Behöver tips på stabil året runt cykel

nissert

Medlem
Hej.

Jag kan absolut ingenting om cyklar, och i synnerhet något om elcyklar.

Jag bor i Umeå och cyklar året runt till jobbet. Jag har 5km enkel väg, och eftersom jag redan springer fem mil i veckan så känner jag att jag vill bespara mig att svetta ner mig vintertid med genom slita på dåligt plogade vägar.

Den kommer att användas dagligen, framförallt på vintern. Enstaka dagar kan det bli upp mot -30, men det är väl rätt ovanligt ändå. Däremot är det mycket snö, särskilt senare vintrarna, och jag cyklar tidigt till jobbet, så ibland är plogningen inte perfekt.

Den får kosta max 25 000, mer pengar än så har jag inte.

Kom gärna med tips!

10 växlat med plats för grov mönstrade 57mm däck.
Denna hoj från Biltema. No: 27-2210
På bilden Schwalbe Ice Spike Pro däck, 57-584.
B4_Dubb_BRA_bild.webp

Senast ändrad:
Tack, men det framgår inte vilken modell det är? 🙂
Modellen finns tydligen inte i Biltemas sortiment längre. Synd, då den var av ovanligt hög kvalite för att vara Biltema, dessutom väldigt prisvärd. Shimanos centrummotor, 40 Nm, samt ett batteri på strax över 500 Wh. Allt för ca 15-16 tkr. Mycket prisvärt. De flesta tillverkare har nog normalpris på omkring 25 tkr för motsvarande komponenter. Så du får söka vidare.

10 växlat med plats för grov mönstrade 57mm däck.
Denna hoj från Biltema. No: 27-2210
På bilden Schwalbe Ice Spike Pro däck, 57-584.
Visa bilaga 800642
Ser fin ut! Tyvärr har många erkända tillverkare gått över till att ha dämpad framgaffel på precis alla modeller vilket i min värld är totalt vansinne. Tungt, tveksam funktion och ökat underhåll.

Hade inte gissat på Biltema när jag såg bilden.

Hur går det, har du köpt någonting? Själv tycker jag komfort är a och o, så jag skulle ha rekommenderat en dam-modell med upprätt sittställning och klassiskt styre. En elcykel är mindre involverande än vanlig cykling och man kommer snabbt upp i 25 i normalterräng. Luftmotstånd saknar betydelse. Så sportig sittställning har man inte så mycket för tycker jag vad gäller elcykel. Vad jag inte har så bra koll på ännu är vad som blir bäst där man som du har snö nästan 6 månader om året. Jag har framdrift på min, och det är möjligt att det inte är idealiskt alla gånger?

Tillbaka
Topp