Bästa stället att bo i Sverige för mountain bike:ande?

eazypeazy

Medlem
Hej allihopa!

Jag kanske ska flytta till Stockholm från Skåne pga. jobb men börjar bli lite tveksam då jag ej har körkort och bil för tillfället, och då verkar det väldigt begränsande med ställen man kan mountainbikea, så då börjar jag fundera på vart i Sverige som egentligen är bäst för en mtb-nörd.

Vad tror ni?

Nackaskogarna är ett stigcyklingsparadis. Just nu 404 stigar registrerad på Trailforks (finns fler) och många mycket bra. Om du kan bor nära där är det väldigt bra. Sen finns det flera till bra områden. Trailforks är bra för att utforska.

Det går att ta cykeln på pendeltåget (med vissa begränsningar). Kan bidra till att öka "sökområdet".

När får du tillbaka körkortet? Det är ju vinter till i april så du kan ju köpa en mtb-bil då.

Det är ju dock inte riktigt svar på frågan..

Men Göteborg ligger bra till. Inom en mil om du bor rimligt centralt har du Delsjön, Änggårdsbergen, Lackarebäck, Horsickan, Hisingsparken och Biskopsgården. Strax bortanför det fyller det på med Finnsjön, Sisjön, Paradiset och Vättle. Rätt litet behov av bil om man har en gnutta kondis att förflytta sig med.

Norrköping! 8 km cykelbana sen börjar Kolmården med oändliga stigar och höjdmeters möjligheter. Finns två stadsnära skogsområden som funkar bra till vardags. Yxbacken bikepark 10 km från centrum. Går att ta cykel både på Östgötapendeln och Mälartåg för längre utflykter. Check på det mesta! :-)

Det är ju dock inte riktigt svar på frågan..

Men Göteborg ligger bra till. Inom en mil om du bor rimligt centralt har du Delsjön, Änggårdsbergen, Lackarebäck, Horsickan, Hisingsparken och Biskopsgården. Strax bortanför det fyller det på med Finnsjön, Sisjön, Paradiset och Vättle. Rätt litet behov av bil om man har en gnutta kondis att förflytta sig med.
Jag har nära bekanta - MTB-entusiaster - som bosatte sig i utkanten av Delsjöområdet för stigcyklingens skull. Jag blir alltid förundrad över hur mycket rolig stig som finns däromkring när jag hälsar på där.

Jag inser att det är anekdotiskt, men kan fortfarande inte hålla med om att det ”inte är svar på frågan” som trådskaparen ställer.

Nära de större städerna finns det helt klart mest stigar, så är det. Både Stockholm och Göteborg är outstanding om man vill ha variation. En stor fördel med Stockholm skulle jag säga är pendeltåget som ger dig ändlösa möjligheter att köra envägsturer också.

Hej allihopa!

Jag kanske ska flytta till Stockholm från Skåne pga. jobb men börjar bli lite tveksam då jag ej har körkort och bil för tillfället, och då verkar det väldigt begränsande med ställen man kan mountainbikea, så då börjar jag fundera på vart i Sverige som egentligen är bäst för en mtb-nörd.

Vad tror ni?
Jag kan ge dig facit.

Du bör vara medveten om att cyklingen i Stockholm överlag är mer teknisk än den i Skåne. Gillar du lite stök är det ett uppköp. Gillar du platstig så kanske inte lika mycket. Om du behöver ett stort berg för att bli glad bör du kanske söka dig ännu längre norrut.

Stockholm håller absolut toppklass. Stigcyklingen börjar 2 km från slottet, så någon bil behövs inte om du bor någorlunda centralt. Bra MTB finns åt alla håll, oavsett var du bor.

Det finns andra platser i Sverige med lika bra stigcykling. Men det finns få platser i världen som har lika mycket av lika bra stigcykling. Hellas är knappt 10x10 km2 och där kan man cykla många,många dagar utan behöva upprepa sig.

Nu kommer jag väl trampa på en del tår, men Stockholm vs Skåne när det gäller MTB är en nobrainer. Och då är jag väl medveten om att Skåne har ett antal jättefina stigområden. Men de är i sammanhanget väl glesa. Det är som att jämföra spannmålsskörden i Stockholms innerstad vs Söderslätt. Fast tvärtom. För MTB är Stockholm är oändligt mycket bättre än Skåne.

Som Stockholmare säger jag följande:

Göteborg.
Ja, stockholmscykling är begränsad utan bil.

Bor man nära Hellas så har man ett stort område tillgängligt för stigcykling, men det är ganska enformig cykling.

Finns såklart dom som cyklar sina endurocyklar flera mil på asfalt mellan områden, men då ska man ha mycket pannben

Jag som bott i Stockholm i 13 år innan jag flyttade till Göteborg tycker Göteborg överträffar Stockholm på alla fronter gällande MTB. Precis som Rattnalle skriver så kan man cykla till en mängd olika naturreservat/områden som ligger relativt centralt och massor att ta sig till som ligger lite längre ut.

Jag bodde mestadels i norra delen av Stockholm och det var ju alltid ett dagprojekt att ta sig till södra sidan av stan för att cykla, och jag var aldrig så imponerad av t.ex. Hellas att ta mig dit med bil varje gång.

Med det sagt så har Stockholm mycket kul också såklart, mestadels vanliga naturstigar för XC/stigcykling.

Det beror nog på vad man pratar om. Det kräver lite pannben att cykla från Malmö/Lund till Generp också eller för den delen från Båstad upp till Vallåsen.

Så flyttar man från att bo bredvid ett spår till att inte göra det så är det en sak. Försöker man ersätta stadsnära cykling i Malmö med dito i Stockholm så tror jag nog att det kommer att gå mycket bra. Regnbågen och Spillepengen är inte mycket att hetsa upp sig över.

Sen finns det annat än mtb i livet. Se till att jobbet är roligt och skaffa nya kompisar (läs tjejer). Jag tyckte inte det var nåt vidare, men så trivdes jag inte med jobbet heller.

Om stigcyklingen är bäst i Stockholm eller Göteborg kan med rätta debatteras länge. Men jämfört med Skåne är bägge två rena paradisen. Budskapet till TS är att låta andra kriterier som jobb, boende och eventuell partner styra flytten. MTB finns så att det räcker och blir över i både Stockholm och Göteborg.

Vad är det du tycker är enformigt med stigcyklingen i Hellas?

(Kan väl tillägga att jag inte alls delar den uppfattningen.)
"Enformig" är kanske ett dumt ord då eftersom det kan vara negativt laddat.

Det är (enligt trailforks) 250 km av Hellasstig 🙂
Det är bra stigar, det är många, men som sagt, det är en ganska snäv typ av cykling. Mestadels platt naturstig med inslag av häll.

Jag bodde vid krysset i bild, utkanten av Göteborgs innerstad, och hade lyxen att ha Änggårdsbergen (stigsystemet till vänster) inom 1km. Kände sällan behov att ta mig någon annanstans men när Delsjöområdet och Lackarebäck (stigsystemen till höger) låg så nära så stack man ju dit ändå rätt ofta. Att ha dessa områden (samt ännu fler åt norr och söder) inom 5 km från lägenheten känns i efterhand snudd på overkligt.

Edit: majoriteten av dessa stigar är ju trail/enduro. Är det xc man söker så kan Göteborg upplevas som lite stökigt.

1761814300442.webp

Senast ändrad:
Läser ibland att folk som flyttat från Stockholm till Göteborg upplever cyklingen som bättre och mer tillgänglig i Göteborg. Jag har aldrig läst det motsatta.

Det är bra stigar, det är många, men som sagt, det är en ganska snäv typ av cykling. Mestadels platt naturstig med inslag av häll.

Jag skulle säga att det inte kan blir bättre än så given höjdskillnaderna som finns. Mycket variation inom det som är möjligt. Dessutom är en stor del relativt okänsligt för fukt, som är bra i den här årstiden. Och det finns stökiga utförslopp i form av flera Nacke-spår, rollers som Das Röller och flera drops här och där. Enkelt att glömma mellan allt annat som finns.

Jag har aldrig varit i Göteborg, men höjdskillnader verkar vara större där. Stockholm är dock oändlig bättre än norden av Nederländerna där jag körde min första MTB: sandig ridstig med max en halv meter höjdskillnad. Jag sålde MTBn snabbt.

Jag skulle säga att det inte kan blir bättre än så given höjdskillnaderna som finns.
Det här är en tråd om vart cyklingen är bäst, inte "vart är den bäst efter sina geografiska förutsättningar" 😛

Men jag håller inte med där heller. Mina ändå rätt få och korta besök i Götet har om något lärt mig att cyklingen här uppe ändå skulle kunna vara bättre än den är.

Det finns väldigt mycket bra byggt och grävt, på ett helt annat vis än vad vi har här.

Förutom dom rent juridiska hindren så drabbas vi också av att stockholm är så utspritt.

Vi har massvis med eldsjälar som kämpar på med ganska små och isolerade områden.
Alla kommuner kräver egna lokala föreningar, så det läggs energi på att hålla massvis med styrelser igång, istället för att arbeta ute.

Och det finns som sagt mycket bra, men det är 2-3 stigar i en klunga, och sedan 20 min i bil för att ta sig till nästa 2-3 stigar.

Det här är en tråd om vart cyklingen är bäst, inte "vart är den bäst efter sina geografiska förutsättningar" 😛

Men jag håller inte med där heller. Mina ändå rätt få och korta besök i Götet har om något lärt mig att cyklingen här uppe ändå skulle kunna vara bättre än den är.

Det finns väldigt mycket bra byggt och grävt, på ett helt annat vis än vad vi har här.

Förutom dom rent juridiska hindren så drabbas vi också av att stockholm är så utspritt.

Vi har massvis med eldsjälar som kämpar på med ganska små och isolerade områden.
Alla kommuner kräver egna lokala föreningar, så det läggs energi på att hålla massvis med styrelser igång, istället för att arbeta ute.

Och det finns som sagt mycket bra, men det är 2-3 stigar i en klunga, och sedan 20 min i bil för att ta sig till nästa 2-3 stigar.

Bra poäng!

2-3 stigar berör mycket var man bor. Om man kan välja var man bor eller har tur att bor i närheten av Hellas eller Görväln är det ingen problem. Men håller med att det är ett problem på många andra ställer.

Jag måste dock säga att syften med tråden är lite oklart. TS ska flytta till Stockholm men kan välja att flytta någon annanstans om cyklingen i Stockholm inte är bra?

Till TS:
Det finns som @Aron säger väldigt mycket fina mtb-stigar nära Stockholm, väl tillgängliga utan bil. Bosätt dig längs tunnelbanans linje 17 söderut så har du Hellas/Nackareservatet inom några minuters cykling, och innerstan inom 5-15 minuters cykling/tunnelbane-åkning.
Alternativa boenden är utåt Tyresö, buss, längre ut, men nästan lika nära Nackareservatet, fast söderifrån,
olika platser i västra Nacka, eller älta (också Nacka), många av orterna där är också inom några minuters cykling från Nackareservatet, och de flesta inom cykel-pendlingavstånd från innerstan, alt med hyggliga bussförbindelser med innerstan.
Nacka/Stockholm i stort saknar stora höjdskillnader men att säga att det är värdelöst som mtb-destination är löjligt.

Ett bra ställe att bo på i Stockholmsområdet är Kallhäll då det finns tre områden (Görvän, Järvafältet & Ängsjö) tillgängliga inom 2 km asfaltscykling. Finns även pendeltåget som man får ta med cykeln på.

Nackdelen med hela Stockholm är ju hur platt det är, och att Stockholms kommun förbjuder cykling i terrängen vilket tar bort en hel del terräng.

Hej allihopa!

Vad tror ni?
Jönköping & Huskvarna har arrangerat flera MTB SM och Europamästerskap, nu senast ungdoms EM. Ger en liten fingervisning om att det finns mycket MTB i området, dessutom massor av fin gravel cykling, och bäst av allt. I stort sett allt går nå med cykel.

"Platt" naturstig är ju det bästa som finns. Så man slipper helvetesuppförsbackar stup i kvarten. Precis lagom stökigt också så man kan hitta flow på en bra dag men det ändå inte är för lätt så det blir tråkigt.

"Platt" naturstig är ju det bästa som finns. Så man slipper helvetesuppförsbackar stup i kvarten. Precis lagom stökigt också så man kan hitta flow på en bra dag men det ändå inte är för lätt så det blir tråkigt.
Det handlar inte om det är bra eller inte, sådant är väldigt personligt.

Det handlar om att MTB innehåller ett jäkla brett spektra, och Hellas täcker in ett rätt smalt spann av det.

min uppfattning är man hittar mtb-stigar överallt, men på landet är densiteten generellt lägre än närmare städerna där fler hjälper till mot den ständigt framrusande igenväxningen.

men stigar hittar man.

en del av stigarna har tendensvis blivit mer ska vi sägs expertiga under min tid i gebitet.

därmed inte så inkluderande. att tänka på när nya passager skapas.

Vad är det du tycker är enformigt med stigcyklingen i Hellas?

(Kan väl tillägga att jag inte alls delar den uppfattningen.)

Nu var det länge sen jag bodde i Göteborg men jag minns det som lite mera kuperat än Hellas, och kanske lite mera varierad natur. Sen är ju Göteborg mycket mindre så det är lättare att cykla till de olika områdena, som dessutom kanske hänger ihop mer. Men det beror ju som alltid på var man cyklar - jag cyklade t.ex. aldrig i Änggårdsbergen utan bara i Delsjöskogarna, Vättlefjäll och Sandsjöbacka, Bohus- och Hallandsleden om man ville ge sig ut på längre äventyr. Det räckte rätt bra.

Men på samma vis kan man ju nyttja Sörmlandsleden i alla fall om man bor söder om stan.

Minns det som ungefär lika teknisk cykling i Göteborg och Stockholm och en hel del riktigt bra på båda ställena. Generellt sett finns det inte alls lika mycket att välja på om man kommer lite bort från där det bor mycket folk, av förklarliga skäl.

Det handlar inte om det är bra eller inte, sådant är väldigt personligt.

Det handlar om att MTB innehåller ett jäkla brett spektra, och Hellas täcker in ett rätt smalt spann av det.
Ser inte problemet med det, dock. Man får väl cykla det som finns helt enkelt? Bodde jag vid ett berg skulle jag säkert cykla utförs. Nu gör jag inte det så då får det bli plattförs. Vore det ostökigt finge jag cykla XC, och så vidare.

Som grädde på moset är det bara 20min till Flottsbro från stan (Sthlm) om man är sugen på lite hopp och skutt. Med bil dock...

Ser inte problemet med det, dock. Man får väl cykla det som finns helt enkelt? Bodde jag vid ett berg skulle jag säkert cykla utförs. Nu gör jag inte det så då får det bli plattförs. Vore det ostökigt finge jag cykla XC, och så vidare.
Är trådens fråga "jag bor bredvid Hellas, vart ska jag cykla"?

Är trådens fråga "jag bor bredvid Hellas, vart ska jag cykla"?
Tror du att din definition av "bra cykling" är exakt samma som alla andras?

Själv skulle jag vara jättenöjd med att bara cykla i Hellas resten av livet. Men nu bor jag inte i närheten längre, så det blir annan cykling istället.

Naturligtvis är trådtitelns fråga inte entydigt definierad. Om jag skulle försöka utse bästa platsen för en aktivitet som kan bedrivas i olika former skulle jag dock se det som ett plus ju fler former av aktiviteten som platsen lämpar sig för.

Därmed inte sagt att en plats med brett utbud av olika former är optimal för en enskild individ. Där kan det mycket väl vara så att det bara är en form av aktiviteten som är av intresse och då är det förstås bra ju mer det finns av den formen medan existensen av andra former är rätt ointressant eller kanske t.o.m. i något fall en nackdel.

Jag var förbi Hellas med cykeln en gång. Tyckte det var svårt att hitta rätt bland cykelstigarna och många gångare ute. Men där finns mycket att utforska.

Jag brukar mest cykla vid Fiskartorpet för att det ligger nära city och hemmet. Världens minsta skidanläggning, som ligger några hundra meter norr om Valhallavägen. Finns en del ganska tekniska stigar där och fina stigar ut mot Stocksund.

Ursvik vid Järvafältet är bra.

Vill slå ett slag för Katrineholm där CK Ceres har märkt upp ett antal jättefina MTB-slingor. Jag bor i Göteborg, men jobbar mycket i Katrineholm, så två bra ställen att cykla på (även om det blivit mest lvg senaste tiden).

det låter lite tragiskt och instrumentellt på nåt sätt att bo i en storstad och vara hänvisad till olika begränsade "områden" där en cykla runt och kors och tvärs och rekreera sig för att orka jobba igen. happyrides paroll är "work less ride more", och då tycker jag det är bättre att bosätta sig på en billigare plats för att få mer tid att cykla.

i mindre städer eller rent av på landsbygden är det enklare att göra cyklingen till något mer än hjärndöd rekreation. särskilt med mountainbike går det att ge sig ut på upptäcktsfärd, cykla ut ur eller in i samhällsmaskineriet och antingen hitta platser där en får en verklig respit, eller en riktig förståelse av den osminkade skogs-, jordbruks- och tillverkningsindustrin.

Som flera andra skrivit så hade jag okså börjat kolla åt göteborgshållet istället för 08 land .
Göteborg är svårslaget när det gäller cykling med tanke på hur mycket bra cykling det finns utan att man är beroende av bil.

Tillbaka
Topp