[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Svårt att få ut något av bilden som preciserar platsen. Kan inte riktigt avgöra om "blobben" i mitten är någon konstinstallation, glitch i matrisen eller en vattendroppe på linsen.
Är dock rimligt säker på att det är i Storbritannien så jag slår till med London som min gissning.
fel, och ingen glitch, det roterar..

Av nyfikenhet, är det något speciellt man ser på bilden?
Det var någon bar om jag minns rätt längst ner i huset. Jag var där på jobb i slutet av 2009 i två månader men i Wigan. Så gjorde en dagsutflykt till Liverpool där detta fotades. Det speciella är väl att de roterar en stor skiva mitt på huset som ibland ligger platt så det ser normalt ut och ibland som ovan.

tydligen fanns den bara under 2007 - 2011.

Japp, med "roterande" blev det enklare att få till en vettig Google-fråga - hittade just sidan ovan. På vilket torg hittar vi den här grundläggande gubben?
20250920_104543.webp

Då slänger jag in en bild. Bilden är lite konstig då var tvungen att redigerar bort text.

Vart är jag ? , vill gärna ha svar på både stad och plats.
1000003014.webp

Inget krav på att bilderna ska vara bra! Sen är det förstås trevligt om de är sådana att någon har en rimlig chans att klara dem.

Första tanken var helt off, men sen fick jag en känsla av att berget skulle kunna vara Mont Blanc och en snabb googling på Genève och Mont Blanc gjorde mig rätt säker.

Kontrar med denna. Nöjer mig med rätt ort som svar.

P1080088.webp

Gjorde ett test:
Googlade med en utifrån bilden hyggligt rimlig söksträng och en bit ner i bildresultatlistan fick jag napp. Sen vet jag förstås inte hur känsligt det är för valet av textsträng, men det går i alla fall att googla sig fram till svaret om man vare sig känner igen sig, vill gissa eller gå någon annan väg.

Red brick church in Italy och då hittar jag Milano? Santa Maria delle grazie kanske.

Vet inte hur mkt till ledtråd det är, men det verkar som att byggnaden på andra bilden i folkmun benämns efter dess byggnadsstil.

Tillbaka
Topp