Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Det är din tolkning. Man kan ju skaffa barn och fru i rimligare storlek.

Skämt å sido, jag förstår inte syftet med stolpen.
Mina barn är iofs i rätt storlek nu. Frun vägrar dock bli längre trots att jag matar henne. Men hon sätter sig ändå inte frivilligt på en cykel.

Jag har faktiskt köpt en extra stolpe just av detta skäl till min trainercykel. Den kunde jag kapa så sonen på den tiden kunde testa. Dessutom kan man då lätt byta sadel (en på varje stolpe). Den stolpen kostade ju inte nära 600 spänn, men antar att det är det som är tanken?

Mina barn är iofs i rätt storlek nu. Frun vägrar dock bli längre trots att jag matar henne. Men hon sätter sig ändå inte frivilligt på en cykel.

Jag har faktiskt köpt en extra stolpe just av detta skäl till min trainercykel. Den kunde jag kapa så sonen på den tiden kunde testa. Dessutom kan man då lätt byta sadel (en på varje stolpe). Den stolpen kostade ju inte nära 600 spänn, men antar att det är det som är tanken?

Att det bara är om man vill ha olika sadlar? Fair enough men jag hade nog kallat det "stolpe" inte multiuser-stolpe

EDIT, Se ovan

Nu har jag varit inne och läst, men förstår fortfarande inte vad som är speciellt med den stolpen?

Här är en förklaring

So, the advantage is having various seatposts for various saddles, and change the combo instead of adjust the saddles each time.
Then I understand that the seatpost is the same as original one, not any quick release system or something…

Här är en förklaring

So, the advantage is having various seatposts for various saddles, and change the combo instead of adjust the saddles each time.
Then I understand that the seatpost is the same as original one, not any quick release system or something…
Men det säger ju just att detta är "en till". Så vad menar du med att det inte behövs längre eftersom den redan är med? Följer det med två?

Den extra stolpen är exakt samma som den som följer med ja, ifall man vill dela trainer men ha olika sadlar.

Går tydligen att fräsa lite i om man vill ha ett par cm lägre höjd på det hela.
1761299900326.webp

Någon som kör Zwift och Garmin? Jag har i dag kört ett entimmespass för att fira en ledig fredag. Pulsen såg ut som bilden visar. Klockan hade jag på mig men inte med någon aktivitet. Pulsen mäts med pulsband mot Zwift.
Grafen nedan har jag tagit från Garmin connects bild av aktiviteten. Samtidigt säger Garmin connect att jag har tre minuters intensiv träning i dag, och därför tjänat 2*3=6 intensiva minuter. Detta fenomen verkar dyka upp ibland men inte alltid.
Någon som känner igen det?

Bilagor

• Screenshot_20251024-123319.webp
    Screenshot_20251024-123319.webp
    21.1 KB · Besök: 34
Kan kanske förstå att vissa bryr sig hur deras cykel ser ut. Logiskt kvittar det ju, men vi är alla känslostyrda, så ok. Men träningscykeln, där drar jag nog gränsen för maximal petighet.

Varför då? Hela poängen med Zwift Ride är att du inte ”behöver” en sån.

Jag tycker inte den är funktionell och jag hade haft mer nytta av att kunna byta till valfri vev

Någon som kör Zwift och Garmin? Jag har i dag kört ett entimmespass för att fira en ledig fredag. Pulsen såg ut som bilden visar. Klockan hade jag på mig men inte med någon aktivitet. Pulsen mäts med pulsband mot Zwift.
Grafen nedan har jag tagit från Garmin connects bild av aktiviteten. Samtidigt säger Garmin connect att jag har tre minuters intensiv träning i dag, och därför tjänat 2*3=6 intensiva minuter. Detta fenomen verkar dyka upp ibland men inte alltid.
Svarar mig själv ifall någon har intresse. Visar sig att Garmin tar intensiv-värdet från klockan. Och att klockan under detta pass visade puls 67 konstant. Oklart varför, får utreda vidare. Men det har alltså inte med Zwift att göra (sen varför man tar pulsen från klockan under läget kan man ju undra)

Gjorde precis samma grej, men min klocka loggade "lite" puls iallafall, även om den alltid ligger långt lägre än pulsbandet.

1761314850066.webp
1761314896512.webp
1761314927930.webp

Men har ingen aning om vad den baserar "Intensity Minutes" på. Och varför det är "x2" ibland. Aktiviteten var 43 minuter.

Jag kör zwift och har en fenix7. Startar alltid aktiviteten "cykling inne" när jag börjar passet. Mitt pulsband är kopplat till datorn. Men klockans pulsmätning skiljer bara 2-3slag mot bandet så jag tycker det är okej.
Tror klockan hittar trainern för klockan loggar effekten rätt men det är inget jag parat ihop. Jag brukar bara för mitt eget nöje redigera aktiviteten i garmin-appen efteråt så cyklad distans stämmer.

Jag har märkt samma. Jag har en Garmin Fenix 5 på armen. Garmin registrerar inte aktiviteten om du inte har aktiverat någon aktivitet. Den tycker som vanligt att du lökar och inte gör något produktivt.

Hårdvarufråga:

Lever utan egen TV i huset men barnen har en i ett rum där de spelar TV-spel och annat ibland. Nu har de stulit min Apple TV som jag haft till min Zwiftstation i verkstaden. Vill inte köpa en enda elektronisk grej ny egentligen och har därför ögonen öppna för en beggad Apple TV. Min befintliga har modellnamn A1625 och har samma fjärrkontroll som de man köper nya idag.

IMG_0597.webp

På Blocket verkar de flesta heta gen3 och ha en äldre version av fjärrkontrollen, samt kosta typ 2-400 kr. Funkar dessa att köra Zwift på också eller vad ska jag kolla efter för att få till en funkis lösning?

Kör såhär idag: delar internet från telefonen till ATV (inget wifi etc i verkstan), ansluter effektmätare mot 4iiii-pulsband och därefter pulsbandet till ATV. Eller om det var pulsband till telefonappen och sen ATV.. Fan, var för längesedan jag körde Zwift verkar det som.. Pulsbandet samlar iallafall ihop signalerna och skickar dem vidare via en enda BT-anslutning.

Hjälp.

Edit: Så länge jag kan se effekten på TVn har bildkvalitet ingen betydelse öht, men det måste funka smidigt att hantera inlogg, menyval osv.

Senast ändrad:
Jag kollade på det häromdagen och jag verkar ha glömt men tittar jag här verkar det finnas gen 3 och 4k gen 3

Första gen 3 har väl ingen app store och kan inte köra Z

Gen 2 och gen 3 ser likadana ut och det stämmer inte med mitt minne. Jag tror det är gen 3 jag har och den kan inte köra nåt...

Jag har märkt samma. Jag har en Garmin Fenix 5 på armen. Garmin registrerar inte aktiviteten om du inte har aktiverat någon aktivitet. Den tycker som vanligt att du lökar och inte gör något produktivt.
Och om man registrerar på klockan får man två parallella pass, för connect fattar inte att två inomhuscyklingspass för samma person som startar och slutar samtidigt är ett och samma pass... Så gjorde jag förr men fick ju ta bort det ena passet manuellt.

Om du syncar din Zwiftaktivitet till Garmin så loggas "load", kalorier och allt det där som vanligt.

"Intensity minutes" är väl undantaget, det loggar tydligen bara vissa av deras enheter, så att dom kan sälja fler klockor

Jag kör zwift och har en fenix7. Startar alltid aktiviteten "cykling inne" när jag börjar passet. Mitt pulsband är kopplat till datorn. Men klockans pulsmätning skiljer bara 2-3slag mot bandet så jag tycker det är okej.
Tror klockan hittar trainern för klockan loggar effekten rätt men det är inget jag parat ihop. Jag brukar bara för mitt eget nöje redigera aktiviteten i garmin-appen efteråt så cyklad distans stämmer.
Ja om jag startar aktivitet är det samma, effekt mm loggas. Normalt skiljer pulsmätning int märkbart, men den verkar balla ur ibland i just detta läge.
Gjorde precis samma grej, men min klocka loggade "lite" puls iallafall, även om den alltid ligger långt lägre än pulsbandet.

Men har ingen aning om vad den baserar "Intensity Minutes" på. Och varför det är "x2" ibland. Aktiviteten var 43 minuter.
Intensity minutes baseras på pulsklockans mätning, och över x% av din maxpuls får du dubbelt. Tror det finns tredubbla också bära maxpuls

Och om man registrerar på klockan får man två parallella pass, för connect fattar inte att två inomhuscyklingspass för samma person som startar och slutar samtidigt är ett och samma pass... Så gjorde jag förr men fick ju ta bort det ena passet manuellt.

Så blir det inte för mig. Men har inte kopplat ihop zwift med garmin connect. Visste inte ens att man kunde det. 😂

Så blir det inte för mig. Men har inte kopplat ihop zwift med garmin connect. Visste inte ens att man kunde det. 😂
Nä det är ju så klart en lösning. Men kopplar man ihop den får man in mycket mer detaljer och korrekta sträckor i Garmin Connect. Bortsett från just intensiv tid då...

Om någon undrar hur det går med Japan-knepet kan jag rapportera att jag nu kört Zwift ett par dagar och det funkar felfritt.

Inga pengar har dock dragits, är mycket förbryllad. Något säger mig att handbromsen kommer dras åt av Zwift men vem vet, kanske har jag hittat ett loop hole.

Nä det är ju så klart en lösning. Men kopplar man ihop den får man in mycket mer detaljer och korrekta sträckor i Garmin Connect. Bortsett från just intensiv tid då...

Man kopplar ihop zwift och garmin connect och startar ingen aktivitet i klockan. Men du får aktiviteten i garmin connect från zwift och du får beräkning av training load mm.

Intensiva minuter "ärvs" inte från externa enheter så då får man lite på att klockans egna pulsmätare är hyffsat ok. Här är jag dock lite osäker, tror vissa klockor tar pulsen från ett anslutet pulsband även om man inte startat en aktivitet så då bör klockans pulsmätning vara samma som passet i zwift

Jag körde zwift igår (torsdag) startade ingen aktivitet på klockan och gjorde inget annat ansträngande och fick minuterna registrerarad.

Screenshot_20251024_201555_Garmin Connect.webp

Man kopplar ihop zwift och garmin connect och startar ingen aktivitet i klockan. Men du får aktiviteten i garmin connect från zwift och du får beräkning av training load mm.

Intensiva minuter "ärvs" inte från externa enheter så då får man lite på att klockans egna pulsmätare är hyffsat ok. Här är jag dock lite osäker, tror vissa klockor tar pulsen från ett anslutet pulsband även om man inte startat en aktivitet så då bör klockans pulsmätning vara samma som passet i zwift

Jag körde zwift igår (torsdag) startade ingen aktivitet på klockan och gjorde inget annat ansträngande och fick minuterna registrerarad.

Visa bilaga 800393
Ja så är teorin. Men jag har alltså noterat att min klocka inte verkar läsa pulsen rätt just under sådana pass. Har en svag misstanke om att den känner av pulsbandet men ändå inte använder det, så något blir knas. Skall testa att para bandet med klockan för att semä.

Hade helt missat att Zwift Cog och kontrollerna både i styret och utanför lirar med Rouvy. Blir till att köra en trial. Att de fått tummen ur och erbjuder abonnemang för två eller fler användare är en skaplig usp.

De har nog random skit men de kostar inte lika mycket för bara en ram. Monark har väl riktiga grejor? Caveworks har allt standard men är dyr och löjligt dyr frakt.

Minns inte om jag frågade Caveworks om de kan sälja bara stam men borde göra det

Speciellt som zwift droppat kids abonnemang de nötterna.
Nu verkar mina barns löpa till 16 men sen blir det nåt annat
+1

Tidigare var det ju åtminstone den grejen där pengar inte kom först och det kändes de gav en gnutta till cykelcommunityn. Kommer vi betala för 1-2 vuxna och 2 ungdomar över 16? Inte en chans.

Jag gillar egentligen Zwift. Men det faktum att det är det överlägset dyraste spelet i hushållet (jag har två spelgalna pojkar så det finns en del...) samtidigt som funktionen knappt matchar de flesta gratisspel, gör att jag funderar på att lämna.
Antingen behöver de steppa upp rejält med funktion (t ex grafiken) eller sänka priset rejält.
Det kostar ungefär som ett gymkort...

Jag gillar egentligen Zwift. Men det faktum att det är det överlägset dyraste spelet i hushållet (jag har två spelgalna pojkar så det finns en del...) samtidigt som funktionen knappt matchar de flesta gratisspel, gör att jag funderar på att lämna.
Antingen behöver de steppa upp rejält med funktion (t ex grafiken) eller sänka priset rejält.
Det kostar ungefär som ett gymkort...
Jag fattar ju grejen om man kör race, hänger med sina klubbkamrater osv. Men för endast Z2 och kanske ett och annat träningsprogram känns det rätt dyrt, även om Wattopia är en mysig plats.

Jag fattar ju grejen om man kör race, hänger med sina klubbkamrater osv. Men för endast Z2 och kanske ett och annat träningsprogram känns det rätt dyrt, även om Wattopia är en mysig plats.
Man kan ju köra efter effekt på sin cykeldator och sen bara titta på TV eller något (åtminstone i Z2). Att sitta och glo på Zwiftvärlden bara för sakens skull känns totalt meningslöst.

Jag har historiskt sett kört distanspass i Zwift i telefonen som bara legat på ett bord, medan jag ägnat mig åt serier på tvn typ. Intervallpass har jag kört på tvn men då går det så hårt att jag ändå inte hinner fundera över vad som visas utan håller bara koll på effekten.

Vet att det låter konstigt att ha ett Zwiftabonnemang och använda det på det sättet, men en gång för längesedan la jag en massa energi på att lägga in alla vanliga pass som zwiftpass och därför är det smidigt och lättillängligt. Nu när apple tvn försvann från mig enligt beskrivning ovan funderar jag på att skita i allt vad tv heter och bara köra med cykeldatorn. Vill dock ha sträcka för att jag är en ängslig människa som av vana vill ha med ungefärlig loggning av den, och det får man inte med enbart en cykeldator.

Tillbaka
Topp