Köperåd junior - DH eller "Frirajd/enduro" ?

Emil777

Aktiv medlem
Hej, tänkte höra om det finns någon mamma, pappa eller allmänt skyddsängel som har litet input gällande nästa cykel till en junior (13år). Kanske ni själva haft samma funderingar som jag kring olika lyxproblem.

Ska jag köpa en DH eller en typ. Spindrift till sonen/junioren ?

Han har iaf vuxit ur sin fulldämpade cykel och det är dags för nästa. I år har han blivit 100% motiverad på utförscykling. Tränat tre ggr i veckan xc och enduro. Kört i stort sett varenda dag efter skolan när det inte regnar för mycket och kollar DH-tävlingar på tv om kvällarna.

Han vill ha en DH-cykel som de stora tjejjerna och grabbarna. Han har snöat in på det. Och det vore ju kul, men jättedyrt. Finns dessutom inte många modeller som passar 155cm långa cyklister.

Jag tänker att en Propain Spindrift-ram som jag bygger en cykel av med egna komponenter blir mer vettigt. Samtidigt att spara ett par tre år till en DH och köpa om/när han t.ex. vill tävla eller fortfarande är motiverad att cykla.

En Spindrift borde vara tillräckligt med cykel för honom och faktiskt roligare att utveckla fart och färdighet på. Eller ???

Tacksam för hjälp i resonemanget.

Hej, tänkte höra om det finns någon mamma, pappa eller allmänt skyddsängel som har litet input gällande nästa cykel till en junior (13år). Kanske ni själva haft samma funderingar som jag kring olika lyxproblem.

Ska jag köpa en DH eller en typ. Spindrift till sonen/junioren ?

Han har iaf vuxit ur sin fulldämpade cykel och det är dags för nästa. I år har han blivit 100% motiverad på utförscykling. Tränat tre ggr i veckan xc och enduro. Kört i stort sett varenda dag efter skolan när det inte regnar för mycket och kollar DH-tävlingar på tv om kvällarna.

Han vill ha en DH-cykel som de stora tjejjerna och grabbarna. Han har snöat in på det. Och det vore ju kul, men jättedyrt. Finns dessutom inte många modeller som passar 155cm långa cyklister.

Jag tänker att en Propain Spindrift-ram som jag bygger en cykel av med egna komponenter blir mer vettigt. Samtidigt att spara ett par tre år till en DH och köpa om/när han t.ex. vill tävla eller fortfarande är motiverad att cykla.

En Spindrift borde vara tillräckligt med cykel för honom och faktiskt roligare att utveckla fart och färdighet på. Eller ???

Tacksam för hjälp i resonemanget.
Jag tittar efter parkcykel begagnat och 155cm kan funka men det är lite snålt utbud.
spindrift verkar ha 420mm ST och jag kan inte garantera att det funkar med 125mm dropper och 170mm vev.

Jag har höjt min flickas stolpe till +30mm från 380mm ST. Hon har 155mm vev. Ska se om jag kan få henne att testa ikväll. Hon är knappt 160.

EDIT. Ja, jag tycker absolut att det är bättre än DH....men om "alla andra får en DH....."

EDIT2 ST på 380 - 390 känns betydligt bättre på en small utförsorienterad cykel

Var ska cykeln användas? Jag har inte sett många leder is Sverige där en riktigt DH cykel är bäst.

Min son bytte till en Bird Aether 7 när han var 152 cm. Nu är han nåt som 157 cm. Det är en stigcykel, men gaffeln höjdes snabbt från 140 till 155 cm, för att han gärna kör park och hucks. Enda leden där han känner att mer slag är bra är Kristin i Järvsö. Har körde en dag på en NS DH hyrcykel i storlek S där. Han tyckte att den cykeln var lite sämre på alla leder förutom Kristin. Med även där skulle jag tänka att en enduro är bättre, framförallt för en kort åkare.

Jag skulle tänka att nåt som en Spindrift är bra, kanske som mullet. Stora nackdelar av Spindrift är dock riktigt lång sadelrör och riktigt hög standover.

nä precis, men om man växer kan man kanske köra med droppen på halvstång ett tag. Kortare vev kan man alltid kosta på tycker jag.

Det är riktigt många som ligger på 410+ tyvärr

Propain, merida (beroende på model) , Ghost, Commencal

Marin, vitus och nukeproof är bättre

Senast ändrad:
Propain, merida (beroende på model) , Ghost, Commencal

Marin, vitus och nukeproof är bättre

En Commencal Clash i S passar bra. Min son körde den i Pila i alperna. Det är dock mer en freeride än en DH-cykel.

EDIT: set nu att den är lite lång med 445 mm reach. Men min son tyckte att den var bättre än XS/junior versioner. Och då funkar den några år till.

Senast ändrad:
Jag tittar efter parkcykel begagnat och 155cm kan funka men det är lite snålt utbud.
spindrift verkar ha 420mm ST och jag kan inte garantera att det funkar med 125mm dropper och 170mm vev.

Jag har höjt min flickas stolpe till +30mm från 380mm ST. Hon har 155mm vev. Ska se om jag kan få henne att testa ikväll. Hon är knappt 160.

EDIT. Ja, jag tycker absolut att det är bättre än DH....men om "alla andra får en DH....."

EDIT2 ST på 380 - 390 känns betydligt bättre på en small utförsorienterad cykel
Tjena,
dropper är inte aktuellt. Men en sadestolpsklämma. Det är tänkt som en ren utförsåkningscykel som mest kommer trampas på cykelväg till de lokala backarna i Falun (med lift/bergbana/push-laps)

Tjena,
dropper är inte aktuellt. Men en sadestolpsklämma. Det är tänkt som en ren utförsåkningscykel som mest kommer trampas på cykelväg till de lokala backarna i Falun (med lift/bergbana/push-laps)
ok, egentligen vill man nog ändå ha den låg - men han växer.

Jag kollar lite bredare. Dropper blir det men det kan bli 140-150mm slag. osäker på om 160-180 behövs.

En Commencal Clash i S passar bra. Min son körde den i Pila i alperna. Det är dock mer en freeride än en DH-cykel.

EDIT: set nu att den är lite lång med 445 mm reach. Men min son tyckte att den var bättre än XS/junior versioner. Och då funkar den några år till.
Tänker en Spindrift med 27'5" hjul ELLER en Specialized demo S2. Helt olika världar vad gäller kostnader men jag funderar på vilken som ger mest cykelglädje och utveckling för pengarna.
(Ska tillägga att han har tillgång till storasyrrans endurohoj för de träningarna)

Jag kollar lite bredare. Dropper blir det men det kan bli 140-150mm slag. osäker på om 160-180 behövs.
Kollat på Tyee 27'5 ?

Min dotter lajkar den mycket. Tror den har 150mm dropper (kanske 125mm) som man kan ha helt nedtryckt i ramen.

Tänker en Spindrift med 27'5" hjul ELLER en Specialized demo S2. Helt olika världar vad gäller kostnader men jag funderar på vilken som ger mest cykelglädje och utveckling för pengarna.
(Ska tillägga att han har tillgång till storasyrrans endurohoj för de träningarna)

420 mm sadelrör på Spindrift 27,5" är ok med slammad stolpe. Men 816 mm standover är riktigt hög. Min sons cykel har 679 mm standover, som har utnyttjar helt, men det är framförallt vid step-ups vid stigcykling. Jag vet inte om 816 mm standover kommer att funka till DH.

Min son vill redan nu höja sin dropper igen från 165 till 185 mm slag. Jag tror inte att 185 mm behövs, men mer år alltid bättre.

Den här är inte ett dumt alternativ till en Demo

Status är bra. Min son har cyklat på förra generation flera gånger i Alperna. Men jag vet inte om man jan köpa bara en ram.

Status är bra. Min son har cyklat på förra generation flera gånger i Alperna. Men jag vet inte om man jan köpa bara en ram.
Ah missade att det bara var ram som söktes. Förr gick det och i USA verkar det finnas. Borde väl inte vara omöjligt att köpa en lös ram här också.

Annars kostar ju en komplett cykel typ lika mycket som en Demo ram.

Ah missade att det bara var ram som söktes. Förr gick det och i USA verkar det finnas. Borde väl inte vara omöjligt att köpa en lös ram här också.

Annars kostar ju en komplett cykel typ lika mycket som en Demo ram.

Jag hittar ingen ram hos tysken (det fanns en för 999 euro). TCM har vanliga och DH versionen med rabatt i S2. Den är dock inte så roligt att cykla på platten och nästan ocycklingsbar uppför.

Jag fick faktiskt hyra en sprillans ny Status till dottern i Åre i somras, då våra egna cyklar var trasiga pga viltolycka.
Men hon var inte imponerad av Statusen. "Hård och ingen popp"
Så den har jag faktiskt inte tänkt på.
Men den cykeln kan förmodligen ha varit felinställd (trots inställning på Åre bikes) eller att hon var ovan med coil-dämpare eller tygre cykel än hennes egen.

Men med det sagt.

Är det inte en Marin Quake sonen ska köra på till sommaren?
Han visade mig den ramen idag. Klart intressant och snyggt alternativ !

Intressant.

Jag är skeptisk till coil på hyrcykel. Hittintills har jag inte varit med om att de ställer in cykeln märkbart och tänker att coil inte förbättrar läget. Verkar dock blivit standard med coil i år.
Vet inte hur coil funkar för barn men antar att det är bra. Med luft kan returen bli långsam beroende på tryck.

Marin är nog fint. 62.5 grader. Såg att google säger att den är 1000 spänn billigare i tyskland men klickade inte

Den verkar bra och snygg!

Jag är skeptisk till coil på hyrcykel. Hittintills har jag inte varit med om att de ställer in cykeln märkbart och tänker att coil inte förbättrar läget. Verkar dock blivit standard med coil i år.
Vet inte hur coil funkar för barn men antar att det är bra. Med luft kan returen bli långsam beroende på tryck.

Jag förstår inte heller coil på hyrcykel. När vi hyr en cykel till sonen är första vi gör att sänka trycket i gaffeln och dämparen. Jag antar att det är så enkelt att cykeln kommer med coil. Nu är 200 mm slag bak ändå överkill för de flesta leder. Min son kunde cykla utan problem med det i Järvsö, även om lite mjukare dämpning bak hade varit bra.

När man köper en cykel/ram med coil gäller det bara att det finns en tillräckligt mjukt fjäder att köpa.

Jag fick faktiskt hyra en sprillans ny Status till dottern i Åre i somras, då våra egna cyklar var trasiga pga viltolycka.
Men hon var inte imponerad av Statusen. "Hård och ingen popp"
Så den har jag faktiskt inte tänkt på.
Men den cykeln kan förmodligen ha varit felinställd (trots inställning på Åre bikes) eller att hon var ovan med coil-dämpare eller tygre cykel än hennes egen.

Men med det sagt.

DH/park-cyklar med coil är ju sällan poppiga tyvärr, det var garanterat en för hård fjäder för henne också.

Marinen ser fin ut!

Jag tänker mig luft så vi kan låna ut cykel enkelt till kusiner osv, men vi satsar inte heller fullt så seriöst.

Om Marin Quake är ett tänkbart alternativ prismässigt så kanske en Cube Two15 kan vara intressant. Storlek M är som många andras small. Sen om det finns delar liggandes hemma kanske det går att sälja vissa delar från Cuben.

Den här t.ex (obs ej i lager), bromsarna känns som ett skämt på en dh.

Om Marin Quake är ett tänkbart alternativ prismässigt så kanske en Cube Two15 kan vara intressant. Storlek M är som många andras small. Sen om det finns delar liggandes hemma kanske det går att sälja vissa delar från Cuben.

Det är nästan orimligt mycket cykel, om man kan får den till detta pris. Bromsarna är riktigt bra om man byter handtaget i plast till alu. Enda frågan är om dämpningen är tillräckligt lätt för en lätt åkare, bak är det bara rebound och fram rebound + LSC. Och kanske vill man har 29" fram på en DH cykel.

Det var ju väldigt mycke cykel per euro !

Nu beställde jag precis en Marin quake-ram så jag hoppas det blir så bra det kan bli. 😀

Det ska gå att bygga den med 27'5" hjul/gaffel, vilket är planen till sommaren. Dvs om man sätter en distans på ca.15mm mellan framgaffeln och styrlagret.
Tänkte ev. sätta dit en EC-lagerkopp som är 14mm "tjock".

Eller finns det färdiga distanser att köpa?

typ som ett 15mm tjockt "crown race" som jag kan sätta direkt på gaffelns styrrör och p.s.s. amvända styrlagret som följer med ramen.
Det är 56mm lagerkoppar som standard på ramen.

Senast ändrad:
Tycker inte det är solklart men tror 1) att de menar 27.5 hjul i 29'' gaffel 2) att med 200mm slag går det bra utan spacer 3) om man sätter i 27.5 för att få ner höjden så blir det bananas att höja den med spacer

Tycker inte det är solklart men tror 1) att de menar 27.5 hjul i 29'' gaffel 2) att med 200mm slag går det bra utan spacer 3) om man sätter i 27.5 för att få ner höjden så blir det bananas att höja den med spacer
Jag tänker 27'5" hjul med 27'5" gaffel (180mm slaglängd och 575mm axel till krona) till ramen och kompensera m.h.a. distanser eller, kanske "angleset".

Är/blir det bananas ?

Jag tänker 27'5" hjul med 27'5" gaffel (180mm slaglängd och 575mm axel till krona) till ramen och kompensera m.h.a. distanser eller, kanske "angleset".

Är/blir det bananas ?
Det är ju 20mm till som ska kompenseras med 27.5 gaffel. Det blir en jävla skillnad på 200mm 29'' med 29'' hjul och 180mm med 27.5/27.5.

Är/blir det bananas ?
Här kan du laborera lite och kolla vad det blir för konsekvenser.

Här kan du laborera lite och kolla vad det blir för konsekvenser.
Precis, en bra simulator.
jag tycker det verkar funka med mindre hjul o gaffel fram.
Gaffelvinkeln är ju ursprungligen 62,5 så där finns det ju marginal😀

Men jag var mest orolig att det blir lätt att slå i med pedalerna, men det tänker jag löses med kortare vevarmar. Har sett att HOPE har ett par på 155mm.

Senast ändrad:
Precis, en bra simulator.
jag tycker det verkar funka med mindre hjul o gaffel fram.
Gaffelvinkeln är ju ursprungligen 62,5 så där finns det ju marginal😀

Men jag var mest orolig att det blir lätt att slå i med pedalerna men det tänker jag löses med kortare vevarmar. Har sett att HOPE har ett par på 155mm.

Hope är snygg men dyr.

Jag ser nu att man kan samtidigt korta kedjestagen med 1 cm till 43 cm och höja vevlagret med 9 mm. Det är bra med kortare gaffeln och mindre hjul fram. Skulle tänka att det då går med 165 mm vevar också. Eller 160 mm, då finns det t.ex. Shimano XT.

Någon av transmission har 155. Det är en jävla soppa tyvärr. På en parkcykel duger det nog

Edit. Värre att hitta nån som faktiskt har 155mm på lager. R2 har 160mm t90.
Så för 155mm boost är det hope eller kina

Senast ändrad:
Någon av transmission har 155. Det är en jävla soppa tyvärr. På en parkcykel duger det nog

Edit. Värre att hitta nån som faktiskt har 155mm på lager. R2 har 160mm t90.
Så för 155mm boost är det hope eller kina
Kina funkar absolut bra!
Vi har två Goldix vevpartier hemma och de är helt OK. Håller iaf fint för juniorer.
Jag har inte hittat något på Ali med 83mm BB men det finns alltså 👍.

Hope är snygg men dyr.

Jag ser nu att man kan samtidigt korta kedjestagen med 1 cm till 43 cm och höja vevlagret med 9 mm. Det är bra med kortare gaffeln och mindre hjul fram. Skulle tänka att det då går med 165 mm vevar också. Eller 160 mm, då finns det t.ex. Shimano XT.
tack för input !

Senast ändrad:
Nu när Quake är på plats så är det jag som har beslutångest som fan.
Hur ska man tänka kring geo och slanglängd för ungdom som INTE hoppar men som behöver trygg geo för att komma vidare. Det är främst flow som gäller och oklart om pogression innebär mindre hopp eller stök.

Ska man satsa på ett tungt park-as / full enduro eller lite lättare cykel?

Och ännu svårare, om vi jämför meta TR v4 med Vitus mythique så har båda bra review men Meta är tung som fan och har enklare linkage medan Mythique ska ha fantastisk linkage men höga 65 grader HT och odokumenterat High / Low (jag tror det är längden på dämparen som är high /low?)

Båda är väldigt snygga cyklar jämfört med tex stumper och occam som har trixiga topprör (oklart vad barnet tycker om ramestetik)

Finns även en radon slide 2024 till bra pris. Det är väl liknande geo som Mythique tror jag och säkert mindre bra reviews som Radon brukar få.

Full endoro så tittar vi tex på
Meta v4 och Alpine 2023. Båda har enklare single pivot tror jag. Dåligt med slash och Mega 290 som hade känts bättre för pappa.

EDIT. Mythique är visst inte odukumenterad om man läser ordentligt
* Alternative Geometries - "S" = Shorter 130mm travel models (VR); "L" = Longer 140mm travel models (VRS/VRX/AMP)

så HTA är 65,5 enligt tabell, men 140mm fram. Kanske är ok med 150.

Senast ändrad:
Nu när Quake är på plats så är det jag som har beslutångest som fan.
Hur ska man tänka kring geo och slanglängd för ungdom som INTE hoppar men som behöver trygg geo för att komma vidare. Det är främst flow som gäller och oklart om pogression innebär mindre hopp eller stök.

Ska man satsa på ett tungt park-as / full enduro eller lite lättare cykel?

Och ännu svårare, om vi jämför meta TR v4 med Vitus mythique så har båda bra review men Meta är tung som fan och har enklare linkage medan Mythique ska ha fantastisk linkage men höga 65 grader HT och odokumenterat High / Low (jag tror det är längden på dämparen som är high /low?)

Båda är väldigt snygga cyklar jämfört med tex stumper och occam som har trixiga topprör (oklart vad barnet tycker om ramestetik)

Finns även en radon slide 2024 till bra pris. Det är väl liknande geo som Mythique tror jag och säkert mindre bra reviews som Radon brukar få.

Full endoro så tittar vi tex på
Meta v4 och Alpine 2023. Båda har enklare single pivot tror jag. Dåligt med slash och Mega 290 som hade känts bättre för pappa.

Är det bara till luftburen cykling? Jag tycker inte om att trampa nåt som en Meta på platten. Sonens Bird Aether 7 är helt fantastiskt! Lätt och bra på platten och tillräckligt stabil utför. Jag sätta på en angleset för att får lite brantare gaffelrörsvinkel och lite högre (brittisk) vevlager. Det visade sig att vara en bra val nu sonen kör med 155 mm isf 140 mm gaffel.

Är det bara till luftburen cykling? Jag tycker inte om att trampa nåt som en Meta på platten. Sonens Bird Aether 7 är helt fantastiskt! Lätt och bra på platten och tillräckligt stabil utför. Jag sätta på en angleset för att får lite brantare gaffelrörsvinkel och lite högre (brittisk) vevlager. Det visade sig att vara en bra val nu sonen kör med 155 mm isf 140 mm gaffel.

Syftet är liftburet men jag blir frestad att välja nåt mer mångsidigt som mythique eller Bird. Tyvärr finns det ingen bird att köpa. För lift hade jag velat ha närmare 64.5 än 66. Är det geo eller linkage som du har problem med på meta?
Kan bli skillsmässa om jag köper en trail och sen behöver en riktig parkcykel. Angleset och andra upgrades är inga problem.

Kanske inte bra att köpa för mycket cykel för det hon gillar att cykla just nu...även om det är luftburet.

One sixty är väl den full enduro jag hittar med linkage som får bra reviews. Lite långt ST annars väldigt aggresiv. Dyr begnad jämfört med reapris

Syftet är liftburet men jag blir frestad att välja nåt mer mångsidigt som mythique eller Bird. Tyvärr finns det ingen bird att köpa. För lift hade jag velat ha närmare 64.5 än 66. Är det geo eller linkage som du har problem med på meta?
Kan bli skillsmässa om jag köper en trail och sen behöver en riktig parkcykel. Angleset och andra upgrades är inga problem.

Kanske inte bra att köpa för mycket cykel för det hon gillar att cykla just nu...även om det är luftburet.
Bortsett från att det finns nån sorts smärtgräns i tyngd så är det länkage som märks mest. När jag testat olika versioner av Meta tycker jag de varit helt OK. Mer trygga och stabila än poppiga, men inte dåliga på något sätt. Det kanske kan passa rätt bra här?

Tillbaka
Topp