[Kalender] Uppsala – Trondheim – Uppsala 1500 km

Jag cyklade senast och de två sista delsträckorna var ren propagandacykling, ren njutning. De 4 km från Älvsjö station och hem var däremot de absolut tyngsta.

Om loppet passerar Åre kan jag hjälpa till, nu cyklar jag ju bara i parken på sommaren men cykling som cykling eller?
Nej jag ställer inte upp i loppet jag blir trött bara av att cykla upp till Björnen.
Trondheim är för övrigt en mycket vacker stad.
Missa inte cykelliften nere vid sagda hamnområde, ett sant folknöje att kolla på.
Inte så lätt som man tror!
H från Åre där det äntligen börjat snöa ⛷️

Om loppet passerar Åre kan jag hjälpa till, nu cyklar jag ju bara i parken på sommaren men cykling som cykling eller?
Nej jag ställer inte upp i loppet jag blir trött bara av att cykla upp till Björnen.
Trondheim är för övrigt en mycket vacker stad.
Missa inte cykelliften nere vid sagda hamnområde, ett sant folknöje att kolla på.
Inte så lätt som man tror!
H från Åre där det äntligen börjat snöa ⛷️
Nu är ju rutten förvisso inte släppt för nästa års upplaga. Jag skulle dock bli förvånad om den går via Åre. Har inte kollat men jag tror det skulle göra loppet rätt mycket längre. Dessutom har jag en känsla av att det skulle kunna ge mer trafikerade vägar.

Bilden är tagen i Trondheim under 2022 års UTU. I de inte längre särskilt ruffiga hamnkvarteren. Vad gäller kvalitén på träpålarna så får vi hoppas att de är rejält kreosotimpregnerade.
Kanske värt dra om rutten några hundra meter så att älven korsas över Gamle Bybro (i sig en sevärdhet) istället för Blomsterbrua som i varje fall jag cyklade över förra gången?

Enda nackdelen är väl att det blir några hundra meter cykling på turistgatan Nedre Backelandet (som var helt okej när jag cyklade den något år senare)

Upplever samma fast på kortare sträckor. När jag cyklat 100 och 120 mil har sista biten varit den del som gått snabbast och med en jäkla intensitet. Antar att det inte hinner bli hemlängtan på riktigt när det bara är frågan om 40 mil.

Då kan du glädja dig över UTU 2026 - det blir ca 5 mil längre (mestadels för mer av fina vägar i Norge), så borde bli 5 mil mer saft och bullar också :-)

Uppesittarkväll.
Har tränat misärtoleransen genom höstcykla lite på och runt Hallandsåsen

- Cykla genomvåt i regn, mörker och kyla (y)
- Slitit ner bromsklossarna till att ha ca 2% bromsverkan (y)
- Punktering i 12% nerförsbacke med kavlande däck (men lyckades mirakulöst inte gå i backen)(y)
- Byta slang i regn och mörker, men knappt fungerande nedkylda händer (y)
- Cykla 17 km med pyspunka på reservslangen och defekt däck (y)
- Tappat en handske (y)
- Sabbat mina glasögon (y)
- Bakväxelhaveri in i bakhjulettvärstopp (y)
- Åka dyr bryt-taxi (y)

Senast ändrad:
37 föranmälda första 10 minuterna. I detta tempo finns chans till föranmälan i ungefär 25 minuter till :-)
(det bör lugna sig, men är vad jag minns fler än både 2018 och 2022, så kan nog vara bra paxa en plats)

Pricken är den färg man kommer ha på kartan för livetracking. Men jag ska påminna IT-avdelningen att den inte behöver visas så här tidigt :-)

Vad jag kan se är det just nu 14 nationaliteter anmälda. Förutom svenskar ser jag följande:

Tyskland: 12
Grekland: 3
Finland: 3
Estland: 2
Taiwan: 2
Norge: 2
Danmark: 1
Storbritannien: 1
Lettland: 1
Polen: 1
USA: 1
Österrike: 1
Belgien: 1

Men ååh! Fick för mig att dubbelkolla kalendern innan jag klickade in en anmälan. Dumt. Visade sig att den för annat planerade vecka jag trodde var en vecka senare istället låg en vecka tidigare än jag trott och därmed krockar med den en vecka tidigare UTU-veckan. 😭 Får den där brutit-lopp-känslan redan innan jag ens (för)anmält mig.

Men ni får ha en trevlig tur. Jag håller mig uppdaterad på eventuella förändringar ang den där veckan och eventuella återbudsplatser...

Pilgrimarnas vägar äro outgrundliga.
De norska helgonen (eller "helgonet") är lite "speciella" och skiljer sig en del från vår heliga Birgitta... 😅

Tror väl att både Harald Hårdråde och hans halvbror Olav är begravda i just Trondheim, därav hela PIlgrimsgrejen?

Nu är det väl iofs enbart Olav som lyckades bli helgon men jag tycker ändå detta är lite komiskt. Hur i h-vete kunde karln bli helgonförklarad? LoL (han kanske blev "from" under andra halvan av sitt liv, typ)

Här snackar vi två av de mest legendariska Vikingakungar som någonsin existerat i hela Norden (även om det var på sluttampen på Vikingaeran). :cool: I synnerhet Haralds livshistoria är helt fantastisk (som en saga) men tror väl faktiskt det mesta är historiskt bevisat.

Senast ändrad:
De norska helgonen (eller "helgonet") är lite "speciella" och skiljer sig en del från vår heliga Birgitta... 😅

Tror väl att både Harald Hårdråde och hans halvbror Olav är begravda i just Trondheim, därav hela PIlgrimsgrejen?

Nu är det väl iofs enbart Olav som lyckades bli helgon men jag tycker ändå detta är lite komiskt. Hur i h-vete kunde karln bli helgonförklarad? LoL (han kanske blev "from" under andra halvan av sitt liv, typ)

Här snackar vi två av de mest legendariska Vikingakungar som någonsin existerat i hela Norden (även om det var på sluttampen på Vikingaeran). :cool: I synnerhet Haralds livshistoria är helt fantastisk (som en saga) men tror väl faktiskt det mesta är historiskt bevisat.

Ja detta är ju lite kul. Olav var en blodtörstig viking som ägnade sig åt krig och att slå ihjäl folk. Och sen blev han helgon.
Det finns alltså hopp för oss oxå !!

Ja detta är ju lite kul. Olav var en blodtörstig viking som ägnade sig åt krig och att slå ihjäl folk. Och sen blev han helgon.
Det finns alltså hopp för oss oxå !!
Olav var en ovanligt hård "missionär" 😅 (eller kanske snarare "blev"), brorsan Harald dock en helt annan nivå men lyckades följaktligen ej bli helgon. Dog väl när han (Norge menar jag) försökte erövra England, han hade ambitioner.

Jaja, bara så att alla vet varför vi cyklar UTU, som ett minne av två fina bröder. 🙂

Denna fredsfulla lilla minnesplats i Norge är väl dock över de båda brödernas förfader, Harald Hårfager. På sätt och vis är Norges historia lite mer dramatisk jämfört med vår svenska. 🙃
1763219333555.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp