Rusta upp gammal Miyata one ten, för mycket rost invändigt?

Halleno

Medlem
Hej på er,

Har precis kommit över en Miyata one ten som jag tänkte rusta upp och göra om till min pendlare.

När jag plockade isär cykeln stötte jag på ganska mycket rost invändigt.

Det kom ut rost flakes motsvarande en matsked totalt när jag skakade och knäppte på ramen. Jag rörde den runt omkring endel för att få rosten till att komma ut vid vevpartiet.

Lämpligt sätt att kontrollera om mängden rost är bortom räddning?

Känner att jag inte vill lägga ner både tid och pengar på projektet om ramen är kass.

Bifogar endel bilder även om det var svårt att få till skärpan.

Tack på förhand.
IMG20251024185040.webp
IMG20251024185051.webp
IMG20251024185115.webp
IMG20251024185132.webp
IMG20251024185155.webp
IMG20251024185235.webp
IMG20251024185449.webp
IMG20251024185624.webp
IMG20251024185629.webp
IMG20251024185635.webp

Överröret verkar helt klart värst drabbat. Troligtvis pga att vatten letat sig in genom kabel genomföringen.

Vad är lämpligast att spola ur ramen med? Har införskaffat rostskydd🙏🏼
Vatten. Mer vatten tillfälligt gör inte mer skada. Om du avslutar med riktigt varmt vatten och dränerat allt så avdunstar det rätt fort på insidan, förhoppningsvis sitter dräneringshålen bra så dom gör sitt jobb annars kan man använda WD-40 för att avlägsna vatten resterna.

Är väl någon/några här som haft miyataramar som rostat hål på undersidan av toptube. Men kläm lite där och känns det OK så är det väl bara köra på.

Överröret verkar helt klart värst drabbat. Troligtvis pga att vatten letat sig in genom kabel genomföringen.
Plastgenomförningarna brukar gå att få av hela om man lirkar och samtidigt vrider, ta av dem så kommer du åt att inspektera överröret och kan känna med en skruvmejsel hur mycket rost det är. Risken är nog dock stor att ramen är skrot utifrån bilderna, tyvärr.

Som fotnot. Invändig bromsvajer blev mode under slutet av åttiotalet och början av nittiotalet och även Miyata hoppade på trenden men gick tillbaka till utvändig vajer igen efter något år efter att ha insett hur kasst det var. Först fick de i löpande produktion löda dit förstärkning kring hålen för överrören gick av efter en tids cykling på grund av den spänningskoncentration som blir och sen till det att vatten kommer in så ramen rostar sönder inifrån.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp