Hjälp - går droppern att rädda?

josofin

Aktiv medlem
Hej!
Har en KS Rage-i dropper som plötsligt slutade fungera. Efter felsök visade det sig att den del som vajern drar i (se bilder) har gått av på ena sidan, vilket gör att vajern halkar ur "klon". Någon som varit med om liknande och har en kreativ lösning? Ska gå att byta bara den delen tror jag?! Har någon en gammal KS Rage liggande som kan agera organdonator? Eller tips på hur vajern kan fästas i den del som finns kvar utan att ständigt lossna? Eller är det bara att köpa ny dropper och gå vidare med livet?
20251105_063653.webp
20251105_063706.webp

Annars kan man testa en sån här:

Men sätta den ”på andra sidan” av öglan du har där, och trä igenom kabeln och fästa den.
Det kan du testa genom att använda skruv och mutter och klämma fast vajern först med tänker jag mig.

Edit: Hur som helst kommer det vara en tillfällig lösning då krafterna lär bli sneda och dra av befintlig ögla med.

Den delen går att köpa som reservdel. Så teoretiskt går det att laga i alla fall.

Den där delen verkar dock vara helt fel, även om modellen stämmer överens. Jag tror att sån här behövs, namnet av modellen stämmer dock inte överens. Hittade en länk till en sida som laddar för långsamt.

Screenshot_20251105-074842.webp

Den där delen verkar dock vara helt fel, även om modellen stämmer överens. Jag tror att sån här behövs, namnet av modellen stämmer dock inte överens. Hittade en länk till en sida som laddar för långsamt.

Visa bilaga 802284

Nja, jag tror att den första som länkades ser rätt ut ändå.

Jag har för mig att jag hade en KS där actuatorn såg ut precis sådär normalt. Alltså bara med en "ögla". Eller är det något brott på din bild jag inte ser?

Nja, jag tror att den första som länkades ser rätt ut ändå.

Ah, jag tittade på skissor på nätet. Det är svårt att se på dina bilder men jag ser nu att det kan likna den första mer.

Jag har för mig att jag hade en KS där actuatorn såg ut precis sådär normalt. Alltså bara med en "ögla". Eller är det något brott på din bild jag inte ser?

Ja, en ögla, men andra delen ska vara längre så att tunnan hakar i den.

Senast ändrad:
Efter felsök visade det sig att den del som vajern drar i (se bilder) har gått av på ena sidan, vilket gör att vajern halkar ur "klon".
Exakt samma hände mig med en relativt ny dropper. I praktiken så är den oanvändbar, även om det kan funka en stund så kommer fästet i vajern förr eller senare lossna.
I mitt fall fick jag en ny av cykelhandlaren eftersom den var så pass ny.
Reservdel finns att beställa från Bike Components: https://www.bike-components.de/en/Kind-Shock/Actuator-Lever-for-LEV-p69440/

Tillbaka
Topp