Jag har lite dålig erfarenhet av vevarmsmätare, där två av tre gett upp efter några år. Förmodligen pga att fukt gått in genom batteriluckan. Men så är det ju nästan med all elektronik - tillförlitligheten är lite sisådär om man förväntar sig att man kan använda grejerna i flera år.
Har en vevarmsmätare kvar i funktion och den sitter på lastcykeln som körs i alla väder och salt och annat också. Fungerat i fyra år nu ungefär, och jag köpte den begagnad. Är ganska säker på att det är en 4iiii.. I jämförelse med de tre spindeleffektmätare jag också har så är vevarmsmätaren trögare och gissningsvis inte lika precis. Det tar längre tid för den att reagera och vid kuperad cykling där man försöker köra jämn effekt är det lite svårare att passa effekten. Det handlar ju om sekunder, men kan titt som tätt komma på mig själv att ligga högt eller lågt lite lite för länge ibland.
På lastcykeln kör jag nästan alltid mellanmjölkigt och eftersom den är hyfsat tung är det extremt lätt att ta i för mycket i backarna. Inget större problem eftersom jag sällan kör dedikerade träningsperioder, men när jag är sliten kan det vara en bra påminnelse om att hålla nere effekten som annars lätt springer iväg som sagt. Förutom den anledningen så agerar effektmätare på lastcykeln som en påminnelse om att jag trots allt gör en massa arbete även om det titt som tätt resulterar i ett anskrämligt dåligt rullsnitt..
Huvudanledningen är dock att det emellanåt blir läge att klämma in ett intervallpass under vardagsärendena eftersom jag ganska ofta har svårt att få till dedikerad cykelträning. Effektmätaren är igång väldigt mycket men faktisk nytta av den har jag alltså såpass sällan att det inte är värt att ha en bättre/dyrare effektmätare på den cykeln, och då kan jag leva med lite trögare återkoppling etc.
Typiskt pass från några dagar sedan. Klämde in intervaller där det passade. De två senare var på lite halvkrånglig cykelbana och krävde ganska mycket passning, ändå träffade jag exakt rätt med effekten med enkelsidig mätare. Säger såklart inget om precisionen eller huruvida det är exakta värden, men för min del är det inte så noga om det i "verkligheten" 340 eller 360 watt istället för de avsedda 350. Har aldrig märkt någon större diff gentemot vad jag sedan klarar på de dyrare P2M-mätarna jag har på racer/gravel/zwiftmonark.