att det är kul.
Jag räknar med 5-8 timmar per vecka ungefär men med tillfällen där det blir heldagar på cykeln.

Märken jag kikat på är Orbea och Cube men har tidigare erfarenhet av Scott och Specialized utan att ha varit missnöjd förutom att känslan kanske varit att jag fått betala en del för varumärket i sig.

Frågeställningen blir då såklart, vad är viktigt att tänka på/leta efter och är det racer endurance eller gravel som är rimligast för en f.d. XC cyklist?

Det viktigaste är att du får en cykel som passar just dig och som du verkligen vill ut och cykla på.

Något att tänka på är att storlekstabellerna oftast rekommenderar en mycket större cykel än vad du ska ha. Se till att testa innan du köper! Behöver däremot inte vara exakt samma cykel men då har du lite referenser för att sedan jämföra geometritabellerna.

En Gravel/All-road/Endurance med plats för bredare däck (kanske 650B?) och två hjulpar?
Ett par med djupa fälgar, 30 mm slicks för asfalt och ett par med bredare fälgar och 45 mm grusdäck för traktorvägarna (eller kanske 650B med 55 mm däck).

Med en stor budget kan man också avvara en slant till bike sizing/bike fit för att få ut det mesta av sin cykel.

Många landsvägsramar har väl utrymme för 35mm nuförtiden. Då kan du köra (relativt) snabba GP5000 AS slanglöst vilka går alldeles utmärkt på i princip vilken grusväg som helst och traktorstig också (det senare kan väl bli lite stötigt och eventuellt halkigt om det är blött). Jag genar på landsvägscykeln en hel del och det funkar bra med 30/32mm däck men kan bli lite stötigt och halkigt i längden.

Jag kommer från nästan samma utgångspunkt som dig, men jag har inte tagit steget att lämna XC världen ännu. Utan jag kommer fortsätta cykla XC primärt, men letat efter en cykel som jag kan köra både gravel och landsväg med. Men min plan är snarare 80% grus och 20% landsväg och har därför premierat bredare däck.

Men hade jag varit dig, så hade jag tittat på Ridley Kanzo Fast, nackdelen med den kanske är att den bara har stöd för 1x drivlinor. Då finns ju även Ridley ASTR RS som alternativ.

Bägge två är relativt aero i sin stil, men en endurande geometri.

För min del, som vill cykla mer grusväg så landade det i att jag köpte en Scott Addict Gravel 2026

Då jag hade lite för många cyklar för några år sedan så sålde jag denna. Ny cykel som jag uppgraderade med finare prylar som jag fann på K&S. Full D-A. Den var helt fantastisk att hoja på. EXAKT 7 kg. Sålde den "billigt" till en yngling i Skaune.

P.s. Min Colnago väger 7190. D.s.

Bilagor

• Emonda.webp
    Emonda.webp
    552.2 KB · Besök: 108
Jag kommer till 90% cykla på asfalt och har en budget på ca 50-55k (självklart bra om det ligger lägre än budget) och det är ungefär där mina parametrar slutar och jag är inte direkt kräsen på märken utan det viktigaste är kvalitet och valuta för pengarna.
Märken jag kikat på är Orbea och Cube men har tidigare erfarenhet av Scott och Specialized utan att ha varit missnöjd förutom att känslan kanske varit att jag fått betala en del för varumärket i sig.

Frågeställningen blir då såklart, vad är viktigt att tänka på/leta efter och är det racer endurance eller gravel som är rimligast för en f.d. XC cyklist?
Om den finns kvar i en strl som passar dig så här sent på säsongen tycker jag att du bör kolla närmare på
Canyon Endurace CF SLX Di2 för 48.299 SEK

Canyon Endurace CF SLX Di2 blev bäst i test jmf med 11 andra cyklar i det här testet:

slänger in lite ved på brasan och drar till med Merida Reacto. Tycker de är fina och du kan nog hitta en inom budget. Eller varför inte kika lite på en viss cykelfabrik i Borås? Helt oprövat kort för egen del, men kan tycka det är kul med en uppstickare.

Hej på er,
Jag sålde mountainbiken i somras för att gå över till landsvägarna istället, men har tidigare aldrig ägt den typen av cykel och behöver därför tips på vad man ska titta efter.
Jag kommer till 90% cykla på asfalt och har en budget på ca 50-55k (självklart bra om det ligger lägre än budget) och det är ungefär där mina parametrar slutar och jag är inte direkt kräsen på märken utan det viktigaste är kvalitet och valuta för pengarna. Jag kommer inte köra några race utan det är mer för motion och för att det är kul.
Jag räknar med 5-8 timmar per vecka ungefär men med tillfällen där det blir heldagar på cykeln.

För racer och gravel är det mycket viktigare att cykelns geometri passar din kropp än vad det är för MTB. Om du är beredd att lägga de summorna hade jag först gjort en bike sizeing hos någon duktig bike fitter.

Gränserna mellan olika cykeltyper är flytande, så lås dig inte vid en viss cykeltyp. Det finns gravelbikes som har rejsigare sittposition än vad enduranceracers har.

För den typen av cykling skulle jag absolut välja en cykel med dubbelklinga fram för att få tillräckligt täta steg mellan växlarna.

Däcksbredd är en smaksak, men för primärt asfaltscykling tycker jag att 35 mm räcker. Det blir ju alltid en kompromiss om du ska blanda asfalt och andra underlag.

För de krav du har specat bör du kunna köpa en cykel för väsentlig mindre pengar. Mekanisk Shimano 105 eller GRX 400 räcker väldigt långt. Märken som kan vara värda att titta på är redan nämnda Canyon, men även Rose och Ridley. Ev Allebike. Carbonda 696 är en bra ram som har använts på Sverigetempot som även säljs under andra namn. Det finns en lista på vilka märken och modeller någonstans i tråden

Jag har en Ridley Kanzo Adventure som har den geometrin och är mycket nöjd med den. Årets modell har dock en annan ram.

Senast ändrad:
Många riktigt bra svar, det uppskattas.

Vad gäller mina "10% grusväg" så är det absolut inget måste utan det är mer vad min nyfikenhet och min bristande impulskontroll vanligtvis kan lura in mig på. Har jag en renodlad landsvägsracer och riskerar punka m.m. så hoppar jag ju såklart det.

Mitt cyklande har alltid varit i träningssyfte snarare än tävlande men kvalitet är viktigare än utseende och det ska vara en glädje att cykla, inte fyllt med irritation och missnöje. 😊

Jag har inte någon cykel å bidra med men tänkte fråga hur är de s.k. gravel slicks å köra på asfalt och grus? Kan man tänka sig å ha såna i 35-40mm breda och cykla 90% asfalt och 10% grus, eller blir dem tråkigt tunga på asfalt?

Jag är inte särskillt snabb rent allmänt men jag har inte märkt någont större skillnad mellan GP5000 32 mm och Gravelking SS 38 mm vad gäller fart.
Nu kör jag GK SS 43 mm och det rullar lika bra det på asfalt men mycket bättre på grus.
Om man kör torra grusvägar behövs inget mönster.

Jag kommer från nästan samma utgångspunkt som dig, men jag har inte tagit steget att lämna XC världen ännu. Utan jag kommer fortsätta cykla XC primärt, men letat efter en cykel som jag kan köra både gravel och landsväg med. Men min plan är snarare 80% grus och 20% landsväg och har därför premierat bredare däck.

Men hade jag varit dig, så hade jag tittat på Ridley Kanzo Fast, nackdelen med den kanske är att den bara har stöd för 1x drivlinor. Då finns ju även Ridley ASTR RS som alternativ.

Bägge två är relativt aero i sin stil, men en endurande geometri.

För min del, som vill cykla mer grusväg så landade det i att jag

Jag har inte någon cykel å bidra med men tänkte fråga hur är de s.k. gravel slicks å köra på asfalt och grus? Kan man tänka sig å ha såna i 35-40mm breda och cykla 90% asfalt och 10% grus, eller blir dem tråkigt tunga på asfalt?
Jag köpte en Trek Checkpoint SL 5 Gen 3 i våras i hopp om att både kunna köra asfalt & grus. Det hela slutade att jag endast körde asfalt, körde med 32mm däck (Vittoria) på kol hjul. Jag upplevde ändå att min 1x12 drivlina inte riktigt räckte till och att cykeln var lite för tung och oresponsiv för att bara köra asfalt med. Det hela slutade med att jag sålde Checkpointen och köpte en Madone.

Färgen är viktig trot eller ej. Modefärger är oljesandsbrunt plommonlila militärgrönt m.m. (Eller 90-tals ljuslila+vitt)
Klassiska färger är svart vitt rött blått.

Ska du träna på cykeln så köp en vettig racer, dom där 10% på grusväg är inte värt att släpa runt en touring/gravel för.

Prismässigt om jag skulle lägga all min fåfänga åt sidan skulle jag köpa en Canyon Aeroad med 105-grupp.

Den har allt, men skulle jag prioritera lite mer frigång för bredare däck är Scott Addict också fin, men jag hade köpt landsvägsversionen.

Spez. SL7 och Orbea Orca Aero har man med kunnat hitta som fynd tidigare.

Jag köpte en Trek Checkpoint SL 5 Gen 3 i våras i hopp om att både kunna köra asfalt & grus. Det hela slutade att jag endast körde asfalt, körde med 32mm däck (Vittoria) på kol hjul. Jag upplevde ändå att min 1x12 drivlina inte riktigt räckte till och att cykeln var lite för tung och oresponsiv för att bara köra asfalt med. Det hela slutade med att jag sålde Checkpointen och köpte en Madone.
Ja, det kan vara svårt med olika hybridlösningar för då har man egentligen aldrig riktigt rätt verktyg med sig till jobbet. Själv har jag aldrig haft något som ska fungera som hybrid eller köpts in som ska fungera på flera plan utan allt har sitt eget syfte. Funderade bara hur dessa däcken skulle mildra skillnaden mellan rena grus- och asfaltshojar. Jo, jag har haft en s.k. racehybridcykel och har den fortfarande dock har den gått lite i pension och blivit ett museum föremål i min verkstad,, eftersom jag behöver ingen cykel för pendling längre, men det användes inte till något annat en att pendla på asfalt när jag var aktiv i storstaden och cyklade då med 23-25mm däck på den.

Gravel, allroad och (modern) racer går ju i de flesta fall att sätta upp för både snabb asfalt och grusväg, speciellt om man har möjlighet att ha flera hjulpar. Men om jag skulle cykla racer i grupp med (för mig) snabba cyklister skulle jag satsa på en racer så jag inte fick något onödigt handikapp.

Fick jag bara äga en cykel skulle det vara en gravel för att kunna cykla "överallt". Personligen gillar jag inte att cykla på grus med 28mm racer-däck men vissa verkar inte tycka det är något problem. Visst om man råkar komma in på en grusväg någon enstaka gång så löser man det men jag skulle inte ge mig ut på "gruscykling" med 28mm.

För mig skiljer det ca 1.5-2km/h på min (komfort-)racer och min gravel, ungefär samma sittställning, vid samma yttre förutsättningar. Om det beror på aningen mer upprätt sittställning, däck (28 vs 45mm), vikt eller bara att jag känner mig snabbare på racern vet jag inte.

Det beror, som alltid, på vilka däck du väljer
Jag och flera andra gillar Jan Heines svindyra René Herse däck, de jag har är nominellt 35mm och endast 310g

Jmf med tex det jag postade i går:
Conti Grand Prix 5000 AS TR på nominellt 35mm det väger i verkligheten hela 447g och är i verkligheten endast 33,4mm breda.

De 35mm René Herse Bon Jon Pass jag har mäter i verkligheten 37-40mm (beroende på fälg).
De har varit uppe här tidigare flera ggr, dvs: SÖK

Det beror, som alltid, på vilka däck du väljer
Jag och flera andra gillar Jan Heines svindyra René Herse däck, de jag har är nominellt 35mm och endast 310g

Jmf med tex det jag postade i går:
Conti Grand Prix 5000 AS TR på nominellt 35mm det väger i verkligheten hela 447g och är i verkligheten endast 33,4mm breda.

De 35mm René Herse Bon Jon Pass jag har mäter i verkligheten 37-40mm (beroende på fälg).
De har varit uppe här tidigare flera ggr, dvs: SÖK
Jag ska kolla runt sen när jag vill dyka in mer i hybridvärlden själv. Men tack för tipset om för mig nya däcksmärke.🙂👍

Jag försöker egentligen bara få fram relevant information för trådens skull, eftersom der verkar vara så populärt att ofta starta sina utrustningsdrömmar med hybridlösningar. Samma gäller skidor på vintern.

Ska du träna på cykeln så köp en vettig racer, dom där 10% på grusväg är inte värt att släpa runt en touring/gravel för.

Prismässigt om jag skulle lägga all min fåfänga åt sidan skulle jag köpa en Canyon Aeroad med 105-grupp.

Den har allt, men skulle jag prioritera lite mer frigång för bredare däck är Scott Addict också fin, men jag hade köpt landsvägsversionen.

Spez. SL7 och Orbea Orca Aero har man med kunnat hitta som fynd tidigare.
Är jag ensam med att tycka att Canyon är lite fulsnygga? 😅

Är jag ensam med att tycka att Canyon är lite fulsnygga? 😅

Inte ett svar på din fråga, men väl en reflektion över att geometrin för olika Canyon-modeller skiljer sig avsevärt. Jag rekommenderar starkt att du gör en så kallad bike sizeing innan du köper en dyr cykel. Iain på Pain free power finns inom rimligt avstånd från Kungsängen. Tar en timme och kostar en tusenlapp.

1760902832174.webp

Inte ett svar på din fråga, men väl en reflektion över att geometrin för olika Canyon-modeller skiljer sig avsevärt. Jag rekommenderar starkt att du gör en så kallad bike sizeing innan du köper en dyr cykel. Iain på Pain free power finns inom rimligt avstånd från Kungsängen. Tar en timme och kostar en tusenlapp.

Visa bilaga 799716
Vad innebär en sizing?
Mäter han allt relevant och kommer med storleksförslag typ?

Vad innebär en sizing?
Mäter han allt relevant och kommer med storleksförslag typ?

Ja, ungefär så. Med risk för att jag blandar ihop bike sizeing och bike fit (jag har gjort båda hos honom) så är min bild att han undersöker bla din rörlighet och frågar om målen för din cykling mm. Om man inte har med en egen cykel så får man sitta på en rigg, Han tittar och jag vill minnas att han även filmar (det gör han åtminstone vid bike fit) när du cyklar. I slutändan får du ett ett intervall för stack respektive reach. I mitt fall var båda intervallen 10 mm, men jag vet att det kan skilja mer. Med de måtten som utgångspunkt kan du se vilka av de cyklar som du tittar på som är lämpliga för dig. Tex så är en Canyon Aeroad för lång och låg för mig.

Du kan även via sidor som tex https://geometrygeeks.bike/ betala tex 6 euro och få en lista med alla cyklar som ligger inom din stack och reach. Deras databas är stor, så kanske du den vägen också får förslag på cyklar som passar dig och som du annars inte hade tänkt på alt fått rekommenderade.

Tillbaka
Topp