[OT] Köksstandard och fastighetstaxering

GoranS

Aktiv medlem
Har tagit över en fastighet och har nu fått en fastighetsdeklaration att ta ställning till. Det jag funderar kring är kökets standard. Skatteverkets beskrivning är denna:

1761200244946.webp

Kåken är över hundra år och i två våningar på runt 140 kvm boyta. Vatten drogs in i slutet på 40-talet så det finns diskbänk men ingen diskmaskin. Vitvaror har satts in därefter såväl som en fullstor elspis (finns även en gammal vedspis).

I förslaget (och tidigare taxering) har köket klassats som Enkel standard. Är detta rimligt? Jag hade spontant gissat att Normal standard hade varit rätt val.

Min andra fundering är hur mkt taxeringsvärdet påverkas om standarden ändras från Enkel till Normal.

Har försökt googla men hittar inget bestämt. Kan förstås ringa Skatteverket och fråga men tänkte att jag först kunde slänga ut frågan här i händelse av att någon är duktig på denna typ av frågor.

Senast ändrad:
Låter som normal. Men så fort folk löper risk att beskattas brukar lägsta möjliga alternativ väljas. Och tvärtom när det gäller förmåner som t ex reseavdrag.

Har tagit över en fastighet och har nu fått en fastighetsdeklaration att ta ställning till. Det jag funderar kring är kökets standard. Skatteverkets beskrivning är denna:

Visa bilaga 800163
Kåken är över hundra år och i två våningar på runt 140 kvm boyta. Vatten drogs in i slutet på 40-talet så det finns diskbänk men ingen diskmaskin. Vitvaror har satts in därefter såväl som en fullstor elspis (finns även en gammal vedspis).

I förslaget (och tidigare taxering) har köket klassats som Enkel standard. Är detta rimligt? Jag hade spontant gissat att Normal standard hade varit rätt val.

Min andra fundering är hur mkt taxeringsvärdet påverkas om standarden ändras från Enkel till Normal.

Har försökt googla men hittar inget bestämt. Kan förstås ringa Skatteverket och fråga men tänkte att jag först kunde slänga ut frågan här i händelse av att någon är duktig på denna typ av frågor.

Tjena!

Är det gamla skåp och bänkar så skulle jag nog luta åt enkel standard. Beror lite på hur gamla vitvarorna är också.

Låter som normal. Men så fort folk löper risk att beskattas brukar lägsta möjliga alternativ väljas. Och tvärtom när det gäller förmåner som t ex reseavdrag.
Min spekulation är att köksstandarden legat kvar sedan Hedenhös dagar och bara inte blivit uppdaterad snarare än att någon mer aktivt fuskat.

Min grundinställning är dock att jag vill göra rätt, även om jag tycker det är lite skumt att man ska få ett "evigt" framtida straff för att man förbättrar.

Tjena!

Är det gamla skåp och bänkar så skulle jag nog luta åt enkel standard. Beror lite på hur gamla vitvarorna är också.
Finns ett skåp ovanför diskbänken som är från när vattnet drogs in (40-talet).
Längs en annan vägg finns en bänk med skåp ovanför. Dessa är nog från när huset byggdes.
Utöver det finns ett skafferi/skåp längs en tredje vägg. I en del av detta byggdes på 70-talet en kyl/sval (från 50-talet) in. Denna byttes ut till en ny i fjol samtidigt som en fristående frys också byttes ut.
Spisen är nog från sent 90-tal.

Några foton och beskrivande text som skickas till Skatteverket är nog enda sättet att få ett svar du kan känna dig lite trygg med. Med två så pass vagt definierade möjliga val, och utan mer detaljerad info om köket kommer det nog vara ovanligt vitt spridda gissningar från happypanelen men inte mer. För vissa kommer ett kök på 6m² vara stort, för andra kommer 20m² litet, för vissa kommer mikrovågsugn vara hög standard, för andra kommer avsaknad av airfryer och vinkyl vara enkel standard.

Några foton och beskrivande text som skickas till Skatteverket är nog enda sättet att få ett svar du kan känna dig lite trygg med. Med två så pass vagt definierade möjliga val, och utan mer detaljerad info om köket kommer det nog vara ovanligt vitt spridda gissningar från happypanelen men inte mer. För vissa kommer ett kök på 6m² vara stort, för andra kommer 20m² litet, för vissa kommer mikrovågsugn vara hög standard, för andra kommer avsaknad av airfryer och vinkyl vara enkel standard.
Jo, det är väl risk för att det är där det landar.

Förutom att jag tycker rätt illa om den här typen av skatt på "samvete" (=det blir dyrare om man är ärlig) så stör det mig lite att de inte kan ha bättre specificerat vad de menar med de olika nivåerna på informationssidan och vilka delar i köket som är relevanta. Åtminstone borde det kunna länkas till riktlinjer för sådana måste väl finnas!? Eller är det upp till person på Skatteverket och dagsform på denna att besluta utifrån de vaga beskrivningarna av de olika nivåerna?

Om köket är så gammalt så antar jag att det är låg bänkhöjd. Det tycker jag är skäl nog för att ange enkel standard. För mig som lång person gör det köket mindre användbart.
Men jag skall inte påstå att jag är kunnig inom området.

Vill minnas att beskrivningen enkel kan tillämpas om luckorna är målade och golvbeläggning är typ plast/linoleum.
Sånt är viktigt idag när det ska vara faner och marmor om det ska va fint.

Om köket är så gammalt så antar jag att det är låg bänkhöjd. Det tycker jag är skäl nog för att ange enkel standard. För mig som lång person gör det köket mindre användbart.
Men jag skall inte påstå att jag är kunnig inom området.
Om jag inte minns alldeles galet höjdes diskbänken (och vedspisen) upp i samband med att elspisen sattes in s.a. den är lika hög som spisen. Den andra bänken är dock låg. Används f.ö. i praktiken inte till annat än att ha saker på.

Vill minnas att beskrivningen enkel kan tillämpas om luckorna är målade och golvbeläggning är typ plast/linoleum.
Sånt är viktigt idag när det ska vara faner och marmor om det ska va fint.
Målade luckor: check!
Någon sorts plast/linoleummatta: check!

Edit: Har funnits funderingar på att ta bort mattan och köra trägolvet under som skurgolv. Har dock inte blivit av.

Visa bilaga 800163

Du har enkel nivå skulle jag vilja säga. Har nyligen suttit och gjort samma val.

Har du sett någon källa/beskrivning som styrker detta eller är det mer din privata känsla?
Gick på SKV beskrivning, sedan att det stod angivet som enkel standard sedan tidigare plus att jag bad några personer att definiera mitt kök och standard i deklarationen behölls efter det som enkel.

Edit: Har funnits funderingar på att ta bort mattan och köra trägolvet under som skurgolv. Har dock inte blivit av.
Då blir det många fina springor mellan brädorna där tappade matrester mm kan ligga och gosa till sig om du inte även nåtar golvet. Dålig idé IMHO.

också bara personligt tyckande men vid det här laget får väl normal standard ändå rimligen anses minst vara ett kök som enhetligt gjorts iordning de senaste 30-40 åren dvs sent 80 till tidigt 90-tal och som har alla normala bekvämligheter som diskmaskin.

Skafferi och pizzaugn (vedspis) är hög standard.
Men syftet är väl att det är helheten som skall bedömas, inte enskilda detaljer.

också bara personligt tyckande men vid det här laget får väl normal standard ändå rimligen anses minst vara ett kök som enhetligt gjorts iordning de senaste 30-40 åren dvs sent 80 till tidigt 90-tal och som har alla normala bekvämligheter som diskmaskin.
Enligt senaste fastighetsdeklarationen gäller det för åtgärder efter 2009. Kollade just.

Du kan beräkna taxeringsvärde på följande sida:
Kanske du får ut vad ett hopp upp till normal genererar.

Skattverket sätter poängen för köket på följande sätt (vad jag sett på SKV hemsida):
Bedöm om kökets utrustning och inredning har
  • enkel standard (3 standardpoäng)
  • normal standard (6 standardpoäng)
  • hög standard (9 standardpoäng).

Då blir det många fina springor mellan brädorna där tappade matrester mm kan ligga och gosa till sig om du inte även nåtar golvet. Dålig idé IMHO.
Ligger inte speciellt högt på listan över projekt (=> lär inte göras något åt det om inte mattan totalhavererar).
Det som talar för det är att det ursprungligen var ett skurgolv. Och i viss mån att mattan inte är den roligaste.

Då blev det lite lurigare.
Har inte plats för köksbord i mitt kök. Huset är från 1600-talet och har uppdaterats genom åren (som tur är).
Vafalls!? Inte stampat jordgolv?
( Läste om en präst på 1800-talet som flyttade in i prästbostaden när den gamle tagit slut. Han tyckte det var lågt i tak och lät gräva ut köket. En halvmeter ner hittades det hårda originalgolvet)

Det borde ju inte spela någon roll om inte taxeringsvärdet är väldigt lågt (under 1 350 000kr) då taket på fastighetsavgiften är 0.75% av taxeringsvärdet med ett maxtak på 10 074kr.

Det borde ju inte spela någon roll om inte taxeringsvärdet är väldigt lågt (under 1 350 000kr) då taket på fastighetsavgiften är 0.75% av taxeringsvärdet med ett maxtak på 10 074kr.
I nuläget, nej. Men fastighetsavgift/fastighetsskatt är saker som påverkas av politiska beslut så bara för att det i dagsläget inte spelar någon roll säger inget att det skulle vara betydelselöst framöver. Vi har t.ex. ett riksdagsval nästa år. Ponera att vi får en ny regering som återinför fastighetsskatten. Då kan det mkt väl spela roll.

Sen vill jag gärna att det ska vara rätt, men då jag misstänker att det är lättare att får godkänt på övergången från Enkel till Normal än omvändningen vill jag inte ändra om det inte är rätt.

I nuläget, nej. Men fastighetsavgift/fastighetsskatt är saker som påverkas av politiska beslut så bara för att det i dagsläget inte spelar någon roll säger inget att det skulle vara betydelselöst framöver. Vi har t.ex. ett riksdagsval nästa år. Ponera att vi får en ny regering som återinför fastighetsskatten. Då kan det mkt väl spela roll.

Sen vill jag gärna att det ska vara rätt, men då jag misstänker att det är lättare att får godkänt på övergången från Enkel till Normal än omvändningen vill jag inte ändra om det inte är rätt.
Det är ett poängsystem som används och det brukar vara mellan 20-50 poäng beroende på hur stort huset är. Ett kök i hög standard kan påverka med som mest 4 poäng, normalt kök ger ingen poäng och enkelt kök drar av 1-3 poäng. Vill man leka med siffror så kan det väl motsvara 10-50 000 på ett hus med runt 4 000 000 i taxeringsvärde. Dock så görs mig veterligen inte kontroller på detta om inte extraordinära anledningar finns.

Läste om en präst på 1800-talet som flyttade in i prästbostaden när den gamle tagit slut. Han tyckte det var lågt i tak och lät gräva ut köket. En halvmeter ner hittades det hårda originalgolvet
Då blev han, eller ngn hantverkare, tvungen att bygga en trappa för att komma in i och ut ur köket.

Det är ett poängsystem som används och det brukar vara mellan 20-50 poäng beroende på hur stort huset är. Ett kök i hög standard kan påverka med som mest 4 poäng, normalt kök ger ingen poäng och enkelt kök drar av 1-3 poäng. Vill man leka med siffror så kan det väl motsvara 10-50 000 på ett hus med runt 4 000 000 i taxeringsvärde. Dock så görs mig veterligen inte kontroller på detta om inte extraordinära anledningar finns.
Nu är detta ett gammalt hus "ute i skogen" så själva bostadsbyggnadsvärdet, vilket jag gissar är vad spelar roll i detta sammanhang(?), är relativt lågt även om fastigheten p.g.a. skog gör att maxtaket för fastighetsavgiften nås.

I ditt räkneexempel skulle då 1% fastighetsskatt ge en skatt på 100-500 kr. Om mitt antagande att det är bostadsbyggnadsvärdet som spelar roll och om man antar att poängen påverkar hyggligt linjärt så är det knappt att det blir tresiffrigt antal kronor per procent fastighetsskatt. Känns som jag borde överleva. 😉

Sen inser jag också att risken att "åka dit" om det nu är så att köket enligt reglerna skulle anses ha Normal standard och jag felaktigt låter det stå som Enkel standard är närmast mikroskopisk. Det hindrar dock inte att jag vill göra rätt.

Då blev han, eller ngn hantverkare, tvungen att bygga en trappa för att komma in i och ut ur köket.
Det framgår tyvärr inte av boken; Gorm Bengtzon ”Gamle Danske Gulve” ISBN 87-88419-185, om du vill förkovra dig.
Men möjligen hade den avlidne prästmannen samma vana att slänga mat och träck på alla golv i huset?
(Jo, jag är intresserad utav byggnadskultur)

Har någon någonsin "åkt dit" för det att ha deklarerat sitt hus felaktigt?

Håller verkligen med om att det är märkligt att man själv ska uppskatta.

Skulle jag gissa skulle jag nog tro att det kan finnas någon person som "åkt dit" för det. Kanske troligare på tiden när fastighetsskatten var vanligare förekommande.

Skulle jag gissa skulle jag nog tro att det kan finnas någon person som "åkt dit" för det. Kanske troligare på tiden när fastighetsskatten var vanligare förekommande.
Själv har jag aldrig förstått skillnaden på gamla fastighetsskatten och den senare kommunala fastighetsavgiften men det kanske den som bor i slott har. Beloppet verkar vara ganska lika för oss vanligt dödliga.
Men kanske kommunen har lättare att jämföra med bygglov mm om avgiften är rätt?

Jag kanske har missuppfattat det men mitt intryck var att den fastighetsskatt som fanns innan fastighetsavgiften inte hade ett maxbelopp. Ägde ingen fastighet då så jag skyller på det om jag har fel. 😉

Låter som en dålig idé. Men vi har sånt golv med massor av springor och en 1,5 åring hemma, det är mycket mindre problem än man kan tro. Iaf för oss.

Låter som en dålig idé. Men vi har sånt golv med massor av springor och en 1,5 åring hemma, det är mycket mindre problem än man kan tro. Iaf för oss.
Maten torkar.
Vi har ett glest brädgolv från 1934 i kök och matrum. Man får tänka på att dammsuga springorna. Rassel rassel.

Det riktiga felet med golvet är att man får stickor i fötterna eftersom det är slitet och byggt av skräpfuru som inte duger till något annat. Vi borde slipa och lacka om men... orka.

Maten torkar.
Vi har ett glest brädgolv från 1934 i kök och matrum. Man får tänka på att dammsuga springorna. Rassel rassel.

Det riktiga felet med golvet är att man får stickor i fötterna eftersom det är slitet och byggt av skräpfuru som inte duger till något annat. Vi borde slipa och lacka om men... orka.
I vårt fall gissar jag att stickor inte skulle vara ett problem. Vet förvisso inte hur trät ser ut då mattan i köket legat där hela mitt liv, men det finns ett annat rum i huset som också hade skurgolv och som var mindre använt än köket men där vi för ett antal år sen tog bort mattan och det är inga stickor.

Tillbaka
Topp