Köpråd heldämpad mtb max 40 000kr

Jag är ute efter något som är 'färdigmonterat' vid leverans. Annars kommer jag bygga ihop den fel eller ha sönder typ 72 komponenter innan den är färdigmonterad :D...

Jag har haft problem med alla svenska butiker där jag har beställt som också har fysiskt butik, förutom Cykelcity och TCM. Framförallt att det tar mer än en vecka, och flera mejl, att upptäcka att nåt som jag beställde inte var på lager även om websidan sade att det var på lager. Eller tre veckor och flera mejl för att fixa en broms.

Jag har aldrig haft problem hos BIke24, bike-discount, R2 och bike-components. Också inte vid retur, förutom att det kan tar lite tid innan pengarna är tillbaka på kontot.
Jag har bara haft bra upplevelser med kundservice hos bike24, bike-discount, bike-mailorder och r2-bike som är mina go-to. Det kan jag inte säga om många svenska butiker. Jag har reklamerat hojar och delar hos nämnda och processen har varit smidig ändå.
Okej men det låter ju betryggande, då kanske man i alla fall vågar köpa från de sidorna ni nämnde.
Får man fråga hur mycket retur fraktkostnaden har varit på vid retur av cykel?

Det kostar säkert en del.

Trek Fuel Ex borde du kunna testa i butik (Small). Merida One Forty är lite hög men kan man testa i butik så kanske det kan vara nåt. XS eller S. Båda är relativt höga och långa.

Occam SL H10 bör vara helt perfekt. Relativt långa kedjestag för en small så balansmässigt får du bra tryck på framhjulet, det ger trygghet utför. Habit är också bra. Hade dock känts konstigt att köpa en aluminium-habit för de pengarna när det går att köpa en i kolfiber till samma pris. Occam LT och Stumpjumper är bra cyklar men de bör rimligen upplevas som väldigt tunga att vara ute och trampa på.

Jag kan också tycka att det kan vara värt att kolla med XXL om de tror att Cube ONE55 kommer att komma in igen. Den sålde de för 27-28tusen för mindre än ett år sedan.
Hörde med XXL den hade utgått ur sortimentet och skulle inte komma in igen

läste att framgaffeln inte var den bästa, är det något jag bör oroa mig för? Eller kommer jag inte märka av det på "min nivå" av åkning

läste att framgaffeln inte var den bästa, är det något jag bör oroa mig för? Eller kommer jag inte märka av det på "min nivå" av åkning
Köp och testa, är den kass så kan du ju lägga 5000 på en bättre begagnad när cykeln ändå kostar långt under din budget.

Skulle säga att det är hyffsat lika spec. NX väger mycket men är funkis. Begränsar lite när det gäller kassett-val då det är HG men å andra sidan billiga resverdelar. När det gäller gaffel tror jag inte det är nog större bekymmer. Kör med den tills det är dags för stora servicen. Då kan man slänga in en annan dämpenhet för kanske 1500-2000:- så har du en Pike Ultimate. Bromsarna har väl det gnällts om lite för tunga åkare som kör hårt. Kanske inte din kategori? :)

@Cordelia01 Om jag läser rätt så äger du redan 2 stigcyklar (HT) samt en el-MTB? Hur mycket cyklar du per år? Vad är du nöjd med och vad gillar du inte?
Stämmer, cyklar nog kanske 3-4 ggr i veckan på somrarna när jag varit ledig. Men är sugen på byta HT till en FS, men om det blir en habit så var ju den så billig så kanske blir att behålla alla 3, dem är ju snygga och kolla på och begagnade marknaden är ju inte så bra så lär ju inte få så mycket pengar för den oavsett.
el-Mtb tycker jag är rolig då den är fs, kan även påverka att jag kommer ju upp i högre hastigheter som gör att den känns lite roligare att köra, När jag åkte till Idre tog jag med båda två, då använde jag elen för de stigar som inte var utför. Medan jag använde Laufeyn nedför. Är egentligen nöjd med Laufeyn men saknar en bakdämpare. Men sen har jag ju inte så mycket att utgå efter. Älskar bromsarna på båda två, det är väl de stora skillnaden jag har känt när jag testat att cykla på 2 andra cyklar. El mtb är en gammal scott e genius 730 från 2018 men där mycket komponenter är bytta av förra ägaren. Ny bromsar och skivor och nya dämpare m.m.. sitter en fox 36 180 mm slaglängd i fram på den (visste inte det innan jag åkte och köpte den) så det är väl inte den optimala gaffeln för vad jag kör. Men köpte liksom den första bästa på blocket i min storlek som inte var så dyr. Är överlag nöjd med allt på den förutom att jag tror jag behöver göra en dämparservice och serva den lite så det blir i vinter. Men har liksom ingen aning om vad för komponenter som sitter på där (eftersom jag har 0 koll på sånt..) så är svårt att säga exakt vad jag är nöjd med.

(Sen har jag även en till Ht (alltså 3 cyklar totalt nu) som jag kört med i veckorna då jag legat borta (och inte orkat frakta cykeln fram och tillbaka), men den ska jag sälja!. Den har dock bara rullat grusväg så har varken bu eller bä att säga om den)

så målet är 2 eller 3 cyklar (En el, En fs och eventuellt om jag sparar en ht)

Kan dock erkänna att jag har lite av ett shoppingberonde av cyklar hahah (men har man bara 1 hobby så känns det okej)

Ja, kolla vad folk tycker om de svenska. Inte minst bikester/cykelkraft

Har du läst resten av tråden? Nästan bara positivt. Jag har beställt en cykel där och några prylar senare. Gick hur bra som helst.

så du tror det är okej att köpa från Rose? (Förlåt om jag är nojig hahah, har bara aldrig köpt något såhär dyrt förr)
Är det i så fall ett bättre alternativ än habit 3. Var ju finna rabatter på Rose också
Det går t.o.m bra att köpa från cykelkraft. Jag ver däremot inte hur det fungerar med retur pga fel storlek.
Miller verkar ha 410mm saderör vilket kanske funkar, kanske inte

Har du tänkt att eventuellt uppgradera cykeln så är ju ramen av stor vikt. Dvs är det en bra grundkonstruktion. Har cykeln fått bra betyg vid tester på de egenskaper som rör just det. Sen om däcken är dåliga eller att gaffeln inte presterar som de allra bästa går ju alltid att fixa senare.

Väldigt bra reapriser med bra komponenter och numera lite mer uppdaterade geometrier 👍

Har du tänkt att eventuellt uppgradera cykeln så är ju ramen av stor vikt. Dvs är det en bra grundkonstruktion. Har cykeln fått bra betyg vid tester på de egenskaper som rör just det. Sen om däcken är dåliga eller att gaffeln inte presterar som de allra bästa går ju alltid att fixa senar+
Är dock en gammal årsmodell som recenseras här

Så har ingen aning riktigt, svårt val. Vad tycker ni?

Root Miller 3 ska nog snarare jämföras med Habit LT eller Occam LT än Habit 3
1762282172836.webp

Root Miller 3 ska nog snarare jämföras med Habit LT eller Occam LT än Habit 3
Visa bilaga 802248
Okej, då kanske habit 3 är bättre för mina ändamål, och root Miller 3 lite overkill. Tyckte mest att den orangea färgen var så grymt snygg hahah och tillsammans med guldfärgade fjädringen så var den så oehört vacker i mina ögon, så jag bara vill att den ska passa mina önskemål hahah. och tänkte att denna hade bättre komponenter för priset (om man utgår från utsprungspriset) på 99spokes

Senast ändrad:
Hörde med XXL den hade utgått ur sortimentet och skulle inte komma in igen
Om du är öppen för att handla från utlandet så kanske ONE44. 2.5-3 kg lättare än Habit och grymt bra hjul.

Som andra är inne på. Ramen är viktigast, sen gaffel/dämpning och hjul. Bromsar och drivlina är relativt billigt att uppgradera. Däck är småpotatis och samtidigt nåt som ändå bör väljas med omsorg.

Om du är öppen för att handla från utlandet så kanske ONE44. 2.5-3 kg lättare än Habit och grymt bra hjul.

Som andra är inne på. Ramen är viktigast, sen gaffel/dämpning och hjul. Bromsar och drivlina är relativt billigt att uppgradera. Däck är småpotatis och samtidigt nåt som ändå bör väljas med omsorg.
Har du eller någon annan köpt från alltricks? dem hade 31% one star reviews på trustpilot.
*uppdatering såg att det fanns en gammal tråd om Alltricks, verkar vara okej att handla från*
Synd bara att jag tycker vitt är lite tråkigt. Men är ju väldigt mycket lättare än Habit och Root Miller 3. Varför ska det vara så svårt att köpa cykel så många val ;(

Senast ändrad:
Har du eller någon annan köpt från alltricks? dem hade 31% one star reviews på trustpilot.
Synd bara att jag tycker vitt är lite tråkigt. Men är ju väldigt mycket lättare än Habit och Root Miller 3. Varför ska det vara så svårt att köpa cykel så många val ;(
Jag har handlat där ett trettiotal gånger utan problem (handlar oftare från Tyskland).
Sen är det som regel inte webshopparna som är problemet utan deras fraktalternativ.

Eftersom jag har en Offering själv.
Det finns en Small i svart.
Körde inte Evil med Superboost? Den här är väl förvisso från 2016-17 nån gång men det känns som nåt som skulle ha hängt med ett tag.
De lanserade visst en ny Offering idag typ, och bland kommentarerna så var det en del raljerande om att de släppt superboost nu.

Körde inte Evil med Superboost? Den här är väl förvisso från 2016-17 nån gång men det känns som nåt som skulle ha hängt med ett tag.
De lanserade visst en ny Offering idag typ, och bland kommentarerna så var det en del raljerande om att de släppt superboost nu.

V1 som länkades, och som jag har är vanliga 148. Efter det gick man över till Super boost

Nu har du ju inte frågat efter det men för 30 ksek får man väldigt fina begagnade cyklar.
Då har du 10k över att rulla in den till närmsta lbs och be om en fullservice så är den som ny.
Men det är också bra att folk köper nytt för då kan jag fortsätta köpa begagnat. 😁

Lycka till med köpet 👍

Tillbaka
Topp