Plötsligt skrammel från bakparti/bakväxel?

johan12345

Aktiv medlem
Nästan ny Canyon Spectral som bara gått ca fyra veckor. Visserligen rätt mycket dh (Järvsö, Flottsbro) men inget extremt.

Igår började plötsligt det skramla ordentligt när jag körde stök. Upptäckte att skruven som håller fast bakväxeln hade lossnat lite så skruvade åt den. Men skramlet försvann inte utan var kvar resten av dagen. Har efterdragit alla skruvar nu och drivlinan är i gott skick. Kan inte se något som sitter löst.

Det enda jag reagerar på lite är att det känns som clutchen ger mindre effekt nu än tidigare (ja den är på). Har dock bara haft Sram tidigare så osäker på om jag inbillar mig. Kan den bli utsliten på bara 4 veckor eller fått en smäll och blivit sämre? Någon annan teori?

Symptomen är alltså att skramlet endast uppstår vid stök eller om man kör nerför en trappa eller liknande. Annars lika tyst som tidigare. Vet att jag reagerade på att cykeln kändes väldigt tyst precis i början men så är det tyvärr inte längre.

IMG_3260.webp

IMG_3259.webp
IMG_3258.webp

På Shimano brukar man ju kunna ställa hur hårt clutchen ska ta bakom den lilla täckkåpan som du kan skruva bort (tror man tar bort täckkåpan på rödmarkerad skruv). Men låter ju konstigt att det skulle ha ändrats i samband med att växeln satt löst.
Screenshot 2025-09-28 123902.webp

Tack för tips och förslag. Tyvärr är det här en Deore växel så på den finns det ingen möjlighet att justera clutchen (endast XT och ev SLX). Men bra tips.

Kasetten var faktiskt en av dom första sakerna jag kollade eftersom jag har haft det problemet en gång tidigare! 😉 Men en klassiker gissar jag…

Har faktiskt haft två riktiga cykelmekaniker som tittat på det lite snabbt (en igår i Flottsbro och en som jag stötte på av en slump när jag var ute och körde för en stund sen). Ingen av dom kunde se något tydligt fel även om han jag snackade med idag höll med om att clutchen kändes lite slappare än normalt. Men inget som är sönder vad det verkar utan jag upplever den bara som skramligare än normalt.

Får ta en ordentlig titt efter middagen ikväll och sätta upp den i mekstället och se om det ger nåt. Även montera av bakhjul och dubbelkolla alla skruvar och bultar.

Tack för tips och förslag. Tyvärr är det här en Deore växel så på den finns det ingen möjlighet att justera clutchen (endast XT och ev SLX). Men bra tips.

Kasetten var faktiskt en av dom första sakerna jag kollade eftersom jag har haft det problemet en gång tidigare! 😉 Men en klassiker gissar jag…

Har faktiskt haft två riktiga cykelmekaniker som tittat på det lite snabbt (en igår i Flottsbro och en som jag stötte på av en slump när jag var ute och körde för en stund sen). Ingen av dom kunde se något tydligt fel även om han jag snackade med idag höll med om att clutchen kändes lite slappare än normalt. Men inget som är sönder vad det verkar utan jag upplever den bara som skramligare än normalt.

Får ta en ordentlig titt efter middagen ikväll och sätta upp den i mekstället och se om det ger nåt. Även montera av bakhjul och dubbelkolla alla skruvar och bultar.
Om jag inte missminner mig så ska det gå att justera clutchen, men först efter att kåpan tagits bort.

Ok. Har googlat en del på det här och tittat på lite YT-videos. Verkar som att det är rätt sannolikt att clutchen behöver justeras (förmodligen skruvas åt lite) och kanske tom rengöras och fettas in igen.

I den här videon (vid ca 4.30) pratar han om att Shimano tydligen rekommenderar att man justerar clutchen efter ca en månad på en ny cykel (och då vanligen skruvar åt den lite).

En snabb fråga då: Måste man ha Shimanos eget fett för detta eller duger det med tex vanligt (weldtite) lithiumfett, Motorex 2000 eller liknande?

Ok. Har googlat en del på det här och tittat på lite YT-videos. Verkar som att det är rätt sannolikt att clutchen behöver justeras (förmodligen skruvas åt lite) och kanske tom rengöras och fettas in igen.

I den här videon (vid ca 4.30) pratar han om att Shimano tydligen rekommenderar att man justerar clutchen efter ca en månad på en ny cykel (och då vanligen skruvar åt den lite).

En snabb fråga då: Måste man ha Shimanos eget fett för detta eller duger det med tex vanligt (weldtite) lithiumfett, Motorex 2000 eller liknande?
Shimano har ett dedikerat fett så jag skulle använda det. Har en burk hemma så om du vill ha en klick skickad till dig så fixar jag det om du betalar porto. Skicka meddelande i så fall så gör vi upp där.

Nä hörni det här var lite segt…

Tog en rejäl titt på hela drivlinan inkl bakväxel och tog även loss bakhjulet och kollade kassetten (som satt fast som den skulle). Min teori var att det var clutchen som behövde spännas (och ev rengöras o fettas in) men när jag tog bort plastkåpan och kollade var allt helt i sin ordning. Helt korrekt spänning på clutchen (kollade med momentnyckel) och allt såg superfint ut. Däremot upptäckte jag att kedjan hängde som en slak tvättlina på minsta kuggen bak! Som @erolwi skrev ovan var alltså kedjan för lång! Trodde jag…

Hade jag varit lite smart här hade jag naturligtvis dubbelkollat vilken längd som Shimano rekommenderar. Det gjorde jag inte. Utan jag tog bort två länkar och vips var kedjan spänd och fin på minsta kuggen också. Tyvärr hjälpte det bara delvis och skramlet fanns fortfarande kvar på dom högsta växlarna.

När jag sen äntligen dubbelkollade hur lång kedjan egentligen var visade det sig att om jag drar den runt största klingan bak får jag bara fyra länkar över och Shimano rekommenderar ju 5-6 på en fs. Skit. Så nu är alltså kedjan något för kort.

Jag lutar nog snarare mot att bakväxeln fått en ordentlig kyss eller att någon fjäder eller liknande tänjts ut. Går kanske att laga men här känner jag att jag börjar närma mig gränsen för min kompetens. Och frågan är om det ens är värt att lämna in? Verkstan lär ju ta minst en 500-ing för detta gissar jag. En helt ny Deore bakväxel kostar ju inte mycket mer. Så kanske jag får chansa på att beställa en ny och byta själv. För eller senare lär jag ju behöva en ny bakväxel ändå så det är ju inte bortkastade pengar.

Medan jag väntar på ny bakväxel: vågar man cykla på kedjan som sitter på nu eller bör jag sätta på en ny direkt (med korrekt längd)?

sorry för det. Det är ju stor skillnad på olika länkage och hur mycket kedja som faktiskt behövs. Du kan ju lägga upp den på största bak, släppa ut luften ur dämparen och se hur det ser ut (att kedjan inte spänns helt). Alternativ 2 är ju att sätta tillbaka en länk med två kedjelås. Alternativ 3 är ju att spärra lättaste växlen, om du inte behöver den.

Går det inte att framkalla ljudet på något sätt? Ställa hojen upp och ned och skaka, banka lite här och där. Eller bunnyhoppa på vägen och se vad som verkar röra på sig vid landning?

sorry för det. Det är ju stor skillnad på olika länkage och hur mycket kedja som faktiskt behövs. Du kan ju lägga upp den på största bak, släppa ut luften ur dämparen och se hur det ser ut (att kedjan inte spänns helt). Alternativ 2 är ju att sätta tillbaka en länk med två kedjelås. Alternativ 3 är ju att spärra lättaste växlen, om du inte behöver den.

Går det inte att framkalla ljudet på något sätt? Ställa hojen upp och ned och skaka, banka lite här och där. Eller bunnyhoppa på vägen och se vad som verkar röra på sig vid landning?
Jo det går att framkalla ljudet genom att tex bunnyhoppa, lyfta bakhjulet (och slå ner det) eller köra nerför en trappa. Låter som gammal hederlig ”chain slap” typ billig hardtail med sunkig enkel bakväxel. Och värre på dom högsta växlarna. Så nåt med kedjespänningen är det. Och det var inte såhär tidigare.

Kom också på att jag körde det stora Grävet-droppet i Flottsbro i söndags och landade rätt djupt då. Osäker på om det var före eller efter missljudet började men kan ju ha påverkat. Är ju ett rätt rejält dropp numera och har man lite för mycket fart landar man ju nästan flat där. Eller så är det bara otur.

Jo det går att framkalla ljudet genom att tex bunnyhoppa, lyfta bakhjulet (och slå ner det) eller köra nerför en trappa. Låter som gammal hederlig ”chain slap” typ billig hardtail med sunkig enkel bakväxel. Och värre på dom högsta växlarna. Så nåt med kedjespänningen är det. Och det var inte såhär tidigare.

Kom också på att jag körde det stora Grävet-droppet i Flottsbro i söndags och landade rätt djupt då. Osäker på om det var före eller efter missljudet började men kan ju ha påverkat. Är ju ett rätt rejält dropp numera och har man lite för mycket fart landar man ju nästan flat där. Eller så är det bara otur.
så ska det inte behöva låta om cykeln.
Du kan känna själv på kedjespännar-armen om den ger rätt motstånd. Jämför med "cluthen" i off-läge med någon annan bakväxel du har hemma kanske?

Lämna in på service? - Nä, köp en ny bakväxel som du redan tänkt.

Men först, prova det som erolwi skriver om kedjelängden.
Kolla sen b-skruven. Kan vara utgängad/fel justerad eller böjd.

Lycka till. Hoppas du löser det !

Senast ändrad:
Det här blev en långdragen historia...

Har haft förkylningen från helvetet så inte kunnat cykla så mycket den senast månaden men följande har jag nu försökt mig på:

- Bytte hela bakväxeln mot en helt ny deore. Satte på helt ny kedja med korrekt kedjelängd. Stor skillnad i kedjespänning. Med den gamla växeln hängde kedjan som en slak tvättlina och med den nya var det betydligt bättre. Vet ej vad det var för fel på den gamla men såvitt jag kunde avgöra var det inget fel på just clutchen.

- Dessvärre var "skramlet" inte helt borta (men något bättre) och efter att ha kollat allt jag kunde komma på gav jag upp och lämnade in hojen hos lbs. Dom kunde inte heller se något allvarligt fel förutom att jag tydligen lyckats dra den nya kedjan fel på ett ställe (pinsamt. herregud, inte första gången jag byter kedja...) och sen spände dom clutchen lite till.

Då trodde jag nog att det äntligen skulle vara fixat men tji fick jag. Fortfarande skrammel vid stök, hopp och liknande. Sjukt irriterande. Och jag kan för mitt liv inte förstå varifrån det kommer. Men alltså helt tyst om man bara cyklar på plan mark och inte utsätter bakpartiet för något.

Så. Förslag på vad jag kan gå igenom och kolla? Tänker spontant att jag väl får börja med bakhjulet, plocka av kassetten och kolla där. Ev kanske plocka isär freehub-bodyn och kolla även den.

Sen får det väl bli pedaler, framdrev och kanske även vevlager (är BSA på den här hojen).

Något annat eller någon annan teori? Just nu är jag inte så sugen på att ge mig ut öht med hojen när det låter såhär mycket så vill verkligen få bort detta.

Svårt att säga utan att se det. Det är inte så att man inte kan cykla utan clutch eller att det är helt skramelfritt med clutch.

Linda en uppklippt slang runt kedjestag

Svårt att säga utan att se det. Det är inte så att man inte kan cykla utan clutch eller att det är helt skramelfritt med clutch.

Linda en uppklippt slang runt kedjestag
Lite svårt att filma om man säger så. Men hade ju naturligtvis varit lättare att diagnosticera.

Anledningen till att jag reagerar på skrammel från cykeln är ju att den inte lät såhär i början. Den är ju sprillans ny och var väldigt tyst dom fyra första veckorna. Är alltså en Canyon Spectral (2025) som jag köpte 1 sept. Jag vet att jag reagerade på just den detaljen då min tidigare fs som jag kört med i nästan fem år inte var alls lika tyst.

PS. Ang slang kring kedjestag. Är ju en klassiker på billiga hojar (sonen hade det på sin första mtb) men på den här sitter ett rätt rejält kedjeskydd i gummi så en slang ovanpå gör nog ingen större skillnad.

Lösa skruvar kan vara orsaken också. Har haft flera flskhållare/verktygshållare som börjat leva om pga lösa skruvar. Även dropper som börjar röra sig för mycket i sidled eller sadel. Kolla även alla länkageskruvar.

Lösa skruvar kan vara orsaken också. Har haft flera flskhållare/verktygshållare som börjat leva om pga lösa skruvar. Även dropper som börjar röra sig för mycket i sidled eller sadel. Kolla även alla länkageskruvar.
Har faktiskt kollat alla skruvar (inkl länkage) men kan nog gå igenom dom igen. Kan ju ha missat någon. Få kolla droppern och sadeln lite noggrannare.

Sitter kassetten fast? Om det är litet glapp i t ex klingorna färdas ljudet åt oväntade håll. Kedjan kanske agerar sträng?!
Jo den kollade jag nästan direkt (hade en lös kassett på en annan hoj för några år sen). Jag kan inte känna något glapp men funderar på att montera loss den ändå och dubbelkolla så allt sitter som det ska.

visst, det är kanske bara jag som anar metod fel
Hehe. Det anar jag med. 😉 Är nog rätt ofta metodfel när jag fuskar som cykelmek…

Å andra sidan har jag ju haft tre olika professionella cykelmekaniker som tittat på hojen utan att lyckas lista ut vad som är problemet. Så det är ju uppenbarligen inte bara jag som är lite trög. Alltid en tröst.

Hallelujah. Jag tror fantamej jag lyckades hitta det som åsamkade skramlet till slut…

Började med en sjukt grundlig bolt check och kollade allt en gång till för säkerhets skull. Kollade även bultarna till bakbromsen, plockade ur beläggen och satte dit igen. Kollade bakväxeln för hundrade gången och kollade skruvarna till jockey-hjulen.

Hade ju som sagt redan kollat kassetten och där fanns ju inget glapp så trodde väl egentligen inte så mycket på det men beslöt mig ändå för att ta loss den för säkerhets skull. Kassetter ska ju dras åt med 40 Nm så dom kan ju sitta som berget. Så beredde mig på att ta i så mycket som vanligt. Döm om min förvåning när kassetten lossnade direkt med nästan ingen kraft alls! Och då vill jag påpeka att jag precis innan kollat kassetten och det fanns inget glapp öht! Mycket märkligt. Men tog då isär allt, gjorde rent, monterade tillbaka med momentnyckel (till 40 Nm) och nog fan är skramlet helt borta nu… 😉

Slutet gott allting gott. Men nu vet jag att kassetten kan sitta löst utan att det går att känna något glapp.

Tillbaka
Topp